Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Venttiilien säätö (139QMB/A moottori)

Aloittaja skootteri, 10.07.07 - klo:20:37

« edellinen - seuraava »

tjkarkka

Ostin just tonnin ajetun Bellan vm 2009. Edellinen omistaja oli säilyttänyt taivasalla viime talven. Lähti käyntiin kun vaihtoi bensat. Ei vaan tahtonut kylmänä käydä tyhjäkäyntiä. Tarkastin venttiilit. Imu 0,15 ja pakoventtiili kantoi. Ei mikään ihme, että temppuili. Säädin molemmat 0,08 tienoille. Nyt käy kun kello. Oletteko sitä mieltä, että tarttis vetää vielä kireämmälle?

hannu8619

Jos ei pahemmin naputa/kilkata niin anna olla vaan  :)
Baotian bt49qt-11

Skootteri1

Mikä tuossa skootterissa nyt oikein on kun säädin venttiilit ihan oikein 0.08 välykselle 0.05 liuskalla ja jätin löysäksi että olisi lähellä 0.08 niin nyt kun kone on kuuma niin alkaa nakuttamaan sillä lailla että sen selvästi kuulee. Kylmänä ei nakuta yhtään. Skootteri on Baotian bt49qt-9.

Coastside

Minun mittausteni perusteella välys kasvaa kuumetessa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Skootteri1

Onko sillä väliä säätääkö venttiilit kylmänä vai lämpimänä? Vai auttaako se että kokeilen säätää venttiilit kun kone on lämmin että nakutus loppuisi?

Coastside

Kuumassa koneessa voi säätää niin pienen välyksen ettei naputus kuulu. Se mitä ne kylmässä koneessa on, ei ole merkitystä kunhan se käynnistyy.
Se että säätöarvo annetaan kylmälle koneelle, on vaikkapa konerempan jälkeinen tilanne ja silkka mukavuus kun ei kuumaa moottoria tarvitse käsitellä.

elegance50

Saattaa hyvinkin käydä niin että jää kylmänä käynnistymättä jos 5 sataisella liuskalla kuuman moottorin sääteleepi kun siinä ei enää jää lämpölaajenemiselle juuri mitään tilaa no viisi sadasosaa ja kiinan toleranssit...
Näitä on tullut eteen jokunen: asiakas itse säätänyt venttilit kuumana ja nahkia 0.05 niin sitten tuodaan huoltoon kun kaikki muka toimii vaan ei käynnisty.
Kyllä sieltä pieni naputus saa kuulua että venttiili myös kerkeää jäähtyä ennen kuin että liian pienillä välyksillä on hiljainen mutta polttaa venttiilin.
prööööö töt töt boo klonks mitä ny justha mä sen korjasin...--> työntämään...jokainen laite vaatii joskus...herrrrrrmoja..!!! -Anssi Asentaja-

Skootteri1

Vähän se jäi taas nakuttamaan kun säädin lämpöisenä. Haittaako tuo nakutus mitenkään pidemmänpäälle?

Coastside

Lainaus käyttäjältä: Skootteri1 - 09.07.10 - klo:14:56
Vähän se jäi taas nakuttamaan kun säädin lämpöisenä. Haittaako tuo nakutus mitenkään pidemmänpäälle?
Ei se pieni ääni haittaa mutta mitä kovempi, sitä enemmän öljykalvo ohenee ja voi tulla kiinnileikkaamislaikku.

Lainaus käyttäjältä: elegance50 - 09.07.10 - klo:12:47
Saattaa hyvinkin käydä niin että jää kylmänä käynnistymättä jos 5 sataisella liuskalla kuuman moottorin sääteleepi kun siinä ei enää jää ...

Oletko koskaan mitannut kylmänä säädetyn kuumana? Minä olen ja olen saanut tuloksen että se lisää välystä eikä pienennä. Kannen muiden osien muutos on suurempi kuin venttiilinvarren ja tuloksena on naputus.

Skootteri1

Auttaako nakutukseen se jos laittaisi jotain paksumpaa moottoriöljyä? Miten nuo venttiilit voi säätää siten ettei nakuttaisi juuri yhtään kun nyt nakuttaa niin että sen selvästi kuulee?

elegance50

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 09.07.10 - klo:15:06
Lainaus käyttäjältä: Skootteri1 - 09.07.10 - klo:14:56
Ei se pieni ääni haittaa mutta mitä kovempi, sitä enemmän öljykalvo ohenee ja voi tulla kiinnileikkaamislaikku.

Lainaus käyttäjältä: elegance50 - 09.07.10 - klo:12:47
Saattaa hyvinkin käydä niin että jää kylmänä käynnistymättä jos 5 sataisella liuskalla kuuman moottorin sääteleepi kun siinä ei enää jää ...

Oletko koskaan mitannut kylmänä säädetyn kuumana? Minä olen ja olen saanut tuloksen että se lisää välystä eikä pienennä. Kannen muiden osien muutos on suurempi kuin venttiilinvarren ja tuloksena on naputus.

Onhan nuita tullut säädeltyä kolmattakymmentä vuotta mutta jokaisellahan meistä on oma näkökanta ja väittelemään en lähde.
Tuo edellinen kommentti perustuu vaan siihen mitä on työssäni tullut vastaan.
prööööö töt töt boo klonks mitä ny justha mä sen korjasin...--> työntämään...jokainen laite vaatii joskus...herrrrrrmoja..!!! -Anssi Asentaja-

Coastside

Minäkin haluaisin uskoa maahantuojien ohjeita, mutta kas karu arki ei niitä aina kumarra. Nykyisin "maahantuoja" voi olla agnevaivainen merkonomi, joka on tilannut kontillisen mopoja, tietämättä niiden tekniikasta yhtään mitään.

Skootteri1

Nyt kokeilin säätää venttiilit kylmänä. Vaikka säädin ne tarkalleen 0.08 niin nyt alkoi kone nakuttaa entistä enemmän?

Timo

Lainaus käyttäjältä: Skootteri1 - 10.07.10 - klo:11:50
Nyt kokeilin säätää venttiilit kylmänä. Vaikka säädin ne tarkalleen 0.08 niin nyt alkoi kone nakuttaa entistä enemmän?

Se on kylmä totuus; näissä tahtoo venat kilittää lämpimänä MELKEIN millä vain säädöillä. Mulla oli tossa 0,05 vähän aikaa sit,kyllä nekin kilitti lämpimänä.nyt on tosi tuikat 0,10.
1 mikä kanssa saattaa kilistä on nokkapukin ne venttiiliohjurit.(tai mitkä ne nyt on oikealta nimeltä) Kannattaa tarkistaa seuraavan venttiilisäädön aikana.Minulla ainakin tuossa pukissa,pakopuolen veivi liikkuu varmaan 1mm edes takas,sitä veivasin siinä,se kuullostaa ihan venojen nakutukselta :D Luulen että se pitää kovimman äänen. Pitäsi varmaan uusi pukki ostaa,kun ei maksa kuin 20e.Imupuolella ei yhtään heilu sivuttain ohjuri.

elegance50

Eihän kukaan enemmän moottoreihin perehtynyt ota noita maahantuojien ohjearvoja niin kirjaimellisesti vaan kyllä se vuosien kokemus/kokeilu/onnistuminen muokkaapi sellaisen "kultaisen keskitien" jotta hommat toimii. Ja on huomioitava aina venttiileitäkin säätäessä että jokainen moottori on oma yksilönsä x kilometreillä johon vain säätämällä löytää ne parhaat säädöt.

On sillä öljylläkin toki vaikutusta moottorin käyntiääniin, öljynpaineisiin sekä toimintaan. Itse olen lorotellut 20w50 motulia sissään eikä siitä negatiivista palautettakaan ole tullut. Talveksi sitten jotain norjempaa jos ajelee ympärivuoden.