Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pohdintaa kiinalaisiin skootterimopoihin sopivista öljyistä

Aloittaja Partanen, 15.06.07 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

Timo

Onkohan mulla liikaa öljyä koneessa?Kylmänä toimii vähän paremmin ku lämpimänä.Vähän niinkuin Tommi sano; "meno oli jotenkin tukkoista, tuntui kiihtyvänkin huonommin"
Vaihossa mulla meni sinne 7desiä,ja se on näköjään ihan siihen mittatikun max kohtaan.
Ja huomasin kans ku ajoin eilen semmonsen 30km lenkin,vena kannen huohotin letkusta tuli vähän valkosta vaahtoa.öljyähän se on.mistäköhän tuo johtuis?oisko liiasta öljystä?

tommi

Pikkasen saattaa olla liikaa. Jos valutit öljyt keskituella ja niin koneeseen jää silloin pari desiä ja jos lisäsit 7dl niin koneessa on nyt 9dl. Mulla kun koneessa oli 10dl niin tikku näytti reilusti yli ylärajan. Melkein voisit sen desin valutella pois, lähtee varmaan ihan kallistelemalla öljyntäyttöaukosta.

Mittatikun puoliväliin on se suositeltava määrä, kiertämättä tikkua pohjaan.

Pätmän

Motul 15w50:set on nyt BTM:n koneessa, tuolla esteripohjaisella pitäisi olla hyvä kuumankesto.

Timo

No otin vähän alle desin veks,nyt se näyttää 3-4mm alle tikun ylärajan,saapi olla noin.
Tilasin kans scatterilta perä öljyiks; Bellray Gear Saver Hypoid Gear Oil 80W-90,API-suositukset GL-4, GL-5 ja GL-6.Saa vähän paksumpaa tuonne,ei kilkata niin paljon sitten.
Minä kun kuulun siihen ryhmään,että tykkään kun mitään kilinöitä ei kuulu,pehmeämpi sen parempi :D Tulee aina automaattisesti tarkistettua ja räplättyä skobaa jos vähänki kilisee  8)

purgiaali

Mahtaakohan olla tämä keväinen lämpö syynä, kun talvella laitoin koneeseen 5w40 öljyt, ja nyt on alkanut pieni savuvana seuraamaan skootteria.  ;D

hcjussi

Lainaus käyttäjältä: Walle - 25.05.10 - klo:23:59
Onko öljy missään vaiheessa omituisesti lisääntynyt? Haisee käytetty öljy aina polttoaineelle jonkin verran. Vaihda nyt ainakin öljyt ekaks jos sitä on enemmän kun pitäis tai vaikuttaa bensalta.
Sitten tarkistat bensahanan ettei kummastakaan letkusta tule bensaa. Siitä alipaineletkustakin voi tulla bensaa risasta hanasta. Jos ei vaikka tunnissa tule astiaan (jossa ne molemmat letkut) niin kai sillä pärjää näin ajokautena. Kaasarin venttiili pitäis kanssa tarkastaa jotenkin. Olis helppoa jos vois jättää hanan auki.
Jos nyt on vaan talven aikana sattunut jonkun roskan takia vuotamaan niin riittää öljynvaihto.
Kannattaa se öljyn määrä muutenkin keväällä tarkistaa ettei ole lisääntynyt tai vähentynyt talven aikana.
Huohottimesta ei voi tulla bensaa kaasarivian takia jos moottori kay (siis seoksien tai ryypyn takia). Monisylinterisissä vois tulla jos yksi pytty olis pois pelistä ja laite on joku valvomatta käyvä vaikka genis.
Näissä yksisylinterisissä ainoo vaihtoehto on että bensa vuotaa sammuksissa.    

Joo, nyt tiedän mistä se bensa on sinne joutunut, jos se vaan on mahdollista että sinne voi tällä tavalla sinne mennä. Eli ajelin skootterilla vähän aikaa va sitten kuljetin sitä peräkärrillä kyljellään n. 150 km. En tajunnut tietenkään tyhjentää kaasaria. Ainakin olettaisin että tuosta johtuu, kun ei bensaa tule letkuista itsestään!! Noh, ois vielä sellainen kyssäri että voiko skootterissa käyttää vaikkapa mobilin synteettistä 10W40 moottoriöljyä, mikä on tarkoitettu autoon, kun nyt ei ole muuta kotona ja matkaa ostamaan on aika paljon!!
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

hannu8619

Kyllä se 10w40 passaa, talvella itse ajelin sillä, kesäksi kannattaa tosin hieman jäykempää laittaa ettei nakuttelis niin paljoa. Ise käytän esim gulfin 20w50 moottoripyöräöljyä.
Baotian bt49qt-11

hcjussi

Lainaus käyttäjältä: hannu8619 - 26.05.10 - klo:11:55
Kyllä se 10w40 passaa, talvella itse ajelin sillä, kesäksi kannattaa tosin hieman jäykempää laittaa ettei nakuttelis niin paljoa. Ise käytän esim gulfin 20w50 moottoripyöräöljyä.

Onko autoon tarkoitetussa öljyssä ja moottoripyöriin tarkoitetussa öljyssä jotain eroa muuta kuin nimi?? Laitan nyt sitten tuota 10W40 öljyä tilapäisesti että pääsen ostamaan moottoripyöriin tarkoitettua öljyä!!
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

jalat

Skootterin öljyissä ei ole erityisvaatimuksia, kuten joissain autoissa tai moottoripyörissä on. Jotain ihme märkäkytkimiä jne jne...
Moposkoottereissa yleensä riittää että se on liukasta ja sitä on riittävästi. Eli ihan edulliset perus öljyt riittää missä lukee 10w-40 tai 15w-40 tms... manuaalin mukaan.

hannu8619

Aivan niin, liekkö näissä moottoripyöräöljyissä sitten loppujen lopuksi mitään eroa. Itse käytän tuota Gulfia, kun on niin halapaa ja harvakseltaan löytää tuota 20w50
Baotian bt49qt-11

Coastside

Löysin varastostani vuosikymmen sitten ostamani korkkaamattoman teboilin 10W-30 purkin. Siinä on "vanhoihin moottoreihin". API: SF/CC
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

titan

MOi.löytys autotallista tommosta kun tb outboad 80w90 vaihteisto öljyä jota olen vaihellu perä moottoriin..nyt pitäs alkaa opetella skoden huoltoa ja aattelin vaihtaa moottoriin 5w40 synteettiset mutta käykö skoden perään tuo tb "perämoottorin" vaihteisto öljy..sitä menis mun huolto manuskan mukaan 1dl..eli pitänee mennä apteekkiin ostaan se 100ml lääkeruisku että saa öljyt vaihettua..minkälaisin välein ootte ne perä/vaihteisto öljyt vaihtaneet yleensä..
ps.käytin hakua enkä löytänyt tuosta tb outboadin sopivuudesta skodeen mitään tietoa sillä varmistan kysymällä teiltä asiasta..

jalat

Eiköhän se käy, kun on sopivaa 80W90 litkua. Erikoisvaatimuksia skoden peräöljyjenkään suhteen ei ole. Ei muutakun vanhat pois ja uutta sisään. Peräöljyjen virallinen vaihtoväli lienee jotain 6000km välein. Itse joskus vaihdoin 2000km jälkeen peräöljyt ja ne oli kuin uudet. Eli suotta niitä ihan tiiviisti vaihtelee.

titan

käykö tb out boad 80w90 perämoottorin vaihteisto/perä öljy..kiinan skoden perä öljyksi..menis 1dl..huolto manuskan mukaan

Coastside

API luokitus tuntuu sopivalta ja erityispiirteenä on täyttöpullon muoto joka sopii skootteriin.

GL (gear lubricant) 3 - 5 sopivat skoduihin. Lisäaineistuksen (antiwear) määrä lisääntyy 1 - 6 numeron mukaan ja kaikki luokat kelpaavat.

Lisäaineina tuntuu olevan rikkiä ja fosforia, joten vettä ei kannata päästää systeemiin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04