Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Liikaa vai liian vähän, ilmaa vaiko bensaa?

Aloittaja Eki, 01.10.14 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Eki

Mulla on Malwarepyte Antimalware pro ja advanced system care pro, ei poistu tältä sivustolta tulevat huutomerkki jutut ja muut ei tänne kuuluvat kyselyt ... Edit: pöpöjä aiheutti hiljan lataamani Youtube Downloader Hd ohjelma, kun poistin on kaikki kuten pitääkin ... Eki
Vuodesta 1997 alkaen 29:s scootteri.

pekpel

Kokeilen itekkin ensin sulkea yhteydet ja palata hetken päästä..
Katotaas miten mulla huutelee..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 21.03.15 - klo:13:56
Tytön speediin heitin arviosta 88 suuttimen ja hieman tuntuis isolta. 85 kokeilen seuraavaksi. Uus vakioputsari koteloineen. Kaasarina joku ikivanha, mutta hyväksi havaittu siipiluistinen cvk, kait jotaa 18mm ?
No, 63cc pytty, mutta se pytyn kokohan ei hirveesti suuttimen kokoon vaikuta, jos muu pysyy samana

Omassani on käsittääkseni alkuperäinen putsari, sellainen puolikuunmallinen vaahtomuovi siinä sisällä on, uusi ilmanputsarikin on, muttei se tuohon oikein käy, kun iskarin paikka on erikohdassa, Zoneriin sen hommasinkin, kun siinä ei ollut putsaria ensinkään.

Putkesta tosin poistin sen ahdistavan metallilevyhässäkän, mutten ole sen jälkeen ajanut ja tietty PD19J on 19mm kaasari, saattaa olla tuo 88 kuitenkin yhä iso tai sopiva, sen näkee sitten kun kokeilee, kunhan saa laakerit vaihdettua.

Partanen

Eki: Kyllä näin. Näitkö sinä mitä siihen vastasin?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 21.03.15 - klo:19:05
Eki: Kyllä näin. Näitkö sinä mitä siihen vastasin?
Näin kyllä, mutta en ollut varma että tarkoititko yleensä imukaulan suuruutta vaiko minun virityksiä, mutta nyt asia on ok selvä ...

Eki

Juttelin tämän mopokellarin omistajan kanssa, kun olin tänään menossa ostamaan 66 kokoista suutinta, kysyin varmuudeksi vielä että kun vakio on 60 ja itsellä poistettu supistimet ilmanotosta sekä imukaulasta, totesi myyjä että sulla on nyt varmaankin hyvin lähellä oikeata tuo 70 suutin. Jos laitat sinne 66 suuttimen nyt nollakelillä, se käy taas laihalla ja voi jopa leikata kiinni pitemmällä välillä mm Hyvinkää-Riihimäki. Kesäkuumalla voisi ollakin ok se 66 koko, sitten kysyin mitä hyötyä on kun neula on ylimmässä mahdollisessa asennossa, no se vaikuttaa osakaasulla ainoastaan, jos kaasu on täysillä on neulakin tietty ylimmässä asennossa. Ei se tuorevoiteluun vaikuta yhtään mitään tuo ylin asento neulassa, mulla on ns "sumppupumppu", elikä vastaava kuin mm monissa mönkijöissä, se pumppu toimii kampiakselin mukaan elikä voitelee sitä enempi mitä korkeammat kierrokset kone vääntää, eikä minulla haaraudu mitään vaijereita öljypumppuun, vaan se määrittelee sen voiteluntarpeen erilailla kuin vaijerisäätöiset. Nyt kysyisinkin Partaselta kun hän on tarjonnut tätä neulan nostoa kaiken aikaa pitkin talvea, niin mikä hyöty sillä saavutetaan, voitelu ei toimi siten, että öljy olisi nyt bensan seassa ja jos on niin siellä on korkeintaan korkillinen-pari tätä 2t bikea. Eki :)

pekpel

Rikkaampi bensailma seos ei pala niin kuumana kuin laiha seos..
Eli ei kuumaleikkaa niin helposti kun rikkaammalla seoksella kone, oikeasti mäntä, ei kuume niin paljon että ilmajäähdytys ei pysty tekemään taikojaan.

viisnelonen

Ja 2-t koneen männän jäähdytyksestä osa tapahtuu alakautta kampikammion huuhteluilmaan/seokseen, jolloin rikkaampi seos jäähdyttää mäntää enemmän.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Eki

Okei, itse en ole näihin perehtynyt vaikka monta skootteria onkin ollut, mutta uskottavahan se on että asiat ovat näin ... Eki

pekpel

Ja kaiken kukkuraksi laihemmalla seoksella kulkis paremmin :D
Eli kompromissi kulun ja kuumaleikkauksen kans on

Partanen

Ja jos varsinainen jäähdytys pystyisi estämään kuumaleikkauksen,  niin sitten liian laiha seos polttaisi mäntään reiän.

Eli bensaa sinne koneeseen pitää saada kaikilla kierroksilla sopivasti,  muuten tulee ongelmia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

-Zone-

Oikeastaan pitäisi puhua eri lähtökohdista.. Ajoneuvoa eteenpäin liikuttava energia on peräisin polttoaineesta ja sen polttamiseen tarvitaan oikea määrä happea polttoainemäärään nähden. Siten on vähän tavallaan nurinkurista puhua että polttoainetta tarvitaan riittävästi sinne ilman sekaan ;)

Partanen

Moottori imee ilmaa, joka johdetaan kaasuttimen läpi, jossa polttoaine sekoitetaan ilmaan. Kaasutin annostelee kyllä ilmaa, jolla säädetään sylinterin täytöstä, mutta kaasutin annostelee bensan kulloiseenkin ilmamäärään nähden sopivaksi. Kaasutinhan ei syötä bensaa koneelle,  mutta annostelee. Siksi kaasutin huolehtii riittävästä bensamäärästä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

-Zone-

Niinpä tietysti. Sarkasmi sematiikasta pitäisi muistaa näemmä aina alleviivata.

Mutta jos nyt sitten kuitenkin jatketaan partasen viitoittamalla tiellä ja ajatellaan ruiskukonetta, niin ruiskupumppu annostelee moottorille polttoainetta, vaikka se ei ilmaa imisikään. Ilmaa toki mäntä imee kuten kaasarikonessakin. Loppupeleissä olen sitä mieltä että pääasiallinen tarkoitus siellä moottorissa on polttaa polttoainetta, ei saada sinne ilmaa jonne tungettaisiin polttoainetta joukkoon. Ja pistetään nyt sen verran iso hymiö, että alleviivaaminen ei liene tarpeen.

Partanen

Eikai meidän pidä dieseliä tähän yhteyteen sekoittaa?

Bensamoottorin polttoaineen suihkutusjärjestelmä ei annostele bensaa moottoriin, vaan sekoittaa bensaa ilman sekaan. Jos kone ei ime ilmaa, ei myöskään bensaa annostella.

Dieselin ruisku annostelee polttoaineen koneelle, mutta se on tosiaan eri juttu.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003