Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa LX50 4t4v takarengas

Aloittaja EEKI, 20.02.16 - klo:21:52

« edellinen - seuraava »

konenikkari

:o Voiskos sen tehdä, koivupuusta, ettei riitaa taas tule  ::)
Fysiikkaan perehtyneet, varsikin koneistajat, tietävät, että oikein teroitetulla koivuterällä voi työstää koivua.
Miksi siis ei voisi oikein mitoitetulla koivuklapilla, vaihtaa rengasta  ;D
Eikä synny vanteeseen naarmuja, jossei ole aivan äskettäin paukkupullolla maalattu  8)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 21.02.16 - klo:14:30
:o Voiskos sen tehdä, koivupuusta, ettei riitaa taas tule  ::)
Eipäs kun katajasta!!!

konenikkari

Minnennii malta moiseen katajaa tuhlata  ;)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 21.02.16 - klo:14:45
Minnennii malta moiseen katajaa tuhlata  ;)
Enkä mie ruuvimeisseliä. Ostin raudat mötönetistä, ei tullu konkurssia ja aika monta kumia väännetty...

Pate05

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 21.02.16 - klo:14:22
Isoa siitä ei saa ja ruuvari maksaa jopa enemmän kuin rengasrauta. Kerro ihmeessä miten kotona muokkaat sen?
Niin...tuohon muokkaamiseen tarvitaan kaasupillit tai ahjo joka on helppo tehdä. Kun itsellä oli tarvetta "ahjolle" tein sen näin: tyhjä kolmen litran maalipurkki jonka alareunaan löin muutamia reikiä n.10mm, purkki puolilleen grillihiiliä jotka sytytin. Kuumuutta voi säädellä kun alareunan reiästä puhalsi ilmaa hiilille. Onnistuu jalkapumpulla johon on laitettu metalliputki venttiilinipan päähän tai kompuran ilmasuuttimella. Takomiseen tarvitaan vasara ja alasimeksi riittää luonnon kivi.
Näin kuumensin metalliputken päitä jotta sain tehtyä kuristimen osat yhteen mopoon.
Vannesuojatkin voi muokata sopiviksi kuumailmapuhaltimen avulla.
Anteeks offtopic

Coastside

Purkkiahjo on tuttu ja puhaltimena käytin hiustenkuivaajaa. Kunnon ahjon siitä saa kaivamalla ilmakanavan maahan jolloin saa puhalluksen alapuolelta. Se alasin on se vaikeampi hankkia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pera8x

niin.. täytyy kyllä sanoa, että renkaan vaihdot rajoittuu joko koneella tehtyihin vaihtoihin, tai sitten ne, mitä olen käsipelin vääntänyt vanteelle ovat olleet fillarin kumeja. ekaa kertaa yritin käsipelin mopon rengasta vääntää, eikä kyllä onnistunut millään mittarilla mitattuna ollenkaan. koneella jotain satoja, tai tuhansia oon kyllä vaihtanut. varmaan kokemuksen puute se perimmäinen syy, eikä niinkään työkalujen puute, jos oikein alkaa tota hommaa miettimään. toki siinä olisi voinut alkaa meisseleitä takomaan, mutta hyvät isot meisselit maksaa jo rahaa, enkä raaskinut alkaa muokkaamaan. kun ei noita isoja meisseleitä oikein olekkaan kun yksi pakissa. (ja toinen housuissa ;D)

no, nyt on sentään jo yksi kokemus takana ja tiedän, että ainakin työkaluja olisi hyvä olla lisää. ensi kerralla sitten uudestaan. :D

Pate05

Mä ostin aikoinaan tällaisen kun tulee noita prätkän renkaita vaihdettua parhaimmillaan 2 sarjaa kesässä ja täällä maksaa 20€ irtovanteelle vaihto. Tuo maksoi itsensä takaisin ekana kesänä.
http://www.motorcycle-superstore.com/19698/i/moose-racing-portable-tire-changer
Renkaanvaihto vannetyön osalta on tekniikkalaji ja YouTubessa on paljon hyviä videoita aiheesta, kantapään kautta olen minäkin asian opetellut. Esim. tuolla "opetusvideoita".
https://www.youtube.com/results?search_query=motorcycle+tire+change

EEKI

Kiitos vastauksista! Kilsoja kertyy vuodessa 3...4000 ja renkaanvaihtoja taitaa kertyä 1 kpl vuodessa kun huomioi myös eturenkaan vaihtotarpeen.
Aiemmin olen vaihtanut vain sisärenkaallisia 5 tuuman levyisiä prätkän renkaita, joissa niissäkin sain äheltää ihan riittävästi. Coastside taisi tuolla muualla kertoa, että vaikeusaste vielä kasvaa kun rengas pienenee. Taidanpa kääntyä rengasliikkeen puoleen.

tatza

Noita kymppituumaisia renkaita joskus rengasliikkeessäkin ovat vääntäneet ukot ihan hikipäässä. Itse en kympin säästääkseni moiseen hommaan lähtisi.
ss 200px / px 177dre / s 50-2t / prima nv125 / xv virago

Jkarha

Miten takarengas irrotetaan, vissiin pitää putki ottaa pois edestä ja sitten näyttäis oleva joku erikoinen kiinnitysmutteri renkaassa?

Edit: löytyikin jo ohjeet eli siinä on sokka ja suojus mutterin päällä. Sitten vaan joku rengas enää pitäisi valita.
Vespa LX50 4T4V 2013

tapiovuorent

10 " Renkaanvaihto kotioloissa onnistuu kyllä . Pitää kyllä vähän harjoitella. Työkalut : 3-4 rengasrautaa , " rengasvaseliinia" myös irtiotossa . Ennen vanteelta vääntämistä , olen puristanut renkaan kunnolla irti , molemmilta puolilta isoilla pikapuristimilla ( ne " yhdenkäden" liimapuristimet )Sitten rengasvaseliinia vanteeseen ja renkaan reunaan , niin liukkaasti lähtee rengas vanteelta.Tubeles renkaan täyttö , on sitten toinen juttu. Siihen joku käyttää esim. start-pilottia , jonka sytyttää palamaan. Itse hankin paineilmatoimisen palteennostimen , jolla vanteelle nosto onnistuu kaikkkiin rengaskokoihin. P.S. Ennen kuin joku älähtää , ettei onnistu kaikilla moponrenkailla ,ilman konetta , niin jotain renkaita on kyllä niin jäykkiä reunoiltaan/ rungoltaan että voi olla hyvinkin haastavaa.

Coastside

Kaasu tai bensaliekillä nosto vaatii venttiilin irroituksen vanteelta jottei alipaine vedä takaisin. Sen voi asettaa väljästi kiertämällä mutteri sen päähän. Menetelmä toimii vaikka rakoa olisi paljonkin. Sormiaan ei kannata jättää väliin ja silmät suojata roskilta mitä se heittää.

Palosella

Ei tarvitse ottaa venttiiliä irti. Venttiiliin vaan ilmapistooli valmiiksi kiinni, jotain syttyvää kumin sisään ja tulitikulla tai sytkärillä sytyttäen kaasu ja heti perään ilmaa venttiilistä sisään. Just eilen vaihdettiin naapurin Baotianiin 10" takanakki tuolla tavalla.

Coastside

Unohdin mainita tuon, jos on kompura niin sillä. Sen voi laittaa ennakkoon puhaltamaa ennen possausta.