Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pohdintaa kiinalaisiin skootterimopoihin sopivista öljyistä

Aloittaja Partanen, 15.06.07 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

xx851z

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 28.07.14 - klo:15:30
Lainaus käyttäjältä: xx851z - 28.07.14 - klo:14:57
Otin alkukesästä automaattiryypyn pois toiminnasta repimällä messinkisen luistin irti ryypyn vahakapselista
Tarkoitatko että ajelet nyt aina ryyppy päällä ?

En tarkoita. Selitin ehkä hieman huonosti. Pudotin luistin paikalleen ja se on pohjassa niin, että se ei seuraa vahakapselia. Normaalisti, kun virta on päällä, vaha laajenee ja työntää luistin pohjaan ja ryyppy lähtee pois päältä. Tällaiseksi olen ainakin ymmärtänyt toimintaperiaatteen. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Keep the shiny side up and the rubber side down!

-Zone-

Ok. Oikein olet toimintaperiaatteen ymmärtänyt.
Se ryyppypiiri on kuin pieni kaasari aidon rinnalla, joka vain on säädetty rikkaalle. Eli ryyppypiiri on kuin pieni oikea kaasari. Läpiporaus, luisti, neula ja suutin. Ryyppyluistissakin on siksi se pieni neula kun ryyppy ei kytkeydy pois yht-äkkisesti kuten käsiryypyissä. Näin se vähän tasapainottaa kun ryyppyluisti laskee, neula vähentää samalla ryyppysuuttimelta virtaavaa soppaa. Jos neulaa ei olisi ryyppypiiri menisi rikkaammalle sitä mukaan kun ryyppy menee pois.

latromster

Mulla oli eräs kiinan 4T, jossa kaasarissa oli ryyppy ilmeisesti koko ajan päällä. Oli hajua ja mustaa öljyä & kulutusta kaasarin vaihtoon asti.

Jack

Peräöljyt vaihdettu. SAE 80W/90 GL5:sta meni, tuskinpa skootteri kovin kranttu on, kuhan jotain ees siellä on :)
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Oljyt-ja-rasvat/Oljykannu-20720/
http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Oljyt-ja-Voiteluaineet/Hydrauli--ja-vaihteistooljy/Voimansiirtooljy-SAE-80W90-36978/

Pikkutuupillakin olisi pärjänny. Mutta yli 2-kympin litrahinta .. :o
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Oljy-ja-kemikaalit/Voitelutuotteet/Vetopyorasto-oljy-skoottereihin-SAE-80W-90-365000/

Vanhat öljyt oli ihan kirkkaat ja ihan riittävästi oli pysynyt sisällä. Oliskos 9 tkm ja 4 vuotta ajetut.

Nuukailija

Solifer Speed 2009 (BT49QT-12-D45), ohjekirjassa sanotaan 10w-40 ja talvikäyttöön 0w-30, olkoon kukainenkin mitä mieltä onkin, mutta noin siinä seisoo :)

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Mä käytän Opelistina GM:n öljyä, jota siis Ooppeliinkin laitan, saa luvan kelvata skootteriinkin. Ei nää moposkootterin koneet mitään lentokoneen-moottoreita ole, tai huippuunsa viritettyjä, kiertävät kyllä nelariksi kunnioitettavasti, ja käytännössä aina on kierrokset kierroslukualueen ylärajoilla.

Eli tuota ainetta menee ooppeliin ja mooppediin, edullistakin se on, eikä tartte olla montaa laatua öljyä nurkissa pyörimässä. Lepo imasee kannullisen öljynvaihtovälillä, tai no ehkä siitä on mopediin ja ruohonleikkuriinkin lirautettu tilkka, ja moottorisahan teräketjun voitelemiseenkin tuntuu olevan ihan sopivaa ;D
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/GM-LongLife-5W30-oljy-5l-dexos2
Liikennesika.

MORPA

Liikennesika.

pera8x

en tiedä onko noista tökäteistä mitään apua. itse kerran kokeeksi ostin yhden purkin x1r:ää, mikä on suunnilleen samaa tavaraa. sama toimintaperiaate ainakin. laitoin sitä ässä mersun koneeseen ohjeen mukaan ja ajelin menemään. kulutus tippui litralla. aikasemmin meni minimissään 10L/100km ja tuon aineen laiton jälkeen pääsikin 9L/100km.

skootteriinkin sitä tökkäsin öljynvaihdossa. sitten sillä ajeltiin jotain vuosi, tms ja seuraava öljynvaihto, niin eihän koneesta tullut öljyä kun puoli desiä pihalle. oli tyhjennysproppu halki ja vuotanut kaikki öljyt mäjelle. ei tuo ollut mitään kiinnileikannut, eikä muutenkaan oireillut. laitoin sitten vaan öljyt sisään ja taas meno jatkui. tiedä sitten, että auttoiko toi aine siihen, ettei kyrvähtänyt.. lopulta vaihdoin virttiely mielessä isomman pytyn ja muut hilut, niin oli se vakio mäntä kyllä ihan ruskee joka puolelta. oli puhaltanut ohitte aika railakkaasti. ja pytty oli ihan, kun peiliä. kiiltävä pinta ilman mitään hoonausjälkiä. muistaakseni jotain 15 tkm. ajettu.

juhaa

Passaakohan 85W140 peräöljy myös talvella?

LS-GL5-peräöljy 85W140
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590029/LS-GL5-peraoljy-85W140-09l

SYM suosittelee 85W140 tavaraa tuonne.

pekpel

Toimii... vaikka ihan tavis 75w85 on parempi talvella, tuo suositus taitaa olla aasian kesään..
Talvellahan kannattaa mopo säätää niin että ryypyn päällä ollessa takarengas pyöriipi reippaasti ja kuumalla moottorilla hissukseen, liikennevaloissa joutuu hiukan jarrulla joskus pitelemään paikallaan.
Eli kun pistää mopon käyntiin se sais lämmetä pari kolme minuuttia takarenkaan pyöriessä ja sehän ne peräöljyt jo notkistaa kuntoon ja sitten vasta ajamaan, kovemmilla pakkasilla tietty pitempi lämmityskäyttö..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

konenikkari

Tekee hyvää mopolle sekä kuljettajalle, lämmityskäyttö, jonka aikana voi tarkistaa, rengaspaineet ja esim. jarrunesteen,
pukea hanskat ja kypärän ;-)
Jos ankara talvi, voi SuOrAhAmPaIsEeN vaihteistoon pistää myös normi mopon sae 30 vaihteisto öljyä.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 21.08.15 - klo:16:49
Toimii... vaikka ihan tavis 75w85 on parempi talvella, tuo suositus taitaa olla aasian kesään..
Talvellahan kannattaa mopo säätää niin että ryypyn päällä ollessa takarengas pyöriipi reippaasti ja kuumalla moottorilla hissukseen, liikennevaloissa joutuu hiukan jarrulla joskus pitelemään paikallaan.
Eli kun pistää mopon käyntiin se sais lämmetä pari kolme minuuttia takarenkaan pyöriessä ja sehän ne peräöljyt jo notkistaa kuntoon ja sitten vasta ajamaan, kovemmilla pakkasilla tietty pitempi lämmityskäyttö..

Itse vierastan ajatusta siitä, että kytkin ikään kuin 'kantaisi', aika nopeasti kiillottuu pinnat lasiksi jos pari minuuttia vähän jokaisissa valoissa joutuu seisomaan ja remonttia saa tehdä ahkerammin.

Voihan sitä ihan kaasukahvasta pitää vähän korkeampia kierroksia, jos ajattelee, että sillä olisi avustavaa vaikutusta.

Kyllähän se mopo lämpiää jo kun puoli kilsaa ajelee ensin tienvarteen.

pekpel

Kunhan ajelet mopolla yhtä monta talvea kuin minä olen ajanut, voi ehkä mielipiteesi muutua..
Voithan kokeilla sitä kaasukahvalla kääntämistä, ehkäpä se kokemus sitten opettaa jopa sinuakin.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..