Valokuvassa näkyy kumi, jolla todennäköisesti kaasutin liitetään varsinaiseen imukurkkuun. Imukurkun ja koneen välissäkin pitää olla jonkinlainen tiivistys, mahdollisesti kuminen tiiviste, taikka O-rengas. Tai on siellä varmaan läppärunkokin, joka lisää tiivistepintoja. Jos tehtaalla on jokin tiivisteistä jäänyt pois, niin mysteeri olisi ratkaistu. Tapahtumasta on kuultu nyt niin monta versiota, että on lähes mahdotonta täältä käsin arvailemalla asiaa täysin ratkaista. Mutta se tiivistyksen puute on tähän mennessä uskottavampi selitys kuin ryypyn rikkinäisyys. Se mopohan ei käynyt edes kaupan pihassa normaalia tyhjäkäyntiä, vaan kierrokset olivat turhan kovat.
Kuumaleikkaus on sitä, kun mäntä ei lämpölaajenemisen vuoksi mahdu liikkumaan sylinterissä. Siellä on pysähdyksen hetkellä yleensä silti öljy suojana välissä, josta johtuen vaurio on pieni, ja matka voi jatkua jäähdyttelyn jälkeen. Monet eivät ota pyttyä edes irti kuumaleikkauksen vuoksi.
Kiinnileikkautuminen johtuu voitelun puutteesta, ja siinä vauriot ovat sitä luokkaa, että matka ei todellakaan jatku ennen remonttia. Siis jos moottori sammuu kiinnileikkaamisen vuoksi. Osat ovat muuttaneet muotoa pahasti.