Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Liikaa vai liian vähän, ilmaa vaiko bensaa?

Aloittaja Eki, 01.10.14 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Partanen

Jäikö mulla sitten jotain lukematta, kun olen ymmärtänyt, että leikkailee nimenomaan osakaasulla, mutta ei täyskaasulla? Ja nimenomaan kuumaleikkaa, koska varsinaisen kiinnileikkaamisen jälkeen sitä ei enää käyntiin saisi ilman remonttia.

Onko niin, että nelitahtimiehet eivät tiedä mitä on kuumaleikkaaminen? Nelitahti kun ei juurikaan kuumaleikkaile, kun on se koneöljy jäähdyttämässä.

Lisäys: viimeistään tässä kohtaa kannattaisi ainakin keskusteluun osallistuvien selvittää itselleen mitä eroa on kuumaleikkaamisella ja oikealla kiinni leikkaamisella. Kuumaleikkaus johtuu nimensä mukaisesti liiasta kuumuudesta. Varsinainen kiinnileikkaaminen johtuu voitelun puutteesta. Täällä kerrotun perusteella Ekin mopo kuumaleikkailee, eikä ole leikannut kiinni kunnolla. Kyse on siis laihasta seoksesta osakaasulla, EI voitelun puutteesta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 03.12.14 - klo:13:16
Jäikö mulla sitten jotain lukematta, kun olen ymmärtänyt, että leikkailee nimenomaan osakaasulla, mutta ei täyskaasulla? Ja nimenomaan kuumaleikkaa, koska varsinaisen kiinnileikkaamisen jälkeen sitä ei enää käyntiin saisi ilman remonttia.

Onko niin, että nelitahtimiehet eivät tiedä mitä on kuumaleikkaaminen? Nelitahti kun ei juurikaan kuumaleikkaile, kun on se koneöljy jäähdyttämässä.

Lisäys: viimeistään tässä kohtaa kannattaisi ainakin keskusteluun osallistuvien selvittää itselleen mitä eroa on kuumaleikkaamisella ja oikealla kiinni leikkaamisella. Kuumaleikkaus johtuu nimensä mukaisesti liiasta kuumuudesta. Varsinainen kiinnileikkaaminen johtuu voitelun puutteesta. Täällä kerrotun perusteella Ekin mopo kuumaleikkailee, eikä ole leikannut kiinni kunnolla. Kyse on siis laihasta seoksesta osakaasulla, EI voitelun puutteesta.

Ekihän on heti painanut jarrun pohjaan, kun on alkanut ahdistamaan, ei siinä isoa vahinkoa välttämättä ehdi tulla. Joskus mopo nykiikin, mitä joku voi erehtyä luulemaan kiinnileikkaamiseksi.
Kerrot mielestäsi mitä eroa on kuumaleikkaamisella ja.., vai kerroitko vain mistä ne johtuu.
Tiedätkö edes?
Erittäin viritettyjä 2 tahtisia oli aikoinaan, joten jonkin verran niistäkin on kokemusta, sen verran, ettei ne leikannut millään tavalla.

Eki

Jaa kiitoksia vaan, nyt ei sitten ajellla mihinkään, skode pelasi kaksi päällä niin hyvin kuin se voi vaan toimia Riihimäelle, käytiin ex:n kanssa femmatori kirppiksellä, noin 1.5h päästä poislähtiessä kone ei vaan lähtenyt käyntiin, tai kävi hetken mutta ei pysynyt käynnissä pariin otteeseen. Kaveri Riihimäeltä tuli auton kera tsekkaamaan, no lopuksi työnsin skoden kilometrin verran heille, pistettiin laturi kiinni akkuun, ei lähde ei edes yritä lähteä, vaihdoin tulpan mikä oli kyllä märkä, kokeiltiin kipinä, sitä tuli ihan ok ja suihkautettiin tulpanreiästä eetteriä, hörähti jokaisella keralla sen kerran. Puristuksia vähintäin kammesta tunnustellen ainakin yhtä paljon kuin samanlaisessa skodessa mikä vielä sisäänajossa, en tiedä mikä tuli, mopo jäi Riihimäkeen kaverin pihaan toistaiseksi. Huollosta soittivat öljypumppuasiassa, se pumppu on säädettävissä juurikin niillä erivärisillä metallilevyillä, maahantuojalla niitä ei ole eikä heidän kauttaan saa, mutta jossain linkissä täällä näkyi niitä levyjä, eiköhän sieltä löytyne. Tuon neulan laskun tai noston kanssa olen ihmeissäni, toiset pyytää laskemaan ja mm. virijavaran Kimmo suositteli nostamaan pykälällä kun juteltiin näistä ongelmista (nosta, laske, eiku nosta laske sittenkin ja laita huollon mukaan tankkiin öljyä lisää, eikun älä missään nimessä laita, laita sittenkin)? Moni nuorisosta tekee siten että laittavat tuorevoitelun pois pelistä ja ostavat huoltoasemalta valmista seosbensaa tai sekottavat itse! Eki :) :) :)
Vuodesta 1997 alkaen 29:s scootteri.

Eki

http://www.pedparts.co.uk/product/500/adjustable-performance-oil-pump-aerox <- osaako kukaan etsiä että löytyykö esim. tästä liikkeestä myyntiin tuota 33:1 laattaa, jos niin laittakaa linkki kun en itse osaa noita etsiä, tilata kyllä osaan! Eki

helkama sc-r

Laatan paksuus riippuu pumpusta, vakiopumppuun ei linkin takana olevat ehkä käy.
Yritä etsiä suomalaisesta kaupasta laatoilla säädeltävä öljypumppu ja selvitä mitä eroa laatoissa on.
Joissakin moottoreissa osa öljystä menee suoraan kampiakselin laakereille, voi olla ettei niiden voitelu ole riittävää pelkällä seosbensalla.
Käynnistymistä helpottaa kun pumppaa nopeasti kaasua muutaman kerran ennen starttaamista.

Eki

Okei, nyt ei mikään tunnu helopattava kun ei lähde käyntiin, tulppakin ihan märkä, kipinää saa muttei vaan syty käymään (en ymmärrä mikä tuli seisokin aikana, kun siihen asti toimi ihan viimeisen päälle, ei ole suutin eikä kaasarikaan jäässä koska kastelee tulpan (ihan suoraan sanoen nyt alkaa hatuttamaan tämä jatkuva vikatilanne, kun ennen näillä sai vetää miten ikinä halusi, talvenkin ajoin 74 suuttimella viime talvena ilman pienimpiäkään ongelmia, tosin silloin oli vakiputki, eikä bensan sekaan tungettu mitään öljyä, toki ajomatkat olivat tässä kaupunkialueella)!

konenikkari

"Joissakin moottoreissa osa öljystä menee suoraan kampiakselin laakereille, voi olla ettei niiden voitelu ole riittävää pelkällä seosbensalla."
Todella asiallinen oivallus, saattaa olla ettei ekin moottorin kampiakselin laakereiden voitelu toimi,jos käyttää seosbensaa.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Eki

Tuli mieleen että olisiko voinut mennä cdi boxi, niitä löytyy kyllä mutta täytys mennä Riihikylille kokeilemaan ...

Partanen

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 03.12.14 - klo:13:55
Ekihän on heti painanut jarrun pohjaan, kun on alkanut ahdistamaan, ei siinä isoa vahinkoa välttämättä ehdi tulla. Joskus mopo nykiikin, mitä joku voi erehtyä luulemaan kiinnileikkaamiseksi.

Semmoinen pieni nykiminen ja vedon epävarmuus on varma merkki laihasta seoksesta. Nelitahdillekin se olisi pahasta, mutta kakstahti ottaa vielä herkemmin itseensä.

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 03.12.14 - klo:13:55Kerrot mielestäsi mitä eroa on kuumaleikkaamisella ja.., vai kerroitko vain mistä ne johtuu.
Tiedätkö edes?
Erittäin viritettyjä 2 tahtisia oli aikoinaan, joten jonkin verran niistäkin on kokemusta, sen verran, ettei ne leikannut millään tavalla.

Yleensä ottaen, se että ajaa ajoneuvolla ei vielä opeta tekniikasta mitään. Ihmeen paljon ihminen pystyy jopa korjaamaan ajopelejä, ymmärtämättä miten mikäkin toimii. Sitä olen joskus ihmetellyt.

Mutta joo. Siinä on vissi ero leikkaako kone kiinni liiallisen männän laajenemisen vuoksi (kuumaleikkaus), vai voitelun puutteesta. Laitoin jo kuvan kiinnileikanneesta männästä. Mutta kuumaleikanneessa koneessa on aina vielä voitelua männän ja sylinterin välissä, ja siksi materiaali ei vielä välttämättä siirry männästä sylinterin seinämään, ja siksi matka voi jatkua hetken jäähdyttelyn jälkeen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Eki - 03.12.14 - klo:15:54
... Tuon neulan laskun tai noston kanssa olen ihmeissäni, toiset pyytää laskemaan ja mm. virijavaran Kimmo suositteli nostamaan pykälällä kun juteltiin näistä ongelmista (nosta, laske, eiku nosta laske sittenkin ja laita huollon mukaan tankkiin öljyä lisää, eikun älä missään nimessä laita, laita sittenkin)? ...

Paha ottaa kantaa toisten sanomisiin, kun en tiedä mitkä lähtökohdat heille on annettu. Mä kommentoin täällä sen perusteella mitä olet täällä kertonut.

Ihmiset sekoittavat joskus termejä. Neulan nosto rikastaa seosta, neulan lasku laihentaa seosta. Jotkut luulevat, että sokan laitto alempaan loveen on neulan laskemista, mutta ei tietenkään ole.

Kaikenkaikkiaan kyse on hienosäädöstä, ja neulan nosto ylimpään asentoon (sokan laitto alimpaan loveen) ei voi tässä tapauksessa olla millään tapaa huono homma.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 03.12.14 - klo:17:07
"Joissakin moottoreissa osa öljystä menee suoraan kampiakselin laakereille, voi olla ettei niiden voitelu ole riittävää pelkällä seosbensalla."
Todella asiallinen oivallus, saattaa olla ettei ekin moottorin kampiakselin laakereiden voitelu toimi,jos käyttää seosbensaa.

Onkohan mihinkään mopoon oikeasti laitettu semmoista tuorevoitelujärjestelmää, joka voitelisi suoraan petilaakereita?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 03.12.14 - klo:17:07

Osaatko kertoa miksi joissakin moottoreissa menee osa öljystä suoraan laakereille?

Partanen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 03.12.14 - klo:17:37
Kunhan elät ja näet käytäntöä samoissa määrin kuin luet teoriaa, havaitset että ekin mopo, esimerkiksi on juuri sellainen.

Sen mitä sun juttuja olen lueskellut, niin en vielä ole vakuuttunut, että Ekin mopossa öljyä menisi suoraan pumpulta petilaakereille.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Siispä, minne menee pumpulta lähtevät kaksi putkea, joista toisessa on T.haara ?
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

helkama sc-r

En tiedä vastausta, mutta jos esimerkiksi lohkojen rakenne estää riittävän voitelun, Erkin mopo voi mennä taas rikki.