Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Gallup: Mitä olet joutunut korjaamaan tien päällä?

Aloittaja tommi, 21.03.10 - klo:09:21

« edellinen - seuraava »

Coastside

Yhden kolmesta ::), imukurkun irronneen liittimen tänään räntäsateessa. 5 mm reikä imukurkussa esti käynnistyksen. Olin jo hakea oksanpätkän siihen mutta meni naputellen.
Oli jo toinen kun unohtui kerran rempassa alipaineletku irti ja risassa hanassa sitä ei huomannut kuin käynnistyksen ongelmina.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

En mitään ~8000 km aikana. Ihme on hajonnut aina omassa pihassa, joten tuuria on ollut matkassa. Lokasuojan kiinnitysrauta irtosi kiinnikeistään ja hankasi ajaessa vanteeseen ja lopulta se meni takapyörän väliin repästen varista yhden pultin mukanaan. Vanne oli kun rälläkällä silpastun näköinen, mutta ei sekään matkan tekoa haitannut.

Vikoja tosin on ollut paljonkin, mutta sattunut aina omassa pihassa --hyvää tuuria.

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: openflow - 21.03.10 - klo:19:38
Vikoja tosin on ollut paljonkin, mutta sattunut aina omassa pihassa --hyvää tuuria.
Minulla varin mutteri irtosi omassa pihassa, kaasuvaijeri katkesi juuri on olin kiihdyttämässä omasta pihasta ja vielä pari vikaa minkä yksityiskohtia en muista. ::)
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

newermind

Takarengas tyhjeni hetkessä miltei uutena, eli mittarissa oli silloin vasta pauttiarallaa 300 km.

Syypääksi paljastui viallinen tubeless-venttiili. Kaverin trailerin päällä skode kotiin ja sisäkumi ensiavuksi.

Tosin samainen insidegummi on paikoillaan edelleen ja taidan laittaa etuseen samanlaisen ennen lumien sulamista ja uutta ajokautta.
*Sole poka mikhän, saata mie sinnehi pärähyttää*
Baotian BT49QT-7C * Suzuki GT 125 vm. 1974

tommi

Omassa pihassa on tietenkin minullekin sattunut yhtä jos toistakin mutta ne ajattelin jättää mainitsematta. Ne kun on aina helppo korjailla. Tien päällä on vähän haastavampaa.. Eikö löydy ketään muuta joka on irrotellut esim. kannen jossain huitsin nevadassa? Siinä onkin jännitystä tarpeekseen kun kotiinpaluusta ei ole mitään takeita. Puristukset kun häviää niin mahdollisuuksia on venat, mäntä tai männänrenkaat. Venojen kantaminenhan on helppo tarkistaa. Tuossa omassa tapauksessani onneksi selvisin pelkillä venojen hionnalla. Kyllä pääsi syvä huokaus kun kasasin koneen ja puristukset olivat palanneet. Vaihtoehtona olisi ollut mukava ~300km matka joko liftaten tai kävellen/juosten kotiin  :-\

Hyvää tuuria on ollut mullakin vaikka vikoja on ollut vaikka muille jakaa. Saa nähdä milloin tuuri loppuu. Sen verran epäluotettavia vehkeitä nämä kiinalaiset. Tietenkin jos ajaa vain lyhyitä pätkiä vaikkapa koulu/työmatkaa niin ainahan sen mopon saa vaikka työntämällä takaisin. Jossain korvessa on vähän hankalampi tilanne.

Variaattorin rullia olen vaihdellut useinkin reissussa. Kun ei osaa oikein päättää ajaako keveillä rullilla ja nousee mäet vähän paremmin ja tasaset sitten vähän kovemmilla kierroksilla. Vaiko painavimmilla rullilla jolloin kierroksia on selvästi vähemmän tasasella mutta mäennousukyky sitten aika heikko. Joskus kolmiakin rullia kokeillut samalla reissulla.

Coastside

Tuohon puristusten katoamiseen löysin eksoottisen syyn kotipihassa kahdesti: Männän karstaa juuttui venttiilin väliin, osaksi pesevän synt. öljyn vuoksi. Ekalla avasin koneen ja tokalla hullua polkemista kunnes käynnistyi.

Vain kesällä ajaville neuvoksi että kansi syksyllä auki kukkui hyvin tai ei. Poistettu karsta ei kummittele. Vuoden ympäri ajavat pakosta pitävät koneen kunnossa.

Plom

Eipä ole tullut vielä muuta vikaa skootteriini ku jumiutunut cdi joka poisti tyhjäkäynnin kokonaan, mutta kotiin pääsin siltikin. Kyseinen CDI ei tykännyt kuopista.

Samppa

Kaasuvaijeri on katkennut yhden kerran ja yhden kerran alkoi jäätämään sen verran pahasti että jäi kaasu päälle ja kikkailemalla kotiin. Etujarruvaijeri on niin ikään katkennut kerran yhdestä rumpujarrullisesta. Joitain katteita yms. olen joutunut myös joskus kiinnittelemään rautalankapatenteilla, ja tulppa on tullut putsattua tai vaihdettua pariin kertaan katkonaisen käynnin johdosta (2-t). Kyllä tuntuu kuitenkin 2-t olevan "huolettomampi" pontentiaalisten vikojen suhteen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Lainaus käyttäjältä: tommi - 21.03.10 - klo:20:14
Eikö löydy ketään muuta joka on irrotellut esim. kannen jossain huitsin nevadassa? Siinä onkin jännitystä tarpeekseen kun kotiinpaluusta ei ole mitään takeita. Puristukset kun häviää niin mahdollisuuksia on venat, mäntä tai männänrenkaat. Venojen kantaminenhan on helppo tarkistaa. Tuossa omassa tapauksessani onneksi selvisin pelkillä venojen hionnalla. Kyllä pääsi syvä huokaus kun kasasin koneen ja puristukset olivat palanneet. Vaihtoehtona olisi ollut mukava ~300km matka joko liftaten tai kävellen/juosten kotiin  :-\
Millä sinä ne venat avasit ja varsinkin sait takaisin? Minä tein kookkaan työkalun jolla saan vivuttua jouset kasaan. Tietysti vipuna voisi käyttää luonnonpuuta ja vain kriittiset osat metallia. Työkaluissa on kuvia omista välineistä. Toinen keino on tehdä ruuvitoiminen pieni työkalu. Varaventtiili jousineen ja lukkoineen on hyvä olla jos pystyy tienvarsiremppaan. Ei haittaa sekään jos saa kiskottua sen ylös köysien varaan puihin ja pressua sateensuojaksi.

jonik

Onhan niitä joutunut korjailemaan.

Sytytystulppia on mennyt (yleensä uuden sylkän sisäänajovaiheessa, käytetty n. 4% seosta) joku parikymmentä kappaletta. Nykyäänkin löytyy yhtään pisemmillä reissuilla aina väh. yksi mukana.

Kaasuvaijeri mennyt poikki muistaakseni kolme kertaa, kerran selvittiin pilkkimällä.

Mäntiä/koko sylinterisarjoja on mennyt noin 10kpl. Kerran jouduin kävelemään 17km kotiin kolmen aikaan yöllä. Toinen paha oli, kun skode jäi 25km päähän kotoa. Menin sitten junalla kotiin ja kävin mopon korjaamassa/hakemassa viikon päästä uuden männän saavuttua. Kerran olen suoraan pystynyt korjaamaan, kun sattui mäntäsarja olla messissä.

Kerran on staattori päässyt irtoamaan, en ymmärrä kyllä miten.

Etuvariaattori on päässyt kerran löystymään, piti kivaa ääntä. Muuta vikaa ei ole ikinä ollut variaattorissa, jos ei poljinmekanismin palauttamista huomioida.

Kaasaria on tullut monesti säädettyä. Pari kertaa on seos mennyt tuntemattomasta syystä laihalle. Suutinta yleensä isonnettu ja tyhjäkäyntiä säädelty.

Renkaita on puhjennut aika monta. Kerran tuli ajettua "vanteella" 25km, eipä se mikskään mennyt.Takarenkaita mennyt kolme ja eturenkaita yksi.

Bensa on tietysti loppunut pari kertaa. Kerran melkein heti uudemman skootterin saatuani. Siinä ei alussa bensamittari laskenut tarpeeksi alas, vaan jäi punaisen puoleenväliin. Nyt pelittää. Toisen kerran loppui huoltoaseman pihaan, olinkin juuri menossa tankkaamaan. Nykyään, kun lähden pidemmälle reissulle, otan suoraan 20l kanisterin mukaan. Turha sitä on käydä tankkaamassa 50km välein.

Kerran on bensaletku irronnut kaasarista.

Ilmanputsari on kerran häippäissyt kesken reissun. Oli kohdella pultilla varinkopassa ja lisäksi kaasarissa tiukasti kiinni. Kaiken näköjään tärinä pystyy irroittamaan.

Nuo nyt tuli äkkiseltään mieleen. Varmasti löytyisi vielä lisää.
CPI Oliver -04 "Only for competition use"
CPI Formula Racing -07 @ 103km/h (rikotaan kun keretään)
Fiat Punto -01

tommi

Lainaus käyttäjältä: CoastsideMillä sinä ne venat avasit ja varsinkin sait takaisin?

Ihan samanlailla irrotin venat kuin teen kotonakin eli ruuvipuristimella. Se kulkee aina mukana kun sillä on kätevä availla etuvarikin. Venat saa parhaiten takaisin ihan vaan laittamalla jotain rättiä alle ja painamalla kaksin käsin tongilla kuten kuvasta näkyy.

http://i39.tinypic.com/255koj5.jpg

Riippuu ihan tuurista kuinka monta kertaa pitää painaa ennenkuin lukitussokat menevät uriinsa. Joskus olen saanut ihan ensimmäisellä yrittämällä, joskus on vaatinut kymmeniä kertoja. Aikaahan on rajattomasti. Tuolla kertomallani reissulla meni muistaakseni ihan muutamalla yrittämällä.

Kun ruuvipuristimella irrottaa venoja niin pitää olla todella tarkkana ettei sokat sinkoile minne sattuu. Luonnossa on pirun hankala löytää yhtä sokkaa jostain pusikosta..

Coastside

Lainaus käyttäjältä: tommi - 22.03.10 - klo:12:22
Lainaus käyttäjältä: CoastsideMillä sinä ne venat avasit ja varsinkin sait takaisin?

Ihan samanlailla irrotin venat kuin teen kotonakin eli ruuvipuristimella. Se kulkee aina mukana kun sillä on kätevä availla etuvarikin. Venat saa parhaiten takaisin ihan vaan laittamalla jotain rättiä alle ja painamalla kaksin käsin tongilla kuten kuvasta näkyy.

http://i39.tinypic.com/255koj5.jpg

Riippuu ihan tuurista kuinka monta kertaa pitää painaa ennenkuin lukitussokat menevät uriinsa. Joskus olen saanut ihan ensimmäisellä yrittämällä, joskus on vaatinut kymmeniä kertoja. Aikaahan on rajattomasti. Tuolla kertomallani reissulla meni muistaakseni ihan muutamalla yrittämällä.

Kun ruuvipuristimella irrottaa venoja niin pitää olla todella tarkkana ettei sokat sinkoile minne sattuu. Luonnossa on pirun hankala löytää yhtä sokkaa jostain pusikosta..
Pihteihin on hyvä sitoa puu jatkeeksi ja toinen sen tyvipäähän tueksi jotta voi vaikka polvella painaa ja ehkä oksakin siihen josta rinnalla painaa. Tai toinen puu jossa on Y-haara. Pihdit voi sitoa pystyasentoonkin leuat auki.

Avaamiseen on erinomainen tekemäni teleskooppi, jossa on puukahva painaa. Sokat jää putkeen. 25 mm putkea kaksi pätkää ja toinen halki että menee sekä jousen että putken päälle. Kapulaan 25 mm reikä puoliväliin.

Sen voi tehdä ruuvipuristimellakin puristettavaksi. Tekee putkeen aukon sokille ja sopiva holkki pitämään jousen päällä.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Sattuihan se minulle staattorin pultin irtoaminen 500 m kotoa ilmoittaen terävällä präät präät äänellä sen, kun hankasi kiekkoon. Minä tietysti totesin että noh niih, se meni uusi pyttysatsi sitten :-\. Ei onneksi mennyt.

tommi

Noita venttiilin sokkia otan kyllä mukaan seuraavalle reissulle. Yhtään varasokkaa ei ollut tuolla kyseisellä reissulla kun venoja hioskelin keskellä korpea. Ajatteles, jos yksikin sokka olisi hukkunut niin mopo olisi jäänyt sinne korpeen. Sitä sokkaa ei nimittäin korvata millään "patentilla", se on varmaa. Monasti suuretkin asiat on ihan pienestä kiinni.

En ole itse vaivautunut tekemään mitään erikoistyökaluja venojen irrottamiseen/takaisinlaittoon kun on ihan nätisti onnistunut ruuvarilla ja tongillakin.

Lainaus käyttäjältä: jonikMäntiä/koko sylinterisarjoja on mennyt noin 10kpl

No huh huh, tuosta on aika vaikea panna enää paremmaksi. Varsinkaan nelarilla. Itselläni on tainnut mennä pari mäntää ja sylkkää. Viime kesänä oli aika uskomaton juttu kun ajelin ihan normaalia huviajelua kotikulmilla niin yhtäkkiä mopo alkoi hyytymään ja ajelin ihan pyöräilyvauhtia viimeiset kilometrit kaasu pohjassa ja pääsin kuin pääsinkin rullaamaan ihan kotipihalle asti. Kun löysäsi kaasun niin sammui kuin seinään.

Purin koneen ja tsekkasin sylinterin kunnon, nooh, männässä oli reikä. Sellainen sentin pituinen repeämä keskellä mäntää. Ei ihme ettei jaksanut vetää. Uskomaton tuuri että tuokin sattui ihan kotinurkilla.

purgiaali

Jos käsivoimia ja sorminäppäryyttä riittää niin ei tuohon venttiilien irroitukseen ihmeempiä työkaluja tarvitse. Minä olen venttiilit irroittanut ihan lenkkiavaimella käsin painamalla. Ensin piti kyllä hieman koputella, kun olivat hieman jämähtäneet paikoilleen. Tämän menetelmän kanssa kannattaa käyttää hanskoja  :)

karkulainen

Minä irroitin venat folion ja tulppa-avaimen avulla, kiinnilaitto oli paljon hankalampi. Tein sitten pullonkorkkiin reiän (semmoisen mistä venanvarsi mahtuu) ja painoin venat kiinni sen avulla, he*vetin hyvin toimi ja on muuten pieni. ;D
Jos mukana on joku pullo, sen korkkiin pieni reikä, pulloa voi käyttää kädensijana kun painaa lukkosokkia paikoilleen. Minä painoin ihan käsin, syvä pyöreä uurre jäi käteen pieneksi hetkeksi.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.