Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Venttiilien säätö (139QMB/A moottori)

Aloittaja skootteri, 10.07.07 - klo:20:37

« edellinen - seuraava »

evottaja7

Itsellä on ainakin täältä paikallisesta sekatavarakaupasta ostettu tulkki (0,05 - 0,10 - 0,15 - 0,20 jne. aina milliin asti). Maksoi 1,99€ ja asianasa ajaa, kiinalaisiin saa 0,10 liuskalla säädeltyä hyvin.

-Zone-

Noita on muutamia myös itsellä. Harvemmin tarvitsee tuota 25-liuskaista, mutta kun tarvitsee niin hyvä sekin on hyllyssä olla. Tietty jos ei koskaan tarvitse mitään muita kuin kinkin venavälyksiä mitata, niin asia on jo eri.

antti--91

Kuinka tärkeä tuo venttiilien tarkastus/säätö on, jos koneesta ei kuulu mitään ylimääräistä ääntä ja käynnistyvyys on hyvä kylmänä ja kuumana? Minun kiinalaisella on ajettu reilu 1400km enkä ole tehnyt venttiileille mitään. 15W40 mineraaliöljyjä olen vaihtanut sisäänajon aikana useasti ja viimeksi 1000km kohdalla. En viitsisi mielellään mennä sorkkimaan mitään kun kone tosiaan toimii hyvin ja kuulostaa normaalilta.

Coastside

Venttiilien koppa on helppo avata  kone kuumana ja kokeilla käsin tuntuuko välystä  (ajoitusmerkit kohdallaan). Kun sitä on paljon kuuluu kilkatusta ja hyvin pienellä ei mitään. Kummallakin välyksellä kone toimii. Makuasia haluaako "pelivaraa". Voi myös kokeilla mitä välyksetön säätö aiheuttaa, tietenkin vain hetkeksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

antti--91

Säädin äsken tuon skootterini venttiilit eikä homma ollut ollenkaan niin vaikea tai pelottava kuin luulin. Ennen kuin säädin mitään, kokeilin 0,1 mm rakotulkkia ja se ei mahtunut siihen rakoon. 0,05 mm sen sijaan mahtui väliin ja liikkui melko hyvin siinä, joten välys oli varmaankin jotain noiden kahden väliltä. Käsittääkseni 0,08 mm on tavoiteltava välys joten tuskin tuo on tähän asti ollut kovinkaan pielessä.

Säädin välyksen tänään "kireäksi" 0,1:ksi joka ilmeisestikin vastaa aika hyvin tuota 0,08 milliä. Pistin koneen käyntiin ja hyvinhän se kävi. Ehkä pientä tikitystä olin havaitsevinani verrattuna aiempaan, mutta sehän on kai merkki hieman isommasta välyksestä eikä ole tällöin niin haitallista kuin liian pieni rako. Toki asiaan voi vaikuttaa myös se, että edestä oli kaikki muovit pois, jolloin korva erottaa paremmin pienen tikityksen.

Nyt on sitten tämäkin homma tehty pois alta ja voi huoletta kelata lisää kilometrejä koneeseen  :)

kalevi

Joo. Alkoi tuossa viikko sitten Milansportti huonosti käynnistymään, eikä oikein vetojakaan tuntunut olevan. Luulin männänrenkaan katkennen, kun puristuksiakaan ei oikeen ollut, ja venttiilit oli säädöissään. Otin kannen irti, ja huomasin että pakovena vuoti oikeen kunnolla. Karstaa ei mielestäni paljon ollut. Venttiili oli palanut yhdestä kohtaaa. Mistä venttilin palaminen voi johtua? Kaasari säädöt ovat mielestäni kohdallaan.

Mulla on siis 72 pyttysarja ja kannen kanavia hieman avarrettu. 90 pääsuutin, ilmanputsarin kuristus poistettuna. Ihan hyvin on tuolla setillä pelannu.
-Solifer XTR Export
-2X EX Baotian Milan Sport Bt49-Qt9d
-EX Baotian Bt49-Qt12 Rebel-

konenikkari

Venttiilivälys on ollut pieni tai sen jousi ei hoitanut tehtäväänsä.
Venttiilin palamiseen tarvitaan kantava venttiili, pieni pala karstaa ja riittävästi happea.
Kun karstanpalasen saa syttymään se jatkaa palamistaan pelkän hapen avulla.
Ja väittäisin että ko. tapahtuma hoituu sen tapahtuessa, todella nopeasti, jopa alle minuutin ::)
"ja venttiilit oli säädöissään" saattaa myös tarkoittaa että riittävä välys on koko kierron aikana.
Eikä noin yleensäkään venttiileitä pidä säätää äänettömäksi.
Säätämällä venttiilit äänettömäksi saa useinkin lopputulemaksi äänettämän moottorin ::)
Venttiilien säätö ja tarkastus suoritetaan aina sen varmistamiseksi että välys on varmasti riittävä.
Monessa muussakin kuin kiinalaisessa moposkootterissa kun ei aina aivan 100% ole onnistunut nokkakselin hionta.
Lisäksi varsinkin näissä laitteissa joissa aivan kaikki toleranssit ole huippuluokkaa on syytä valita vähän isompi välys.
Esim. nokkakseli saattaa käydessä vaeltaa ylös/alas.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

Yksipyttyisissä ei pääse venttiilit palamaan koska käynti häiriintyy ja käynnistyminen estyy jo varhain. Lisäksi välys kasvaa lämmetessä eikä supistu, koska alumiini laajenee enemmän kuin venttiilin teräsvarsi joka on lyhyempikin. Lautasissa on joskus syöpymiä mutta se johtuu talviseisonnasta kosteissa olosuteissa. Lautaset vääntyvät joskus materiaalisyistä. Toleranssit voi olla oikein mutta metalli huonoa. Tavallisin syy vuotoon on karstan pala.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Kalevilla siis on piilossa salasylinteri ::)
Miksi siis, kalevin venttiili suorastaan paloi.
Siis aivan suorastaan venttiilin materiaali, ensin sulasi ja todennäköisesti paloi.
Todennäköisesti ko. palaneesta venttiiin osasta ei löydy jälkeäkään, koska se paloi pois.
Itse kyllä henkilökohtaisesti onnistuin polttamaan yksisylinterisen pakoventtiileitä, useitakin.
Tosin suurin osa tapahtui jääradalla, ja ymmärrettävistä syistä talvella.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

InsOmnia

Kyllähän ne yksipyttyisenkin pakovenat saa poltettua, eikä siihen imuilmavuotoa/laihaa seosta kummempaa tarvitse.  :o

pekpel

Auttaa palamista jos keinuvipu painaa venaa ihan keskeltä..
Painamiskohta pitäisi olla ihan himpunverran sivussa keskipisteestä jolloin venttiili pyörii koneen käydessä, tämä taas pidentää venttiilin kestoa huomattavasti.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

konenikkari

Jousi sitä venttiiliä pyörittää.

pekpel

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 31.08.13 - klo:16:15
Jousi sitä venttiiliä pyörittää.
Ja miksiköhän olen törmännyt tapauksiin joissa venttiilistä näkee että se ei ole pyörinyt ?
Niin myös sinä ja moni muu, vaikkei yleensä hoksata huomiota kiinnittää asiaan..  :o
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

konenikkari

;) ehkä sivussa oleva keinuvipu kumoaa jousen pyörittävän voiman ;)
Ok sovitaan fifty sikst,i sivussa oleva keinuvipu voi pyörittää venttiiliä joko jousen haluamaan suuntaan tai vastustaa sitä ::)