Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Liikaa vai liian vähän, ilmaa vaiko bensaa?

Aloittaja Eki, 01.10.14 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Eki

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 28.11.14 - klo:13:19
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.11.14 - klo:12:11
80 % öljyn tehtävistä on lämmönsiirtoa. Ei voi jakaa erilleen.

Nyt puhutaan 2 tahdeista, tai ainakin osa meistä puhuu.
Juu, niin myö tehhään ... :)
Vuodesta 1997 alkaen 29:s scootteri.

Coastside

Ei kun Partanen asettuu isännöimään Ekin ketjuja. Piilorakkauttako?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

No ei kai, ei minua haittaa enää vaikkapa isännöisikin, olen ilmoittanut millä mennään ja sillä ok. Eki :)

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.11.14 - klo:13:51
Ei kun Partanen asettuu isännöimään Ekin ketjuja. Piilorakkauttako?

Sä jo aiemmin kommentoit siihen malliin, että 4 ja 2 tahdin erot eivät taida olla ihan hallussa. Siihen oli pakko nyt puuttua väärinkäsitysten välttämiseksi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

joni_k

kyllä mä nyt tähän sanoisin että jos ei ole masiinan omaan öljyn seostamiseen luottamista niin se on joko tai, ite sekottelee bensat taikka luottaa tohon masiinan seostus systeemiin.. ;D on ainakin tasalaatusta kun ite sekottelee.

Partanen

Niinpä. Voisko joku laskea monenko prosentin seoksen se tekee, jos vaikka viiteen litraan lisää korkillisen öljyä? Sanon edelleen, että se ei hyödytä yhtään mitään!
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

joni_k

ja onko kokemuksia kuinka luotettavia nää tuorevoitelujärjestelmät on ja miten ne toimii kylmällä ilmalla ja paljonko seokset heittelee? :D

Samppa

Mä joskus laskeskelin aikoja sitten noita sekoitussuhteita sillä että mittasin tota öljyn kulutusta. Sain kyllä melko hurjia prosentteja. En niitä ulkoa muista, mutta esim. noissa vehkeissä, missä pumppu ei ole säädettävä niin jotakin 4-7 luokkaa (muistaakseni). Neljästä eri vehkeestä vielä mitattiin.

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Eki

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 28.11.14 - klo:17:10
Mä joskus laskeskelin aikoja sitten noita sekoitussuhteita sillä että mittasin tota öljyn kulutusta. Sain kyllä melko hurjia prosentteja. En niitä ulkoa muista, mutta esim. noissa vehkeissä, missä pumppu ei ole säädettävä niin jotakin 4-7 luokkaa (muistaakseni). Neljästä eri vehkeestä vielä mitattiin.
Osaatko Samppa arvioida tai joku muu että jos on 5.5L:n tankki ja tietty siellä on vaikka jo ennestään bensaa mihin on lisätty tankatessa 2 korkillista öljyä ja mikäli joutuu tankkaamaan vaikka 3L, niin kyllä sen pienen lisän pitäisi vaikuttaa tuorevoitelun lisänä. Kaikkein vaikeinta tässä on se että maahantuojan huoltomies ehdottaa korkillisen, korkeintaan kahden lisäämistä, oletetaan että hiukan vajaaseen tankkiin, niin esim. Partanen on taas täysin vastakkaista mieltä (sehän tässä sekottaa koko homman kun yksi sanoo tätä, toinen toista, pitäisi päättää jotain)! Edelleen totean että kun aloin edelliseen skootteriin lisäämään ne yksi tai kaksi korkillista, ei edes kesähelteellä yrittänytkään lämpöleikata ja matkat olivat esim. Hyvinkää-Turku, Hyvinkää-Kotka, Hyvinkää-Koli ja en minä 45:tä ajanut, vaan keskinopeus oli varmaan 50kmh luokkaa, siis keskinopeus. Saman päätin tehdä tämän kanssa nyt, kun neulaa on nostettu yksi pykälä, oli keskilovessa rikka nyt pykälän alempana ja 84 suutin oli liian iso, joten 80 olisi nyt ok ja onkin paikallaan. Lirautan tankatessa öljyä pikkasen joka kerta ja ilmoitan että vieläkö tarjoaa lämpöleikkaamisia, tosin nyt on ns talviaika joten ajomatkat ovat enintäin Riihimäkeen (12km yhteen suuntaan)! Eki

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Eki - 28.11.14 - klo:12:13
Nyt kun on nostetu neulaa pykälän verran ja suutin vaihdettu 80:stä 84:n, röpöttelee ja hiukan nykii ennenkuin saa vauhtia noin 7000rms:n tienoille, elikä täytyy seosruuvilla etsiä oikea kohta mutta

Neulaa olisi kannattanut varmaan laskea.
Kerroin aikaisemmin, että tehoputken ja ison suuttimen kanssa seos voi olla rikkaalla alakierroksilla, mikä tietysti karstoittaa konetta käyntihäiriöiden lisäksi.
Hyvä ettet tarvitse neuvoja jatkossa.

Eki

Minulle taas neuvottiin että nosta pykälä sitä neulaa ylemmäksi niin saa voitelua paremmin alakierroksillakin ja ei saisi päästää äkisti kaasua nollille jos on ajanut esim kahva kaakossa, vaan sillai sopivan jouheasti. Eki

Partanen

Juu, kyllä 2 tahti saa käydä rikkaalla tyhjäkäynnillä, ja osakaasulla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Eki - 28.11.14 - klo:17:33
Osaatko Samppa arvioida tai joku muu että jos on 5.5L:n tankki ja tietty siellä on vaikka jo ennestään bensaa mihin on lisätty tankatessa 2 korkillista öljyä ja mikäli joutuu tankkaamaan vaikka 3L, niin kyllä sen pienen lisän pitäisi vaikuttaa tuorevoitelun lisänä. Kaikkein vaikeinta tässä on se että maahantuojan huoltomies ehdottaa korkillisen, korkeintaan kahden lisäämistä, oletetaan että hiukan vajaaseen tankkiin, niin esim. Partanen on taas täysin vastakkaista mieltä (sehän tässä sekottaa koko homman kun yksi sanoo tätä, toinen toista, pitäisi päättää jotain)! Edelleen totean että kun aloin edelliseen skootteriin lisäämään ne yksi tai kaksi korkillista, ei edes kesähelteellä yrittänytkään lämpöleikata ja matkat olivat esim. Hyvinkää-Turku, Hyvinkää-Kotka, Hyvinkää-Koli ja en minä 45:tä ajanut, vaan keskinopeus oli varmaan 50kmh luokkaa, siis keskinopeus. Saman päätin tehdä tämän kanssa nyt, kun neulaa on nostettu yksi pykälä, oli keskilovessa rikka nyt pykälän alempana ja 84 suutin oli liian iso, joten 80 olisi nyt ok ja onkin paikallaan. Lirautan tankatessa öljyä pikkasen joka kerta ja ilmoitan että vieläkö tarjoaa lämpöleikkaamisia, tosin nyt on ns talviaika joten ajomatkat ovat enintäin Riihimäkeen (12km yhteen suuntaan)! Eki
Osaa , mutta maksaako vaivaa?
Taulukkolaskin vaan esille ja siihen sitten ehdot ensin määritellään ja sitten muuttujat ja alkaa päkertää kaavoja noitten välille.
Tuollainen laskea raapaisee sekunnissa sen mitä olet tunnissa tuhkannu :P
Vois noita kaavoja katella kun joutaa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

xx851z

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 28.11.14 - klo:21:45
Lainaus käyttäjältä: Eki - 28.11.14 - klo:17:33
Osaa , mutta maksaako vaivaa?
Taulukkolaskin vaan esille ja siihen sitten ehdot ensin määritellään ja sitten muuttujat ja alkaa päkertää kaavoja noitten välille.
Tuollainen laskea raapaisee sekunnissa sen mitä olet tunnissa tuhkannu :P
Vois noita kaavoja katella kun joutaa..

Vaikeutena on, että korkkeja on monen kokoisia ja laskimelle pitää antaa jokin numero, korkillinen ei laskimelle kelpaa.

Jos Ekin mainitsema kaksi korkillista olisi esimerkiksi ravintola-annoksen kokoinen määrä öljyä (4cl) ja se lisättäisiin neljään litraan raakaa bensaa, olisi kyseisen bensaerä noin 1-prosenttista. Korjatkaa, jos olen väärässä. Virheitä voi sattua prosenteissa, kun laskee pikku promilleissa:) Oma lukunsa tietysti on, millaista bensaa tankissa on ennestään.
Keep the shiny side up and the rubber side down!

openflow

Liian suuri öljymäärä ei riko moottoria, liian pieni sen voi tehdä.

Se kuinka suuren määrän öljyä moottori tarvitsee riippuu mm. kierrosluvusta ja paljonko bensaa poltetaan. Kun suutinkokoa muutetaan esim #60 -->#85, kaasuttimen läpi menevä bensan määrä kaksinkertaistuu.
Esimerkiksi:
Jos Tuorevoitelu tarjoaa öljyä 2%-suhteessa bensamäärään suuttimella #60, niin #85-suuttimella öljyä onkin vain 1% bensan määrästä; öljymäärään suhde bensaan puolittuu. Tämä on hyvä kompensoida säätämällä tuorevoitelua siten, että öljyn osuus poltettuun bensaan nähden pysyisi suunnilleen entisellään.

Kun tässä Ekin tapauksessa tehdään myös hyvin _ISO_ muutos suuttimen kokoon, on järkevää öljynsyöttöä lisätä. Arvaan että lisätä pitäisi ~1,5 - 2x. Määränä se voi tarkoittaa ehkä ~1% lisää öljyä bensan sekaan.

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 28.11.14 - klo:15:44
Niinpä. Voisko joku laskea monenko prosentin seoksen se tekee, jos vaikka viiteen litraan lisää korkillisen öljyä? Sanon edelleen, että se ei hyödytä yhtään mitään!
Korkillinen / 5L ~ 0,4% -- tämä siis öljypullonkorkilla mitä itse käytän. Pappatunturissa laitan 5-korkillista tankkiin, sillä tulee reilu pari prosenttista.
Vertauksena limupullon korkillinen öljyä yhteen litraan bensaan on ~0,5%.