Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aeroxin tekniikka

Aloittaja A_sentaja, 05.05.07 - klo:15:11

« edellinen - seuraava »

roxinboxi

Joo elikkäs olisin roxiin ostamassa Stage6 Racing MKII 70cc sylinteri sarjan mut mietittyttää vaa kamalasti että millaset rullat olisi sopivat noitten kaa :o ? Variaattorina toimii Malossin Multivari. Eli osaako kukaa sanoo ''suunnilleen'' oikeeta kokoo :) ? kun ei kehtais tilata monia rullia :/ sais kerralla toimii sopivasti niin ois huva :D Lisätietoo: Stage6 torque control kytkin, 21mm dellorto black, stage6 pro replica.

openflow

Rullien ja kaasuttimen suuttimien kanssa on sama homma: ainoastaan kokeilemalla löytyy varmuudella toimivat.

Sopivien painosten rullien metsästykseen on olemassa hyvä työkalu, eli pyöröviila ja tämän kaveriksi esim 0.1g tarkkuudella toimiva vaaka. Pistä sinne jotkin painavat rullat, tee koeajo. Viilaa rullien sisältä esim 1g pois, ja taas koeajo. Tätä jatketaan kunnes luulet löytäneesi hyvät säädöt. Sitten jatkat viilaamista esim 0.5g pois. ja taas koeajo, kunnes mopon suorituskyky lähtee selkeesti huononemaan. Tästä viimeisestä kohdasta palaat rullien painossa takaisin päin, siihen kohtaan jossa mopo toimi parhaiten.

Tässä kohta tiedät hyvät rullien painot. Ota toinen sarja painavampia rullia ja viilaa ne oikeaan painoon, osta uudet oikean painoiset tai lisää jo viilattuihin rulliin painoa liimaamalla(epoksilla).

roxinboxi

joo eli ostin italkitin kisasähköt aeroxii, mutta ei oikeestaa ole minkäänlaista hajua mitekä se asennetaa kiinni :D eli jos joku kertos siitä ajoittamisesta ja mitenkä se vauhtipyörä(limppu) laitetaan kiinni, että tuleeko siihe minkää näköstä kiilaa vai kiristetääkö se vaa mutterilla kiinni?

Iso kiitos etukäteen! :)

pekpel

Onhan siellä magneeton puolella kiila..
Ota kaveriksi asentelemaan joku kokeneempi ropaaja jonka käsien jäljiltä on oikeesti toimiva skopotin tullu, tulee halvemmaksi.
Jos ei ole hajuakaan sähköistä niin anna olla itte laittelematta..
Opiskele ja kokeile mutta sehän voi maksaa kun hajoaa laitteita väärien kytkentöjen takia..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Aloittelijan suurimpia ongelmia on perustietojen hataruus ja kokeilun into yhdessä. Sutta tulee ja ruuvaritkin saadaan rikki. Sähköistä on netissä oppia vaikka kuinka kunhan malttaa etsiä ja lukea. Ne sopii skoden sähköihin hyvin vaikkei yhtäläisyyttä tunnistaisikaan. Ruuvaamista näkee paljon youtubessa erillaisilla skootterihauilla tai repair, rebuilt tms. Se osaava kaveri on paras neuvomaan, ei toinen aloittelija. Parhaita tapoja saada toinen auttamaan on myöntää kiltisti ettei itse vielä osaa...

Kun alkaa ruuvaamaan kannattaa ottaa tavaksi kuvata ja piirtää kohdepaikkaa ja kirjata etukäteen mitä aikoi ja miten se meni. Osien järjestyskin on hyvä merkitä. Oikeiden työkalujen tarve tulee pakosta eteen. Kiekkoa ei voi lukita työntämällä ruuvaria sen aikosta tms. ja pitää tietää että vastapäivään mutteri ja pultti löystyy.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Coastsiden kanssa samaa mieltä, älä itse tee mitään,ellet osaa. Kisasähkötkin on yleensä bolt-on tyylisiä ja kaikissa ei ole edes valoille piiriä,mutta asentaminen on periaatteessa simppeli. Korostan kuitenkin,älä tee itse,ellet osaa,sillä hajoavia osia on kiva jälkeenpäin vaihdella. Sinulla kannattaisi olla kytkentäkaavio ja osaava kaveri sitä tulkitsemaan,helpoin työ on laittaa rojut kiinni,vaikeampi saada kaikki kerralla toimimaan... ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

roxinboxi

Tottaha tuo on ettei kannata mennä sorkkimaa jos ei ymmärrä mitää. Ja kyllä minulla löytyy kokeneempia skootterin asentajia/virittelijöitä mutta kun hekään eivät osaa sanoo että missä kohin vauhtipyörässä on ne merkit että mihi kohti pitää laittaa jne. että sitä mä tässä haen että pitäs saaha vaa tietää vähä tietoo niistä merkeistä :p

-Zone-

Jos merkkejä ei osaa tulkita kaveritkaan niin sitten täytyy joko laajentaa kaveripiiriä asiaa ymmärtäviin tai lukea riittävästi sytytyksen toiminnasta jotta merkkien tarkoitus valkenee.

Jos taas merkkejä ei ole ollenkaan, niin sitten joutuu selvittämään missä kohtaa liipaisu tapahtuu ja laittamaan ennakon esim noin 5 asteen ennakolle. Hienosäätö tehdään joka tapauksessa strobolla (ajoituslampulla). Mikäli liipaisukäämi on tyypillisesti magneeton ulkopuolella niin liipaisuajankohta on kummiskin kohtuu helppo selvittää. Mikäli sytytys on suzuki pv:n tyyppinen ilman erillistä liipaisukäämiä (PEI sytytys) niin liipaisuajankohdan löytää magneetosta vain kompassilla.

Joka tapauksessa olen sitä mieltä että sytytysennakoiden kanssa pelatessa tulisi aina ymmärtää mitä ollaan tekemässä. Silloinkin kun tilaillaan valmiita "kisasähköjä". Omasta mielestä nämä ns. "kisasähköt" voisi liki tarpeettomina poistua vaikka kokonaan markkinoilta ja tilalle tulla halpoja cdi bokseja usb portilla jonka kautta niihin saataisiin ajettua sisään haluttu sytytyskäyrä.

Coastside

http://www.scooterinvasion.net/forum/viewtopic.php?t=2401&view=previous&sid=8a685503256379d7ac8396ebe32528c4

Tuolla on kisakäyriä ja 14 asteessa on kuulemma huipputehot ja huomaa että ennakko laskee kierrosten kasvaessa siihen astemäärään. Polttoaine ja täytös ja mystisemmät asiat määrää. Tee virhe niin mäntäkauppaan taas. Rundikello ja astemitta ja strobo on välttämättömiä välineitä

böömber

elikkäs mikähän roxin kaasarissa? vuotaa ylivuotonipan juuresta. kaasari on puhistettu perusteellisesti paineilman kanssa monta kertaa. ei auttanut. kokeiltu myös toisella vakiokaasarilla mutta sama vika?  >:( Eli on vakio 12mm dellorto kiinni. kaasari vuotaa ja booailee vaan skode

tobe97

Mikä voi olla roxissa kun ei ota kierroksia kunnolla ennen kun on joku 20min ollu käynniissä ja sit vast ottaa kierroksii normaalisti mut sit pystyn ajaa joku 30 kilsaa kunnes kuuluu vaan mooooo ja sammuu ja käyntii lähtee sen jälkee mut sit ku annan vähänki kaasuu nii kuuluu taas mooooo ja sit jos se on seissonu pihas yön yli ja käynnistän niin pysyy pari minuuttii käynnis kunnes taas kuuluu mooooo ja sammuu. Oon kokeillu uudel tulpal mut sit taas alusta koko homma pystyn ajaa sen 30 kilsaa ja taas kuuluu moooo ja niin edes päin...

Ja tää vika ilmeni vast näin talvella, kesällä toimi ku unelma seokset oli hyvät ja tulppa oli hyvän värinen. Vaikka en oo koskenu mihinkää nii yht äkkii alko tekee tollee.

ja nyt oon kokeillu vaihtamalla isompaa suutinta, suutin kokoa 80 (kesällä oli suutin 70)
    putsasin kaasarin, ilmanputsarin ja läppäventtiilit mutta ei siltikään toiminnut vaikka kaikki noi olin tehnyt.
    Sitte kuulin kaverilta että se voi johtuu mun tulpanhatusta, kävin ostamassa uuden tulpanhatun, mutta ei toiminut senkään jälkeen.
    Sitte taas kuulin tutulta että tankissa voi olla jotain roskaa että ei saisi bensaa putsasin sen mutta ei toiminut senkään jälkeen.

voisko johtuu vaikka jännitteen säätimestä jos se ois vaikka hajalla, CDI:istä, läpät jotenki paskana tai tosta sähköryypystä???
    ja viriä on sen verran että gianelli extra chrome putki ja malossin multivari.
    Ja mun Yamaha Aerox on vm. 2005 eli on sähköryypyllinen gurtnerin kaasari vakiosuutin kokoa 62

!!!KIITOS VASTAUKSISTA JO NÄIN ETU KÄTEEN!!!

tobe97

Tänään katoin jännitteen säätimen ja antoi 12v eli kunnossa mielestäni.
Edelleen en tiedä mikä voisi olla kun ei vaan roxi toimi aikalailla kaikki perus jutut/huollot tehty mutta ei silti toimi, en tiiä et pitäskö vaan ostaa se uusi läppäventtiili vai mitä pitäs tehä koska en enää nii usko että johtuis sähköryypystä.

Coastside

Jännitteensäädin kuuluu antaa käydessä 12,9 - 14,5 V.

Vika viittaa selvästi liian laihaan seokseen joka voi johtua tukoksestakin varsinkin kun olet suuttimia kokeillut. Putsaa hanasta alkaen kaikki erittäin huolellisesti ja kokoa myös erittäin huolellisesti.  Pieni virhe riittää pilaamaan hyvänkin huollon.

tobe97

Seosta oon säädelly mutta ei oo siit kii ja kaikki letkut oon käyny läpi että ei oo tukoksia. Eikä vieläkään toimi.

A_sentaja

Vikaa voisi etsiä sähköpuolelta,varsinkin cdi-boxista, jos saat lainattua vastaavaa niin selviää toimiiko... Mutta itselläni on ollut roxeja pöydällä juurikin cdi-boxin sulamisen takia.. Toki syttypuoli kannattaa ensin tsekata läpeensä. Ettei ole hapettumia,löysyyttä tai katkoksia. Sitten kokeilla boxin vaihtoa...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...