Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco Super 8 (2t) outo sirinä variaattorista

Aloittaja Jon, 26.04.11 - klo:17:13

« edellinen - seuraava »

Jon

Moro,

Ostin tuossa pari viikkoa sitten käytetyn -09 kymcon, ajettu 7500km.

Olen nyt huomannut että mopo pitää outoa ääntä, ikäänkuin variaattorissa olisi ruuvi löysällä tms.
Se on sellaista sirinää, joka ilmenee ainoastaa ajaessa tai kun nostaa kierroksia.. Siis ei tyhjäkäynnillä.
Myös silloin kun tiputan kierroksia ajaessa.

Olen katsonut kaikki ruuvit ja mutterit yleisesti läpi enkä ole löytänyt vielä vikaa.
Rullissa ei näyttänyt olevan kulumaa, hihnakin näytti ehjältä.

Voin yrittää ottaa videolla tuon äänen.

Coastside

Ota se filkka niin saadaan soundeja. Helpompaa niin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Jon

Joo käyn nappaamassa.  Toivottavasti se sirinä erottuu siitä...

Jon

http://www.youtube.com/watch?v=yvfKEocjuvI

Toivotaan että tosta saa jotain selvää...

Sellanen juttu vielä että kaikki muu toimii loistavasti, eikä ajossa huomaa muuta kun tuon äänen.

pekpel

Takarengas laahas asfalttiin ja peitti muut äänet ainakin mun äänentoistolaitteilla.
Oletkos vaihtanut perä öljyjä?
Ja se takavari/kytkinpakan laakerien voitelu?
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Jon

Ei se kyllä laahaa ;)

Toi ääni tuntus nimenomaan lähtevän etuvariaattorista tai yleensä siltä päin eikä takaa.

Mitään öljyjä en oo ehtiny vielä vaihtaa.

Coastside

Se vaatisi varin purkamista ja akseleiden pyöritelyä josko joku laakeri on rikki. Varit, varsinkin takapää pitää viallisena ääntä. Varin vika voi jättää tielle.

Samppa

Enemmänkin kuulostaa siltä, kun joku resonoisi tai ottaisi kiinni johonkin resonoinnin ollessa tarpeeksi voimakasta. Yleensä laakeripuolella ääni on rohiseva. Eihän pakarissa ole lämpösuojaa, joka pääsee resonoimaan. Tai varikopassa joku pääse laahaamaan johonkin korkeilla kierroksilla.

Kannattaa kuitenkin ottaa se varinkoppa auki ja alkaa pyörittelemään ja kuulostelemaan osia yksi kerrallaan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Resonanssiräminät ilmenevät yleensä tietyllä kierrosluvulla. Paikallaan keskijalalla on hankalaa saada sitä esille koska tärinä välittyy jalan kautta maahan aiheuttaen melua. Pitäisi nostaa muuten turvallisesti peräpää ilmaan. Lisätä hitaasti kierroksia ja kuunnella. Filkkoja ottaessa kannattaa kiertää eri suunnista kuvaamaan ja myös etäisyyttä vaihtaen. Ihmiskorvan erottelukyky on hyvä ja äänitys ei samaan pysty.

Jon

Joo siltä se kuulostaa että jokin resonois.
Variakopan avasin tossa vklna,  pyörittelin ja kokeilin mutta mun mielestä mikään ei klapannu tms.

Duunikaveri oli huomaavinaan että toi tuuletin pyöris jotenkin epäkeskosti(?)...

Täytyy sekin tarkistaa.

Edit: Ei oo lämpösuojaa, joten siitä ei voi johtua.

Samppa

Otappa pitkä tikku, jolla kuuntelet tarkemmin mistä ääni tulee eli siis...

- Skootteri käyntiin.
- Noin 30-40 senttinen puutikku korvaan kiinni ja toisella päällä etsit äänen lähdettä painamalla sitä milloin mihinkin.
- Kokeile eri kierroksilla (joku muu antaa kierroksia).

Kuulostaa hölmöltä, mutta noin olen itse etsinyt erilaisten äänien alkulähteitä...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Jon

Joo täytyy kokeilla toi puutikku -homma kun toi muija tulee himaan.
Hölmö kysymys mutta onko tikun paksuudella väliä?

Plom

On sillai väliä ettei puhkaise tärykalvoaan vahingossa.

jaska.k

itsellä oli edellisessä pösön tkr:ssä sama rilinä kaksi kertaa 18tkm kohdalla ja 23tkm vikahan oli tosi iso ja paha
käynistyspolkimen akseli eli sehän toimii siten polkaiset niin käynistimen kruunu työntyy eteenpäin oli vain likaa kierre osa täynnä
puhdistus ja rasvaus toimi tuossa

pettynyt

Parempi ja edullinenkin äänien kuutelulaite saadaan kun otat tavalliset kuulosuojaimmet ja n:1,5m tavallista kirkasta muoviletkua (Esim:8mm) ja poraat toiseen kuulosuojaimen muovi kuuppaan tiukan reijän sitä letkua varten ja letku reikään niin johan on tarkka kuulolaite eikä töki "tikku" korvaan! :D