Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Gallup: Mitä olet joutunut korjaamaan tien päällä?

Aloittaja tommi, 21.03.10 - klo:09:21

« edellinen - seuraava »

purgiaali

Lainaus käyttäjältä: tommi - 08.11.11 - klo:18:48
Juu, eipä siihen paljon enempää mene kuin 15 min kun on työkalut mukana. Milläs lukitsit etuvarin? Mulla kulkee ruuvipuristin aina mukana siltä varalta..

Lukituksena 9mm kiintolenkkiavain starttikehän ja lohkon välissä. Tuota olen käyttänyt alusta asti ja hyvin on toiminut, kun vaan maltilisesti kiristää ettei väänny mikään solmuun. Kymcossa sama homma, mutta hieman erilaisen varikotelon takia hieman pidempi 10mm avain sopii paremmin.

Kuva kertoisi paremmin, mutta  ei ole tullut kuvattua tuota. Avaimen haarukka/kiintoavainpää starttikehän ratastusta vasten ja pyöreä/lenkkipää sopivaa koloa vasten lohkossa.

pekpel

Minä ainakin hokasin mitä tarkoitat, itsellä sopiva tulppa-avain kopan pultilla lohkoon kiinni ja toinen pää starttikehälle..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Heikki

Olin Honda Monkeylla pitkällä kotimatkalla ja 50 km päässä takakumi puhkesi. Vedin puukolla renkaan halki ja tungin täytteeksi mitä ikinä keksin: Ruohoa ja hiekkaa mutta kaikki tuli pian ulos. Sitten tungin sinne mopon peitteen ja se kun ulos tullessaan jäi rattaan väliin niin lukkojarrutus oli melkoinen, lässähtänyt rengas kun pitää hyvin asvaltilla ja kaikki kävi yllättäen. Ajoin koko matkan enimmäkseen vanteella perä luistellen ja täryyttäen ja ohjaustankoa väännellen ja satamaankin alkoi. Pääsin kotiin vasta yli 3 tunnin taistelun jälkeen ja olin niin väsyksissä että vain kaaduin sänkyyn ja sammuin.

Toivottavasti en enää tämmöiseen joudu ja nytpä onkin tubeless-renkainen skootteri jossa on paikkausvehkeet täyttökapseleineen mukana ja rengasvaahtokin vielä. Rengasrikon vaarahan on näillä kumminkin ilmeinen kun kaikki törky lojuu nimenomaan siinä pientareella jossa mopolla kuuluu ajaa.
Piaggio Liberty 50 RST 4-tahti vm. 2005

Juissi

Ei niin miellyttävän kuuloinen kotimatka toi edellinen.

Itsellä on tullut useasti vaihdettua varinhihnoja, toinen skopa söi niitä, kun varit ei olleet linjassa ollenkaan.
Lisäksi on putsattu suuttimia ja bensafilsu poistettu kun 95e sulatti paikat.
Sähkövikoja on joskus kostealla ilmalla joutunut ihmettelemään, ja Pekpelin kanssa kerran välttävästi paikattiin vuotava alkukäyräkin.
Sillä pääsi ajamaan kotiin asti, ilman ihmeempää meteliä.  :)
Puhjenneita renkaita on muutama, kaikkeen on ollut ja on työkalut mukana.

Bellan satulan alle kun ei kypärä mahdu eikä oikeen mitään tavaraakaan, on mulla siellä kohtuullinen varasto osia ja työkaluja.
Osia on ulkomuistista: puola, cdi, tulppia, öljyä, tulpanhattu+johtoa, sähköjohtoa, varinhihna ja tubeless paikkaussetti.

Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Heikki - 09.03.13 - klo:20:25
.. Vedin puukolla renkaan halki ja tungin täytteeksi mitä ikinä keksin..
Yhdellä työmaalla oli joku kekseliäs täyttänyt kottikärryn renkaan uretaanilla. Kyllä se tyhjällä kuormalla ainakin sentään ihan toimi, mutta mietin että mahtaa olla mukava homma vaihtaa rengas siihen ;)

Coastside

Viimmekeväinen hesan reissu oli työläs. Seikkailin kehätien sokkeloissa aikani kunnes rengas puhkesi. Paikkavaahto ei pitänyt kuin 10 km ja jonkin aikaa kiemurreltuani rengas irtosi kokonaan ja ajo loppui. Skode hieman tiestä syrjään ja dosalla kotiin joka ajoikin uutta pitkää reittiä. Kotoa pyörä ja taksilla dosalle ja korjaamaan. Työkalut älysin ottaa niin ettei jäänyt tekemättä. Kuivaa hiekkakenttää löytyi makailla putken asennuksessa. Koko ruljanssi samana päivänä oli uuvuttava mutten halunnut riskeerata skodea.

Reissun jälkeen hankin valmiuden asentaa sisäkumi tien päällä, johon ei tarvitse irroittaa kuin toinen puoli ja pumppu riittää täyttämiseen. Tubeless-paikat on tietenkin mukana. Sen suuri etu on ettei pyörää tarvitse irroittaa/kiinnittää joka on se suurin työvaihe.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ramba

Kerran on rengas irronnut ja yhtenä kertana syttyi keulasta palamaan.. ;D Muuten on menty pitkät matkat ilman ongelmia.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

V_T_E_C

en ole pahemmin korjannut mitään tien päällä mutta skotteria olen lykkinyt useammin kuin laki sallii.

(hajonneita osia  puola, tulppa, tuorevoitelun vaijeri(leikkasi samalla kiinni), kaasuvaijeri 10kertaa, rullakuppi)
"Isi, mikä on evoluutio ?"

"Kuulehan poikani, evoluutio tarkoittaa sitä, että ensin sinä ajat mopolla, sitten kevarilla, sitten 250-kuutioisella, sitten 500-kuutioisella, sitten 1100-kuutioisella."

jalat

Kerran asentanut varihihnan moottoritien pientareella. Voin kertoa että pelotti. Kun skootteri piti ensin kääntää perä menosuuntaan pientareella, ettei autot törmää itseeni. Kerrottakoon tähän väliin että kyse oli siis 250cc skootterista, jolla saa ajaa motarilla.

Mukana oli 12v toiminen pulttipyssy ja sillä sai noin 5-10 minuutissa vaihdettua varihihnan ja matka jatkui.
Sen verran hirvitti, etten toivo kenellekkään tapahtuvaksi.

InsOmnia

Renkaan paikkausta, kaasuvaijerin korjaus, pulttien ja mutterien kiristystä ja katkenneiden teräs osien hitsuuttelua välitauolla. ;D

tommi

Kerran olen vaihtanut öljyt tien päällä. Oli tarkoitus vaihtaa ennen reissuun lähtöä mutta pääsi unohtumaan. Hävettää myöntää mutta tuli laskettua ihan vaan maahan, syrjäisellä soratiellä. Annettakoon anteeksi..

Kun lukee tätä ketjua niin allekirjoittaneella taitaa olla edelleen jonkinasteinen ennätys kun olen kerran hionut venat tien päällä. Ei mennyt kuin parisen tuntia mutta en kyllä toivo kenellekään moista kohtaloa..

Kyllähän tuo insomnian mainitsema hitsaaminenkin kuulostaa aika eksoottiselta tien päällä  ;D

ko2610

Hihna ja bensaletku lienevät niitä yleisimpiä, jotka ovat omallekin kohdalle osuneet. Viime kesänä meni takarenkaasta venttiili eikä tietenkään ollut rengasliikettä auki missään, viikonloppu kun oli. Huoltikselta paikkapullo ja teipillä venttiilin metalliosat paikalleen sitoen sain sen verran pitämään painetta, että viittäkymppiä pystyi ajamaan ja pääsin nilkuttamaan kotiin. Joku kumma kirous Mikkelissä on: sekä apinakiikulla että skoballa liikkuessa on mennyt renkaasta venttiili rikki juuri ennen Mikkeliä. Ilmeisesti kyseinen kylä pitää jatkossa kiertää mahdollisimman kaukaa... :D

Kone

pugt200

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04