Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinan skootteri saa liikaa ilmaa ja bensaa.

Aloittaja Noppis, 23.04.14 - klo:23:16

« edellinen - seuraava »

Noppis

Jos ei tuohon Isännän ongelmaan löydy muuta ratkaisua itse kehottaisin kokeilemaan isompaa suuntinta kun itsellä sai skootterin toimimaan jotenkuten sillä tavoin ja saamaan kierroksia ilman pumppaamista. Mullakaan ei ollut mitään järkevää selitystä sille miksi saa liikaa ilmaa, joka paikka tutkittu, ainoastaan tolla isomman suuttimen vaihdolla sai ongelman "katoamaan"

Coastside

Minä vaihdoin moottorin ja siihen sama kaasari kuin edellisessä ja piti suurentaa suutinta että toimi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: tommi - 30.04.14 - klo:06:29

En usko että venttiileissä on mitään vikaa. varsinkaan kun kysyjä on testannut etteivät vuoda. Ja varsinkin kun ilmaa kuristamalla tuntuisi pelaavan. On mullakin venat vuotaneet useinkin, niin pahasti ettei tahdo saada käyntiin. Mutta sitten kun lähtee niin kestää kyllä antaa kaasua ihan normaalisti.

Oliko kalvoluisti kaasarissa?
Kun imuventtiilistä pukkaa painetta imukanavaan, kalvoluisti ja samalla pääsuutin sulkeutuu.
Imuaukon tukkiminen voi ilmansaannin rajoittamisen lisäksi tehdä vastapaineen imukanavaan, mikä parantaa käyntiä.
Koska venttiili on vuotanut, eikä muuta vikaa tunnu löytyvän, kannen aukaisu voisi kannattaa, katsoa venttiilien ja ohjureiden kunto ja varmistaa että ne liikkuvat normaalisti.
Jos venttiili kantaa, sen jäähdytys ja voitelu voi olla riittämätöntä, mikä voi tietysti aiheuttaa kiinnileikkaamista ja sen jälkeen takertelua esimerkiksi koneen lämmettyä.
Myös epäsäännöllinen, heikko kipinä voi viedä tehot.
Isompi suutin ei poista alkuperäistä vikaa, eikös vanhalla suuttimella toiminut kuitenkin normaalisti.
Isäntä voisi kertoa mikä oli ongelmana kun vika löytyy, siitä voisi olla apua sitten muille.

tommi

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 30.04.14 - klo:11:34

Oliko kalvoluisti kaasarissa?

Oli joo kalvoluisti.

Minkäslainen pakokaasujen kierrätys tässä isännän mallissa on? Lähteekö imukaulasta letku jossa on T-kappale ja siitä haarautuu letku alipainehanalle, ja toinen menee pakokaasujen kierrätysventtiiliin? Näitä kun on niin monenlaisia systeemejä. Mietin vain että jospa se letku on hapertunut talven aikana ja vuotaa. Silloinhan se saa raakaa ilmaa suoraan imukaulaan.

tommi

Ahaa, luin koko ketjun läpi enkä löytänyt asiasta mitään mainintaa. Tai sitten olen puusilmä..

konenikkari

Onko kukaan, edes koettanut, vaihtaa kinuskiin tuon "juuttuvakurkkuisen" tilalle normi luisti tai läppäkaasutinta.
Nuo kaasuttimet taitavat olla susia jo syntyissään.
Jos mopon moottorin toimimisen ehtoina on liian monta muuttujaa, ei se todennäköisesti  toimi.
Ei mistään ole kotoisin, suomessa, kaasutin jonka toiminta on riippuvainen
ilman kosteudesta, ilmanpaineesta, polttoaineen laadusta, kompassisuunnasta ja viikonpäivästä tai kuljettajan kengän koosta  ::)

Muokkauksen syy, epäkuntoinen näppis.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

Tuon moottorikonseptin loi joku suunnittelupulju ehkä kymcon toiveesta ja se nähtiin sen Filly mallissa kait ensi kerran. Lisenssin sai kiinalaiset tai pöllivät ja loppu on vikahistoriaa...

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: tommi - 30.04.14 - klo:13:07
Ahaa, luin koko ketjun läpi enkä löytänyt asiasta mitään mainintaa. Tai sitten olen puusilmä..
No perkele. Sekoitin 2 eri käyttäjän ongelmat keskenään :)
Ilman muuta jos S.A.C. on niin pitää tutkia ettei se vedä raakaa ilmaa sen kautta. Ei olisi edes ensimmäinen kertakaan.

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 30.04.14 - klo:13:38
Onko kukaan, edes koettanut, vaihtaa kinuskiin tuon "juuttuvakurkkuisen" tilalle normi luisti tai läppäkaasutinta.
Mototin puolella useampikin on todennut 16mm phbg:n varsin pelittäväksi näissä. Ainoa puute on kiihdytyspumppu eikä tykkää nopeista kaasun avauksista, mutta hyviin säätöihin kuulemma saa.  E: http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=2745.0

konenikkari

Yksi vaihtoehto on että kalvoluistissa oleva neula on irti ?!
Eli luisti nousee mutta neula,ei.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

tommi

Tässähän oli kokeiltu kahdella eri kaasarilla, eikä kummallakaan toiminut. Tuskin molemmissa kaasareissa neula irti..

Coastside

Projekteissa on kaasarinvaihdosta. Löytyy jopa kiinnityksiltään sopiva malli muttei ole tiedossa kenenkään kokeilleen sitä.

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=2745.msg90081#msg90081

konenikkari

Jotenkin minusta tuntuu, ettei tämä ongelma ratkea, vaihtamalla viallinen kaasutin toiseen käytettyyn, myös todennäköisesti vialliseen kaasuttimeen.
Puutteelliseen alipaineeseen kaasuttimella ei useinkaan syynä ole vuotava imuventtiili.
Myös vuotava pakoventtiili voi hukata alipaineen imupuolelta.
Elikkäs suomennettuna:
Poistotahdin loppuvaiheessa on samanaikaisesti auki imu sekä pakoventtiili,
jos pakoputki on tukossa tai ahdas, pakokaasun paineet hukkaa syntymässä olevan imupaineen.
Samoin käy jos pakoventtiili vuotaa, palotilaan imuventtiilin aukiollessa syntynyt alipaine muuttuukin paineeksi.

Moottorin käyttökierrossahan kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Peruna pakoputkessa tosiaankin estää moottorin normaali käynnin  8)
Ilmastointitekniikkaa lainatakseni "ei voi olla tuloilmaa, jos ei ole poistoilmaa.

konenikkari

Kaikenkaikkiaan,ja tähän aiheeseen liittyen, noissa pienissä nelitahtimoottoreissa kaikki on hyvin kunhan jokainen venttiili "rapisee".

tommi

Jotenkin en jaksa uskoa venttiilivuotoon koska tässä ei käsittääkseni ole minkäänlaista ongelmia saada mopoa käyntiin? Lähtee nätisti käyntiin, mutta ei kestä vääntää kaasua. Tiedän kokemuksesta että jos jompi kumpi vena vuotaa niin mopoa on pirun hankala saada käyntiin. Ja kun sen vihdoin viimein saa käyntiin niin kyllä se kiertää ihan normaalisti.

Itse meinasin jäädä kerran erämaahan kun olin yöpynyt autiomajalla ja tulin mopolle niin ei yhtään puristuksia. Venenvälykset ihan ok. Tajusin että jompikumpi vena vuotaa ja pahasti. Valutin imukaulan kautta korkillisen öljyä pyttyyn, ja pari vihaista polkaisua, ja kone hörähti käymään, muhkean savun saattelemana. Otti ihan hyvin jengaa. Ajelin kotiin tyytyväisenä. Kotona purin kannen. Pakovena vuosi ihan solkenaan vesitestissä.

Coastside

On vielä karstan vuoksi vuoto joka lähtee itsestään kunhan jatkaa pyörittämistä joka on vuodon vuoksi helppoa.