Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

vvm

Ajattelin hankkiutua eroon perheen kakkosautosta ja hommata tilalle skootterin. Käyttö olis aikuisen ihmisen työmatka-ajoa, kaupassa käyntiä tms. Eli ei teinirevittelyitä eikä valtavia kilometrimääriä.

Ajattelin että rauhallisemmassa ja suht vähäisessä käytössä tuommoinen 599-699 euron kiinanihmekin voisi kestää ja käytiin jo yhtä hypistelemässä eikä se hullummalta vaikuttanut.

Sitten mulle ehdotettiin Piaggio Typhoonia vuosimallia -97, joka on lähes koko ikänsä odotellut käyttäjää. Kilometrejä mittarissa on kolmisenkymmentä(!). Tässä vähän epäilyttää 2-tahtisuus (melu, käry?) ja mitä kaikkea tuossa on vuosien varrella hapertunut, ruostunut tms vaikka onkin ollut lämpimässä kuivassa sisävarastossa koko ajan. Saako tämän ikäiseen Typhooniin vielä helposti ja kohtuuhinnalla varaosaa ja muuta rekkulaa? Ja mistä hihasta tuolle repisi "oikean" hinnan mitä siitä kannattaa maksaa?

Samppa

Minulla on samaa luokkaa oleva Typhoon ja myös NRG.. Olen ollut tyytyväinen, tokihan nyt perushuoltoja yms. täytyy tehdä. Kuitenkaan mitään suurempia ihmetyksiä ei ole ollut ja tekniikka on luotettavaa "perustekniikkaa". Kyllähän 2-tahti äänekkäämpi on kuin nelari (mutta myös yksinkertaisempi). Käryt ovat huomattavasti pienempiä kuin aikoinaan Suzuki PV:ssä yms. Näissähän on tuoreöljyvoitelu, eli ei tarvitse itse lantrailla. Öljypumpun pystyy säätämään kohdilleen, jolloin käryt pysyy kurissa. Varaosia saa lähes mistä vain ja merkkinä erittäin tunnettu ja kestävä.

Se mitä tarvitsee uusia pitäisi selvittää ihan tutustumalla. Ainakin jarrunesteet, peräöljyt, öljypumpun hihna ja vaijereiden öljyäminen. Kumiosat eivät näissä haperru samalla tavalla kuin Kiinalaisissa. Tokihan jos sitä on pihalla auringossa säilytetty niin myös imukaula menee vaihtoon, myös rengaskumit kovettuu ajan kanssa. Jos vehjettä ei ole käytelty, niin kaasarin puhdistus ainakin ja vanhojen bensojen vaihto (jos on säilytetty tankissa). 

Hintaa on vaikea sanoa, sillä Nettimotossa ajokilometrit ovat näissä hieman toista luokkaa. Maksa se mikä tuntuu sopivalta...  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pugt200

Ei noin vanhalla skootterilla oikeaa hintaa olekaan mutta 15 % vuotuisella arvonalennuksella jää hinnaksi parisataa euroa. Varaosien saanti kannattaa kysäistä vaikka Sumekolta.

Kaksitahtinen meluaa ja savuttaa enemmän kuin nelitahti mutta myös tehoa löytyy paremmin.

Nettimotosta löytyy yli 300 skootteria 500 - 1000 â,¬ hintaluokasta ja ikää 5 - 1 vuotta. En siis ostaisi 12 vuotta vanhaa "käyttämätöntä" Piaggiota työmatkoille.

Motomummo

Mahtaako joku omistaa tuota uutta Symin mallia? Olisi kiva kuulla kokemuksia. Olen harkinnut vaihtoa, mutta askarruttaa lähinnä kuinka 4-tahtinen kulkee verrattuna nykyiseen 2-tahtiseen.
Tällä hetkellä myös Sym käytössä, mallia Jet Sport x50SR. Nelarissa kiehtoo eniten hiljainen käynti-ääni, ja tuossa Fidldlessä tuo hauska retro malli.
Mutta mahdanko vaihtaa huonompaan?

ilborg

Riippuu ihan kuinka paljon tuota tehoa kaipaat:) Eihän 4t ole mikään raketti, mutta rullia säätämällä pysyy kyllä juuri liikenteen seassa 60kg kaverin alla. En tuosta symistä tiedä, mutta saattaisikohan tuo olla perinteisellä gy6-moottorilla(about 99% kiinalaisista 4t-vehkeistä on)? Ei oikein näkynyt kuvia koneesta.

edit: Tarkemmin kun googlailee, niin näyttäisi kyllä olevan ihan omat tavarat tuon sisällä, eli ei mitään hajua laitteesta tarkemmin. Riippuu tosiaan ihan mitä hakee mopolta, että riittääkö 4t. Teknisten tietojen tehoja vertailemalla voi hieman arvioida aina mopon laiskuutta verrattuna toiseen.

openflow

Itse pitäisin 2t:n. Jos 2t äänet vaivaa hommaa isompi(parempi) vaimennin.

Temppeli

Lainaus käyttäjältä: ilborg - 22.06.09 - klo:22:07
Riippuu ihan kuinka paljon tuota tehoa kaipaat:) Eihän 4t ole mikään raketti, mutta rullia säätämällä pysyy kyllä juuri liikenteen seassa 60kg kaverin alla. En tuosta symistä tiedä, mutta saattaisikohan tuo olla perinteisellä gy6-moottorilla(about 99% kiinalaisista 4t-vehkeistä on)? Ei oikein näkynyt kuvia koneesta.
Eipä ole tarvinnut mitään säätää, ja minä 80-kiloisena olen päässyt jyrkempääkin mäkeä ylös. Tosin prikkaa ei ole, joten vaikuttaneekohan se mitenkään asiaan..

pugt200

Perjantaina vein pojan hakemaan Derbiä huollosta. Ajettiin kaksi päällä (140 kg) lievästi mäkistä maastoa ja perässä tuli Solifer/Baotian nelari. Vakio kaksitahti Pösö jätti kiinannelarin kohtuullisen kevyesti jopa kaksi päällä, siinä se ero jonka yksi Kw tekee.

Pommi

Nykyisessä 2-t Typhoonissa ja ex-kiinan nelarissa on eroa tehoissa vain 0,4kW, mutta suorituskyvyssä sen eron huomasi selvästi Typhoonin hyväksi.

vvm

Ei ole valinta liian helppoa. Typhoonilla on nyt päristelty ja hiukka häiritsee tuo kakstahdin pärinä. Eli nelitahti vois olla meille sopivampi valinta kun tehot ei ole ykköskriteeri. Rahaa ei hirmusti viitsisi laittaa, jatkuva korjailu ei oikein nappaisi kun kokemustakaan ei pahemmin ole, joten umpikuja on valmis  :-\

Mitä sitä max tonnilla ostaisi? Piaggio Fly käytettynä, MopoSportin JC 50 QT-20 Sudoku tai sitten joku markettiskootteri? Mahtaako esim tuo Mopo-Sportin Jincheng olla sitten 300-400 euron edestä laadukkaampi kuin esim Tarjoustalon Milan Sport (=Baotian)? Takuu olis 2 vuotta ja MopoSport lähellä, siinä olis pieni etu.

Pyrres

Itse ajelen Moposportin Sudokulla kaikki työmatka-ajot ja osan vapaa-ajan reissuistakin. Tyytyväinen olen toistaiseksi ollut. Samaa osaa on kyllä paljon muiden kiinalaisten kanssa, kone on se perus kiinalainen, iso osa osista sopii täysin sekaisin kuulema, esim runko on huoltoliikkeen mukaan käytännössä samaa kuin esim CPI Oliverissa ym ym. En laadusta tiedä sen enempää mutta itsellä nyt 900km ajettu Sudoku josta on mennyt seuraavat: ohjauslaakeri löysä tehtaan jäljiltä joten pilalla, etujarrulevy oli melkein irronnut, vasen etuvilkku ei toiminut ostaessa, oikea takavilkku oli vasemman puolen vilkku asennettuna oikealle (vesireikä ylöspäin) ja nyt on oikenpuoleinen parkkivalo palanut viime viikolla sekä jarruissa on ilmeisesti ilmaa kun saan puristettua jarrukahvan täysin pohjaan (tosin pysähtyy kyllä niin hyvin että perä nousee kyllä jos haluaa), ja mittarissa toinen valo hiukan heikko. Eli suurin osa on liittynyt ala-arvoiseen kasaustyöhön. Ne kun tarkistaa niin väittäisin että toimii. Huoltanut muualla kuin Moposportissa (Ricars Oy Haagassa) niin toiminut erittäin kiitettävästi, pisin aika ilman mopoa on kuusi tuntia.

Käynnistyy hyvin kylmänä, aina ekalla lähtee. Kulkee sen 58km/t GPS mukaan ja kiihtyy hyvin omasta mielestäni, kuristuksia ei tietääkseni ole poistettu (jos poistettu niin poistettu Moposportin toimesta jo uutena). Tuon nopeuden voi laskea plussaksi tai miinukseksi. Mekaanisesti kaasuttimesta kuulema kuristettu. Pysähtyy hyvin kuten tuli jo pari päivää sitten todettua se perä noin hallitusti tosin hiukan yllättäen n.1cm korkeudella asfaltista kun auto ajoi stop merkin takaa eteen. Ihan siedettävä ajettava. Itse toki olen enemmän ns oikeiden mopojen ajettavuuden puolella koska olen ns aktiivinen kuski niin autolla kuin kaksipyöräisilläkin joten edellinen on hiukan puolueellinen. Äänet tosiaan varsin hillityt verrattuna 2t koneiseen. Ja mikä mukavinta niin ei töissä tarvitse haista 2t bensalle vaikka ei se paha haju olekkaan. Kulutus pyörinyt siinä 1.97-2.5l satasella.

Itse en olisi ilman 2vuoden takuuta uskaltanut ostaa (pari kesää oli aikomus ajella) Toki moni muukin merkki sen tarjoaa mutta sattui nyt niin että halusin laitteen ns. heti eli suoraan kaupasta ulos ajaen kotiin. Joten Moposportista ostin ja katsastuskonttorin kautta kotiin ja siitä lähtien ajellut sen 900km. Uskalsi nuo huiputkin tuossa jo viikonlopun aikana testata kun sisäänajo on on jo melkein ehtoopuolella.

Eli itse kyllä ostaisin yhä Sudokun jos samassa tilanteessa olisin kuin puolitoista kuukautta sitten, kunhan vain muistaa ja tietää nuo kasaushommat etukäteen ja osaa varustautua huumorilla ja ei vie huoltoon Moposporttiin.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

vvm

Kiitos infosta! Moposporttia moni tuntuu haukkuvan, sääli sinänsä kun se olis tuossa melkein kivenheittoetäisyydellä. Tai voihan sinne kiviä tarvttaessa nakella ihan kiitoksena huonosta palvelusta... Pitänee kuitenkin käydä Sudokua kopeloimassa uudestaan.

Edit: Ostin kuitenkin parin viikon koeajelun päätteeksi sen Typhoonin.

pugt200

Mikäs näistä halpiksista sitten kannattaisi ostaa? Jos siis lähtee siitä, että ylipäätään kannattaa.

Fude Elegance
Fude Classic
Jonway Warrior
Peugeot Vogue
Milan sport
Solifer speed
Solifer export
Baotian Oliver sport
vai joku muu ??

Jos vaikka lähtisi pohtimaan pohjalta:
- myydyin merkki+malli
- yleisin kone + variaattori
- pisin takuu (yli 3 kk)
- eniten huoltopisteitä
- tyyppivikoja on / ei ole
- kestävin ...

Minkä voisi siis ostaa mökkipaikan kauppareissuille? Suorituskyky ja kulutus ovat sivuseikkoja mutta nelari pitäisi kiinanmopon olla (the sound of silence, you see).

Pyrres

Kaikkihan ne on about samoja. Mutta Soliferia älä ainakaan osta. Sen verran olen kuullut niitä huoltavan kaverin suusta että ei kauheasti ole kehuttavaa, muuta kun että takuulla ainakin töitä riittää. Kannattaa ottaa huomioon myös tuo koko ja ajoasento. Niissä voi olla koviakin eroja eri kiinalaismallien välillä vaikka osat keskenään yhteneviä olisivatkin.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Riggu

Lainaus käyttäjältä: Pyrres - 10.07.09 - klo:15:36
Kaikkihan ne on about samoja. Mutta Soliferia älä ainakaan osta. Sen verran olen kuullut niitä huoltavan kaverin suusta että ei kauheasti ole kehuttavaa, muuta kun että takuulla ainakin töitä riittää. Kannattaa ottaa huomioon myös tuo koko ja ajoasento. Niissä voi olla koviakin eroja eri kiinalaismallien välillä vaikka osat keskenään yhteneviä olisivatkin.
No mitäs vikaa Solifereissa on, itellä Solifer Speed, ajettu 1800km, ei mitään vikoja. Ymmärtääkseni nuo XTR50 malliset on myös ihan kelpo skoottereita hintaansa nähden.
Solifer Speed -08