Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Bensoista (oktaanit, alkoholi, yms)

Aloittaja anaalikisti, 10.05.08 - klo:22:44

« edellinen - seuraava »

FrozenCorpse

http://www.iltalehti.fi/autot/2012091716086872_au.shtml

E10-bensa sittenkin väärin?

E10-bensa ei olekaan ratkaisu ilmastonmuutokselle, vaan jopa uhka ruoan hinnoille ja ympäristölle, kirjoittaa saksalainen Deutsche Welle -lehti.

Ranska aikoo ensimmäisenä EU-maana rajoittaa biopolttoaineiden valmistusta ja myyntiä. Maan hallitus päätti asiasta keskiviikkona ja se perusteli päätöstä ilmastonsuojelullisilla syillä.

Myös Euroopan Unioni näyttäisi olevan kulkemassa Ranskan jalan jäljissä. EU suunnittelee E10-bensalle rajoituksia ja uhkaa jopa lopettaa biopolttoaineiden valmistukseen vaadittavat tukiaiset, vaikka aluksi EU:ssa rummutettiinkin E10 bensan ympäristöystävällisyyden puolesta.

Keskustelu E10-bensan ekologisuudesta käy Euroopassa kuumana. Poliitikkoja huolestuttavat muun muassa E10-bensantuotannon vaikutukset ruoan hintaan. EU:n haluaakin nyt saada kuriin nimenomaan elintarvikkeiksi sopivien kasvien käytön polttoaineissa.

Tällä hetkellä E10-bensiiniin sekoitetun bioetanolin valmistuksessa käytetään pääasiassa maissia, sokeriruokoa, viljaa ja perunaa. Näiden raaka-aineiden käyttö nostaa kuitenkin ruoan hintaa maailmalla. Sitä vastoin puusta, oljesta tai levästä valmistetun biopolttoaineen tuotantoa halutaan jatkossakin tukea.

Uudet tutkimukset ovat myös paljastaneet, että viljelyn laajentaminen polttoaineiden valmistukseen saastuttaa ilmastoa luultua enemmän.

Bryssel päättää E10-bensan tulevaisuudesta lähiviikkoina. Ensi vuoden loppuun mennessä jäsenmaiden odotetaan hyväksyvän esityksen.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Suomessa Kauppalehti.

IL
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

pena

näinhän se on eu:n jutuissa,ensin hutkitaan sitten tutkitaan ja veronmaksaja kiittää tästäkin byrokratiasta :o suomen kilpailukykyä ajetaan alas kaikenmaailman rikkidirektiiveillä,venäjä kiittää.kyllähän siinä aina hyvät puolensa, mutta kohtelu pitäisi olla tasapuolista.

Coastside

Varsinkin kun laivojen rikkipäästöt ovat 2-3 % kaikista. Väite, jolla ne perustelee on että ne aiheuttaisi 15000 kuolemaa merkitsisi että muut rikkipäästöt tappaa ihmisiä kuin kärpäsiä. :o
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

purgiaali

Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 19.08.12 - klo:15:32
Kymcon suutin vaihtui kuun alussa 85->88 ja nyt uskaltauduin kokeilemaan vaihtaa polttoainetta 98E5 -> 95E10. Nyt odotellaan että pilvet väistyisi ja pääsisi hieman ajamaan.

No nyt on jo jonkin verran kilometrejä tullut suuttimen vaihdon jälkeen. Suuttimen vaihto nosti kulutuksen 1,9 litrasta 2,3 litraan satasella.  Ajonopeudet ja kelit vaihtelee niin paljon että 98 ja 95 välille ei eroa huomaa. Viimeisimmällä tankkauksella tuli tähänastisista suurin kulutuslukema 2,5 l/100km.

Pikaisesti kirjanpitoa selaillen laskeskelin että kymcoa on tänä vuonna tankattu 31:llä eri huoltoasemalla  8)
pistääkö joku paremmaksi?  ;D

http://vanha.tankkaus.com/cardata.php?nr=33612

Tero

Olisko se sitten paha edes, jos laittaisin sitä 95 bensaa tonne tankkiin? koska ennen ku ostin isoveli ajo varmaan 1tkm 95 bensalla eikä mitään vikaa.  nyt olen ajanut shellin v powerilla eikä ole mitään eroja. Oisko teillä perusteluja miksi sitä 95 ei kannattaisi muka tankata? Vähän väärään topicciin tuli tämäkin. :)

Coastside

Asiaa on käsitelty paljon täällä ja lopputulos on se että alkoholia kannattaa välttää, sen vuoksi ettei ole varmaa mitkä kestää sitä ja mitkä eivät. Etua siitä ei saa muutenkaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Tero

mutta se on kalliimpaa ja saan varmaan puol litraa enemmän sitä 95 jos sitä laittaisin samalla hinnalla

Juissi

Eikös sulla ollut just se Piaggio mikä ei käynnistynyt?  ;D
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Coastside

Mutta jos mopossasi on kumilaatua (hankkivat ehkä satunnaiseriä) joka ei alkoholia kestä ei säästöä tule. Niiden koostumuksissa on eroa alkoholimäärän lisäksi joista ei tiedä. Ota riski jos haluat.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Juissi

Mulla oli Biltemasta hankittu metallinen avattava bensiinisuodatin Bellassa.
Tankkasin 95E:tä kylmäasemalta ja ajettiin Pekpelin kanssa pari-kolkyt kilsaa jonka jälkeen mopo sammui.
Ei saanut bensaa.

Alettiin tutkimaan syytä, niin metallifiltterin sisällä ollut "kuminen" holkki, joka piti itse filtteriä paikallaan oli sulanut mössöksi, joka ei päästänyt bensaa enää läpi.
Se oli kuin hyytelöä.

Nykyään on paperifilsu.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

viisnelonen

Onko joku huomannut että msaha vaatisi eri säädöt siirryttäessä tavisbensasta ns alkylaattibensaan ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Skegge

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 13.09.17 - klo:20:08
Onko joku huomannut että msaha vaatisi eri säädöt siirryttäessä tavisbensasta ns alkylaattibensaan ?

En minä ainakaan sillä vähäisellä käyttömäärällä mitä mökkisahaa on tullut pärryytettyä.

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: Juissi - 24.12.12 - klo:12:11

Alettiin tutkimaan syytä, niin metallifiltterin sisällä ollut "kuminen" holkki, joka piti itse filtteriä paikallaan oli sulanut mössöksi, joka ei päästänyt bensaa enää läpi.
Se oli kuin hyytelöä.

Nykyään on paperifilsu.
Paperi filttereissäkin on omat ongelmansa, ovat monesti liian "tiivitä" sellaiseen järjestelmään jossa ei ole erillistä siirtopumppua. Mopossa ei ongelmaa ehkä tule mutta moottoripyörässä jo tulee.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Coastside

Motul merkillä saa bensan stabilointia talviseisontaan. Motonet mainosti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

andersand

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 13.09.17 - klo:20:08
Onko joku huomannut että msaha vaatisi eri säädöt siirryttäessä tavisbensasta ns alkylaattibensaan ?
Vuosia sitten siirryin käyttämään sahassa alkylaattibensaa, ei ottanut kierroksia eli säätämään joutui.