Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

joni_k

eli antaa kytkimen olla mikä on..  ;D mulla oli se takana jos kytkin ottaa kiinni korkeammilla kierroksilla niin oisko se ollu jotenkin enemmän tarraavampi.

ultravga81

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 03.11.15 - klo:17:21
Variaattorinlukitsemistyökalunteko-ohjeet, löytyy sivun puolivälissä olevasta viestistäni.
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=802.210

Sain kyllä sopivalla kiintoavaimella lukittua tosi hyvin. Ei vaan ollut sopivia työkaluja itselläni. Olisi tarvinnut kiinteän vääntimen ja hylsylle jatkopalan (no se löyty) ja sitten vielä putken pätkän vääntimen jatkovarreksi, kuulemma metrisellä jatkovarrella aukeaa 500N momenttiin kiristetty pultti tai mutteri,räikällä ei ollut mitään toivoa ja jatkovarren kanssa olis räikkä tuhoutunut.. Katsellaan jos nyt eräs foorumilainen viikonloppuna kokeilis pulttipyssyllä ensialkuun avausta samalla kun laittelee uudet sylinterit ja pytyt. Nelisen kymppiä paikallinen moottoripyöräliike ottais rullien vaihdosta, mieluummin tuen sitten ihan yksityisiä henkilöitä jos homma onnistuu ja pelittää :)

-Zone-

Tehtaan jäljiltä ne mutterit on hullunlailla kiinni. Itse olen todennut ettei sitä tarvii kiristää mitenkään kovaakaan ja silti pysyy ongelmitta kiinni. Sama koskee takapyörän muttereita. Ne on usein tehtaan jäljiltä niin kiinni että pulttipyssy on voimaton. Edellisessä mopossani eteenkin oli varsin kinkkinen tapaus. Takapyörä oli pakko lukita mekaanisesti raudalla ja jatkovarsikin oli mallia piiiiiitkä.

joni_k

mullakin oli aika tiukassa se mutteri tehtaan jäljiltä. pulttipyssyllä onneks irtos kun aikansa paukutti.

jwalk

On tullut kaikenlaista kokeiltua variaattorissa. Mutta vaikka toimintaperiaate on oikeastaan hemmetin yksinkertainen, niin parhaimmillaankin olen saanut aikaiseksi vain hyvän kompromissin.
Turhinta on ehkä laittaa jäykkää vastapainejousta, varsinkaan vakiotehoille. Muutenkin vaatimattomat tehot haihtuu lämpönä ilmaan. Originaalijousikin on oikeastaan aika jäykkä, verrattuna esim. Merkkiskootterien vastaaviin, Ei, ei se hihna luista niin helpolla. Mullakin on koneessa tehoa,,,no sanotaan että reilusti. Niin vakiojousi osoittautunut parhaaksi.
Kytkimestä, Naraku on osoittautunut hyväksi, puree hyvin ja tasaisesti. Johtunee paremmista kitkapinnoista. Vakiokytkimellä jäykemmät jouset vain lisää sitä luistoa. Onko hintansa värtti? No, on jos haluaa siltä osin paremmaksi. En mie niin ajettele hintoja,  kunhan ei velaksi tarvii. Harrastushan tämä ja ne tuppaa aina maksamaan jotain.

ultravga81

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 03.11.15 - klo:20:30
Tehtaan jäljiltä ne mutterit on hullunlailla kiinni. Itse olen todennut ettei sitä tarvii kiristää mitenkään kovaakaan ja silti pysyy ongelmitta kiinni. Sama koskee takapyörän muttereita. Ne on usein tehtaan jäljiltä niin kiinni että pulttipyssy on voimaton. Edellisessä mopossani eteenkin oli varsin kinkkinen tapaus. Takapyörä oli pakko lukita mekaanisesti raudalla ja jatkovarsikin oli mallia piiiiiitkä.

Edellinen omistaja ei itse ole avannut pyöräni variaattoria.Aina on huollossa käytetty.Siksi varmaan pulttipyssykireydellä.

helkama sc-r

Kierteet yleensä ruostuu tai hapettuu jonkin verran. Uutena tehtaan jäljiltä mutterit aukeavat varmaan helpommin ku 10 vuoden odottelun jälkeen.

pera8x

yks hyvä konsti, mitä itte käytän on laittaa kiinnityksessä kierretiivistettä. eli vastaavaa, kun locktiten sininen, mutta vielä pikkasen miedompaa. lukittee ihan riittävästi, mutta saa auki ilman mitään kolmen metrin jatkovarsia, eikä tartte laittaa kiinnikkään niin hullun tiukkaan ja pysyy silti kiinni.

ultravga81

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 04.11.15 - klo:03:50
Kierteet yleensä ruostuu tai hapettuu jonkin verran. Uutena tehtaan jäljiltä mutterit aukeavat varmaan helpommin ku 10 vuoden odottelun jälkeen.

Huoltokirjan mukaan variaattori on itellä avattu huoltoliikkeessä aina 1000-2000km välein, että ei se ainakaan ruostunut ole kiinni. Mä luulen että kun kerran pamauttaa pulttipyssyllä niin aukeis heti. Ois pitänyt mennä tuosta Bauhausilta kysyyn, että saakos pulttipyssyä testata tositoimissa ennen ostopäätöstä, jos vaikka kävisin tossa parkkiksella testaamassa aidossa ympäristössä ;)

joni_k

mulla on tällanen mopo. on auennu kaikki mutterit mitä nyt on vastaan tullut. isoin on 32mm mönkijän variaattorin mutteri joka tullu auottua. silloin ei ilma riittäny piti kompuran säiliöön suoraan laittaa pikaliitin niin heti aukes..  ;D

http://www.motonet.fi/fi/tuote/751222/Mutterinvaannin-kaksoisvasara-12-komposiitti

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 03.11.15 - klo:19:28
Lähinnä noissa on ideana, että jousia voidaan hienosäätää eli ei varsinaisesti kytkimen kiinnipurevuutta, vaan tarttumakierroslukua.

Yleensä noin, poislukien tuo Dr. Pulleyn säädettävä kytkin, siinä nimenomaan voi säätää sitä kiinnipurevuutta riippumatta tarttumakierroksista.

Ja hintahan on suorastaan halpa :-\

Tuosta kytkimestä löytyy lisää juttua netistä haulla, mutten usko, että kovin moni on valmis sijoittamaan tuollaisia summia kytkimeen.

Mulla ei pysy etuvariaattori nipussa ellei ole ruuvilukitetta kampuran päässä, purkautuu ihan tasan varmasti 20km sisään jos ei töhnää laita kierteisiin.

joni_k

mä en oo lukitetta laittanu.tais siinä uutuuttaan olla jotain en oo varma..

ultravga81

Tuli itse tilattua tuollainen akkukäyttöinen pulttipyssy. Äkkiä mä sen hinnan saan keväällä takasin, kun vaihdan naapureitten autoihin kesärenkaat 25 euroa/auto ;)

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 04.11.15 - klo:11:49
Yleensä noin, poislukien tuo Dr. Pulleyn säädettävä kytkin, siinä nimenomaan voi säätää sitä kiinnipurevuutta riippumatta tarttumakierroksista.
Mites muutes tuo on toteutettu ?
Jotenkin järki sanoo, että kierroslukuun kun on pakkokin säädöllä vaikuttaa, nimittäin mitä googlella kuvia tutkin, niin jokaisessa silmiin osuvassa Dr. Pulley:ssä vaikutetaan myös jousijäykkyyteen ja se luonnollisesti vaikuttaa tartuntakierroksiin.

E: Ahaa.. Niitä on näemmä tuollaisiakin, jossa on eräänlainen "kiila" jolla pakotetaan kytkinkenkää kelloa vasten. Hiukan sama idea kuin lock up clutch -toteutuksissa. Näkyy siis pulley valmistavan myös perinteisempää jousijäykkyydeltään säädettävää kytkintä, sekä tuollaista hieman paremmin ideoitua. - https://youtu.be/h1BZP-31-Pg

E2: Tuossa olisi mahdollista muuttaa myös tuon kiila-osan kulmaa ja saada puristusvoimaa vieläkin lisättyä. Ehkä johonkin 50-60 asteen hujakoille sitä kulmaa olisi mahdollista vielä lisätä.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 06.11.15 - klo:17:40
Mites muutes tuo on toteutettu ?
Jotenkin järki sanoo, että kierroslukuun kun on pakkokin säädöllä vaikuttaa, nimittäin mitä googlella kuvia tutkin, niin jokaisessa silmiin osuvassa Dr. Pulley:ssä vaikutetaan myös jousijäykkyyteen ja se luonnollisesti vaikuttaa tartuntakierroksiin.

E: Ahaa.. Niitä on näemmä tuollaisiakin, jossa on eräänlainen "kiila" jolla pakotetaan kytkinkenkää kelloa vasten. Hiukan sama idea kuin lock up clutch -toteutuksissa. Näkyy siis pulley valmistavan myös perinteisempää jousijäykkyydeltään säädettävää kytkintä, sekä tuollaista hieman paremmin ideoitua. - https://youtu.be/h1BZP-31-Pg

E2: Tuossa olisi mahdollista muuttaa myös tuon kiila-osan kulmaa ja saada puristusvoimaa vieläkin lisättyä. Ehkä johonkin 50-60 asteen hujakoille sitä kulmaa olisi mahdollista vielä lisätä.

Tuollaista olisi hauska kokeilla modifioida TI hengessä johonkin noista kytkimistä mitä nurkkiin kertynyt pyörimään.

Jos joskus olisi aika ja motivaatio samassa hetkessä :P

Turkaisen kallis se Pulleyn kunnon säädöillä varustettu kytkin on, sillä saa ihan toimivia kiinanmopoja ostaa jo pelkän kytkimen hinnalla, joten ei varmaan kovin monella tule sellaista olemaan mopossaan.