Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco Agility yleinen keskustelu

Aloittaja Pekoni, 23.06.08 - klo:15:46

« edellinen - seuraava »

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Rific - 23.08.16 - klo:19:31
Kuuluuko tässä olla orkkiksena resistori tulpanhattu? Laskin sähkötekniikasta jotain tietävänä 1+1 että ei voi olla hyvä juttu jos tulpassa on 5k vastus koska (vakio R tulppa) sekä tulpahatussa 8k ohmin vastus. Ei hyvä, kipinän kannalta. Heivasin hatusta vastuksen mäkeen ja tilalle vastaavankokoinen messinkinen tappi. Liekkö tässä syyt miksei satunnaisesti käynnisty. Aika näyttää.

Jo muinoin miekka ja kivi, kun solikassa ja pappa tunskassa oli hattuna ne bakeliittiset joissa vielä metallikaulus. Monta ongelmaa syntyi aina ajan mittaan ja mopo jopa sammui eikä enää käynnistynyt, kun tuo hattu kului käytössä. Ja siitä lähtien olen jokaiseen mopooni laittanut ensitöikseni silikonisen tulpanhatun. Ongelmat ainakin puolittui...:)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Tinde

Moi foorumilaiset. Kysyisin tälläistä asiaa, (skootterina vm.2005 kymco 4t ) että mitkä mahtaa olla alkuperäisellä cdi boxilla kierrokset maksimi nopeudessa? Mulla on nyt ( tietämäni mukaan) rajoittamaton cdi boxi, ja 60 km/h on maksimi nopeus rajoittamattoman holkin kanssa. Ei vaan nopeus nouse sen enempää edes alamäessä ja tuntuu ettei kierrokset ole edes korkeat. Joku on tuota cdi boxia ( siis joku edellisistä omistajista ) "modannut" mutta mahtoiko onnistua tekemään siitä rajoittamattoman? Millä tavalla vois kierrokset todeta?

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Tinde - 02.09.16 - klo:19:43
Millä tavalla vois kierrokset todeta?
Tyhmä vastaus, mutta kiekkamittarilla.
https://www.24mx.fi/tuntimittari-ja-kierroslukumittari-twenty

Takarengas ilmassa keskijalalla näkee mitä se kone kiertää, ajossa näkee mitä se jaksaa kiertää.

Tinde

Ok.. Tänks. Pitää ilmeisesti hommata. Mutta mikä mahtaa olla alkuperäisen Kymcon max kierrosluku? Eli, onko se cdi boxin "modifointi" mahtanut onnistua? "Laulaako" kone rajoittamattomalla boxilla? Vai onko mun kuvitelmissa vaan kaks tahtisen ujellus ;) . Samoin, jos saan vielä kysyä, ihmetyttää sellanen, että mulla oli n 100 km keikka tossa edessä ja aattelin tankata 98. Normaalisti tankkaan 95. Lopputulos, ei kulkenu / kiihtyny paremmin, tyhjäkäyntikierrokset liikennevaloissa laski, ja lähtee liikennevaloista laiskemmin.. Mikä tähän nyt sit ois syynä??

Rific

Kertokaa kokemuksia suorasta holkista, heikkeneekö kiihtyvyys merkittävästi pelkällä holkin vaihdolla? Mankeli on siis nyt vakio ja kulkee ~50km/h tasaisella. 10km/h lisäys riittäisi tuomaan turvallisuutta liikenteeseen. Tuon lisäyksen käsittääkseni tuolla holkin vaihdolla saa. Kiihtyvyydestä en haluaisi tinkiä koska se on kaupungissa tärkeää.

Käppyrä

Ei pitäis vaikuttaa kiihtyvyyteen millään tavalla jos et tee muita muutoksia.

Rific

Lainaus käyttäjältä: Käppyrä - 03.09.16 - klo:17:00
Ei pitäis vaikuttaa kiihtyvyyteen millään tavalla jos et tee muita muutoksia.

Ei järjellä ajatellen pitäisi, mutta olen kuullut ristiriitaisia väitteitä asiasta. Siksi kysynkin kokemuksia asiasta enkä mutua.  :) Ja myös tieto huippunopeudesta suoralla holkilla kiinnostaa. Yli 60km/h ei tarvitse mennä. Vaikkakin meitä "vanhoja patuja" tuskin ratsaillaan.

kestosippi

Samat ajatukset mulla Super 8 skodeen. Olis kiva kun pysyisi taajamassa jonon mukana.
Itseasiassa vapailla teillä tykkään körötellä noin neljääkymppiä kun ei ole minnee kiirettä.

Käppyrä

No omassa oli suora holkki kiinni kun Agilityn ostin ja en huomannu eroa kun vaihdoin olakkeellisen holkin takaisin. Äsken vaihdoin suoran holkin variaattoriin ja kiihtyy paremmin, mutta se johtuu moottorin parantuneesta hengityksestä kun tuli muitakin muutoksia tehtyä. Suoralla holkilla kulkee 55-60 km/h. Minulla painoa vähän yli 80 kg.

Rific

Lainaus käyttäjältä: Käppyrä - 04.09.16 - klo:12:57
No omassa oli suora holkki kiinni kun Agilityn ostin ja en huomannu eroa kun vaihdoin olakkeellisen holkin takaisin. Äsken vaihdoin suoran holkin variaattoriin ja kiihtyy paremmin, mutta se johtuu moottorin parantuneesta hengityksestä kun tuli muitakin muutoksia tehtyä. Suoralla holkilla kulkee 55-60 km/h. Minulla painoa vähän yli 80 kg.

Kiitos tämä oli juuri se tieto jota hain. Suoraa holkkia metsästämään.. Alkuperäistä en viitsi sorvata.

kestosippi

Lainaus käyttäjältä: Rific - 04.09.16 - klo:14:07

Kiitos tämä oli juuri se tieto jota hain. Suoraa holkkia metsästämään.. Alkuperäistä en viitsi sorvata.

Kerroppa sitte tuloksesta. Minä teen saman varmaan. Mulla on painoa 95kg joten en halua että mäennousukyky huomonee yhtään. Nyt mun Super 8 menee tavalliset mäet sitä samaa 45 vauhtia.

Rific

Lainaus käyttäjältä: kestosippi - 04.09.16 - klo:16:48

Kerroppa sitte tuloksesta. Minä teen saman varmaan. Mulla on painoa 95kg joten en halua että mäennousukyky huomonee yhtään. Nyt mun Super 8 menee tavalliset mäet sitä samaa 45 vauhtia.

Rajoittamaton holkki vaihdettu. Sanonpa vaan että pärskeles kun en ole vaihtanut aiemmin. Olen halunnut pitää laitteen vakiona, no, tämä nyt on pienin mahdollinen "viritys" ja helposti palautettavissa. Nyt kuin eri skootteri. Nopeus nousi ~50 -> 60km/h. Kierrokset 50km/h nopeudessa huomattavasti alemmat. Kulkee osakaasulla nyt tuon 50km/h vs ennen urku täysin auki. Jokainen tietää että kulutus tipahtaa tuntuvasti. Kiihtyvyyteen ei vaikuttanut mitenkään. Jyrkkään ylämäkeen nopeus laskee 45km/h tuntumaan, kuskina 80kg aikuinen.  Eli samoihin päästään kuin rajoitetulla holkilla mäet.

Muutenkin tuntuu skootterin välitykset nyt sellaisilta kuin valmistaja on suunnitellut. Ennen kaasu oli joko on tai off kaupungissa, ei oikein ollut mitään "välimaastoa"
Mielenkiinnolla jään odottamaan tulevia kilometrejä, kuinka paljon kulutus puotaa sieltä 2.8l/100km keskikulutuksesta.

kestosippi

Lainaus käyttäjältä: Rific - 06.09.16 - klo:16:22
Lainaus käyttäjältä: kestosippi - 04.09.16 - klo:16:48

Rajoittamaton holkki vaihdettu. Sanonpa vaan että pärskeles kun en ole vaihtanut aiemmin. Olen halunnut pitää laitteen vakiona, no, tämä nyt on pienin mahdollinen "viritys" ja helposti palautettavissa. Nyt kuin eri skootteri. Nopeus nousi ~50 -> 60km/h. Kierrokset 50km/h nopeudessa huomattavasti alemmat. Kulkee osakaasulla nyt tuon 50km/h vs ennen urku täysin auki. Jokainen tietää että kulutus tipahtaa tuntuvasti. Kiihtyvyyteen ei vaikuttanut mitenkään. Jyrkkään ylämäkeen nopeus laskee 45km/h tuntumaan, kuskina 80kg aikuinen.  Eli samoihin päästään kuin rajoitetulla holkilla mäet.

Muutenkin tuntuu skootterin välitykset nyt sellaisilta kuin valmistaja on suunnitellut. Ennen kaasu oli joko on tai off kaupungissa, ei oikein ollut mitään "välimaastoa"
Mielenkiinnolla jään odottamaan tulevia kilometrejä, kuinka paljon kulutus puotaa sieltä 2.8l/100km keskikulutuksesta.
Näyttää noita holkkeja olevan kamalan montaa erilaista  ::)
Pitänee purkaa enste että näkis mikä sinne käy?

http://www.moposport.fi/skootteri/voimansiirto/variaattorit-ja-hihnat

pera8x

mää oon sipassu vakiosta vaan pienen lastun sorvissa pois pituussuunnassa ja kokeillut kuinka pelaa. tarpeen mukaan lisää. kyse on jostain max. 2 millistä kuitenkin. jos liikaa ottaa, niin välitykset alkaa liian isoilla ja meno alkaa takkuamaan alkukiihdytyksessä. vaimon mopo kulki vakiona ilman kuristimia jotain max 50 ja siihen loppui välitykset. holkin lyhentämisen jälkeen tuli pari kymppiä lisää maximi vauhtiin. siis jos vaan alamäkeä piisas. 50cc ei oikein jaksa kulkea seittemää kymppiä tasasella, vaikka onkin 4 venttiili kone.

vähän offtopikkia, mutta kuitenkin asiaa sivuten:
periaatteessa voisin vaikka nikkaroida noita halukkaille, mutta ei taida olla kovin kannattavaa noilla hinnoilla, mitä niitä näyttää saavan valmiitakin. räkärauta nyt ei paljoa maksa, mutta tollanen joku vähän kovempi seostettu teräs, mitä noi kinukkienkin liukuholkit ovat, niin alkaa maksaan jo jotain. umpitangosta työstössä joutuu hiomaan vielä ainakin holkin sisäpinnan, kun ei poralla saa kovin tarkkaa jälkeä. no, sopivan pienellä sisäsorvausterällä ehkä onnistuisi ilman hiontaakin.. ja kun ei ole tietoa, että minkä kokonen sen holkin pitäisi tarkalleen olla, niin taitaa jäädä tekemättömäksi. toki, jos joku tietää minkälaisen tarvitsee, niin voin nikkaroida lähes omakustanne hintaan. jonkun verran löytyy omastakin takaa parempaa terästä. kyllähän noita kokeiluholkkeja voisi väännellä ihan räkäraudastakin, niin pääsisi ainakin kartalle mitä tarvitaan ja sen viimisen tekisi sitten kunnon tavarasta. mutta sellasta pehmeetä rautaa ei sinne kannata jättää pidemmäksi aikaa. kulahtaa ennen aikojaan ja rikkoo vaan paikkoja.

harrastelujeni kautta ja nyttemmin myös töiden kautta päässyt perehtyyn vähän paremmin noihin materiaalitekniikka juttuihin. rauta ja teräs ja niiden kaikki eri seokset ja muodot on melkonen maailma. ei sitä oikein ymmärräkkään ennenkun pääsee henk. koht. näkeen ja koneistaan noita juttuja. mielenkiintoista hommaa.

Rific

Lainaus käyttäjältä: Rific - 06.09.16 - klo:16:22

Näin tietona kiinnostuneille, kulutus tippui 2.8 -> 2.2l/100km eli melkoinen pudotus kulutuksessa.