Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

Partanen

Violetin asentamisesta ei ole mitään hyötyä, tai sillä ei saada mitään muutosta aikaan. Mulla on tällä hetkellä vihreä, mutta ei ole antaa mitään tilastotietoa lämpötiloista. Vihreällä ei ainakaan hihna luista, joten vihreän sinne voi vaihtaa ilman ongelmia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Hemmo

Eli violetin jousen asentamisesta ei siis ole mitään haittaa. ;D

sale111

mie vaihdoin nyt 3000 km kohdalla ihan varmuuden vuoksi... ja kas kummaa ei kulunut eikä murtunut mistään..kuin uusi :D

sale111

remmi löytynyt mutta tuo toinen hakusalla..eli tuo http://i151.photobucket.com/albums/s140/MR_kuvat/IMG_1666.jpg
apu tarpeen ois mistä vois ostaa? linkkii kiitos :D

sale111

moikka!

tein tuossa tänään reilun 150km ajolenkin vaihtelevassa maastossa..
olin vasta joutunut laittamaan vakio rullat takasin kun keveämmät kaasalaisen
rullat oli ihan neliskanttiset..

ylämäessä meinas ottaa aivoon vauhdin hiipumisen takia.. ja pieni kierrosalue
vakio rullilla... "kevyemmät tilattu"  :D

eli vakio rullilla täyskiihdytys n.6100 kierrosta ja tasaisella täyskaasu ajossa n5500..

keveimmillä rullilla alue suurempi.. ja paras nopeus gps.. mukaan sain 82 kierrokset  oli noin 7200

nyt tänään sit vakio rullilla tuli hyvä ala mäki.. ja sain kierrokset nousemaan tuohon 7200.. gps näytti 88 :D aika kyytiä oli jo..

ja kiekkamittarissahan punainen alue alkaa vasta 8000 kierroksesta.. eli
tuossa menossa kone pitänyt pahaa ääntä..

on ne vain melkoisia vekottimia.. mietityttää millä toimen piteellä saisi tyydyttävän ratkaisun...? hyvän kiihtyvyyden..ettei huippunopeus kärsisi ja että ei ylämäessäkään alkaisi hyytymään.. hmmm ;D

muuten tietääkö kukaan mikä merkki/tai mistä saa ostettua laadukkaita rullia...
oli nimittäinen melkoinen näky nuo mitkä vaihdoin pois...

jalat

pistähän kuvaa niistä rullista millaisiksi ne on kuluneet?

http://tinypic.com/
tuonne saa ladattua kätevästi omalta koneelta kuvan ilmaiseksi
ja saa linkitettyä sitten tänne.

Partanen

Harmi, että ihmiset eivät jaksa lukea vanhempia ketjuja. Siitä seuraa helposti semmoista, että asioista oikeasti jotain tietävät eivät enää jaksa vastailla jatkuvasti toistuviin kysymyksiin.

Omat rullani kuluivat tämmöisiksi, kuten toisessa aiheessa olen jo kertonut:

http://i151.photobucket.com/albums/s140/MR_kuvat/IMG_1732.jpg

Matkaa noilla ei taitettu yli 300 kilometriä.

45-50km/h nopeuksissa variaattori on jo pisimmillä välityksillään, joten rullien paino ei vaikuta tuossa "sale111":n tapauksessa huippunopeuteen. Menisi siis saman nopeuden keveämmilläkin rullilla.

Malossi taitaa tehdä ne luotettavimmat rullat.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jalat

Olen kyllä kahlannut melkein koko foorumin läpi, mutta tuo kuvasi on jäänyt näkemättä. kummallista jos 300km matkalla kuluu jo noin paljon. Kuitenkin kun kyse on  pyöreistä rullista, joiden pitäisi pyöriä :) Tekisi mieli tarkistaa omat rullat, mutta en taida vielä viittiä kun kerran vehje toimii hyvin.

Teme

Eihän ne rullat siellä varissa pyöri, vaan liukuu kahden pinnan välissä.

Siksi huonommasta materiaalista tehdyt kuluvat nopeasti.

Partanen

Kyllä sen rullan pitäisi pyöriä. Ollessaan kahden pinnan välissä puristuksissa, se pyörii toista pintaa vasten, ja liukuu toista pintaa vasten. Toinen pinta on alumiinia ja toinen kovempaa ainetta, ehkäpä terästä, joten toisella pinnalla kitka on eri kuin toisella. Jos se rulla lopettaa pyörimisen kulmikkaaksi kulumisen vuoksi, niin variaattori ei toimi enää jouhevasti.

Eihän sen rullan tarvitsisi olla rulla, jos sen ei olisi tarkoitus pyöriä. Jos sen tarkoitus olisi vain liukua, niin sehän voisi olla vaikka neliskulmainen. Kuten tässä esimerkissä:

http://store.scootertronics.com/drpurowe.html
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

sale111

varmaan menisi samaan nopeuteen.. mutta takuu varmasti ei samoilla kierroksilla..
olen mie sen verran tuota kierroslukumittaria ja ja nopeutta gps:stä tarkkaillut!

samoin minulla vaikka foorumia kahlannut olenkin oli tuo rullien kuva jostain syystä
jäänyt näkemättä... mutta kuvien rullat eivät olleet edes kuluneen näköisiä verrattuna mitkä itse otin pois..

kyllä rullien tarkoitus on pyöriä.. miksi sitten osa rulllista kuluneempi kuin toinen..?
onkohan näin että huonolaatuinen rulla on niin haurasta ainetta että..kun
uudet laittaa ja ajelee... alkaa heti kulumaan ja pienikin kulumis pöly saa rullan
takertuun paikallaleen jolloin se ei enään pyöri vaan liukuu yhdellä kantilla...?

ja tuskin koneellekkaan hyvää tekee jos osa pyörii ja osa vain liukuu kuluneella kantilla... mietin tuossa moottorin värinää ja kaynti tasapainoa..

koska nyt tuntuu että kone "uusien" rullien myötä käy niin vakaan tasaisesti..

Coastside

Jos rullat ovat kuluneet kantikkaiksi, ei niiden säde akselin suhteen ole sama, vaikka niiden aiheuttama voima olisikin. Tästä seuraa epätasapainoa, joka lisää kulumista värähtelyn vuoksi. Se on siis kumuloituva ongelma.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kekra

Itse olen ajellut nyt 7000km samoilla rullilla ja mopo tuntuu pelaavan ihan ok edelleenkin joten laadukkaat rullat tuntuvat olevan kyseessä. Merkkiä en enää muista.

Tilauksessa tosin uudet Malossin 5g rullat ja tarkoitus olisi vaihtaa hetimiten kunhan Easyparts tohtii ne lähettää..

Sittenpähän näkee missä kunnossa vanhat ovat. Mitään varsinaista syytä ei rullien vaihtoon todellakaan olisi ollut mutta vaihtelu virkistää  8)

Teme

Rulla kulkee kahden pinnan välissä. Nämä pinnat eivät liiku rullien liikkeen suuntaisesti, eikä niitä vastaan.
Tällöin rulla liukuu eikä pyöri.
Mikäli rulla pyörii toista pintaa pitkin, toista pintaa pitkin se pyörii myös,mutta liukuen tuplamatkan vastasuuntaisesti.

Linkin http://store.scootertronics.com/drpurowe.html
kuvissahan tuo on juuri toteutettu kantikkaalla palalla.
Rullien pyöreys on ainoastaan siksi, että variaattorin liukupinnat ovat kaarevat, eivätkä täten koko rullan liikematkaa samansuuntaiset.
Pyöreällä muodolla on myös se etu, että kitkapinta rullan ja pintojen välillä on pienempi.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Teme - 25.05.08 - klo:13:09

Mikäli rulla pyörii toista pintaa pitkin, toista pintaa pitkin se pyörii myös,mutta liukuen tuplamatkan vastasuuntaisesti.

No noin siinä juurikin käy. Pyörii sitä pintaa vasten, jossa enemmän kitkaa. Liukuu sitä vasten, jossa vähemmän kitkaa.

Jos rulla ei pyöri kulmikkaaksi kulumisen vuoksi, niin se liukuu molempia pintoja vasten, mikä aiheuttaa lisää kitkaa, ja huonomman variaattorin toiminnan. Käytännössä kulmikkaan rullan huomaa kiihdytyksessä kohonneina kierroksina, sekä vastamäkeen tultaessa siten, että variaattori ei kevennä välityksiä kuten ennen, vaan tiputtaa koneen kierroksia liiaksi ennenkuin vaihtaa keveämpää välitystä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003