Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa LX50 4t4v takarengas

Aloittaja EEKI, 20.02.16 - klo:21:52

« edellinen - seuraava »

EEKI

Noita takarenkaita joutuu uusimaan joka toinen vuosi. Onko kukaan löytänyt rengasta, joka kestäisi muita paremmin? Metzeler?
Olen ajatellut itse vaihtaa renkaat. Onnistuuko ilman rengaskonetta eli vain rengasraudoilla? Voiko laittaa sisärenkaan, vaikka onkin tubeless? Kuvittelen, että mun käsittelyn jälkeen ei vanne pidä enää ilmaa sisällään. Prätkiin olen kyllä laittanut sisärenkaan vaikka oliskin tubeless.

Coastside

Projektiosiossa on ketju renkaanvaihdosta. Paras kehitelmäni on kiinnittää vanne lautaan ja lauta tuolien varaan ja istutaan sen päällä. Lusikkapäiset raudat kayvät alumiinivanteelle. Eivät tee jälkiä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jwalk

Lainaus käyttäjältä: EEKI - 20.02.16 - klo:21:52
Noita takarenkaita joutuu uusimaan joka toinen vuosi. Onko kukaan löytänyt rengasta, joka kestäisi muita paremmin? Metzeler?
Olen ajatellut itse vaihtaa renkaat. Onnistuuko ilman rengaskonetta eli vain rengasraudoilla? Voiko laittaa sisärenkaan, vaikka onkin tubeless? Kuvittelen, että mun käsittelyn jälkeen ei vanne pidä enää ilmaa sisällään. Prätkiin olen kyllä laittanut sisärenkaan vaikka oliskin tubeless.
Paljonko sulla tulee kilometrejä? En usko, että hirmuisesti eroja löytyy merkkirenkaista, kohtuuhintaisissa kulutuskestävyydessä. Renkaanvaihto onnistuu itse, rengasraudat ja saippuavesi työkaluina.
Vaikeinta monasti on saada kumi ensin keskiuraan, mutta siihen rakentaa helposti työkalun.
Sisärenkaan voi laittaa, mutta itse en laittaisi, paitsi viimeisenä keinona.

Coastside

Vaikeinta on useimmiten ilmansaanti renkaaseen. Patjapumpulla saa yleensä riittävän paljon ilmaa jotta se nousee vanteelle. Jos kaasulla poksauttaa, se pitää tehdä venttiili irti vanteesta ettei se imaise taas pois.

pera8x

jos kaasulla poksauttaa kumin vanteellee ilman venttiiliä, niin joutuu kumin painamaan pois vanteelta, jotta saa venttiilin paikoilleen. tarkoitit varmaan, että ilman sielua?

jwalk

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 21.02.16 - klo:07:56
jos kaasulla poksauttaa kumin vanteellee ilman venttiiliä, niin joutuu kumin painamaan pois vanteelta, jotta saa venttiilin paikoilleen. tarkoitit varmaan, että ilman sielua?
Näppärä jäbä sitoo venttiiliin vaikka siimanpätkän, jolla nykäsee sen sitten reikäänsä... ;)

pera8x

niin joo, voihan sen noinkin tietenkin tehdä. en tullut ajatelleeksi.

kuormaliinat on kans aika hyvä apu, jos ei meinaa rengas muuten mennä. vetää renkään ympäri lenkin ja alkaa kiristää kehää pienemmäksi. auttaa jonkun verran, mutta ei ihan toivottomissa tapauksissa. jossain, olikohan zonen laittama linkki, missä ampui säiliöstä isosta suuttimesta ilmaa, niin ponkas kumi vanteelle hienosti, eikä ollut tuota jäähtymis ilmiötä, mikä meinaa vetästä kumin takasin pois vanteelta.

jwalk

Joo, liinoilla joskus itekin. Tärkeää myös, että rengas on kauttaaltaan keskiurassa, kun paukauttaa. Jos se on osaksi reunoilla ni sitte karkaa paineet kyllä.

Coastside

M8 mutteri pitää venttiilin reijässä kun poksauttaa. Jenka ei ole sama mutta tarttuu.

Pate05

Jos pelkää jälkiä vanteen reunassa niin ostaa tällaiset suojaksi.
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/tyokalut/rengastyokalut/vannesuojat/
Rengasrasvaa tai Fairya liukasteeksi niin helpottuu asennus / irroitus.

Coastside

Kokeiltu on. Ne on isoille vanteille jq vievät tilaa raudoilta. Leveä ja sileä raudan kärki ei tee jälkeä. IK .http://www.ikh.fi/Korjaamo-_ja_erikoistyokalut/Rengastyokalut/IKH7388_RENGASRAUTA_KAHVALLA_________S ei tee jälkiä. Muovilevystä voi kuumamuokata suoja vanteen mukaisiksi.

Minulla on ennätys vanteelta vanteelle käsityökaluin minuutti kymmenen sekunttia skootterin 10" pyörässä. Päälle meni ilman rautoja. Tiukka yhdistelmä.

pera8x

mää tappelin varmaan tunnin itsekseni jonkun ruuvvimeisseleiden kanssa, kun viimeksi piti paikata rengas. en saanut ilman kunnon työkaluja kumia pois vanteelta. luovutin ja seuraavana päivänä menin liikkeeseen vääntämään rengaskoneella ja homma hoitu parissa minuutissa. enää en edes yritä ilman kunnon työkaluja. kun ei mulla ollut edes rengasrautoja..

konenikkari

Aika vähän se mikään kone osaa mitään itse tehdä.
Paraskin kone on vain, lähes käyttäjänsä veroinen.
Jos ei koskaan vaihtanut, tai ole koskaan pohtinut, käsin rengasta vaihtamalla, millä ehdoilla se rengas vaihtuu,
rengaskoneella saa hetkessä aikaan vahingon, johon pystyy, pitkillä rengasraudoilla, ja vain vahva mies  :)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 21.02.16 - klo:12:12
mää tappelin varmaan tunnin itsekseni jonkun ruuvvimeisseleiden kanssa, kun viimeksi piti paikata rengas. en saanut ilman kunnon työkaluja kumia pois vanteelta. luovutin ja seuraavana päivänä menin liikkeeseen vääntämään rengaskoneella ja homma hoitu parissa minuutissa. enää en edes yritä ilman kunnon työkaluja. kun ei mulla ollut edes rengasrautoja..

Rengasraudan pystyy tekemään paksusta ruuvimeisselistä kolmessa minuutissa.
Ei pysty laittaa kuvaa jostain syystä, mutta löytyy linkin kautta.
http://aijaa.com/WQjFKP

Coastside

Isoa siitä ei saa ja ruuvari maksaa jopa enemmän kuin rengasrauta. Kerro ihmeessä miten kotona muokkaat sen?