Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pohdintaa kiinalaisiin skootterimopoihin sopivista öljyistä

Aloittaja Partanen, 15.06.07 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

heyrst

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 26.05.12 - klo:22:36
Minun mielestäni näihin kuuluu paksuin öljy mitä saa ja lämmityskäyttö kylmään moottoriin. Noin ei ilmajäähdytteinen, toleranssit ja materiaalit mitä lie-kone, kärsi liikaa.

Senpä takia en edes harkitse xxW30 öljyn laittamista. xxW40 ja kuluneemmassa koneessa joka syö öljyä xxW50.

evottaja7

Mulla on 15W-50 Teboil Superbikeä, ja seuraavat litkut tulee olemaan 15W-40 Teboil moniaste öljyä. Talveksi sitten varmaan 10w-30.
Eipähän ole vielä kilahtanut, vaikka kaasu pohjassa on ajeltu monia kymmeniä kilometrejä yhtä soittoa, vaikka varsinaista hellettä ei täällä ole ollutkaan.

kani

Joo, mullakin on nyt koemielessä 15w50 mobil 1 prätkäöljyt. 5w40 shell helix öljyä mitä oli yli jäänyt auton öljynvaihdosta kului vajaa mittamerkillinen tonnin matkalla katotaan miten 15w50. Sepelimyllymäinen ääni on ainakin hiipunut, tosin varin osien vaihdolla saattaa myös olla vaikutusta. Koitan 10w30 kun on hyllyssä sitäkin, kuuleehan sen melkein samantien jo äänistäkin tuleeko niitä käytettyä vain moottorin pesuvetenä  ;D

VariJari

Olisiko mahdollisesti lähteitä tuolle öljyn tason mittaus tavalle? Onko se nyt varmasti keskituella ja ei kierrettynä?
Harrastelussa: bt49qt-12

evottaja7

Tasainen alusta ja keskijalalle, ei missään tapauksessa missään mäessä koska öljyt valuu sillon toiseen laitaan moottoria ja lukema on virheellinen. Kiertämättömänä olen itse laittanut max-rajaan asti (tai vähän alle, ei ole muutamasta tipasta kiinni) ja aina on pelannut moitteetta.

Kohta pitää itselläkin öljyt vaihdella (4850 mittarissa ja viiden tonnin kohdalla voisi vaihtaa), saa nähdä minkälaista sontaa sieltä tällä kertaa tulee. 8)

kani

Lainaus käyttäjältä: evottaja7 - 29.05.12 - klo:11:51
Tasainen alusta ja keskijalalle, ei missään tapauksessa missään mäessä koska öljyt valuu sillon toiseen laitaan moottoria ja lukema on virheellinen. Kiertämättömänä olen itse laittanut max-rajaan asti (tai vähän alle, ei ole muutamasta tipasta kiinni) ja aina on pelannut moitteetta.

Kohta pitää itselläkin öljyt vaihdella (4850 mittarissa ja viiden tonnin kohdalla voisi vaihtaa), saa nähdä minkälaista sontaa sieltä tällä kertaa tulee. 8)

http://www.jm-racing.fi/luettelot/huolto-opas_1.pdf
http://www.jm-racing.fi/luettelot/huolto-opas_2.pdf

Ekassa osassa öljyksi mainitaan sivulla 49:
"Use proper motor oil SAE 10W30."

Vaihto-ohjeet vapaasti suomentaen sivulta 50:
Vaihto/tarkistus tehtävä tasaisella pinnalla skootteri keskituella.
Käytä moottoria 2-3 minuuttia ja sammuta, sen jälkeen laita skootteri keskituelle.
Tarkista öljyn pinta kun öljytikku on ruuvattu ulos ja ulkona. Lisää öljyä ylämerkkiin.

Tuo mielenkiintoisin kohta on tuo "Oil Volume" kakkoskohta jossa sanotaan sanatarkasti englanniksi "Check the oil level when the oil dipstick is unscrewed and out.". Mutta tuon voi tulkita kahdella tavalla, joko niin ettei tikkua ruuvata kiinni kun tarkastetaan, tai sitten kuten luulen että ohje tarkoittaa käännös/ajatusvirheen jälkeen että öljyn pinta on tarkistettavissa kun ruuvaat tikun ulos ja vedät sen pois.

Väitän kuitenkin että tarkoitus on "Check the oil level AFTER the oil dipstick is unscrewed and out".  Eli suomentaen  tarkemmin putsata mittatikku, ruuvata se paikoilleen, ruuvata se auki, ottaa mittatikku ulos ja katsoa öljynpinta. Eihän missään autossakaan jätetä öljytikkua "huulille" ja sitten katsota öljyn taso. Joka tapauksessa niin tai näin, ero on melko minimaalinen, jos pinnan mittaa ilman ruuvausta tulee koneeseen vähän enemmän ölseä. Oletteko muuten havainneet että pieni ylitäyttö vuotaisi pihalle stefan kautta (?)

Jkarha

Ostin perämoottoriin tarkoitettua vaihteistoöljyä   teboil   SAE90  API-GL4

purkin takia mikä sattuu olemaan sellainen millä öljyt saa sisään.

Nyt vaan aloin miettiä että sopisikohan tuo öljykin sinne (2t kiinalaisen vaihteisto siis)   vai vaihdanko tilalle 80W-90 ?

Miksei perämoottorin öljyssä ole kuin tuo yksi SAE lukema ?

Vespa LX50 4T4V 2013

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Jkarha - 29.05.12 - klo:19:56
Ostin perämoottoriin tarkoitettua vaihteistoöljyä   teboil   SAE90  API-GL4

purkin takia mikä sattuu olemaan sellainen millä öljyt saa sisään.

Nyt vaan aloin miettiä että sopisikohan tuo öljykin sinne (2t kiinalaisen vaihteisto siis)   vai vaihdanko tilalle 80W-90 ?

Miksei perämoottorin öljyssä ole kuin tuo yksi SAE lukema ?

Kyllä voi laittaa mutta jos ajat talvellakin niin on kyllä turhan tönkköä pakkasella..
Peräprutkujen alavaihteistojen toimintalämpötila vaihtelee niin pienissä rajoissa että yksiasteöljy riittää hyvin. Vaihteistokoteloa ympäröivän veden lämpö tyypillisesti muutamasta + asteesta n + 20een. Itse öljy siellä vaihteistokotelossa ei varmaan koskaan nouse yli 40-45 asteen..  (mutua)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Jkarha

Nyt on öljyt vaihdettu.  Yllättäen sinne meni koko putkilo (250 ml)  eikä silti tullut vielä ylemmästä aukosta ulos.
No, pääasia että enemmän meni sisään kuin mitä siellä oli.
Kattoo nyt tuleeko ajeltua talvella.

Vespa LX50 4T4V 2013

purgiaali

Minäkin ostin viime kesänä tuollaisen perämoottoriöljyn, oli näppärä tuubi, ja öljyä sopivasti kahteen mopoon

yamaha

SAE 30 öljy vois olla näihin ihan sopivaa tavaraa,ainakin on hyvä lämmön kesto.4t skootterin tekniikka on lähes sama kuin ruohonleikkurissa ::)joten miksi kyseinen öljy ei olisi näihin sopiva?  8)

konenikkari

Saattaa muuten olla jopa tottakin.
Nuo öljyt on tarkoitttu moottoreihin
joissa on roiskevoitelu.
Öljyjäännökset säilyvät voideltavilla pinnoilla.
Tosin havaintojeni mukaan, kaikki nykyisin
myynnissä olevat öljyt täyttävät, vaativankin tarpeen.
Kunhan sitä on riittävästi,
ja vaihdetaan riittävän usein.
Mutta tuolla , sae30 öljyllä olevalla huuhtutumattomuudella
tai mikä se nyt oli
on olemassa melkoinen merkitys.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

Mennyt 900 km ilman öljyn lisäystä ja mittatikku näyttää yhä täyttä. Oli hieman yli vaihtaessani  ne. 5W-50 synteettiset.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: yamaha - 23.07.12 - klo:18:50
SAE 30 öljy vois olla näihin ihan sopivaa tavaraa,ainakin on hyvä lämmön kesto.4t skootterin tekniikka on lähes sama kuin ruohonleikkurissa ::)joten miksi kyseinen öljy ei olisi näihin sopiva?  8)

Tässä tätä on 4litran päniköissä:  http://www.tarvikkeet.fi/tuote/2663/pienkoneoljyt/oljy-mineraali-pienkone-sae30-4l-king

Piti oikein linkki laittaa kun tuota sae 30 ööliä on nykyään niin harvoin tarjolla tässä astiakoossa..
Noita King öölejä myy monet autotarvikeliikkeet , itte uskon että HYVÄ 15W40 öljy voitelee vähintään yhtä hyvin ja kylminä syys- ja kevätaamuina jopa paremmin..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

Hyvä keskustelu.
Matkan varrella vaan on unohtunut, että voitelutarpeet vaihtelee.
Yhdellä skopalla ajetaan vain kesähelteellä
toisella talvipakkasissa.
Toinen skopa on viimmeisen päälle vireessä
toinen taas kurien takia käy muutenvaan kuumana.
Koska kaikki öljyt, periaattessa, riittää normi voitelutarpeeseen
ja jää vielä limiittiäkin, homman kait ratkaisee öljyn vaihtoväli
ja jokaiselle tarpeen mukaan.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.