Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mitä mieltä olette mopon virittämisestä?

Aloittaja Partanen, 09.07.07 - klo:11:45

« edellinen - seuraava »

Coastside

Piristetyn ja hidastetun nopeusero tulee esille liikennevaloissa ja mäissä, ei siinä kun mennä jollottaa tyhjää maantietä. Kaikki osalliset ovat tyytyväisiä kun mopo ei jarruta tai näytä hyytyvän kokonaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Nuukailija

Jos viritystä on jo se, että säätää skootterin toimimaan huutamatta kuolemaa matka-ajossakin, niin kai sitä virittämistä pitää sitten suvaita.

Itselleni riittää 30km/h nopeus aivan hyvin, eikä sen skootterin tarvitse lähteä kuin hauki rannasta, mutta moottorin kestoon vaikuttaa olennaisesti se, jos mäntä kulkee liki tuplamatkan skootterin liikkuessa vaikkapa kilsan.

Sitä itse en kovin paljoa ymmärrä, että viritetään skootteriin kovasti kulkua ja ajetaan sitten tuolla muun liikenteen seassa kuin se olisi jokin yleinen kilparata. Tottahan se voi olla hauskaa, mutta se ei ole ainoa asia mitä se on.

Periaatteessa tykkäisin, että virittäminen olisi täysin vapaata, valitettavasti se ei onnistu käytännössä, koska on niin paljon sellaisia, jotka eivät mieti sitä vastuullista virittämistä/ajelua ja sivulliset siinä olisi hätää kärsimässä, kuin myös alaikäiset joilla ei vielä ole ymmärrystä siitä kuinka kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Voitaisiin kuitenkin sellainen ikäraja tehdä tuohon virityshommaan, että yli 40 iässä kun enemmistöllä alkaa touhu olla edes jotenkin järjen rajoissa, niin sitten voisi asteittain hieman vapauttaa tuota sääntelyä, mutta ehkä sekin on sellainen koskaan toteutumaton päiväuni.

pugt200

Jos vauhti nousee, nousee henkilövahinkojen vakavuus. Ne ovat kalliita hommia mopon korjaukseen verrattuna. 15-vuotiaalla ei ole järkeä ajaa kohtuudella jne, jne. Jos kaupassa myytäisiin näitä 50cc laitteita kuristamattomana moottoripyörinä, niin kukaan ei ostaisi niitä. Tehoa 8 pollea ja nopeutta 80 ja hinnassa ajoneuvovero. Merkkipyörä maksaisi 4000. Sitten alkaisi pytynvaihto ja nopeuden nosto koska 80 olisi nolo nopeus moottoripyörällä ja motarilla jäisi jalkoihin...ainakin se kuuluisa satakiloinen mies.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 01.03.15 - klo:18:34
Coastside: Onko se nuukuutta, vai rahapulaa, jos aikuinen mies ei voi ostaa skootteria jossa olisi isompi moottori?
Vaikkei multa kysyttykään, niin minulla se on juurikin rahapula syynä tällä hetkellä :(

Kaatolovi

Näemmä ikävällä tasolla moottoripyörissäkin laittomuudet
Viranomainen arvioi, että jopa puolet moottoripyöristä on viritettyjä ja joka neljänteen pyörään on tehty säädösten vastaisia muutoksia. Pyörän melutaso saattaa virityksessä nousta viisi desibeliä.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus vuodelta 2009 määrää, että moottoripyörän rakenteen muuttamisen yhteydessä moottoripyörä on katsastettava ja pyörästä on tehtävä melumittaus.
Lahden mukaan osa jättää muutoskatsastuksen tietämättömyyttään tai välinpitämättömyyttään tekemättä.
Vespa 50LX 4V 2010 , Peugeot Speedfight 50LC 1998

konenikkari

Todella hienoa olisi jos nuo kaikki olemattomia pohtivat viranomaiset saataisiin oikeisiin töihin, esim. pohtimaan mistä saadaan töitä kaikille siihen kykeneville.
Nykyisin työllistävät vain toinen toisiaan, mietintöineen.
Jokapäiväisessä liikenteessä en näe minkäänlaista ongelmaa joka aiheutuisi viritetyistä mopoista, sen enempää kuin muistakaan wiristetyistä vehkeistä ;-)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Käppyrä

Sellaiset henkilöt joilla ei ole paljoakaan kokemusta mopolla tms ajosta, ei mielestäni kannata alkaa menopeliään viritellä kulkemaan lujempaa. Alakierrostehon ja kiihtyvyyden lisääminen ei tietenkään ole pahasta.

Jos on ajokokemusta moottoripyöristä ja mopon/skootterin runko soveltuu kovempaan menoon (esim Kymco Agility City) niin silloin viritys on tuomittavaa vain lakipykälien nojalla, ei niinkään turvallisuuden kannalta tai moraalisista syistä.

Minulla oli joskus Solifer Suzuki jolla oli huippunopeus noin 80 km/h vakiokoon sylinterillä. Vaikka on tähän mennessä kertynyt melko hurjia kokemuksia 1100 kuutioisella yms. niin pidän tuolla mopolla ajamisen kahdeksaakymppiä täysin järjettömänä touhuna  :o

Coastside

Mopon virittäminen on monta asiaa, kokeilua, uhmaa, seikkailua... Liikenne on rajoituksia väärällään ja mopo on niistä oudokki, jäänne historiasta. Tekniikka ja liikennekulttuuri on ajaneet siitä ohi. Moottoripyöriin verraten se ei näytä pelastavan ketään vauhdin vaaroilta. Mopokolarit on miltei kaikki risteyskolareita tai takaa tulevevia törmäyksiä. Kokemattomat joskus menettää hallinnan. Kömmähdykset kuuluvat tähän lajiin jossain määrin niin kuin sade ja kylmyys. Joukossa on aina koheltajia mutta kaksipyöräiset koulivat kipeästi useimmat ruotuun. Suomalaiset pärjää moottoriurheilussa muttei autojen ansiosta vaan mopojen. Sillä tulee ajaminen pikaisesti tutuksi niin kuin tekniikkakin.

pera8x

sallisin mopoille suuremmankin nopeuden, kun tuo 45km/h, jos kortissa on ismpia luokkia, kun M, tai T. eli jos on kokemusta tehokkaammista peleistä, niin miksei mopollakin sitten voisi ajaa vähän kovempaa? mulla on tossa mopedissa, tai oikeastaan ollut aina kaikissa mopoissa jotain virityksiä. nyt on sellaset systeemit, että kulkee sen 80km/h ja se on ihan ok. kovempaakin saisi kulkea, muttei kiinan ihme oikein tahdo mennä lujempaa. ei se ole aina pakko vetää tuppi nurin jokapaikassa. järki mukaan vaan, niin en näe virittelyä kovin pahana asiana.

oskuk

Minusta mopon virittäminen on ok, kunhan sillä ei sitten mennä julkiseen liikenteeseen. Mutta itse homma on varmaan kehittävää.
Keskimäärin olen kyllä sitä mieltä että laitteet vosivat kulkea paremmin, eli mopot voisi poistaa likenteestä, sillä hoidettu.
Helppoa, yksinkertaista ja helppoa valvoa.

pösö tkr

Musta olisi ihan kiva jos voisi hyper tuunatun mopon katsastaa kevariksi. Poliisi tarvittaessa mitata melut paikan päällä. Mopo kanta on erittäin suuri varmaan sata kertainen verrattuna yli 125 kuutioisiin skoottereihin. Eli en nää mitää järkeä siinä että mopot pitäisi saada pois liikenteestä.

oskuk

Oli täällä pappatuntureitakin aikanaa pirusti, mutta nykyisin vähän. Niin se maailma muuttuu ja kalustokanta uudistuu, en ymmärrä miksi kevareita pitäisi sorsia.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Käppyrä - 18.08.16 - klo:19:55
http://www.mpmaailma.fi/uutinen/ylikonstaapeli-marko-forss-mopoille-60-kmh-maksiminopeus

Vanha juttu, mutta asiaa!!

Muistelen jossakin olleen juttua muidenkin polliisien toivomuksesta nopeuksien nostoon, syynä juurikin liikennevirrassa pysyminen.

Olen jopa mp-poliisin kanssa käynyt henkevän keskustelun asiasta,kun mittautti minulle 55kmh vauhtia ylämäkeen, loivaan tosin...:)
Polliisi ei näin vanhan herran ajokkia tarkemmin syynännyt,mutta aloitettiin keskustelu noista laillisista nopeuksista.

Sanoi itse, että on tosi köpöä ajaa taajamassa, kun autoja menee ohi peiliä hipoen, ihmettelin hieman moista ja kertoi vapaa-ajallaan ajelevansa itsekkin mopolla, tosin poikansa jotta huomaisi mahdolliset viritykset...;)

Myönsin minäkin ongelman, että näinhän se on ja asialle ei varmaan ole mitään tehtävissä. Tuo nykyinen moposäädös kun on ajalta, jolloin
pappatunskat ja suolivieterit tuntureineen hallitsivat ajankuvaa. Niiden jarruilla ja rungolla en itsekkään paljoa yli 60 mielellään
vetänyt.

Tuohon 60 max rajaan on poliisin sanoman mukaan myös heille tilaus, näin esim vastaantuleva mopoilija voidaan seuloa karkeammalla
sihdillä, kun ei alle meneviä lukemia tarvitse noteerata.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Jutussa oli ettei markettimopolla voisi ajaa kuutta kymppiä, tarkoittaen lähinnä  Kymco Filly kopioita. Vakaammaksi se vain tulee kun nopeus kasvaa. Ainoa puute on nopeasti kuluva etujarru johon on työläs vaihtaa palat. Vertailuksi olen ajanut monilla kaksipyöräisillä ja muillakin.