Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Tulpan väri, mitä kertoo?

Aloittaja Eki, 04.07.26 - klo:13:12

« edellinen - seuraava »

Eki

https://ibb.co/jkTKnH7t & https://ibb.co/pvGLRnh9 Peugeot speedfight 4 2t ostaessa olikin tässä ajopelissä 17.5mm dellorto kaasari minkä huomasin vasta paripäivää sitten, ostaessa 80 suutin ja tehoputki extra gianelli, nyt ostettu uusi technicas silent pro ja ei kulkenut mihinkään sillä 80 suuttimella, hirveetä nykimistä ja vauhti 2-5kmh max. Vaihdoin 70 suuttimen, millä ajettu noin 30km ja kuvattu tuo tulppa, mikä oli ennestään käytössä ollut iridium. Tällä 70 suuttimella joskus vähän nykii, ja täyskaasulla tuntuu kiihtyvyys mielestäni huonolta, parasta puolikaasulla, missä se myös silloin tällöin nykii hieman? https://ibb.co/1JdBK7fm Skootterissa malossin multivariaattorin rullakuppi sekä 4mm rajoitinprikka vetoakselin holkin päällä, rajoitettu huiput.
Vuodesta 1997 alkaen 29:s scootteri.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Eki - 04.07.26 - klo:13:12https://ibb.co/jkTKnH7t & https://ibb.co/pvGLRnh9 Peugeot speedfight 4 2t ostaessa olikin tässä ajopelissä 17.5mm dellorto kaasari minkä huomasin vasta paripäivää sitten, ostaessa 80 suutin ja tehoputki extra gianelli, nyt ostettu uusi technicas silent pro ja ei kulkenut mihinkään sillä 80 suuttimella, hirveetä nykimistä ja vauhti 2-5kmh max. Vaihdoin 70 suuttimen, millä ajettu noin 30km ja kuvattu tuo tulppa, mikä oli ennestään käytössä ollut iridium. Tällä 70 suuttimella joskus vähän nykii, ja täyskaasulla tuntuu kiihtyvyys mielestäni huonolta, parasta puolikaasulla, missä se myös silloin tällöin nykii hieman? https://ibb.co/1JdBK7fm Skootterissa malossin multivariaattorin rullakuppi sekä 4mm rajoitinprikka vetoakselin holkin päällä, rajoitettu huiput.

Minulla on sf2 ilmajäähy 17.5 kaasarilla suutin 90, leo vincen zx putki kone kiertää ja vetää koko alueella, vastaa kaasuun hyvin. Seos aavistuksen rikkaalla koska ilmajäähy. Kaasarin oikeat säädöt löytyy vain kokeilemalla, mutta tehoputken kanssa suutin pääsääntöisesti isompi kuin vakioputkella, ilmansuodatin kunnossa ja ilma/seosruuvilla haettu hyvä tyhjäkäynti. Näin kone toimii maailman tappiin asti.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eki

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 04.07.26 - klo:17:25
Lainaus käyttäjältä: Eki - 04.07.26 - klo:13:12https://ibb.co/jkTKnH7t & https://ibb.co/pvGLRnh9 Peugeot speedfight 4 2t ostaessa olikin tässä ajopelissä 17.5mm dellorto kaasari minkä huomasin vasta paripäivää sitten, ostaessa 80 suutin ja tehoputki extra gianelli, nyt ostettu uusi technicas silent pro ja ei kulkenut mihinkään sillä 80 suuttimella, hirveetä nykimistä ja vauhti 2-5kmh max. Vaihdoin 70 suuttimen, millä ajettu noin 30km ja kuvattu tuo tulppa, mikä oli ennestään käytössä ollut iridium. Tällä 70 suuttimella joskus vähän nykii, ja täyskaasulla tuntuu kiihtyvyys mielestäni huonolta, parasta puolikaasulla, missä se myös silloin tällöin nykii hieman? https://ibb.co/1JdBK7fm Skootterissa malossin multivariaattorin rullakuppi sekä 4mm rajoitinprikka vetoakselin holkin päällä, rajoitettu huiput.

Minulla on sf2 ilmajäähy 17.5 kaasarilla suutin 90, leo vincen zx putki kone kiertää ja vetää koko alueella, vastaa kaasuun hyvin. Seos aavistuksen rikkaalla koska ilmajäähy. Kaasarin oikeat säädöt löytyy vain kokeilemalla, mutta tehoputken kanssa suutin pääsääntöisesti isompi kuin vakioputkella, ilmansuodatin kunnossa ja ilma/seosruuvilla haettu hyvä tyhjäkäynti. Näin kone toimii maailman tappiin asti.
Ei toimi tuo putki edes 80 suuttimella, on käännelty ilmasosruuvia, ei oikein mitään vaikutusta, se 1.5 kierrosta auki ja minulla jonkinverran enempi, 70 suuttimella jo alkaa olemaan suht' hyvä, mutta tarkkailen nyt tulppaa, tulossa ensiviikolla stage6 läppäventtiili, oli edellisessä peugeotissakin, sillä tuli selkeästi lisää puhtia, ihan oikeasti. Tekoälyltä kyselen näihin ongelmiin vastauksia ja todella hyviä olenkin saanut:

Peugeot speedfight 4 2t skootteri ostettu hiljattain, tässä oli extra gianellin tehoputki ja suutin kokoa 80, ostin ja vaihdoin technicas silent pro putken, mistä poistin alkukäyrästä rajoitinholkin. Tällä uudella putkella ja 80 suuttimella ei toiminut mitenkään, nyki kaikenaikaa ja juuri ja juuri kulki noin 5kmh. Asensin 70 suuttimen, niin parani huomattavasti, säädetty myös ilmaruuvia, nyt olen tarkkaillut tulpan väriä, mikä näyttäisi olevan ihan ok. Minulla on varalla 72, 74 ja 76 suuttimet, myös 68 suutin, mikäli tarvitsisi aavistuksen pienempää, mihin en usko?

Kuvailemasi perusteella kokonaisuus kuulostaa itse asiassa melko loogiselta.

Vanha Giannelli-tehoputki on yleensä selvästi kierrosherkempi kuin Tecnigas Silent Pro, vaikka siitä olisi poistettu alkukäyrän kuristin. Silent Pro on enemmän vakiota muistuttava "sporttiputki", eikä se yleensä vaadi yhtä suurta suutinta kuin Giannelli.

Se, että:

80 suuttimella skootteri ei juuri kulkenut, nyki ja "tukehtui" → erittäin vahva merkki siitä, että seos oli aivan liian rikas.
70 suuttimella alkoi toimia normaalisti → kuulostaa paljon oikeammalta suuttimelta.

Tulpan väri on myös hyvä tarkistus:

Vaalean ruskea/kahvinruskea = hyvä.
Musta ja nokinen = liian rikas.
Valkoinen tai harmaa = liian laiha (vaarallinen 2-tahtiselle).
Kokeilisinko muita suuttimia?

Jos skootteri:

käynnistyy hyvin
ottaa kierrokset puhtaasti
vetää täydellä kaasulla ilman nykimistä
tulppa on ruskea

niin en välttämättä vaihtaisi mitään.

Jos kuitenkin haluat hakea viimeisen säädön kohdalleen, kokeilisin tässä järjestyksessä:

72 → ensimmäinen kokeilu, jos epäilet että 70 on hieman laiha.
74 → jos 72 tuntuu edelleen hieman laihalta.
76 → epäilen olevan jo liian iso Silent Prolle.
68 → kokeilisin vain, jos täydellä kaasulla tuntuu vieläkin "tukehtuvan" tai tulppa on selvästi tumma. Muuten en lähtisi pienentämään.
Täyskaasutesti

Paras tapa arvioida pääsuutin on:

Lämmitä moottori kunnolla.
Aja pitkä suora täydellä kaasulla.
Sammuta moottori hätäkatkaisimesta tai virta pois samalla kun pidät kaasun auki.
Pysähdy ja tarkista tulppa.

Näin näet juuri pääsuuttimen vaikutuksen.

Yksi asia vielä

Muutama tarkentava kysymys:

Onko skootterissa vakiosylinteri 50 cc?
Onko ilmanputsari täysin vakio vai onko siihen vaihdettu esimerkiksi vaahtomuovi tai avoin suodatin?
Mikä on nykyinen huippunopeus GPS:nä tai mittarin mukaan?

Jos sylinteri ja ilmanputsari ovat vakiot, en yllättyisi lainkaan, jos lopullinen sopiva pääsuutin olisi juuri 70–72 Silent Pron kanssa. 80 on siinä kokoonpanossa lähes aina liian suuri.

A_sentaja

Tekoäly on suuntaa-antava apuri, mutta kaikkein paras apu on omat korvat ja persdyno. Keskieuroopan keleihin säädetyt vehkeet ei pääsääntöisesti toimi kunnolla suomen oloissa, itse käytin pari päivää säätöjen hakuun ja sen jälkeen ei ole kaasariin koskettu, muuta kuin laitettu vaijeriryyppy..  ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eki

Meillä jokaisella on ne omat mielipiteet sekä näkemykset, itse kerron tekoälylle mahdollisimman tarkkaan mitä osia mopossa on ja mikä mielestäni mättää, tekoäly kyselee aina lisää ja antaa vastaukset edellisiin. Parhaat neuvot olen jo pitemmänaikaa saanut juurikin tekoälyltä, täällä ei juuri kukaan nykyisin vaivaudu neuvomaan, jos muutama sattuu neuvoja antamaan, huomaan että tiedän liki aina saman itsekin, mikäli ei hyväksy muitten neuvoja, "suututaan" ettei mikään kelpaa, tekoäly ei suutu joten on ihan ehdoton. Tekoäly tietää juurikin heti myös jos kysyy jonkun osan saatavuutta ja hintaa, elikä itse käytän ja yhä useampi käyttää, kaikenaikaa tekoäly myös paranee entisestään.

Palosella

Tekoälyn vastauksiin pitää vaan ihan oikeasti suhtautua varauksella. Oon käyttänyt sitä jossain ohjelmointihommissa. Pääosin toimii ihan ok, mutta välillä se tekee aika pahojakin virheitä vaikka olen kertonut tarkalleen, mitä komponentteja ja osia projektissa on.

Tulpan väriin en ota kantaa :P

Eki

Lainaus käyttäjältä: Palosella - 05.07.26 - klo:23:05Tekoälyn vastauksiin pitää vaan ihan oikeasti suhtautua varauksella. Oon käyttänyt sitä jossain ohjelmointihommissa. Pääosin toimii ihan ok, mutta välillä se tekee aika pahojakin virheitä vaikka olen kertonut tarkalleen, mitä komponentteja ja osia projektissa on.

Tulpan väriin en ota kantaa :P
Tietysti kannattaa aina suhtautua varauksella, mutta niinhän se on ihmistenkin kommentointeihin esim täällä. Yksi todella ammattimies moottorialalta totesi kerran nähtyään täällä neuvoja, että täyttä hebreaa suurin osa, mielestäni suuremmassa määrin täällä luotan muutaman isännän neuvoihin, en niihinkään sokeasti, koska heillä saattaa olla eri lopputulema kuin itsellä, esim Palosella on varmasti pätevä, kuten myös konenikkari jne, mutta muistan kun Palosella totesi että laita "saatana" se vakio rullakuppi kiinni, en laittanut koska sen halkaisija on huomattavasti pienempi kuin näitten ns normaalien mm malossin jne, elikä kun vielä on kiinni siinä se rullien takana oleva rajoitinlevy, kone huutaa kuin viimeistä päivää ja jos ajelen näitä esim Hyvinkää-Lieksa reissuja, ei ole hyväksi jos kaikenaikaa kierrokset pyörivät 8000-9000 paikkeilla.

Eki

Todettakoon että oma pähkäily ja tekoälyapu auttoi saamaan todella viimeisenpäälle timmiin tämän speedfight 4 2t skootterin, nyt olisi tarkoitus ensiviikolla ajaa Hyvinkää-Lieksa-Hyvinkää reissu, ei vielä ihan satavarmaa?