Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco Agility yleinen keskustelu

Aloittaja Pekoni, 23.06.08 - klo:15:46

« edellinen - seuraava »

Rific

Lainaus käyttäjältä: xx851z - 21.03.16 - klo:17:29
Luultavasti etuvariaattori. Itsellä ei montaa tuhatta kestänyt alkuperäinen eikä halpis kiinalainen senkään vertaa. Ostin kalliimman sarjan  Narakun, jossa on keskilaakeri (holkkia vasten tuleva) pronssia, sellainen alkoi kestämään. Muissa vareissa oli kyllä pronssin värinen, mutta tarttui magneettiin, se siitä maalatusta teräsholkista

Kulunut varin keskilaakeri syö hihnaa aika vauhdilla, kannattaa tosiaan vaihtaa molemmat kerralla.

Mietityttää vaan että lämpölaajeneeko holkki niin paljon tosiaan että lakkaa lämpimänä kolisemasta kokonaan. Variaattori toimii sulavasti, ei mitään ongelmia, luulisi väljä lautanen aiheuttavan täristystä lähtöihin yms. Variaattorikopan käytin jo aiemmin auki enkä huomannut mitään poikkeavaa. Lukitustyökalu puuttuu vielä, sen kun saan jostain hommattua niin otan auki ja tarkastan rullat jne. Pulttipyssyjäkin nurkissa kyllä, mutta ne on turhan rajuja pelejä tähän hommaan.. Lukitustyökalu + momenttiavain, muulla en ala edes yrittämään. Laite toimii muuten tosiaan ihan buenosti, jos olis heikompi kuuloinen niin ei huomais mitään.

Video aiheesta, tuo nakutus alkaa kuulumaan 0:14 kohdalta:

http://sendvid.com/4i5a1y2c

Välissä kuuluu myös tuollaista korkeampaa sirinää, sen päättelen tulevan kytkimestä kun palat käy lähellä kytkinkelloa.

xx851z

Ei tuo minusta kuullosta mitenkään pahalta tai epänormaalilta. Ilmajäähdytteisten vehkeiden kanssa pitää tottua mekaanisiin ääniin, kesäkuumalla venttiilikoneistostakin voi kuulua aika meteli vaikka kaikki paikat ovat tehtaan mitoissa ja voitelu kunnossa.

Kun minulla oli variaattori loppu, se piti kyllä samanlaista ääntä kuin betonimylly.

Kun kinkin mäntä-pyttysettiä tutkii, ei ihmettele enää mekaanisia ääniä, on siellä kylmänä sellaiset välykset. Mäntäkin on muodoltaan kuin porkkana, jos hieman liioittelee.

Tuossa pätkässä alkaa olla jo hieman epätervettä ääntä:

https://www.youtube.com/watch?v=Nh7lpzBwuL0
Keep the shiny side up and the rubber side down!

Rific

Ei perkele. Muistini synkistä kopukoista tuli mieleen kymcon öljyn vaihto; öljy kimalteli jotenkin jännästi kun sitä laskin pois. Luulin että se johtuu muovisesta astiasta johon öljyn laskin = joku piparikippo, että siitä öljy jotain liuottaa. Nyt kävin samaista kippoa vielä ihmettelemässä, kun pohjalle väkisinkin vähän öljyä jäi, pienen pientä hiekkamaista silppuahan siellä. Ja kiiltelee. Mulla on tollanen erittäin vahva magneetti, siihen ei ainakaan hippuset mitenkään reagoineet, joten alumiinia ilmeisesti. Onko tuo nyt normaalia jossain määrin, kun näissä ei kunnollista öljyfiltteriä ole? Noilla öljyillä jotka vaihdoin ei tosin ole huoltokirjan mukaan ajettu kuin ~100km. Vaihdoin koska halusin 5W-40 tilalle 10W-40 öljyt.

Onkohan mua nyt pahemman kerran kusetettu, moni kakku päältä kaunis? Tosiaan kone vääntää ja vetää nätisti ei mitään ongelmia. Ainoa mikä laittoi asiaa miettimään on tuo kone kylmänä aiheutuva pieni nakutus/naputus.

-Zone-

Luultavasti männästä. Kaikissa kinkkikoneissa jotka olen avannut on ollu männässä imu ja pakopuolella kulumajäljet. Niin oli tuossa kymcon koneessakin mikä mulla on. Pytyissä taas ei ole ollut jälkiä. Ei siellä koneessa edes niin hirveästi paikkoja ole mistä silumiinia voisi irrota. Öljypumpun sisältä kun rattaat hankaa niitä pumpun päätyjä, mäntä ja nokkapukki niiltä osin mistä keinuvivut pääsee siihen hankaamaan. Ei ole vissiin edes muuta mahdollisuutta. Niin simppeli ja yksinkertainen kone.

Rific

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 23.03.16 - klo:20:36
Luultavasti männästä. Kaikissa kinkkikoneissa jotka olen avannut on ollu männässä imu ja pakopuolella kulumajäljet. Niin oli tuossa kymcon koneessakin mikä mulla on. Pytyissä taas ei ole ollut jälkiä. Ei siellä koneessa edes niin hirveästi paikkoja ole mistä silumiinia voisi irrota. Öljypumpun sisältä kun rattaat hankaa niitä pumpun päätyjä, mäntä ja nokkapukki niiltä osin mistä keinuvivut pääsee siihen hankaamaan. Ei ole vissiin edes muuta mahdollisuutta. Niin simppeli ja yksinkertainen kone.

Eli = normaalia? Ei ne siellä tosiaan isoina kikkareina ole, vaan hiekan hienoa. Näkyy hyvin kun tehokkaalla taskulampulla valaisee. Öljyt tähän on vaihdettu huoltokirjan mukaan 6tkm aikana viisikertaa. Saattaahan tuo olla vielä "sisäänajojäystettä" ainahan öljynvaihdon yhteydessä sinne jää vanhaa 1-2dl. Pitääpä vaihtaa pariin otteeseen vähän tiheämmin, muutaman sadan km jälkeen ja katsoa asettuuko.

-Zone-

No jos se on sitä männästä irronnutta niin normaalia.
E: Vasemmalla 72cc oikealla 50cc. Molemmilla on ihan normaalisti ajeltu.

Rific

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 23.03.16 - klo:20:39
No jos se on sitä männästä irronnutta niin normaalia.
E: Vasemmalla 72cc oikealla 50cc. Molemmilla on ihan normaalisti ajeltu.

Kiitos selventävästä kuvasta. Eikös tälle ole englanninkielinen termikin, "piston slap" joka selittäis myös kylmällä koneella kuuluvan "ylimääräisen" naputuksen.

xx851z

Lainaus käyttäjältä: Rific - 23.03.16 - klo:20:26
Ei perkele. Muistini synkistä kopukoista tuli mieleen kymcon öljyn vaihto; öljy kimalteli jotenkin jännästi kun sitä laskin pois. Luulin että se johtuu muovisesta astiasta johon öljyn laskin = joku piparikippo, että siitä öljy jotain liuottaa. Nyt kävin samaista kippoa vielä ihmettelemässä, kun pohjalle väkisinkin vähän öljyä jäi, pienen pientä hiekkamaista silppuahan siellä. Ja kiiltelee. Mulla on tollanen erittäin vahva magneetti, siihen ei ainakaan hippuset mitenkään reagoineet, joten alumiinia ilmeisesti. Onko tuo nyt normaalia jossain määrin, kun näissä ei kunnollista öljyfiltteriä ole? Noilla öljyillä jotka vaihdoin ei tosin ole huoltokirjan mukaan ajettu kuin ~100km. Vaihdoin koska halusin 5W-40 tilalle 10W-40 öljyt.

Onkohan mua nyt pahemman kerran kusetettu, moni kakku päältä kaunis? Tosiaan kone vääntää ja vetää nätisti ei mitään ongelmia. Ainoa mikä laittoi asiaa miettimään on tuo kone kylmänä aiheutuva pieni nakutus/naputus.

Ole huoleti, en usko että sinua on kusetettu. Koneesta irtoaa aina metallia. Minulla on melkein 70000 km ajettu tonninen Honda Varadero, jonka olen ostanut uutena ja pitänyt kuin suurintakin aarretta. Siitä irtosi uutena aivan järkyttävä määrä kimalletta öljyn sekaan.Muistan ensimmäisen öljynvaihdon kun mittarissa oli 100 km, öljy oli kuin jotain soppaa. Pikku hiljaa kimallus on vähentynyt, mutta vieläkin vähän näkyy, kun auringonvalossa tarkkaan katsoo. Olen lähettänyt koneen öljyjä analyysiin Blackstone Labsiin jenkkeihin viisi tai kuusi kertaa, kulumismetallit ovat aina eka kerran jälkeen olleet normaalit tai jopa  alle keskiarvon.

Kymcostakin irtoaa vielä vähän alumiinia öljyyn, kilometrejä 11200. Minulla on Hondassa ja Kymcossa magneettiproppu. Jos siihen alkaa kertyä putua eli rautaa, niin silloin on oikeasti syytä huolestua. Sama juttu ruohonleikkurissa, aggregaatissa jne. Huyndain lisenssillä tehty aggregaatti oli sitkeä tapaus, öljyt piti vaihtaa peräjälkeen seitsemän kertaa saman päivän aikana, ennen kuin alkoi kirkastumaan.

Viesteistäsi tulee mieleen, että onkohan sinussa vähän perfektionistia? Se ei ole huono piirre, mutta joistakin ihmisistä sen tunnistaa.

Rific

Lainaus käyttäjältä: xx851z - 23.03.16 - klo:21:06
Viesteistäsi tulee mieleen, että onkohan sinussa vähän perfektionistia? Se ei ole huono piirre, mutta joistakin ihmisistä sen tunnistaa.

Jo vain on, mutta vain tietyissä asioissa, myönnän. ::) Hieno foorumi, täältä saa nopeasti vastaukset. Hattua saa nostaa ja kiittää. Kelit kun alkaa paranemaan niin saa keskittyä enemmän tuohon ajamiseen kuin laitteen tutkimiseen.. Sitä kun huomaa kaikkea pientä ;)

xx851z

Lainaus käyttäjältä: Rific - 23.03.16 - klo:21:19
Lainaus käyttäjältä: xx851z - 23.03.16 - klo:21:06

Jo vain on, mutta vain tietyissä asioissa, myönnän. ::) Hieno foorumi, täältä saa nopeasti vastaukset. Hattua saa nostaa ja kiittää. Kelit kun alkaa paranemaan niin saa keskittyä enemmän tuohon ajamiseen kuin laitteen tutkimiseen.. Sitä huomaa kaikkea pientä ;)

Joo, kannattaa ottaa rennosti näiden kanssa, ei panikoida turhasta, vaan ottaa ilo irti. Ostin Kymcon 2013 syksyllä, oli 600 km ajettu ja hintaa muistaakseni 630€. Sanoisin, että laitteeseen käytetty raha on ollut yksi parhaiten käytetyistä. Minulla on ollut ja on edelleen vaikka millaisia laitteita moniin harrastuksiin, mutta se 630 euroa tuottanut varmaan eniten iloa käytettyyn summaan nähden, ja matka jatkuu. Näitä voi  käyttää monella tavalla, joillekin aasian skootteri voi olla ainoa kulkupeli, silloin suhtautuminen on tietysti erilaista kuin meikäläiselle harrastepohjalta.

Rific

Kyllä. Mulle tää on myös harrastus, ja yksi parhaista jolla saan mielen hyvin nollattua kun lähtee vaan päämäärättömälle ajelulle. Auto mulla on pääsääntönen kulkuneuvo, jännä että siitä en ole läheskään yhtä tarkka. Omituisia on mielen sopukat.

Kinkster

Yksi hyvä neuvo, jonka täältä olen lukenut on se, että esim. jollain tikulla (kiinalainen syömispuikko vaikka) koskettelee eri osia skodesta ja tikun toinen pää korvaan kiinni niin löytää helpommin nakutusten lähteen. Kannattaa aloittaa varinkopasta ja sitten testata venttiilikoppa myös. Noista kahdesta ainakin itsellä yleensä tulee isoimmat kilinät ja kolinat. Sivujalan voi vaikka teipata jesarilla paikoilleen niin selviää resonoiko se.

Itselläni tuo Agility on ritissyt kohta varmaan 4000+  km mutta vain ajossa eikä silloinkaan aina niin tuo tikkujuttu ei oikein toimi siihen :(
Tämän äänen metsästys jatkuu itsellä nyt taas kun laite on talviteloilta vedetty pois.

Rific

Nyt lämpimillä keleillä katos tuo kylmäkilkutus kokonaan. Lienee normaali ääni koneesta. Edellinen skootteri oli niin äänekäs ettei kuulunut pakoäänien alta koneen ääniä yhtään. Tottumatonta korvaa kummastuttaa kaikki uudet, normaalitkin mekaaniset äänet.

Katteissa on lukemattomia paikkoja jossa voi lymytä vaikka kivi joka aiheuttaa vaikeasti paikannettavia ääniä resonoidessaan. Agilityssä kun on tuo lattiakate takaa täysin avoin.

pera8x

noi resonointi äänet saattaa joskus olla aika metkoja. kerran tuli huoltoon yksi 20 heppanen perämoottori, kun kone kalkatti. kuuntelin sitä ja ääni oli aika lähellä laakerivikasen koneen kalinaa. kone kävi muuten ihan normaalisti, eikä öljynpaineen valot palaneet, tai mitään muutakaan vikaa ei ollut, muuta kun tuo ääni. pikkasen, kun tutki, niin yksi pultti oli irronnut ja resonoitti siellä kopan välissä tehden tuon äänen.

Rific

Mikähän mahtaa olla oikea etuvariaattorin mutterin kiristysmomentti? Netistä olen saanut googlettamalla kolmea eri momenttia, 45, 55 ja 65Nm