Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mitä mieltä olette mopon virittämisestä?

Aloittaja Partanen, 09.07.07 - klo:11:45

« edellinen - seuraava »

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Make - 23.07.07 - klo:10:42
Eihän mopon virittämisessä teoriassa mitään pahaa ole, mutta on varsin vaarallista ajella pyöräteillä urku auki ja tuleehan ne tilanteet tuolla ajotielläkin kovemassa nopeudessa nopeampaa. Tuskin virittäminen olisi edes kielettyä, jos viritetyillä vehkeillä ajeltaisiin "ihmisittäin".

Tuohon lauseeseen olikin kiteytettynä hyvin moni tärkeä asia. Lisäksi mainitsisin vielä tuon "käytännön" autokoulun puuttumisen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

dealer

Virittäminen ei ole viisasta jos sen seurauksena huippunopeus nousee yli 65km/h lukemiin, vai mikäs se "kevariraja" olikaan ?

Partanen

Sylinteritilavuus yli 50 kuutiota, tai rakenteellinen nopeus yli 45km/h.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Olen Partasen kanssa toisaalta samoilla linjoilla. Suurempia vauhteja varten on toisenlaiset vehkeet. Toki täytyy myöntää, että oma mielipide on muuttunut ikääntymisen myötä ja ymmärrän myös nuorempaa sukupolvea. On mukavampaa päästä kovempaa ja ennen kaikkea pysyä liikennevirran mukana. Se luo jossain määrin myös turvallisuutta. Toki autoilijat näkevät mopon lähes aina punaisena vaatteena, josta ohi on päästävä. Vaikka sitten ajaisi 50 alueella 60 km /h. Rajoja on kuitenkin vedettävä, kuten tuolla toisessa topicissa oli jossain vaiheessa juttua.

Mikäli kovempaa haluttaisiin ajaa, ei mopokortti ole kuitenkaan nykyisellään riittävä tietoperusta turvallisen ajotavan saavuttamiseksi. Toisaalta turvallisuus ei tule minkään kortin myötä ilmaiseksi, vaan lähtee aina omista ajatuksista ja asenteista. Jos sallittaisiin kovempi vauhti, tulisi myös ylimääräisiä kustannuksia kohonneiden vakuutusmaksujen ja mopokortin yhteyteen liitettävien pakollisten ajotuntien kylkiäisinä. Kuinka moni mopoilija sitten olisi valmis hyväksymään tällaisen järjestelmän, kun piikkikortin kuitenkin saa edelleen 16 vuotiaana? Täytyy myös huomioida, että korttijärjestelmä on koko EU-alueella sama.

Joskus vuonna kivi ja keppi kun mopokortista ei kukaan vielä tiennyt mitään ja koko tuttavapiiri oli varustettu 80kuutioisilla PV:illä, 22millisillä dellortoillaan ja Gianellin tehoputkilla, oli joskus ihme ettei sattunut mitään vakavampaa. Toki tuolloin yleinen pohja turvalliseen ajotapaan oli jo heikompi, koska mopokortteja ei tarv1ttu ja touhu oli muutenkin joskus todella typerää. Toisaalta mopomäärä oli nykyistä pienempi. Joskus kuitenkin tuntuu, että tuolloin yleiset asenteet liikenteessä olivat parempia. Niin sanottuja kaistapäitä kun tuntuu nykyään löytyvän melko paljon kaikista kulkuneuvoista.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

FrozenCorpse

Minä en viritä enkä haluakaan. Riittää kun näkee mitä jälkeä se saa muilla aikaan. Mulle kelpaa vakio ja se on voi voi jossei jotai miellytä. Jos pitää ajaa kovempa, ostakoon sitten kevarin tai isomman. Olen samaa mieltä, että vaikka mopo on autoilijoille suuri inhotus, niin silti en lähe koneeseen koskemaan. Todettakoon, että jos haluan päästä kovempaa, pyyän lupaa kaverin 600cc kyytiin. :D
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Tuke

Ammoisina alkuaikoina kun sain skootterin olin kovin virittämistä vastaan, tulee sakkoja ja tälläistä. Mutta nyt kun on 4000km ajellu muun liikenteen seassa niin olen huomannut ettei se 45kmh vauhti riitä. Siitä on ehkä enemmän haittaa kun hyötyä; takaa tulevat ohittelee keskellä kaupunkia yms.. Mutta virittämisessäkin menee joku raja. Itse olen prikan poistanut ja yritän kaikki muutkin kuristukset ja rajoittimet ottaa pois. Mutta koneeseen ei mun mielestä ole mitään asiaa. Eli kunhan sylinteritilavuus pysyy mopoissa alle 50, kaikki hyvin  :) Ja tottakai kun vauhtia haluaa niin se kevari olisi hyvä vaihtoehto, mutta kertokaapa että millä rahalla..  :-\

OH2KV

Nykyään olen mopon virittelyä vastaan, aikoinaan todellakaan en. 50cc pitää olla, se oli jo minunkin mopoaikana periaate, tarkoitan siis tieliikenteeseen sopivista malleista.

Nuo minun kilvettömät rossimopot on viritettyjä, mutta tuolla metsäpoluilla niillä vain ajelen, en yleisillä teillä lainkaan.

Vanhimman pojan kiinalaisesta on palauteltu kuristuksia, jotka edellinen omistaja oli poistellut. Varin rullat vaihdoin keveemmiksi, kun puutui ylämäkiin niin tolkuttomasti. Ehkä teen töihin päästyäni / jouduttuani prikankin, vaikken tiedä, onko tuossa semmoista ollutkaan. Vieläkin kulkee ehkä hieman tarpeettoman lujaa.

Loma loppuu, >:(
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

FrozenCorpse

Mä oon ollu aina virityksia vastaan , vaikka en toki kieltäytys, jos noi sais mennä hiukan vielä lujempaa. ::)
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

dealer

Lainaus käyttäjältä: dealerVirittäminen ei ole viisasta jos sen seurauksena huippunopeus nousee yli 65km/h lukemiin, vai mikäs se "kevariraja" olikaan ?

Lainaus käyttäjältä: E.PSylinteritilavuus yli 50 kuutiota, tai rakenteellinen nopeus yli 45km/h.

Eikäkun tarkoitin todellista nopeutta josta menee verot sun muut maksuun jos mopo kulkee enemmän, eikös se ollut 65 ?
Sitä nopeammaksi ei ole mitään mieltä virittää. ::)

Edit: Nuo sylinteritilavuus ja rakenteellinen nopeus eivät tee moposta moottoripyörää kun ajatellaan sanktioita joita kiinnijäämisestä seuraa, eikös niin ?

Kenzy

Itse en näe ns. virittämisessä mitään järkeä, sillä laki on laki, ja mopolla ei saa ylinopeutta ajaa. Jos on mopon hankkinut, on minun mielestäni myös sisäistänyt mopon nopeusrajoitukset ja sillä selvä. Tekniikan paranteleminen on sitten eri asia, liikkuvien osien hienosäätöä, variaattorin rullia jne, jotka parantaa ennestään konetta kuitenkaan lakeja rikkomatta.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Baotian

Oman skootterin maksimi mittarinopeus on 48 km/h . Sillä vauhdilla ehtii ihan hyvin ja jos kiire on, niin sitten vaan auton tai prätkän ostoon ja menoksi.
Psykologisesti tuo mopon nopeusrajoitus voi joitakin ärsyttää, mutta mitäpä siitä.

Jonna

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 12.08.07 - klo:00:11
jos kiire on, niin sitten vaan auton tai prätkän ostoon ja menoksi.

Komppaan!

Partanen

Lainaus käyttäjältä: dealer - 11.08.07 - klo:18:53

Eikäkun tarkoitin todellista nopeutta josta menee verot sun muut maksuun jos mopo kulkee enemmän, eikös se ollut 65 ?
Sitä nopeammaksi ei ole mitään mieltä virittää. ::)

Edit: Nuo sylinteritilavuus ja rakenteellinen nopeus eivät tee moposta moottoripyörää kun ajatellaan sanktioita joita kiinnijäämisestä seuraa, eikös niin ?

Lainattu AKE:n sivuilta: "Mopo on kaksipyöräinen (L1e) tai kolmipyöräinen (L2e) moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa.

Kaksipyöräisen mopon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on sähkömoottori."

Tuo on mielestäni kovin yksiselitteinen. Ilmeisesti monet vanhemmat eivät tuota tule ajatelleeksi, kun "virittelevät" lastensa mopoja. Onhan tuo silti hyvä jokaisen tietää, niin ei tulisi sitten sakot yllätyksenä. Tällä hetkellä poliisin tulkinta taitaa mennä niin, että mopo saa mennä jonkin verran kovempaa kuin rakenteellinen nopeus, mutta mun oikeudentajuni mukaan kaikki yli 45km/h nopeudet ovat ajoneuvokohtaisen nopeudenrajoituksen ylittämistä. Eli kaiketi turha narista, jos sakot tulee 60km/h nopeudesta. Ja tuommoista mainintaa 65km/h mopon nopeudesta ei taida löytyä mistään kirjoista, taikka lain pykälistä.

Se ainakin on selvää, että 51 kuutioinen mopo on jo kevytmoottoripyörä sakkoja kirjoiteltaessa.

Tässä linkki poliisin vastaukseen liittyen rakenteelliseen nopeuteen:

http://www.poliisi.fi/poliisi/discuss.nsf/vwThreads/75339090883935F0C22571E30053B84D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

dealer

Kyllä se niin on että mopoa kohdellaan moottoripyöränä jos sen moottori todetaan olevan yli 50-kuutioinen ... en ole aiemmin ajatellut koko asiaa, tuo kun ei itseä / omia mopoja kosketa.
En tiedä miten selvästi virityssylintereistä näkee päällepäin jos kyseessä on vaikkapa ilmeisen yleinen 70-kuutioinen "pytty", sehän tässä on olennaista.

Lainaus käyttäjältä: Partanenmun oikeudentajuni mukaan kaikki yli 45km/h nopeudet ovat ajoneuvokohtaisen nopeudenrajoituksen ylittämistä.

Joo.
Tosin josko tutkataan alamäessä eikä mopon cdi ole rajoitettu ei voida syyttää rakenteellisen nopeuden muuttamisesta ilman lisämittauksia.

LainaaEli kaiketi turha narista, jos sakot tulee 60km/h nopeudesta.

Tottakai sakot tulee ja pitää tulla, selvä tapaus.
Maksujen suuruus verrattuna 70km/h kulkevalla mopolla kiinni jäämiseen vaan on jotain ihan muuta...

LainaaJa tuommoista mainintaa 65km/h mopon nopeudesta ei taida löytyä mistään kirjoista, taikka lain pykälistä.

Taitaa olla Partanen taas periaatteesta eri mieltä kuten öljykeskustelussakin, tuskin sinä asiasta ihan tietämätön olet jos mopojutut yhtään kiinnostavat. ::)

Minä en tiedä löytyykö sitä kirjoista tai lain pykälistä, saattaa löytyäkin.
Olennaista mopoilijalle on se miten lakia sovelletaan käytännössä.

Itse olen edelleen sitä mieltä että on järjetöntä virittää mopo kulkemaan yli 65 km/h - alemmilla nopeuksilla selvitään todennäköisesti huomautuksella tai rikesakolla mutta 65 ylittyessä katsotaan ajopelin olevan moottoripyörä ja rahaa menee ihan eri malliin;

- jopa kymmenkertaista vakuutusmaksua voidaan periä takautuvasti (satoja euroja)
- ajoneuvovero maksuun (olikos jotain 280 euroa)
- seuraavan ajokorttiluokan saaminen siirtyy vuodella
- kuukauden parin ajokielto kortitta ajamisesta
- sakot vähän siitä sun tästä, rikesakolla ei tosiaankaan selviä
- kilvet pois ja katsastukseen
- jne...jne...

Laitetaan nyt pari linkkiä aiheeseen liittyen, josko ei tarvitsisi taas tapella selvästä asiasta  ;D :

Poliisi vastaa.

Poliisi tiedottaa.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: dealer - 12.08.07 - klo:14:46
Tosin josko tutkataan alamäessä eikä mopon cdi ole rajoitettu ei voida syyttää rakenteellisen nopeuden muuttamisesta ilman lisämittauksia.

Ei kai ylinopeuksia mittailla uudestaan. Jos tutka näytti ylinopeutta, niin sakko napsahtaa -mahdollisesti.

Lainaus käyttäjältä: dealer - 12.08.07 - klo:14:46
Laitetaan nyt pari linkkiä aiheeseen liittyen, josko ei tarvitsisi taas tapella selvästä asiasta  ;D :

Erikoinen tapa ajatella, että jos on erimielisyyksiä, niin se olisi tappelua. Öljyaiheessa tosin kyse on tosiasioista, ei mielipiteistä.

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003