Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

oskuk

Soon si Vespa kympin huollossa, saas nähä mitä maksaa...

konenikkari

Onko vedonlyönti jo käynnistynyt, veikkaan 265€ ;-)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

pekpel

yli 300, on öljynvaihtoo ja varin huoltoo ym..
hihnaan ja rulliin ym. menee toistasataa reilusti jos sumekolta ottaa
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

Remmi vaihdetaan vasta 15tkm kohdalla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Xevossa 250ie 20kkm välein.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

makexx

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o
|  Vespa GTS 300 SuperSport  |

pugt200

Hieno osoitus miehen ja GTS:n kestävyydestä. Itse olin varmistusmiehenä GTS:llä tällä reissulla. En merkkauttanut suoritusta.

Lainaa6.7.2010 Vartiainen Pekka Helsinki 1,639 1,019 SS1000 Piaggio MP3

Partanen

Hieno juttu! Eikä vähiten siksi, että ihan hiljattain eräs suuttui, kun yritin kertoa, että Vespalla voi ajaa matkaakin.  ;D

Mutta mikä rengas noin nopeasti kului? Vai johtuuko siitä, että lämpenee pidempää matkaa ajettaessa?

Mulla harkinnassa n. 300 km reissu huomiselle, ja sunnuntaina takaisin. Näillä 300km päiväreissuilla ei ainakaan City Grip ole noin nopeasti kulunut.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

makexx

Renkaana mulla oli joku Pirellin 140 leveä kumi. Sillä tuli kilometrejä vain kolmisen tuhatta. Syy ei kylläkään tainnut olla siinä Pirellissä, koska olin laittanut sen pikkuholkin väärälle puolelle apurunkoa ja tästä aiheutui kaksi laakerin rikkoutumista. Eli, rengaskaan ei ole ollut suorassa, niin varmaan kului epänormaalin nopeasti. My fault!  >:(

Nyt alle laitettiin Sava. Noita City Grippejä olen normaalisti käyttänyt ja niillä olen pystynyt ajamaan seitsemästä ja puolesta tuhannesta eteenpäin. Enkka yli 11 (?) tuhatta, mutta siitä surullinen tarina aiemmin tässä viestirimpsussa...

Vai ei Vespalla onnistu matkan teko? Taidampa vähän keikuttaa laivaa :P
Itsellä ainakin on tullut tuollaisia 600+ km päiviä vaikka kuinka paljon ja tälle kesällekkin niitä on vielä tiedossa. Viime kesänä tuli kaksipäälläkin viitisen tuhatta kilometriä ympäri Suomea. Ahvenanmaalla oli vielä telttailuromut kaikkien muiden tavaroiden päälle...

Kyllä millä pelillä tahansa voi reissailla, se on vain asenteesta kiinni. Itse kaikesta huolimatta vähän haaveilen isommasta moposta näille omille retkille. En niinkään mukavuuden takia, vaan vähän lisää poweria sais olla maantielle...

Olisit nyt pugt200 tehnyt paperit omastakin suorituksesta, niin oltais saatu Vespaa nostettua vähän listoilla. Paljon surkeemmillakin peleillä on ajettu enemmän  ;)

Partanen

Juu, tiesi ettei Gts:llä voi lähteä Kehä ykkösen ulkopuolelle. Pelkästään kaupunkiin tarkoitettu on kaikki Vespat, kuulema.  ;D

Tietysti jos on kiire päästä perille, niin silloin tehoa saa olla. Mutta jos matkanteko ja maisemat on se juttu, niin Vespa kuin Vespa pärjää kyllä.

Mä itse asiassa mietin vielä sitäkin, josko lähtis PX:llä viikonlopun reissun heittämään. Saisihan siinä jännitystä, että pääseekö perille ajamalla, vai pakettiauton kyydissä.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

Lähdin mukaan rautahanuriajoon vähän extempore meiningillä ja ilman pakkoa ajaa loppuun asti. Siitä syystä en dokumentoinut matkaa, vaikka sitten ajoinkin loppuun saakka. Kaveri hermostui Lappeenrannan kohdalla "hitaaseen" vauhtiini, koska olin päättänyt, etten aja pilkkopimeässä kahdeksaakymppiä kovempaa. Yritin vähentää eläinkolarin "tuhoja" löysällä vauhdilla. Sain hepun kuitenkin kiinni Korialla ja loppumatka mentiin taas yhdessä. Kaveri oli hätäillyt ihan turhaan, koska meillä jäi tunti käyttämättä ;D

Matkalla kulutin lähes loppuun ensiasennus Savat, jotka sitten hajosivat osuessani seuraavalla viikolla tiellä lojuneeseen kiveen.

GTS käy kaikkeen ajoon, mihin taas nuo möhköt eivät pysty.

Vespister

Mukavaa luettavaa!

Ilmeisesti lätöpaikka oli Kokkola, vaikka sitä ei suoraan kerrottukaan tekstissä. Sopivasti oli dramatiikkaakin takarenkaan muodossa, niinkuin hyvään reissuun kuuluukin. Jäin kaipaamaan kuvaa reissusta ja täyteenlastatusta Vespasta. Voisiko sellaisen linkittää?

Tarinan opetus oli, että Lappiin tai rautapeffailemaan ei kannata lähteä kuluneilla kumeilla! En tiedä, johtuuko karkeista tienpinnoista tai raskaasta lastista, muuta napapiirin takana tuntuvat renkaat suorastaan haihtuvan ilmaan.
Vuosia sitten Norjan Lakselvissä en uskaltanut rengasmurheiden takia enää lähteä ajamaan ns. Vanhaa jäämerentietä Tenaan. Satoi raskaasti vettä ja Lakselvissä tankatessani havaitsin takarenkaan muuttuneen mystisesti ykskaks sileäksi! Eipä houkuttanut ajatus jäädä rengasrikkoisena jonnekin tuon syrjäisen tien varteen tai vaihtoehtoisesti vetää liukkauslipat. Raskain mielin käänsin kurssin kohti E6:tta ja kotimaata.

makexx

Tässäpä mopo lähdössä. Vaihtovaatteet ja paperit meni satulan alle. Sivulaukuihin toiselle puolelle meni 5 litran varakanisteri ja toiselle puolelle eväät ja sadekamat ...

makexx

Tässäpä joltakin viime kesän retkeltä pakattu Vespa. Matkassa oltiin kaksi päällä...

Vespister

Kiitos kuvista!

Aika kevyellä varustuksella rautaperseen ajoit läpi. Tavallisestihan sitä aina raahaa turhaa painolastia mukanaan. Tuohon jalkojen väliin olen nähnyt joidenkin pitkänmatkan-Vespistien laittaneen polttoainekanisterin. Etutavaratelineellä saa tasapainoitettua painojakaumaa, joka Vespassa on jo ilman kuormaakin takapainoinen.

Milläs olet estänyt sivuponttoonien naarmuuntumista pehmeiden laukkujen alla?