Kirjoittaja Aihe: Kiinalaisten variaattorin säätöä  (Luettu 633808 kertaa)

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4233
  • Vespaatko sä?
Kiinalaisten variaattorin säätöä
« : 30.06.07 - klo:13:51 »
Vaihdoin pari päivää sitten Malossin 5,1 grammaiset vakiorullien tilalle ja voi veljet ja siskot että värkin kiihtyvyys piristyi. En ymmärrä miksei näihin asenneta jo kokoonpanovaiheessa 5,1-5,5 grammaisia. Se kun olisi kaiketi kaikkien edun mukaista ettei skootteri jää mönkimään valoissa ja ylämäissä.
En ole vielä lähteny ronkkimaan vastinjousta, kun välitykset näyttäis toimivan kivasti pelkillä keveämmillä rullillakin.

Kiihtyykö muuten ihan oikeasti, vai tuntuuko vain, kun koneesta lähtee enemmän ääntä? Eipä silti, kyllä mustakin alkuun tuntui keveillä rullilla, että mopo lähtee lentoon. Nyttemmin siihenkin kai on vain tottunut.

Ilmeisesti noihin mopoihin on laitettu erilaisia variaattorin painoja vuosimallista riippuen. Kun huhut kertoo, että olisi jossain ollut 9 grammaisiakin. Ja mun -07 mallissa oli vakiona n.6.33 grammaiset. (ei muuten ole ihan joka keittiössä vaakaa, jolla saisi tarkasti mitattua noin keveitä tavaroita) Arvelisin, että nuo alkuperäiset rullat on kompromissi polttoaineen kulutusta ajatellen. Jos kone kiertää enemmän, niin se tarvitsee polttoainetta enemmän -ainakin teoriassa. Vaikka olen nähnyt kuvan, jossa kiinalainen useampi henkinen perhe matkustaa yhdellä skootterilla, niin pääsääntöisesti kiinalainen mopokuski varmaankin painaa vähemmän kuin suomalainen, joten painavammilla rullillakin ehtii.

Toi jousen vaihto on vähän haasteellisempi. Siihen tarvitaan 58mm avain. Lisäksi tuo kuuluisa Malossin violetti jousi on löysempi kuin Baotianin alkuperäinen. Eli olisi hyvä, jos olisi vanha mukana mallina, kun hankkii uutta jousta.

Korjaus: jousen vaihtoon tarvittava avaimen koko oli 38mm, ei 58mm. Muttereita ilmeisesti on ainakin kahta eri kokoa moposta riippuen.
« Viimeksi muokattu: 15.08.07 - klo:20:15 kirjoittanut E Partanen »
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003

Zoner-äijä

  • Vieras
Vs: Kiinalaisten variaattorin säätöä
« Vastaus #1 : 30.06.07 - klo:17:36 »
Itse vaihdoin Zoneriin 5.1grammaiset rullat, vakioiden painosta ei mitään tietoa, en huomannut mitään ihmeellistä eroa kiihtyvyydessä, lähdöissä kone vain tuntuu ensin karjuvan kovemmilla kierroksilla.


Kappas Vaan

  • Vieras
Vs: Kiinalaisten variaattorin säätöä
« Vastaus #2 : 12.07.07 - klo:22:49 »
Mitäs muita merkittäviä mittoja noilla rullilla on kuin paino? Onko eri halkaisijalla olevia ja miten se taas vaikuttaa?

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4233
  • Vespaatko sä?
Vs: Kiinalaisten variaattorin säätöä
« Vastaus #3 : 13.07.07 - klo:09:04 »
Tässä yleisesti kiinalaisissa mopoissa käytetyssä 139QMB (10"renkaat) ja 139QMA (12"renkaat) 4-tahti moottoreissa on rullan koko 16x13mm. Eli sama kuin joissain Hondissa ja kai Kymcoissa. (?) Olen itsekin miettinyt joskus, että mitäs jos asentaa vaikkapa 16 (rullan leveys) x 14 (rullan paksuus) rullat. Silloinhan periaatteessa variaattori aukeaisi enemmän? Rullan leveyttä on huono mennä muuttamaan, sillä sitten se ei mahdu paikalleen. Mene ja tiedä, ehkä joku muu saa kokeilla ensin.

Mulle tulossa KOSO-variaattori Hollannista, jossain vaiheessa. Kaasutin tuli jenkkilästä nopeammin, kuin variaattori Hollannista..  :P
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 5864
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Vs: Kiinalaisten variaattorin säätöä
« Vastaus #4 : 13.07.07 - klo:15:37 »
Leveyden muutos ei onnistu. Rullat eivät mahdu liikkumaan. Kapeilla rullilla ei ole puolestaan mitään eroa "oikean leveisiin", mikäli paino on rullissa sama. Toki liian kapeat eivät rullaa kovinkaan hyvin, koska eivät pysy välttämättä täysin linjassa. Jos alle laittaa paksummat rullat, ei tästäkään ole käsittääkseni hyötyä vakivariaattorissa, koska rakenne ei salli ainakaan itse käyttämissäni vehkeissä tuota laajempaa aukeamista. Paino on se jota muutellaan.  ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kappas Vaan

  • Vieras
Vs: Kiinalaisten variaattorin säätöä
« Vastaus #5 : 13.07.07 - klo:17:15 »
Kiitos valaisevista vastauksistanne! mulla on tuo 139QMA- moottori ja rullien kokokin selveni näin kerralla.

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4233
  • Vespaatko sä?
Vs: Kiinalaisten variaattorin säätöä
« Vastaus #6 : 25.07.07 - klo:20:00 »
"Eskomörkö":n kehuista innostuneena kerron lisää kokemuksiani ja tutkimuksiani:

Vaikka MC-Scatterin rullat olivat edullisia (lue:halpoja), niin kovasti niitä ei voi kehua. Omien laskujeni mukaan ehdin ajella niillä n.200km, kunnes posti toi uuden Koso merkkisen variaattorin Hollannista, ja oli taas syytä avata variaattorin koppa. No eikös rullat olleet jo kuluneet kulmikkaiksi kuin mutterit. No eipä ollut ollut kovin jouhevaa tuo varin toiminta vähään aikaan muutenkaan, sillä kierrokset kävivät aika korkealla ennenkuin "voima" alkoi välittyä renkaaseen. Luulin sen johtuvan mahdollisesta rasvasta kytkimessä, mutta syyksi paljastui nuo surkeat rullat. Kaikki kunnia Scatterin kauppiaalle, sillä palvelu oli asiallista ja toimitus nopeaa, mutta rullista neuvon pysymään erossa. Pari päivää tässä pohtinut, että laitan rullat takaisin kauppiaalle, että näkee itse tuloksen.

Itse Koso:sta voisi kertoa sen verran, että siinä rullien "rampit" ovat suorat ja pidemmät, ja tällä mopoon tuli myös lisää välityssuhdetta, eli ikäänkuin pidempää välitystä, taikka ylivaihde. Alkuperäisessä variaattorissa ne "rampit", joissa rullat liikkuu (jos eivät ole Scatterista) ovat loppua kohden jyrkkenevät. Toiminta tällä uudella varilla koneen kierrokset laske oikeastaan missään nopeudessa kiihdytyksen aikana. Mäetkin noustaan ehkä nopeammin, eikä ainakaan vastatuuli tiputa nopeutta juurikaan. Välitykset riittävät nyt ainakin 70km/h nopeuksiin ilman, että kone alkaisi välitysten loppumisen takia nostamaan kierroksia. No eipä vakiomopo sinällään pidempää välitystä tarvitse, mutta tulipahan kokeiltua. Jope Ruonansuuta lainatakseni: "En tiiä toimiiko tämä, mutta saapihan sitä kokkeilla.."  ::)

Kuva Koso-variaattorista ja vakiosta rinnakkain. Vasemmalla Koso, oikealla alkuperäinen. Koso:ssa on ulkoreunalla nuo hammastukset, jotka ilmeisesti ovat tarkoitettu tehostamaan variaattorin ilmanvaihtoa:

http://i151.photobucket.com/albums/s140/MR_kuvat/IMG_1666.jpg


Ettei menisi liian helpoksi, niin kävin ostamassa tänään Malossin valkoisen jousen tuotenumero: 29 8360. Ihan vaan kokeilun halusta. Tämä valkoinen on pidempi, kuin alkuperäinen Baotianissa ollut. Siniseen jouseen pääsen vertailemaan kunhan löytyy asennuspaikka jossa saan jousen vaihdettua. Koso-variaattorin kanssa suositeltiin myyjän toimesta valkoista, taikka vihreää jousta. Jännä nähä mitä tapahtuu. Siksi oikeastaan aloin jousen vaihtoa taas harkitsemaan, kun tällä nykyisellä sinisellä jousella tuntuu tuo variaattorin koppa kovin kuumalta ajon jälkeen. Tuskin se remmi mopon tehoilla luistaa, niin olisiko siellä sitten turhan paljon kitkaa jäykällä jousella, tai jotain..  ::)
« Viimeksi muokattu: 18.03.09 - klo:18:13 kirjoittanut Kappas Vaan »
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003

Poissa Kenzy

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 520
Vs: Kiinalaisten variaattorin säätöä
« Vastaus #7 : 06.08.07 - klo:15:19 »
Mitenkäs porukalla nyt on mennyt skuutterit ylämäkeen rullien vaihdon jälkeen? Meidän Baotiani kipuaa itseni (~78kg) alla ylämäkeä tasaisen tappavalla 30km/h nopeudella, loivaa nousua oleva suora tie antaa haastetta sen verran, että nopeus putoaa ~40km/h:iin. Alamäessä mennään helposti 60km/h sekä tasaisella tiellä n. 48km/h. Auttaisiko rullien vaihto 5.1:siin siten, että voisi toivoa pääsevänsä samaa kyytiä mäen ylös, mikä vallitsi vielä mäen juurellakin? Mäellä tarkoitan jotakin perusnousua, enkä mitään himopystysuoraa hyppyrimäkeä ;)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Poissa OH2KV

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 145
  • Datsun
Vs: Kiinalaisten variaattorin säätöä
« Vastaus #8 : 07.08.07 - klo:14:45 »
Rullien, ja samalla hihnan vaihdon jälkeen, on skootteri kiivennyt kivuttomammin mäen päälle, huippunopeus ei valitettavasti juurikaan pudonnut. Uudet rullat on 5,0g, vanhat lähes puolta painavammat, ehkä jopa 9 grammaiset, loman loputtua pitää töissä punnita vanhat tarkemmin.

Ongelma oli siinä, ettei variaattori pudottanut välitystä riittävän pienelle mäkeen. Ylämäkivaiuhtia tuli silti vain hieman lisää, 35 -> 45 km/h.  En tosin odottanutkaan, että menis 70 tasaisella ja 68 ylämäkeen.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Poissa Kenzy

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 520
Vs: Kiinalaisten variaattorin säätöä
« Vastaus #9 : 07.08.07 - klo:14:48 »
Kyllä tuo 35 -> 45 on jo huomattava parannus mopovauhdissa. Eilen kävin testaamassa Hämeenlinnan isoimman ylämäen, ja mäen päällä vauhtia oli arviolta 12 km/h :P Mutta noin niinkun normaalimäissä mennään juuri jotakin 30-35 tienoilla. Kyllä nuo rullat tarvinee pistää tilaukseen. Mistä muuten ostit rullat? Nuo JM-Racingin rullat ovat varmasti hyvät, mutta melkosen hintavat, ja MC-Scatterin rullia kehuttiin jo heikoiksi..
« Viimeksi muokattu: 07.08.07 - klo:15:01 kirjoittanut Kenzy »
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Poissa OH2KV

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 145
  • Datsun
Vs: Kiinalaisten variaattorin säätöä
« Vastaus #10 : 07.08.07 - klo:15:45 »
Ostin tuolta:

http://www.tmi-janikaasalainen.com/

Ei löytynyt suoraan sivuilta, kyselin sähköpostilla lisää, ja sain mitä halusin.

Kymcon sivulla enemmän rullavalikoimaa kuin kiinalaisten, mutta mistään en löytänyt  5 g rullia. Huomautin asiasta liikkeelle, ehkä jo löytyy

Niitä kuitenkin löytyi. Sano oh2kv:ltä terveisiä, jos asioit hänen kanssaan.

Samalla putsailin paikkoja voitelin kevyesti variaattorin liikkuvat metalliosat, rasvaa ei saa hihnapyörille eikä hihnalla tietenkään olla. Startin pendiksin laakeripinnat ym kannattaa samalla voidella kevyesti, kun kerran auki on.

Etuvariaattorin pultti aukesi vain pulttipyssyllä, vaikka sain mielestäni tosi tukevasti pidettyä starttirattaasta kiinni. Tosin varmaan oli tuon ajetun 6500 kilsaa ollut niillä sijoillaan.
« Viimeksi muokattu: 18.03.09 - klo:18:14 kirjoittanut Kappas Vaan »
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4233
  • Vespaatko sä?
Vs: Kiinalaisten variaattorin säätöä
« Vastaus #11 : 07.08.07 - klo:19:16 »
Löysin nettisivut niistä Scatterin myymistä "top racing" rullista:

http://www.jasil.com/ing/produtos.php?grupo=1&descricao=moto%2050&familia=12

Noita samoja rullia näytti myyvän myös saksalainen kauppias. Pysykää erossa noista.
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003

Poissa Kenzy

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 520
Vs: Kiinalaisten variaattorin säätöä
« Vastaus #12 : 08.08.07 - klo:13:19 »
Ei noista ainakaan ole tullut valituksia, enkä ole muussakaan yhteydessä
kuullut haukkuja, tosin sama koskee Top Racingin rullia.
RMS:än maahantuojalta näkyi nettisivujensa mukaan olevan 5 g rullat
nyt lopussa, lähimmäksi osuu 4,7 g ja 5,5 g joita on varastossa.
Top Racingin maahantuojalla pitäisi olla 5 g rullia nytkin hyllyssä.




> Terve, ja kiitoksia nopeasta vastauksesta.
>
> Tuossa eräs tuttava on tilaillut MC-Scatterista yhdet variaattorin rullat,
> jotka olivat juurikin tuota Top Racing- merkkiä. Hänellä rullat menivät
> alle 1000km ajon aikana täysin kulmikkaiksi, josta voidaan päätellä, ettei
> nuo rullat ainakaan laadulla ole loistaneet. Mitenkäs nuo RMS:n
> toimittamat rullat sitten, onko niistä tietoa, että mahtaisivatko kestää
> paremmin kuin Top Racingit, ja olisiko noita kenties mahdollista tilata
> juuri RMS:ltä?

Näin vastattiin, en sitten tiedä uskaltaisiko noita Top Racingeja tilailla, mites Seniilillä on rullat kestänyt, oletko tarkistellut?
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Poissa eskomörkö

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: Kiinalaisten variaattorin säätöä
« Vastaus #13 : 08.08.07 - klo:13:28 »
Ite tilasin viime viikon lopulla tuolta 5 ja 5,5 grammaset.
http://sparewheel.net/?p=p_info&i=441
Tulivat ainakin nopeasti(vajaassa päivässä tilauksesta) perille.

Samaa 'top raaseria' näytti nekin olevan.
Partasellahan ne kului muistaakseni 300km:ssä kuusikulmaisiksi tms.
Pakko olla jotain maanantai erää koska kyllähän tommoset väkisinkin
sais niin paljon palautetta että myyjät niitä alkais boikatoimaan, jos
säännönmukaisesti kestää sen 300km.

No pitää asennella ite jossain vaiheessa ja kattoa kuin käy.
Laiskalla siinä menee aikaa. Siihen asti vedellään ne mäet sitä 25-35 kyytiä.

Poissa OH2KV

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 145
  • Datsun
Vs: Kiinalaisten variaattorin säätöä
« Vastaus #14 : 08.08.07 - klo:16:01 »
Vielä ei voi kehua eikä haukkua Top Racingeja, tarkistin pakkauksesta, joka vielä oli tallella että sen merkkiset olivat tosiaan. Mopolla ajettu vajaa 100 kilsaa rullaremontin jälkeen, ja odottaa uutta takakumia, joten lisää kilsoja kertyy vasta perjantaina jälleen.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J