Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

pekpel

Paljonkos olet ajanut ilman huoltoa ?
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Hane

En minä oo ajanu paljoa tuolla mutta entinen omistaja oli ajanut n. 6500km. Hiha näyttää muuten hyvältää mutta kulunut sen millin.
Rullat ovat hyvässä kunnossa, hieman lasittuneet mutta kannttaa varmaan hieman hioa hiomapaperilla niitä. :)

openflow

Lainaus käyttäjältä: Hane - 06.10.14 - klo:19:26
Vaikuttakohan noin millin kulunut hihna suorituskykyyn?
Kyllä se aika paljon vaikuttaa, ohuempi hihna nostaa moottorin kierroksia ajossa selkeästi korkeammaksi. Jos tuntuu, että kierrokset nousee liikaa, niin sitten joko painavampia rullia tai uusi hihna.

PappaSkootteri

Pitäiskö myös mainita että kun hihna kapenee niin vaikka kuinka haluaisi niin ei se "kapea" hihna nouse ulommas koska lautasten liikerata on vakio...
Eli leveämmällä hihnalla (normihinalla) on hihna ulompana kehällä ja siten huiput enemmän...

Sent from my iPhone using Tapatalk
Dacia Dokker 1,5D
Harley Davidson Dyna
Kawasaki VN 1500
Vespa GTS 300
Vespa LX 50 2T
Scand GoMoto 3,3
Amica

Hane

Selvä, pitää ostaa uusi hihna. Niitä rullia mietin, että onkohan ne 6.6g jo liian painavat kun nyt on vakiot 6.3g?

Tinde

Noitten rullien kanssa saa pelata aika paljon, ennekuin löytyy sopivat painot omaan skoppeen... Riippuu niin monesta asiasta.

konenikkari

Totta, koska kyse on variaattori nimisestä laittesta, sana variable tulee taatusti tutuksi säätöjä etsiessä  :)
Vakioista on hyvä aina aloittaa,ja taas, vain yksi muutos kerrallaan :)

Ps. intohimoisen varisäätäjän varikopasta ei tahdo enää löytyä yhtään ehjää kierrereikää  8)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Tinde

Itse samoin, muutama ehjä kierre variaattorikopassa jäljellä :) . Pitäis varmaan laittaa Helicoil:it , mutta ei oo työkaluja siihen :( . Alumiinikopasta lähtee helpolla alkuperäiset jengat ..

joni_k

tarkoitatte kai lohkossa olevia kierteitä..? ei mun varikopassa ole yhtäkään kierrettä. pultit menee vaan läpi.. ;D

Hane

Juu, sama täällä että ei mullakaan ole variakopassa kierteitä vaan lohkossa ;D Pitää kokeilla niitä erikokoisia rullia. :)
Edit: Mikä vastapainejousi kannattas laittaa kun nyt taitaa olla vakio musta paikallaan? Oisko malossin keltanen hyvä? :)
Kytkinjousetkin voisi vaihtaa, mutta en tiedä mitkä olisivat hyvät?

konenikkari

Terävä havainto  ::)
Ensin kannattaa katsoa onko alkuperäinen vastapainejousi voimissaan mittaamalla pituus.
Suosittelen uutta alkuperäistä vastapainejousta tai +10-15% tarvikejousta.
Alkuperäiset kytkinjouset ovat hyvät kunhan kytkin muilta osin on virheetön.
Kytkinjousien väriä tärkeämpi on kytkinpintojen kunto (lasittuneet) tai kytkinkenkien liikkuvuus.
Jos mielenkiintoa riittää kannattaa kytkin purkaa yksiin osiin ja kiinnittää huomio kengän saranatappiin,
ja pieniin kuminkappaleisiin jotka osuvat kengän kuoppaan kengän ollessa ns. nollaasennossa.
Aivan turhaa on keskustelu varin vastapainejousten ja kytkinjousten väreistä.
Loppupeleissä homman ratkaisee vastapainejousen ja kytkinjousen jousivoima, asennettaessa,
ja muutaman viikon päästä, väreistä viis.
Useinkin se tietynvärinen on tänään hyvä ja toisena päivänä mopo ei piirräkään kumimustaa,
eikä lähde paikaltaankaan liikkeelle kuin  vauhtia potkimalla ::)

Jos vastapaine tai kytkinjousen ominaisuudeksi ilmoitetaan,
+20% ei suinkaan tarkoita sitä että mopon huippunopeus tai kiihtyvyys muuttuisi +20%.

Se saattaa joissain tapauksissa muuttua paljonkin enemmän, ylös tai alaspäin. 
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Hane

Se on vaan että pitäs tietää sen vastapainejousen pituus, että tietäs onko virahtanu. :D http://www.scootzstore.fi/malossi-vastapainejousi-keltainen-40mm-minarelli-p-1723.html tuo ois +15% jousi, ainakin luki motot.netissä. http://www.motot.net/wiki/Tiedosto:Vastapainejousi.jpg Onkohan tuo sama malossin jousi, näyttää kyllä pidemmältä mutta voihan kuva vääristää.

konenikkari

Mikähän mylly mahtaa olla mopossasi, 2vai 4T.

Hane

konenikkari

Katso moposi tiedot jalkatilan etupystyseinässä olevan luukun alta onko esim 1e40qmb.
Jos on ko. moottori limiitti vastapainejouselle on 104mm.