Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Liikaa vai liian vähän, ilmaa vaiko bensaa?

Aloittaja Eki, 01.10.14 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Ikävä kyllä näyttää siltä ettei eri pumppujen osat käy keskenään  :(
Vaijerisäätöinen pumppu saattaisi sopia tuon alkuperäisen tilalle  :-\
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

-Zone-

Ja mitä ovat ne isot 2T laivankoneet, jotka räjäytetään käymään ? Mä olen pitänyt niitäkin dieseleinä.

joni_k

kaasarissa jotain sopimatonta ehkäpä. itellä kävi joskus 9v vanhana vahinko kun tein pappiksen tankkiin sekotusbensaa ja eihä se öljy ollutkaan 2t öljyä.. :D bensahanasta tuli aika jäykkää kamaa kun tyhjentelin.. :D onko muuten kellään kokemuksia ultraäänipuhdistimesta? ois lidlissä maanantaina tarjouksessa. meinasin kun mulle siunaantuu noita ruohonleikkureita välillä. yleensä heitetty mäkeen kun kaasarit karseessa kunnossa eivätkä toimi kunnolla vaikka paineilmalla yms kuinka puhdistais kun ei saa tarpeeksi puhtaaksi paikkoja.

penseae_setae

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 04.12.14 - klo:14:29
Mikähän se sitten oikeesti on, mulla just ny vasemmassa kädessä super tigre g 49.
Hehkutulppa siinä on mutta ei sytytys tulppaa  ::)

Jep, ja ei tarvitse sähköä siihen hehkutulppaan sen jälkeen kun on saatu käyntiin. Vanhan kansan dieseleissä oli ajalla ennen sähköhehkuja alalaji nimeltään kuuladiesel. Palotilassa oleileva tuumainen teräskuula ruuvattiin irti ja kuumennettiin puhalluslampulla punahehkuun, sitten takaisin paikalleen ja vehje tulille.
Lennokkimoottoreissa oli muinoin puhtaita puristussytytteisiä 2t-dieseleitäkin, vastamäntä-sellaisia. Vastamännällä säädettiin puristuksia, syl.kannessa oli ruuvi jolla sen korkeutta säädettiin. Polttoaine oli eri kuin hehkutulppamoteissa, koostui risiiniöljystä 20%, valopetrolista ja eetteristä (tarkkoja seossuhteita en suoriltaan muista). Sotkemisen lisäksi nämä lisäksi haisivat. Olivat melko ronkeleita käynnistettäviä.

Eki

Vika tai ongelma löyty: olin laittanut Riihimäellä liikaa öljyä tankkiin bensan sekaan, kun mopo seisoi 1.5h oli öljy tukkinut mm. suuttimen, aukasin sekä putsasin ja öljyä oli reilusti kaasarin pohjalla, kaikki puhistettu ja toimii niinkuin ennenkin, elikä erittäin hyvin. nyt vaan vähemmän lisäöljyä koneeseen ja rupean kaverin kanssa etsimään tuota öljypumpun säätölevyä, ettei tarvi laittaa bensan sekaan mitään, hienoa kun ei ollut muuta häikkää! Eki :)
Vuodesta 1997 alkaen 29:s scootteri.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Eki - 04.12.14 - klo:12:21
Tuli mieleen että kun täyteen tankkiin oli laitettu 60ml öljyä ja tankkasin reilun litran, niin lurautin vielä liki samanverran öljypullon suusta, ajoin huoltoasemalta noin 500m ja pysähdyin Riihimäen kirppikselle, olisiko tuo ns liika öljy voinut aiheuttaa ettei kone enää 1.5h päästä lähtenyt käyntiin, hetkenaikaa yritti käydä pariin otteeseen, kaasua ei sietänyt lisätä yhtään, sen jälkeen ei ole millään eettereillä tai muillakaan jäänesto jutuilla lähtenyt käyntiin. Voiko tuo öljy tehdä moiset tepposet? Eki

Kylmä öljy ja bensa voivat sekoittua huonosti tai hitaasti, öljy raskaampana kerääntynyt bensahanan ympärille?
Tyhjennä kohokammio ja vertaa tankissa olevan bensan väriin tai kaada ohuena liruna öljyä lasiin, missä on bensaa vastaavassa lämpötilassa, meneeko pohjalle?

konenikkari

Ok, lisäöljy  pitäisi aina esisekoittaa huolellisesti esim litraan bensaa,ennen tankkiin kaatamista.
Oljy liennee ominaispainoltaan bensiiniä raskaampaa, joten esisekoittamatta päätyy tankin pohjalle.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

helkama sc-r

Bensan ominaispaino n. 740, öljy 850-900 g/litra.
Eli taitaa olla kohokammiossa runsaasti öljyä.

Eki

Ei siellä enää ole, tankki tyhjennetty bensasta kanistereihin, öljy sekoitettu kunnolla kanistereissa, haettu uutta bensaa minkä sekaan kaadoin kanisterista pari litraa hyvin sekoitettua bena/öljyseosta. Eki

joni_k

onks kohokammioon näissä vehkeissä sitä proppua että saa ilman sen suurempia purkuja valuteltua tyhjäksi?

Samppa

Hyvä että toimii ja korjauskustannuksia ei tällä kertaa mennyt. Olisin kyllä sanonut, että aikaisemmin mainitsemasi öljymäärä ei sellaisenaan olisi sekoitettuna voinut aiheuttaa käyntiongelmia. Sekoititko tuota öljyä viimeksi mitenkään vai lorautitko vaan tankkiin? Heiluttelitko mopoa?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

viisnelonen

Sehän se on tuon seosbensan käytön yksi ongelma, nimittäin sekoittaminen. Tarttis aina olla astia missä ravistaa sen oikean öljymäärän osaan tai kaikkeen siihen bensaan mitä tankkiin ollaan lisäämässä.
Tahtoo tuo skodun heiluttelu olla riittämätön varsinkin jos tankkaa sen täyteen.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

penseae_setae

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 04.12.14 - klo:15:33
Tuolla  https://www.youtube.com/watch?v=w7hzcpgqmVs  käy moottorini uudempi versio.

Super Tigre, vanha tekijä lennokkimoottoreissa. Mulla on kellarissa hapettumassa jo 70-luvun alkupuolella loppuun ajetut 2,5cc hehkutulppa-Tigre ja samankokoinen vastamäntädiesel-Tigre, yhden lakkautetun kerhon perintöroinaa :)

edit: lisätään video 1956 valmistetusta unkarilaisesta 2,5cc Proton-vastamäntädieselistä: https://www.youtube.com/watch?v=k3dY7n7LaWs

Eki

Vika poistui kyllä! :)

Kuinka voimme auttaa sinua?

Ystävällisin terveisin,

Dan
ScooterPartsExpress.com

On Thu, Dec 4, 2014 at 9:48 AM, Erkki <erkki.mynttinen@pp1.inet.fi> wrote:

http://www.scooterpartsexpress.com/oil-pump-mikuni-performance-2-stroke-moto-morini-peirspeed-tgb-suzuki-ad50-ag50
Dan scooterpartexpres firmassa on niitä tuorevoitelu levyjä tilaamalla, vastaavat jopa suomeksi: Saattaa olla, mutta meillä ei ole sitä varastossa. anteeksi

2014-12-04 10:16 GMT-07:00 Erkki <erkki.mynttinen@pp1.inet.fi>:

Löytyykö oil pump säätölevyjä tuon TGB R50X oil pumppuun 33:1 ?? http://www.scooterpartsexpress.com/oil-pump-mikuni-performance-2-stroke-moto-morini-peirspeed-tgb-suzuki-ad50-ag50