Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pytyn, kannen, kampuran ja nokan ym. korjauksesta (139QM)

Aloittaja Coastside, 29.06.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

tommi

Eikös täällä eräs käyttäjä kertonut juuri vaihtaneensa petilaakerit uusiin? Jollain prässillä oli puristanut irti muistaakseni. Ei kuulemma ollut edes mikään vaikea operaatio. Vähän kyllä epäilytti juttu mutta jos mies kertoi pokkana vaihtaneensa ja jopa ajellut mopolla menestyksekkäästi niin pakko kait tuo on uskoa..  ???

Coastside

Voi olla niitä muisteluita vanhoilta mopoajoilta? kyllä noi rattaat on ylihankala paikka.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Käsitin kyllä että oli vaihtanut rattaat & laakerit nimenomaan 139QMA kampuraan, tähän ketjuun kun postasi vastauksensa.. Nooh, se taisi jäädä vähän auki miten pitkään ne laakerit sitten kesti..

RRouta

NYT olen tilaamassa sitä kampiakseliä, niin mikä kampiakseli käy tuohon Solifer Export XTR50 -07 skootteriin?

tommi

Ihan sama kampiakseli siihen käy kuin kaikkiin kiinalaisiin ja taiwanilaisiin nelareihin, esim. Kymcoon. Kuten mainittu niin esim. VirijaVara, Storm Motor ja Wandamotor myy.

Petilaakerit on asennettu miten sattuu noihin joten päittäisvälystä voi olla vaihtelevasti. Kannattaa tsekata akselin suoruuskin, saattaa olla soikeita jo tehtaalta lähtiessä.

RRouta

Soitinpa muuten tuonne Soliferin huoltoon, ja kysyin että onko mahdollista vaihtaa kampiakselin laakereita.. Niin sanoi että toisen puolen laakerin vaihto on mahdotonta (magneeton puolen) ja sitä ei löydy edes varaosalistasta. Mutta variaattorin puolen laakerin vaihtaminen kuulemma onnistuu, ja se löytyykin varaostaluettelosta! Siinä teille skootteritietäjille :D Ellei sitten puhuta eri moottorista, minulla siis Solifer Export XTR50

tommi

Vaihtamisesta en osaa sanoa mitään mutta kyllä sille magneeton puolen laakerille on ihan oma numeronsa joten niitä kyllä löytyy ihan kaupoistakin. Mulla on esim. nro 6303, ihan normi laakeri. Katsoppa huvikseen mikä nro on siinä sun Solikan laakerissa?

-Jarkko-

"P.S. Kannattaa tarkistaa aina että uusi kampura on suora ennenkuin sen laitaa paikalleen. Tilasin viime syksynä uuden kampuran Storm Motorilta ja se oli jo valmiiksi soikea akseliltaan, heittoa pari milliä molemmissa päissä. Aika uskomatonta että tuollaisia ylipäätään päästetään myyntiin"

Se on sitä laatua.  ;D

Mitakkaa ne laakerit niin ei tule yllätyksiä, ihan stanumitoilla niitä myydään, ulkohalkasija,sisähalkasija,paksuus ja onko rulla vai neulalaakeri ja suojattu vai ei, ja samalla voi tarkistella että mikä mitta saa heittää ja paljonko. Töihin tulee haettua harva se viikko jotain laakerikamaa.

RV

Minähän ne laakerit olen vaihtanut tuohon mun kulkineeseen, hyvin ainakin vielä on pelittänyt.

RRouta

Lainaus käyttäjältä: RV - 24.06.10 - klo:21:53
Minähän ne laakerit olen vaihtanut tuohon mun kulkineeseen, hyvin ainakin vielä on pelittänyt.

Miten sait sen rattaan siitä edestä pois ensin?? Kerro miten teit sen niin on kaikille iloa:D !

RV

Lainaus käyttäjältä: RRouta - 24.06.10 - klo:21:54
Lainaus käyttäjältä: RV - 24.06.10 - klo:21:53

Miten sait sen rattaan siitä edestä pois ensin?? Kerro miten teit sen niin on kaikille iloa:D !

Kaasupillillä lämmittämällä ja prässissä painoin pois

tommi

No nyt viimeistään voidaan unohtaa se "tosiasia" ettei näihin voi mukamas vaihtaa laakereita joten keskustelu voinee loppua sen suhteen. Suositeltavin vaihtoehto on kuitenkin edelleen se että vaihtaa koko kampuran, kuten 99.99% varmaankin tekee. Eipä tullut itselleni mieleenkään alkaa uusimaan laakereita, sen verran kinkkiseltä operaatio vaikutti. Hyvä kun tuli kuitenkin selväksi että sekin on mahdollista.

Coastside

Myth is busted 8) ... or maybe plausible  depending worker abilities and skills.

Prässi olis helpohko mutta pilli kallis, joten harva korjaa.

elegance50

En ole itsekään kenenkään asiakkaan mopoon laakereita pelkästään vaihtanut kun koko kammella vaihtuu koko alakerta uusiksi asiakkaalle edullisemmin mutta kyllähän ne laakerit saa vaihdettua jos on hyvä prässi sisältäen sopivat leuat mitkä pitää nokkarattaan ehjänä.
Tukevilla työkaluilla se ratas lähtee jopa ihan vaikka tavan kaasutohottimella mutta onko sitten järkeä vaihtaa pelkät laakerit. Sen saa jokainen päättää ja tehdä jos haluaa siihen en ota kantaa.
...Hyvää juhannusta muuten kaikille!
prööööö töt töt boo klonks mitä ny justha mä sen korjasin...--> työntämään...jokainen laite vaatii joskus...herrrrrrmoja..!!! -Anssi Asentaja-

Coastside

http://www.youtube.com/watch?v=65Vv8f_VlLg&feature=related

Jonkinmoinen 139qm "täyshoito" video-sarja kehnolla valolla ja äänellä, mutta pääpiirteet näkyy.