Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Teknisiä ongelmia

Aloittaja 8190145, 28.06.07 - klo:21:24

« edellinen - seuraava »

espe78

Hei ostin skootterin (fude vm.2003) jolla oli ajettu vain 1200km.Akku ei lataa,mutta olen pitänyt sitä hyvässä laturissa pari vuorokautta niin johan starttasi.Kerkesin ajaa sillä 150m niin hyytyi kuin seinään.Akussa kyllä virtaa 12.9v niin ja starttaa hyvin eli vika vissiin kaasarissa myös?  Onko kellään kokemuksia ja neuvoja missä vika voisi olla???

Kiitokset asiallisista neuvoista jo etukäteen!

tohveli

ongelma haiskahtais bensan puutteelta...?

Samppa

Jos sammu kuin seinään, niin eipä siinä muuta kuin tarkistamaan.
1. Tuleeko kipinää
2. Tuleeko bensaa
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Renji-kun

Juu, eli mulla ois tällänen vika sanili forte mallissa. kasattiin skootteri uudelleen, ja nyt pitäisi saada käyntiin, kipinää antaa, kun polkee mutta jostain syystä bensa jää kaasariin eikä jatkamatkaa, jonka takia skootteri ei ilmeisesti käynnisty. Osaako joku fiksumpi sanoa syytä? Kiitos etukäteen.

DEPI

Putsaa kaasari. Puhalla suuttimet.
Tarkista bensahana että toimii.

jotase

Minulla on tutkittavana Baotian, joka ei käynnistynyt. Aluksi ongelmana oli se, että polttoainetankista löytyi noin litra vettä ja automaattiventtiili otti vettä tankin pohjalta. Nyt ongelma on liian rikas seos. Kun vääntää avaimesta niin hörähtää melkein käyntiin mutta sammuu sitten. Hörähtää uudelleen melkein käyntiin vasta noin 5 minuutin kuluttua. Automaattirikastimen sylinteri sulkee rikastinpiirin kun kone on käynyt noin 3 minuuttia. Nyt kone käynnistyy helposti jos lämmitän automaattirikastinta noin 4 minuuttia tukankuivaimella eli suljen rikastinpiirin.

Seosruuvi on 1 kierros auki ja ilmaruuvi yli 7 kierrosta auki. Kone ei edes hörähdä käyntiin jos seosruuvi on enemmän auki. Kun ilmaruuvi on 1 kierroksen auki niin kone lähtee parhaiten käyntiin mutta kytkin toimii tyhjäkäyntikierroksilla. Baotian pysyy paikalla liikennevaloissa vasta kun ilmaruuvi on yli 7 kierrosta auki.

Ongelmana on siis liian rikas seos.

NusNus

Mikä voisi olla Fudessa vikana kun toimii muuten hyvin paitsi silloin kun pysähtyy? Heti kun kytkin päästää irti takapyörästä mopo sammuu melko varmasti. Jos painaa kaasua pari kertaa jää mopo kiltisti käymään. Tyhjäkäynti ja ajaminen toimii muuten hyvin.

Hieman speksejä:

- Fude Sport
- Kone vakio paitsi Dellorton 16mm kaasari + power filsu
- Variaattorissa Virjavaran multivari + 5g rullat ja kuningaskytkin (teki samaa vakio-osilla)

Coastside

Perusvika jota ei moni jaksa alkaa selvittämään. Voi liittyä ison kaasarinkurkun ja vakiovirtauskaasarin ominaisuuksiin. Tyhjäkäyntiä ei saa niin suureksi ettei se saisi kytkintä laahaamaan noilla kytkinjousilla.
Minunkin skode käy joskus tyhjäkäyntiä joitakin minuutteja ja yleensä sammuu heti kun päästää kaasun paikoillaan ollessa. Kytkin ottaa jo niin alhaalla ettei kierroksia voi pitää yllä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

NusNus

Sama skootteri kuin kaksi postausta ylöspäin.

Mikä ihme voisi olla vikana kun skodesta on tehot täysin kateissa?

Kun ostin skoden se kulki todella hyvin. Kun laittoi kaasun pohjaan tunsi jopa g-voimat. Nyt tulee muutaman sekunnin "buusti" ja sen jälkeen kierrokset tippuvat todella paljon ja kiihtyvyys katoaa johonkin. Ennen mopo meni noin 70km/h suoralla tiellä. Nykyään saa hurrata kun pääsee 45km/h! Loivat mäet se nousee kuitenkin noin 30km/h vaikka olisi kaksi kyydissä.

Ongelmat alkoivat siitä kun irrotin moottorin ja kävin sitä hieman läpi. En kuitenkaan tehnyt mitään muutoksia paitsi tiivisteiden vaihtoa ja varin remmin + rullien (5,5g) vaihto. Mistä kannattaisi etsiä kadonneita tehoja?

Olen tehnyt perushuoltoja mitä olen netistä ja huoltomanuskasta lukenut. Venttiilinvälykset 0,08mm, öljynvaihto, varin remmin vaihto, tiivisteiden vaihtoa, Moottorin osien pesua ja muuta pientä, tulpan vaihto.

Olen miettinyt ratkaisuja ongelmaan ja nämä nyt tulevat ekaksi mieleen:
- Venttiilit karstassa (aivan varmasti ovat) ja ehkä ei tiiviit
- Vaihdoin rikkinäisen tiivisteen tilalle uuden juuri kannen alta. Siis sen kannen alta mistä säädetään venttiilien välykset. Voisiko olla että tuli liian tiiviiksi kun vanha tiiviste oli aivan rikki ja vaikuttaa jotenkin tehoihin?

Onko näissä ideoissa mitään perää? Mitä kannattaisi vielä kokeilla? Kaikki vaikuttaa samalta kuin ennen paitsi ettei mene lujaa :(

Tomba

^^ Ei se venttiilikopan tiiviste voi olla liian tiivis, kun siinä kopassa on huohotinletkukin suoraan ulkoilmaan ;) Onhan ne rullat kaikki oikeassa asennossa ja myös ne muoviset liukupalat(3 kpl) ehjät ja paikoillaan :-\
Baotian BT50QT-9 -04 ja Volvo S60 2.5T

NusNus

Variaattorissa kaikki on kunnossa, tai luulisin ;). Rullat on oikein ja muoviklipsut paikoillaan. Variaattorina toimii virjavaran multivari ja kytkimenä samaisen mestan kuningaskytkin ja kello. Sellainen kävi mielessä että onko kuningaskytkin liian kuningas vakiomoottorille? Tehot kuitenkin katosivat jo ennen varin osien vaihtoa.

En tarkoittanut itse kantta vaan kannen vieressä on pieni metallinpala kiinni kahdella pultilla. Sen alla on karstaa täynnä oleva kupin näköinen juttu. Se on viimeinen asia venttiilien tiiviyden jälkeen mitä keksin. Mitä merkitystä tällä salaluukulla edes on?

tommi

Henkimaailman vehkeitä nämä.. Itse olen yrittänyt saada mopoani käymään pari vuorokautta, siinä onnistumatta. Mopo on jo pitempään oireillut lähtemällä käyntiin ainoastaan polkaisemalla, sähköstartilla ei yritäkään. No, nyt ei lähde enää polkaisemallakaan. Seuraavat asiat tarkistettu:

- lyö kipinää
-tulppa märkä (saa bensaa)
-kokeiltu kahdella eri tulpalla
-ilmanputsari putsailtu
-kokeiltu ilman putsaria
-useilla eri akuilla testailtu
-venttiilit säädetty
-pytyssä hyvät puristukset (venat ei vuoda)
-kahdella eri cdi-boksilla testattu
-kolmella eri kaasarilla kokeiltu joista jokainen taatusti kunnossa
-bensapumpun toiminta testattu (toimii)

Lopputulos, ei edes yritä käyntiin. Ei polkaisemalla eikä sähköstartilla. Pari kaveriakin käynyt katsomassa mopoa, ovat yhtä neuvottomia kuin minäkin. Pakko myöntää että tilanne on jokseenkin toivoton. Pitänee huomenna valutella bensat pois tankista ja kokeilla uudella bensalla. "Vanhat" bensat tosin alta viikko sitten ostettu, vaikea kuvitella että siinäkään mitään vikaa olisi mutta kun ei enää muutakaan keksi. Vai olisiko kellään "viisaalla" mitään neuvoa?

Ikäni minäkin mopojen kanssa olen värkännyt mutta ensimmäistä kertaa en saa mopoa käyntiin  :-X

Coastside

Taita kastella sen tulpan välittömästi. Onko maneetto kunnossa? Se vauhtipyörän T merkki pitää olla YKK:ssa. Kiila voi joskus mennä ja sytkä on pielessä.
Kaikki johtojen liittimet kannattaa tarkistaa. Erityisesti ne salvalla lukkiutuvat.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

purgiaali

Kaverin solikassa oli bensahana vuotanut kaikki bensan öljyjen sekaan ja ilmanputsariin. Ei kovin helposti sekään lähteny käymään kun oli kone täynnä bensaa  ;D ;D

Ihan hyvä ettei lähteny käyntiin.

tommi

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 25.07.09 - klo:19:53
Taita kastella sen tulpan välittömästi. Onko maneetto kunnossa? Se vauhtipyörän T merkki pitää olla YKK:ssa. Kiila voi joskus mennä ja sytkä on pielessä.

Tästä on tuskin kyse koska kun mopon saa käyntiin niin se kyllä pelaa ihan moitteettomasti. Muutama päivä sitten sain pitkällisen taistelun jälkeen mopon käyntiin ja ajelin sillä kymmeniä kilometrejä ja toimi loistavasti. Lämpimänä se kyllä lähtee laakista käymään mutta yli yön jäähdyttyään on täysin onnenkauppaa saako käyntiin. Nyt on tosiaan ollut pari päivää hiljaista sen suhteen.

Liittimetkin olen mielestäni käynyt läpi, laitoin jopa uuden, paksumman maajohdonkin. Kyllä mielestäni vika viittaa enemmänkin bensaseokseen, se ei jostain syystä "matsaa". Ihme homma kun ei tosiaankaan toimi eri kaasareillakaan. Pyttyä olen "tuuletellut" useaan eri otteeseen poistamalla tulpan ja pyörittämällä konetta polkemalla. Eipä sekään ole auttanut.

P.S. Mikä on mielestänne syy siihen että mopo lähtee käyntiin vain polkaisemalla? Siitä voisi lähteä etsimään vikaa tässä tapauksessa koska siitä se on nimenomaan alkanut. Akussa/bendixissä/startissa ei ole mitään vikaa, sen tiedän.