Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Fude

Aloittaja Tiina89, 15.06.07 - klo:10:49

« edellinen - seuraava »

Jamppie

Viikonloppuna tarkotus laittaa paikalleen. Kiinalaisethan ovat kaikki melkein samoista osista tehty, eli sopii varmasti.
Metallica - Fade to Black

"I'm 16 and truly I believe that songs like this need to be remembered. We need to let our children (when that time comes), know that there wasn't just? trance and dance music in our age. We had kept these LEGENDS alive all these years!"

Timo

Sopii kaikkiin.

Tottakai pitää renkaat olla männän ympärillä löysät/isot,senkun ujutat sylinteriin,niin eihän siellä muuten olisi puristuksia ollenkaan kireillä männänrenkailla.

Muistitko myös katsoa männän öljyrenkaan oikein? eli se haitari rengas,ettei niiden päät menneet toistensa päälle? Oon nyt ajanu 1000km rempan jälkeen,uusi mäntä,hoonaus jne jne,niin en muista yhtään pistinkö sen oikein.Pakko avata joku päivä,koska öljyä katoaa sen 0,5-1dl 100km. Vuotoja ei ole,venttiilinsuojakumit pitävät(uudet).

Jamppie

Nonni. Tuli taas pikkuisia ongelmia... Sylinterin mukana tuli kaksi tuollaista ruskeaa "tiivistettä" en nyt tiedä onko nuo tiivisteitä, mutta niiden reunassa on rengas. Mihin nämä pitäisi tunkea? Ohjeissakaan ei lukenut näistä mitään.

"I'm 16 and truly I believe that songs like this need to be remembered. We need to let our children (when that time comes), know that there wasn't just? trance and dance music in our age. We had kept these LEGENDS alive all these years!"

jalat

Onkos ne venttiilin varren suojakumit?
Eli kanteen siihen venttiilin varren ympärille.

tommi

Muista laittaa myös mäntä oikeinpäin. Siinä lukee todennäköisesti "in" elikkä se puoli imupuolelle eli ylöspäin. Jos siinä on nuoli niin se puoli alaspäin eli pakopuolelle.

Jamppie

Lainaus käyttäjältä: tommi - 30.03.11 - klo:13:09
Muista laittaa myös mäntä oikeinpäin. Siinä lukee todennäköisesti "in" elikkä se puoli imupuolelle eli ylöspäin. Jos siinä on nuoli niin se puoli alaspäin eli pakopuolelle.
Juu tämä lukee selvästi ohjeissa.
Eli näitä "tiivisteitä" tarkoitan http://i51.tinypic.com/1zz2ljb.jpg
Tuota tuohon öljykanavaan käy ihan minkälainen ruuvi tahansa, eli ei pidä olla mikään erikoinen? Noin nuo renkaat tulevat ulos männästä http://i51.tinypic.com/rm06k6.jpg

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Jamppie - 30.03.11 - klo:15:25
Tuota tuohon öljykanavaan käy ihan minkälainen ruuvi tahansa, eli ei pidä olla mikään erikoinen? Noin nuo renkaat tulevat ulos männästä http://i51.tinypic.com/rm06k6.jpg
Jeps, venttiilivarsien kumithan nuo ovat.
Männänrenkaat tulee ihan normaalisti tuolla tavoin renkaan urista ulos. Ehkä olisi hyvä ollut kuitenkin ennen mäntään laittoa tarkistaa niiden päittäisvälys. Öljykanavan tukkimiseen käy mikä tahansa sopiva pultti. Itse suosin tiivisteliiman sijaan siinä välissä kierrelukitetta. (kannattaa huomioida, että aina se öljykanava ei edes ole porattu auki saakka. Näin on mun 82cc pytyssä)

ckolli

Lainaus käyttäjältä: Jamppie - 30.03.11 - klo:15:25

Venttiilin varren suojakumithan ne siinä on.
Männänrenkaiden asennuksessa huomioitava nimenomaan se ettei katkoskohdat osu samoille kohdille. Muutoin puhaltaa pahasti ohi. Joisakin 2-tahtisissa huomioitava vielä sekin mihin kohtaan katkokset osuvat ettei osu imu / pakokanavan kohtiin...
2 kpl 50cc skodua. Baotian Milan Sport -07, Zoner -08- 2kpl 110cc Crossia...

Coastside

Se öljykanavan tulpan pituus ei saa yltää pohjaan ettei tuki kanavaa. Kannattaa mitata ja tehdä 6 mm lyhempi mitä menisi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Ja siihen ruuviin kannattaa laittaa jonkinlainen tiivisteprikka. Vakionahan niissä on kupariprikka tiivistämässä ettei vuoda öljyä.

Männänrenkaiden järjestyksestä ja kummin päin ne pitäisi laittaa ei tunnu kenelläkään olevan oikein tietoa. Itse olen aina laittanut sen mustan renkaan ylimmäksi mutta ainakin tässä uudessa koneessa minkä ostin niin se musta rengas on toiseksi ylimpänä.

Jos niissä renkaissa on jotain merkintöjä niin olen aina laittanut ne ylöspäin. Yleensähän renkaissa on "T" merkintä joka tarkoittaa "Top" eli ylös mutta mulla oli kyllä renkaissa merkintä "M", tiedä sitten mitä se tarkoittaa. Ylöspäin sen joka tapauksessa laitoin.

Usein renkaissa ei ole mitään merkintöjä joten ne on ilmeisesti aivan sama miten päin ne laittaa  :-\

yamaha

yleensä jos  on merkitystä kummin päin rengas tulee on merkintä renkaassa.väärinpäin rengasta asentaessa ei sovi yleensä hyvin uraan.

tommi

Kumpaan uraan porukka on yleensä laittanut esim. ton mustan renkaan? Sehän käy sekä ylimpään että toiseksi ylinpään uraan ja ihan kummin päin tahansa. Itse olen tosiaan aina laittanut ylinpään uraan.

Mites Jamppie, ei taida niissä ohjeissakaan olla mitään mainintaa renkaiden järjestyksestä?

ckolli

Männänrenkaat alhaalta alkaen:
Ensin männänrengas, sitten öljyrengas (ehkä se musta rengas) ja ylimpään männänrengas. Katkoskohdat lomittaen ja kuten aiemmin sanoin niin joissakin 2-tahtisissa on huomioitava pako- ja imuaukon kohta ettei katkos tule sille kohtaa. Monesti renkaat on merkitty T merkillä tai pisteellä ja se on ylöspäin.

Jos oikein hifistellään niin katkoskohdat moottorin pyörimissuunta huomioon ottaen päinvastaiselle puolelle (1/3 osa lomittaen) kuin työtahti "nojaa" mäntää sylinteriin, MUTTA se on jo hifistelyä.

ckolli

Lainaus käyttäjältä: tommi - 31.03.11 - klo:07:58
Männänrenkaiden järjestyksestä ja kummin päin ne pitäisi laittaa ei tunnu kenelläkään olevan oikein tietoa. Itse olen aina laittanut sen mustan renkaan ylimmäksi mutta ainakin tässä uudessa koneessa minkä ostin niin se musta rengas on toiseksi ylimpänä.

Jos se "musta" rengas on öljyrengas, niin älä ihmeessä laita sitä ylimpään uraan. Silloin se menettää merkityksensä eli sylinteriin ei tule voitelua juuri lainkaan. Toiseksi alin ura on miltei poikkeuksetta oikea paikka. 4-renkaisissa männissä laitetaan käyttöohjeen mukaan.

Kyllä täällä monellakin näistä kokemusta on. Itse moottoriurheilun parissa eletty noin 45 vuotta kilpaillen ja huvikseen... Skodut on mulle kyl uusi asia, mutta sama perustekniikka pääosin.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: ckolli - 31.03.11 - klo:09:25
joissakin 2-tahtisissa on huomioitava pako- ja imuaukon kohta ettei katkos tule sille kohtaa. Monesti renkaat on merkitty T merkillä tai pisteellä ja se on ylöspäin.
Käytännössä kaikissa. Lisäksi männänrenkaat täytyy tosiaan laittaa oikeaan asentoon eli männänrengasurissa oleva kohdistustappi tulee männänrenkaan katkoksen väliin, jottei rengas pääse pyörimään.  Männänrenkaan voi lyödä monessa kaksarissa väärinpäin, jolloin puristettaessa kohdistustappi ei mahdu katkoksen väliin. Tämä oli mahdollista muuten aikanaan myös PV:ssä, jossa sitten ihmeteltiin, että onpahan nafti. Jos uusitaan vanhaan mäntään uudet männänrenkaat ja mäntä on selvästi yläosastaan kulunut, niin kannattaa viilata ylimmäisen männänrenkaan yläreunaan pieni viiste.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.