Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Liikaa vai liian vähän, ilmaa vaiko bensaa?

Aloittaja Eki, 01.10.14 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

EeTee

Ei kannata Partanen turhaan vetää poroja sieraimiin.
Samanlaista vääntämistä olen seurannut vuosia sitten, nykyään jo lakkautetulla toisella harrastefoorumilla, jossa Eki kirjoitteli ahkerasti.
Toisaalta hauskahan näitä vääntämisiä on lukea, joten jatkakaa minun puolesta. Haen vaan ensiksi pussin popcornia ja ottan hyvän asennon sohvalta...
ZN50QT-11
Titan T2

Eki

Tehoputkiin liittyvistä säädöistä

Tehoputken laiton jälkeen tulee kaasutin ja variaattori ehdottomasti säätää, muuten tehot jäävät vakiota huonommiksi sekä jos suutinta ei vaihda, riskinä voi olla jopa moottorin hajoaminen.

Teharia laitettaessa lähes vakioon on hyvä muistaa muutama asia:

(Prikka pois)
Pääsuutinta pitää suurentaa noin 5 - 10 numeroa suuremmaksi kuin vakio
Variaattoriin noin 1-1,5 grammaa vakiota kevyemmät rullat, viritysvariaattorilla tämä on variaatorikohtaista

Katso lisäinfot variaattorin sekä kytkimen jousten ja rullien vaihdosta artikkelista Variaattorin tekniset toimenpiteet sekä sopivuuksista ja jäykkyyksistä artikkelista Variaattorin ja kytkimen säätäminen. Ja näin lopuksi todettakoon, että kaikista +15% jousista ei voi päätellä, että olisivat aina keltaiset Koska siis kuulee välillä sanottavan "Laita Malossin keltaiset jouset teharille", vaan väri riippuu täysin merkki- ja mallikohtaisesti, yllämainituissa artikkeleissa on mainittu jousten värit.

Kaasutimen säätämiseen voi katsoa ohjetta 2t kaasuttimen säätäminen.

Itse olen pitänyt ns. nyrkkisääntönä tai ohjeena tätä kirjoitusta tuossa yllä, antaa edes suuntaa mitä pitäisi tehdä, ymmärrän että näitä paljon tutkineet/laittaneet tietämys kasvaa ja tulee ne omat mieltymykset, mutta kun neuvoja tulee niin laidasta laitaan ettei niistä ota itse Erkkikään selvää, niin olen näitten kanssa hakusessa. Eikös tuo 24.000+km ekalla ja yli 17.000km juurikaan ilman ongelmia todista sen ettei ole hirveesti oltu metsässä (muutenhan mopot olisivat lauenneet liki kättelyssä)! Kun elämäntyökseni en tee näitä halusin neuvoja lähinnä talviajoon, tosin ensimmäinen toimi ihan sillä 74 suuttimella kesät talvet, viimetalvi nyt ei ollut kuitenkaan kovin talvenoloinen ja eihän talvella jauheta kuin korkeintaan näitä kaupunkireissuja, mutta kesäisin on menty niin hurjat määrät 8:lla eri skootterilla ettei mitään rajaa, mikäli kaikki säädöt olisivat olleet perseellään, niin ei niitä matkoja kuten 5.5 x Hyvinkää-Lieksa olisi taatusti ajettu (se yksi puolikas oli Mikkeliin, missä huomasin tauolla pari tippaa mopon alla yölliseen aikaan, sormin kokeillessa niin öljyähän ne tipat olivat, silloin heitin keulan kohti Hyvinkäätä minne selvisin vaivatta takaisin. Aamulla myös selvisi että vetoakselin stefa oli tulossa määränpäähänsä, minkä sitten tilasin ja vaihdoin, silläkin mopolla (Kiinalainen, Helkama merkkinä), oli jauhettu kesäkautena jo huikeat määrät, muistaakseni 18.000km, kun Salon huollosta puhelimitse ilmoitettiin että ne menevät jo noin 10.000km:n paikkeilla, kertoivat myös lukeneensa reissuistani ja kun kysyin käydessäni ostoksilla siellä, vaihtoivat sivukatteet takuuseen. Takuuseen vaikken ollut käyttänyt ensimmäisessäkään huollossa vaan itse väkästänyt, totesivat ettet olisi ajanut tuommoisia matkoja jos huoltoja ei olisi tehty! Eki :)
Vuodesta 1997 alkaen 29:s scootteri.

Eki

Lainaus käyttäjältä: EeTee - 27.11.14 - klo:11:51
Ei kannata Partanen turhaan vetää poroja sieraimiin.
Samanlaista vääntämistä olen seurannut vuosia sitten, nykyään jo lakkautetulla toisella harrastefoorumilla, jossa Eki kirjoitteli ahkerasti.
Toisaalta hauskahan näitä vääntämisiä on lukea, joten jatkakaa minun puolesta. Haen vaan ensiksi pussin popcornia ja ottan hyvän asennon sohvalta...
Ei täällä kannata kenenkään, itseni mukaanlukien vetää sitä kuuluisaa hernettä sieraimeensa, ei nämä saa olla elämää vakavempia kysymyksiä! Mennään jatkossakin yhtenäisinä mopo tai prätkä harrastajina eteenpäin, vaikka joskus sattuisikin hatuttamaan vaikkapa minun touhuni, ei ne ole yhdeltäkään muulta pois, se toinen vaihtoehto on etten kirjoittele kysymyksiä enkä mitään muutakaan, niin silloin en tule aiheuttaneeksi kenellekään pienintäkään mielipahaa! Eki :)

Partanen

Samat periaatteet siihen kiinan kaasariinkin pätee. Eri juttu sitten, että saako siihen esim. erilaisia neuloja, tai emulsioputkia.

Kaasutin on todella suurpiirteinen laite seosta tuottamaan. Siksi riittää, että sen saa edes kartalle, niin jo toimii. Pelkkä pääsuuttimen vaihto ei aina tahdo riittää, varsinkaan jos meinaa viileillä keleillä ajella.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

Nyt tuli asiallista tekstiä huomiotu myös että minullakin on joku tuntuma näihin, kysyn kuitenkin monesti itseäni viisaammilta ketkä ovat perehtyneet paremmin näihin asioihin, kuten varmaan sinäkin, ethän muuten neuvoisikaan jos sinulla ei olisi tietoa. Se suuttimen prosenttijuttu oli sinulle ok, mutta koitin laskimella laskettuani kysyä liikkeestä prosenteilla verrattuna 74 suuttimeen, myyjä totesi etteikö mulla ole antaa suuttimen kokonumeroa, sillä ei heiltä muistikuvan mukaan kukaan ole tainnut prosenteilla niitä ostaa?! Eki :)

EeTee

Juu, se prosenteilla ostaminen voi joskus olla vaikeaa.  ;D
https://www.youtube.com/watch?v=WsqJnUad7_Y

ps. No hard feelings Eki, tuli vaan dejavu... eikä kenenkään kannata minunkaan kirjoituksista pahoittaa mieltänsä.
ZN50QT-11
Titan T2

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Eki - 27.11.14 - klo:13:51
... mutta koitin laskimella laskettuani kysyä liikkeestä prosenteilla verrattuna 74 suuttimeen, myyjä totesi etteikö mulla ole antaa suuttimen kokonumeroa, sillä ei heiltä muistikuvan mukaan kukaan ole tainnut prosenteilla niitä ostaa?! Eki :)

Tämäkin on varmaan provo?  >:(
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

Partaselle: ei ole provo, mutta asiaan, tässä muuten 80 suuttimella eilen ajettu Hyvinkää-Riihimäki-Hyvinkää elikä noin 24-25km, tulppa otettu tänään irti ja laitettu Iridium, näytetty mopokellarin pitäjälle ja kysytty tulpan väristä: Paras mahdollinen väri, elikä tulpan mukaan aikalailla kohdillaan, 84 suutin haettu mutta ei ilmaisesti syytä vaihtaa ainakaan näillä keleillä? eiln 24km ajettu ja otettu pois, tilalle iridium. <- kuvaa tulpasta. Eki

Partanen

Ihan hyvältä näyttää tulppa. Ehkä alkuperäinen pakoputki on niin kuristettu, että putken vaihtamisen jälkeen sallii perussääntöä suuremman suuttimen. Olis hyvä, jos löytyisi suutin, jota ei tartte olla joka kevät ja syksy vaihtelemassa. Ei kaasariautoihinkaan tarvitse suuttimia vaihtaa samalla kun renkaita vaihdetaan. Toisaalta, autolla harvoin ajetaan pitkiä aikoja kaasu pohjassa, kuten mopolla ajetaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

Yritän pärjätä talvenkin yli tuolla 80 suuttimella, olen pärjännyt 74 suuttimellakin, mutta silloin ei ollut tehoputkea, täytyy vaan joskus aina tarkistaa tulpasta mikä on väri, onko liian laihalla, sopivalla tai rikkaalla? Eki

Eki

Riihimäkeen piti menemän äsken kaksi päällä (kirpputorille ex:n kanssa, noin 5-6km:ä pääsin, sitten ympäri kotia tuon jumin jälkeen), nyt loppuu kyllä ymmärrys, tekeekö tuo tehari sen että taas jumi ja sammui, kerkesin jarruttamaan ja meni virtakin pois elikä sammui samassa jumimishommassa, odotin noin minuutin, starttasin ja pelitti ihan kuin ennenkin, en tosin enää ajanut Hyvinkäälle luukku auki. Nyt 84 suutin ja tankiin pari korkillista öljyä, auttaa tai ei, nyt alkoi oikeasti kunnon hatutus ja miettiminen että onko näissä enää mitään järkeä maksella vähänväliä uudet sylinterit + männät ja nähdä kova vaiva vaihtaa ahtaassa paikassa taas jossain välissä koko sylinteri mäntineen. Mulla on rajoittava boxi, olisiko syy siinä että se ajaa liki koko ajan sitä rajoitinta vasten, mikä pätkii (löytyy toki rajoittamatonkin boxi, mutta sehän kierrättää noin 10.000rms:n asti hanat kaakossa), kesän vedin myös hanat kaakossa ja parit korkilliset aina öljyä tankissa tuorevoitelun lisäksi satoja ja taas satoja kilsoja, eikä ollut yhtikäs mitään ongelmaa, suutinkin oli vain 74 ja silloinkin oli tehari!!! :(

Partanen

Menee jankuttamiseksi, mutta eipä ole eka kerta. Jos se osakaasulla leikkaa, niin osakaasun seos on liian laiha. Siihen ei auta pääsuuttimen vaihdot.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 27.11.14 - klo:17:18
Menee jankuttamiseksi, mutta eipä ole eka kerta. Jos se osakaasulla leikkaa, niin osakaasun seos on liian laiha. Siihen ei auta pääsuuttimen vaihdot.
Välillä oli osakaasulla, kun hakkas 9000rms:n boxin rajoitin ja teki juurikin jumit kun hellittelin (mikäs tuohon voisi auttaa, neulan säätökö?), nyt vasta olen menossa laittamaan isompaa suutinta, rajoittava boxi on nyt rajoittamattomaan vaihdettu ... tämä menee meikäläisen taholta jo tragikoomiseksi koko touhu,  ...tana! Ainoa lohtu että kulkee vetää ja kukkuu ihan yhtä hyvin kuin ennen jumeja! Eki

Sillikai

Vaan jos se on nimenomaan se tehoputki joka aiheuttaa ongelmia?

Eki

Lainaus käyttäjältä: Sillikai - 27.11.14 - klo:18:21
Vaan jos se on nimenomaan se tehoputki joka aiheuttaa ongelmia?
En usko yksin sen olevan, sillä kaksi-kolme kertaa teki alkukesästä samaa kuin tänään vakiputkella ja kovalla helteellä mm Porvoon reissulla, kuitenkin matka jatkui kuten tänäänkin. Minulla ei riitä enää koko mielenkiinto jatkuviin jälleen kerran alkaneisiin ongelmiin, mentiinkin jo liki ongelmitta edellisen edellisellä noin 24.000km ja tätä edellisellä noin 17.000km. Jokuhan tässä nyt mättää, se tekee sen ihan sammallatapaa vakiputkella, niin kaverilla kuin mullakin, tähän nykyiseen millä oli ajettu 2500km oli tehty jo takuuseen sylinterin/männänvaihto, kun tallista otettaessa oli kaverilla vaan sanonut puristukset irti ja silloinhan se ei lähde käyntiin, oli hiukan oireillut ennen talliin ajamista kevät kesällä (tämmöisiä nämä ovat, täytyisi olla liki insinööri joka helvatin harrastualalla ettei tarvis aina kysyä, että: MITÄPÄ TEEN NYT?