Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Liikaa vai liian vähän, ilmaa vaiko bensaa?

Aloittaja Eki, 01.10.14 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 04.02.15 - klo:13:35
Huoltoko väitti, että voitelee laakerit suoraan? En jaksa uskoa, että väitti. Saattoi olla kyse siitä miten kysymys on esitetty, ja miten vastaus ymmärretty.

Tietenkin tuorevoitelu voitelee laakerit, mutta ei suoraan, vaan sekoittamalla öljyn bensan sekaan lähellä kaasaria.

Se, että siellä on useampi letku, voi johtua siitä että pumppu käyttää kampikammion painevaihtelua annostelun määrittelyyn. Kaukaa haettua, tiedän; mutta uskottavampi teoria silti.

Sehän asia selviää kunhan näkee kohteen ja toteaa, minne ne pumpulta lähtevät letkut päätyy.
Onko esimerkiksi, kampikammiosta männän päälle menevissä huuhteluaukoissa runkolaakerille, öljyä varten reikä, vai ei.
Vaiko meneekö kaksi kolmesta pumpulta lähtevästä putkesta, suoraan runkolaakereille.
Saattaa olla kaukaa haettu teoriakin oikea, mutta, epäilen.
Toivottavasti ei partanen, sivutöikseen hoida tuomarinvirkaa, jossa syyttömän pitää todistaa syyttömyytensä.
"Se, että siellä on useampi letku, voi johtua siitä että pumppu käyttää kampikammion painevaihtelua annostelun määrittelyyn. Kaukaa haettua, tiedän; mutta uskottavampi teoria silti."
Mistäs kaukaa löysit ko. teorian.

Joku järkeenkin käyvä syy on varmaankin olemassa siihen että ko voitelusysteemistä on luovuttu.
Yksi syy voisi olla esimerkiksi imuläppien ilmestyminen 2T moottoreihin, joka saattaa suurentaa kampikammion paineenvaihtelua niinkin paljon että öljynsyöttö suoraan runkolaakereille estyy.
Kaasutin versioissa joissa ei imuläppiä ollut tuo runkolaakerivoitelu toimi erinomaisesti.
Ja kaasuttimen kurkussa, ennen imuläppiä, johon nykyisin öljy toimitetaan,  :D ei toivon mukaan suuria ylipaineita esiinny :D
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Partanen

Eiks oo jännä juttu, kun foorumille jotain kirjoittaa, niin joku saattaa kommentoida. Semmoista se vaan on. Älä ota Eki henkilökohtaisesti, mutta jotenkin sun kirjoitukset inspiroivat mua tavallista enemmän. Ja puolitotuuksiin puutun aina; ei väliä kuka niitä kirjoittelee.

Mä kyllä etsin silloin joskus tuon tyyppisen öljypumpun toimintamallia netistä. Sen pidemmältä en etsinyt, enkä taida etsiäkään. Keskustella siitä voi silti. Siksi justiin foorumit on hyviä. Joskus jopa itsekin muutan näkemystäni, jos joku perustelee jonkin asian hyvin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 04.02.15 - klo:17:20
Eiks oo jännä juttu, kun foorumille jotain kirjoittaa, niin joku saattaa kommentoida. Semmoista se vaan on. Älä ota Eki henkilökohtaisesti, mutta jotenkin sun kirjoitukset inspiroivat mua tavallista enemmän. Ja puolitotuuksiin puutun aina; ei väliä kuka niitä kirjoittelee.

Mä kyllä etsin silloin joskus tuon tyyppisen öljypumpun toimintamallia netistä. Sen pidemmältä en etsinyt, enkä taida etsiäkään. Keskustella siitä voi silti. Siksi justiin foorumit on hyviä. Joskus jopa itsekin muutan näkemystäni, jos joku perustelee jonkin asian hyvin.
Se onkin mystinen juttu, että yleensä joku kommentoi, kirjauduin taannoin tuonne google plussaan kun se sivusto yhtenään sitä "vaati", en käynyt siellä vuoteen juuri lainkaan, sitten menin katsomaan kerran ja siellä oli yli 20.000 kävijää, mutta minulla ei ollut laitettu pienintäkään asiaa mikä voisi käsitykseni mukaan edes kiinnostaa ketään. Silloin kirjoitin sinne että mikä täällä mahtaa porukkaa kiinnostaa niin vietävästi, kun ei profiilissani ole yhtään mitään?

No sinne oli mennyt "itsestään" joitakin youtuben juttujani, nyt hiljan sitten laitoinkin jotain, mutta en mitään semmoista mikä nyt yleensä käsitykseni mukaan voisi edes kiinnostaa? Kun nyt sinua kerran puolitotuudet vetävät puoleensa aina, niin mistä voit tietää, että ne ovat puolitotuuksia jos et kuitenkaan selvitä asiaa? Netistähän löytyy liki kaikki kunhan on osaava kaveri etsimässä, itse en löydä enkä enää viitsi edes tuhlata aikaani roikkumalla etsimässä. Eki
Vuodesta 1997 alkaen 29:s scootteri.

A_sentaja

En ota osaa säätöjen vääntöön,mutta kerronpa omat kokemukseni,kun niin mielenkiintoinen aihe päällä..:) Eki,mulla on kanssa lukemattomia kilometrejä mopoilla,niin vanhalla seoskoneella,kuin näillä tuoreöljyvehkeillä. Yhteistä niille on ollut se,että mitä säännöllisemmässä käytössä ne ovat,ei ongelmia ollut.. Eli ajoin useana vuotena 10.000km keskiarvolla per vuosi. öljyinä joko mobilin super tai nesteen vastaava. Koneen kestoikään ei vaikuttanut mitenkään se,oliko öljy valmiina bensan seassa vai sekoittiko pumppu sen. minulla on esittää myös toinen teoria, nyt sattuneista syistä on ajoni vähentyneet mopolla, vain n3,000km vuosi. on ongelmia ilmennyt,joko kaasarin säädöissä,bensan laadussa tai muuta feelua syötössä.. eli,kun kone lepäilee enimmän osan vuodesta,alkaa toimintavarmuus kärsiä,ainakin omalla kohdalla näin on käynyt.. Se on pirun mielenkiintoinen ilmiö,kun mopolla ajetaan viikon jokaisena päivänä,niin se myös toimii,kuin junan vessa,, ellei bensa satu loppumaan. Mutta kausiajossa se ei toimi... öljyn syöttötavalla ei tässä ole mitään seksuaalista merkitystä, sama ongelma on molemmilla ollut.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Eki - 04.02.15 - klo:20:02
Kun nyt sinua kerran puolitotuudet vetävät puoleensa aina, niin mistä voit tietää, että ne ovat puolitotuuksia jos et kuitenkaan selvitä asiaa? Netistähän löytyy liki kaikki kunhan on osaava kaveri etsimässä, itse en löydä enkä enää viitsi edes tuhlata aikaani roikkumalla etsimässä. Eki

Ei netistä kaikki löydy. Eikä sieltä löydy teknistä ajattelukykyä, vaikka miten etsisi. Mulle se on tullut kiinnostuksen, koulutuksen ja kokemuksen myötä. Siksi en suorilta usko ihan kaikkea mitä kerrotaan. Olen vahvasti sitä mieltä, että vahvat mielipiteet vaativat perusteluita. Ja mulle osa harrastusta on näiden teknisten asioiden pohtiminen. Mielelläni opin aina lisää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Eki

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 04.02.15 - klo:20:37
Onko tuo likikään oikeaa manuaalia ?

http://www.scootermasters.com/manuals/TGB%20Service%20Manual%20-%20101S%20%28BH1%29%20-%20303R-50%20%28BR1%29%20-%20Delivery%2050%20%28BK1%29.pdf
Ei valitettavasti ole, tämä on aiemman semmoisen version missä toimii öljypumppu vaijerisäätöisesti. Asentajalle kuitataan, että asia on varmasti niinkuin kirjoitat, olen huomannut tismalleen saman, mitä enempi ajaa päivittäin ilman tiettyjä katkoksia, yleensä toimii moitteetta ainakin likimain, taas tämmöinen talvi saattaa aiheuttaa juurikin kaikenlaista häikää, säädöt ja kelit seilaa edestakas. Eki

tagatubos

Mitenkäs Eki peli nyt kulkee?
Taisit kurvata risteyksessä ohi, kun vaimoa äskettäin töihin vein.
Oikein kylmäsi, kun katoin sun ajokamoja! Miten sää tarkenet? ;D
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

Eki

Olin äsken Riihimäellä, käsillä kylmä ei muuten, kirpparilla kävin pälyilemässä ja 2t bike öljyä hain honkkarista, hienosti kulkee kun oli sulat nuo sekä 3:s että radanvarsitiet. Eki

Eki

Antakaapas viisammat hyvä neuvo millä tuorevoitelu tankin moposta saa suht tyhjäksi, kokeilin kahta eripaksuista letkua, imu ja valuuttaminen tyhjään öljypulloon, ohuemmalla tuli tippavauhtia, elikä aikansa tippui tippa kerrallaan, paksummalla ei lainkaan. Sitten kokeilin apteekin isoa ruuttaa mihin liitin sopivanpituisen läpinäkyvän letku, imin tankista mutta ei täyttynyt kuin se letkunpätkä (elikä täysin toivotonta). Öljypumpun letkusta mikä menee öljypumpulle en vaikeuden takia viitsi edes yrittää, tuntuu olevan liki nollakelillä tuo 2t mix suht' jähmeetä tavarata, ei kai auta muu kuin ajaa se tyhjäksi, ennenkuin voin lisätä täysin uutta parempaa täys synteettistä 2t bikeä! Eki

konenikkari

http://www.ironsec.fi/webmarket/%C3%96ljynvaihtopumppu-ve261-p-2931.html?osCsid=6j9jgddajvgid80v9msc9u8126
Tommonen on hyvä peli, mutta öljypumpun letkusta mikä menee öljypumpulle laskemalla,
näet samalla ettei mikään estä öljyn kulkua.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 06.02.15 - klo:08:17
http://www.ironsec.fi/webmarket/%C3%96ljynvaihtopumppu-ve261-p-2931.html?osCsid=6j9jgddajvgid80v9msc9u8126
Tommonen on hyvä peli, mutta öljypumpun letkusta mikä menee öljypumpulle laskemalla,
näet samalla ettei mikään estä öljyn kulkua.
On varmaankin hyvä ja rahalla löytyy kyllä muitakin laitteita millä taatusti saa öljyn pois vaikkapa tässä tapauksessa juurikin tuorevoitelusäiliöstä. Yritän tai yritin hoitaa asian ilman rahan sijoittamista kun todennäköisesti tarvitsee vain kerran, taas pumpulle menevä letku on niin vaikeassa ja pahassa paikassa sekä liian lyhyt, sekin laskee todella hitaasti joten on vaan laitettava uutta öljyä tankkiin bensan sekaan ja ajettava tyhjäksi tuo vanha huonompi öljy, kun en halua eri kustannuksia moisen takia.

Partanen

Typhoonin säiliöstä tuli öljy helposti pois, kun irroitin koko letkuliitin mötikän öljysäiliön pohjasta. Semmoisella klemmarilla oli kiinni. Pääseekö TGB:n öljysäiliön alle näkemään mistään, josko siellä olisi yhtä helppo ratkaisu?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

Kyllähän sinne pääsee mutta se että pitäisi purkaa koko satulakaukalo jne, niin työ ja vaiva talven kylmyydessä teetättää liikaa työtä. Mikäli minulla olisi lämmin valoisa talli niin purkasin vaikka koko mopon tarvittaessa, vaikkei nyt kovia pakkasia olekaan, niin se purkaminen ei todellakaan ole mitään herkkua, kyllä se menee ajamallakin pikkuhiljaa näin talvisaikanakin, kun alkaa öljyvalo palaa, mutta tankissa on kaikenaikaa sotkettu sopivasti täys-synteettistä ettei mitään vahinkoa kävisi. Sitten kun se oikeasti alkaa olemaan tyhjillään, lisätään sinne uutta parempaa jatkossa ja katsotaan että onko se oikeasti siten parempaa ettei tapahdu näitä ajojumeja! :)

Eki

Nyt tekee tuo skode vaihteeksi sitä että kun pysähtyy, ei meinaa pysyä käynnisä, elikä tyhjäkäynti tippuu hetkessä alle 1000rms, seosruuvikin on sen 1.5 kierrosta auki, onkohan kaikki kelien syytä koska muuten pelaa hienosti, kulkee vauhikkaasti ja kiihtyy mopoksi todella hyvin, täytyy odottaa kuitenkin keväämpää ja ruveta sitten säätelemään mikäli ei korjaudu muuten, menee niin laidasta laitaan nuo jutut, ensin ei meinannut tippua 3800rms:stä alas millään paikallaan, ei auttanut edes seosruuvin kiinnipäin säätö eikä ilmanputsarin tarkistus ja fixaaminen, ei siinä mitään vikaa ollut mutta varmistin kuitenkin ettei vuoda! Eki