Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Liikaa vai liian vähän, ilmaa vaiko bensaa?

Aloittaja Eki, 01.10.14 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Eki

Lainaus käyttäjältä: Rific - 12.02.15 - klo:13:32
Eki, ei millään pahalla oikeasti mutta mitä sitten täältä kyselet jos kaikki neuvoo väärin mielestäsi? Mielestäni esim. Partasen neuvot ovat olleet ihan loogisia.
On juu hyviä neuvoja, mutta kun toteutan hänen neuvojaan, niin uutta tarjotaan vaikka olen ilmoittanut mikä on ollut suurin syy koko hulapaloon (en vaan ollut talvemmalla varma asiasta), nyt sitten päätinkin etten enää kysele yhtään mitään, koska huippuneuvot saan todelliselta ammattimieheltä Hyvinkäältä, eikä hän seuraavalla kerralla muuta taas uutta säädettävää jos ilmoitan että toimii nyt kuin junan wessa. Kiitän kuitenkin ihan kaikkia enkä ole ylimielinen, olen vaan ollut ihmeissäni kun 3:na aiempana talvena on sama tgb merkkinen toiminut täysin moitteetta, nyt oli osan talvea sitten tehari ja juuri nuo poikkeukselliset kelien jatkuvat vaihtelut, nyt kun on lämpöasteita ei mikään ole mättänyt jo kolmeen päivään, jos mättää vielä, käännyn tästä lähtien paikallisen asiantuntijan neuvoja kyselemään ....
Vuodesta 1997 alkaen 29:s scootteri.

Partanen

On totta, että on väärin vedellä johtopäätöksiä sen perusteella mitä olet itse kertonut ammattilaisestasi. Tosin, ei se mullekaan halunnut myydä isompaa tyhjäkäyntisuutinta, jos oikein muistan. Ja ihmettelen sitä, ettei suositellut lisäämään bensaa osakaasulle, jos olet kertonut samat asiat kuin täällä. Mutta vika on varmaan kysyjässä ja vastauksen kuuntelijassa, ei ammattilaisessa tällä kertaa.

En mä varmaan olisi niin rasittava sun mielestä, jos ymmärtäisit mitä kirjoitan. Onneksi jotkut sentään ymmärtää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

durak

Otsikon aiheeseen.

Monenlaiselta ongelmilta välttyy, kun säilyttää kulkuvälineen alkuperäisen kokoonpanon, eikä ala itse virittelemään.

Ymmärtääkseni tehtaan insinöörit ovat  tehneet optimaaliset säädöt.

Partanen

Tervetuloa palstalle.  ;)

Insinööreillä on kädet sidottuna joidenkin asioiden suhteen. Siksipä monet meistä jatkaa säätämistä itse. Se säätäminen voi olla osa harrastustakin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Osku_P

Lainaus käyttäjältä: durak - 17.02.15 - klo:13:42
Otsikon aiheeseen.

Monenlaiselta ongelmilta välttyy, kun säilyttää kulkuvälineen alkuperäisen kokoonpanon, eikä ala itse virittelemään.

Ja tehtaan jäljiltä Suomeen tullessa skootteireihin saatetaan "virittää" pienempää pääsuutinta, rajoitettua holkkia variaattoriin, kuristuksia pakoputkeen ja ilmanputsariin..... yms.  Pitäähän ne virittää takaisin että on niissä viisaan insinöörin optimaalisäädöissä  ;D Vai onko nuo urbaania legendaa nuo Suomikuristukset.......

Partanen

Ne on varmaankin EU kuristuksia, koska samat pykälät velvoittaa jäsenmaita. Tehtaalla ne kuristukset on laitettu, jos tilaaja tilaa skootterin EU-asetusten mukaan. Esim. nopeus rajoitettu 45 kilometriin tunnissa. Ei suomalaisilla maahantuojilla ole mahdollisuuksia muutella skoottereita, ja sitten vielä tyyppihyväksyttää niitä vielä erikseen. Se olisi niin hintavaa, ettei kannata.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 17.02.15 - klo:14:57
Ne on varmaankin EU kuristuksia, koska samat pykälät velvoittaa jäsenmaita. Tehtaalla ne kuristukset on laitettu, jos tilaaja tilaa skootterin EU-asetusten mukaan. Esim. nopeus rajoitettu 45 kilometriin tunnissa. Ei suomalaisilla maahantuojilla ole mahdollisuuksia muutella skoottereita, ja sitten vielä tyyppihyväksyttää niitä vielä erikseen. Se olisi niin hintavaa, ettei kannata.
45kmh on Suomessa lain mukainen rakenteellinen nopeus mopoissa, kuitenkin haitari on aika laaja kun kysyy esim. mopoliikkeen pitäjältä että mikä on semmoinen keskinopeus uutena ja räpläämättömänä myydyissä mopoissa niin itselle on ilmoitettu: n. 45-55kmh. Itse ajoin 40kmh alueella Aslakin tv poliisin pysäyttämänä 55kmh, pyydettiin maijaan ja puhallus sekä haku 0, sitten vähennettiin -3kmh mahdollisen tutkavirheen takia ja annettiin maksuton paperinen muistutuslappu, että muistaa katsella nopeusrajoitus kylttejä, itse tulin juurikin kaupunkialueelle ja liki kaikki ajavat siinä selkeää ylinopeutta, partiossa vieressäni seisoi prätkänsä päällä poliisi, kun totesin että olin Vantaalle menossa, sanoi että eikös se ole jo mopolle liian pitkä matka? Vastasin ajaneeni 5.5 x Hyvinkää-Lieksa yhden kesän aikana edestakas, sen jälkeen ei kysynyt muuta kuin pokkana, että mites sun mopokorttis laita on, vastasin etten tarvi, kukaan poliiseista ei sanallakaan kysynyt että mitä tuo kulkee? Eki :)

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: durak - 17.02.15 - klo:13:42
Mitä luultavimmin et (yritä) aja kiinalaisella rakkineella. Kaikki muutokset ja viritykset kun ei ole moottoritehon nostamistakaan. Esim 2 kesää paneuduin tosissani variaattorin jäähdytykseen jotta hihnat kestäisi sen verran että uskaltaisi lähteä sinnekin saakka minne kotikylän kirkontorni ei enää näy.

Partanen

Jos nyt oikein tulkitsin pykälää, niin 45 km/h on myös ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus. Eli kovempaa ei saisi ajaa, ei vaikka mopolla kulkuhaluja syystä tai toisesta olisikin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 17.02.15 - klo:15:25
Jos nyt oikein tulkitsin pykälää, niin 45 km/h on myös ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus. Eli kovempaa ei saisi ajaa, ei vaikka mopolla kulkuhaluja syystä tai toisesta olisikin.
No näin on, kerran olen käynyt konttorilla ja katsastusmies teki koeajon skootterillani, laittoi puhelimesta navigaattorin päälle, tuli ja sanoi että onhan äkäinen mopo, ilmoitti nopeudeksi 52kmh, minkä saman näytti mopon mittari, ei huomautettavaa. Toki 40kmh alueellahan ei saa ylittää lainmukaan kyseistä nopeutta, vaikka tässäkin tapauksessa mopo on hyväksytty, kuulemma 55kmh asti hyväksyvät Hyvinkäällä muottikadun konttorilla ainakin. Tuohon alkuperäiseen otsikon aiheeseen, syy kaikkeen oli kondensaatiovesi mopossa, ihmettelinkin kun yli 5mm pisaroita mm satulan aukaistua kaikilla katepinnoilla, johtui tietysti +- kelien kovasta vaihteluista, koska nyt toimii täysin moitteetta toiminut jo toista viikkoa tekemättä mitään, no tyhjäkäyntiä tiputin hiukan, mutta siinäpä ne säädöt olikin ...

durak

Kiitoksia Partaselle tervetulotoivotuksesta.

Itselläni on ollut ja on useita niin kiinalaisia kuin niinsanottuja "laatumerkkejä" käytössäni.
Kiinalaisista en uskaltaisi suositella kuin Kymcoa, vaikka se valmistetaankin Taiwanissa.

Kiinalaisissa on ollut kaikenlaista vikaa, johtuen ala-arvoisesta laadusta sekä kokoonpanosta.Tällä hetkellä minulla on käytössäni kaksi skootteria: Kymco sekä Derbi.
Näissä kummassakaan yllämainitussa ei ole ollut juurikaan huomauttamista laadun tai muunkaan suhteen.

Huollot suoritan itse huoltokirjan mukaan ajallaan.

Ainoat "viritykset" skoottereihini ovat niinsanotut "holkkien" poistot.

joni_k

liraus tenua bensan sekaan niin ei vesi tee kepposia.

Eki

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 17.02.15 - klo:20:43
liraus tenua bensan sekaan niin ei vesi tee kepposia.
Se olisi ollut pahimpaan aikaan paikallaan, nyt toimii moitteetta ihan ilman tenuakin, isäntä myös ... :)

viisnelonen

Eli tankin sisään kondensoituva vesi oli syynä, niinkö ? Vai joutuiko sitä jonneen sähköihin.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Eki

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 17.02.15 - klo:21:32
Eli tankin sisään kondensoituva vesi oli syynä, niinkö ? Vai joutuiko sitä jonneen sähköihin.
Kylmä aaltopeltikattoinen ns varasto, sinne kondensoituu helposti vettä kun kelit ovat olleet +- kelejä ihan jatkuvasti, en löydä mitään muuta syytä sille että mikään säätö ei auttanut, mutta heti kun tuli ne parin päivän +7- +8 astetta, niin häipy koko talven piinannut tyhjäkäynnin sekoileminen jopa 6000rms:n asti, pitäisi olla automaattiryypyn jälkeen noin 1800rms tai säädetty sinne ja nyt toimii, eikä seilaa edestakas. Ei ole tehty mitään kun ei neulan nostot, seosruuvin liki kiinnikääntäminen ym auttaneet, nyt on suutin 74, neula keskilovesta laskettu yksi pykälä rikkaa alemmaksi, elikä neula vakiota pykälä ylempänä, seosruuvi 1-kierros auki ja kaikki toistaiseksi ok! Tästä ei mielestäni kannata täällä enempää jauhaa minun eikä muittenkaan, on meinaan jauhettu enempi kuin laki sallii, kinattu ja taas jauhettu :)