Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pohdintaa kiinalaisiin skootterimopoihin sopivista öljyistä

Aloittaja Partanen, 15.06.07 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

Timo

varikopan puolella...kumarrut niin näät ison pultin pään.

Niin mitäs oote mieltä,kannattaako se vaihtaa 15w sisälle?

"Mitäs ootte mieltä tosta Mobilin Super 2000 10w40 öljystä?

ite oon sitä pääasiassa käyttäny,ihan jees,tossa vaan viime vaihossa ku vaihoin uuden koneen solikkaan,ostin tota, tuntu jotenki aika juoksevalta,oli lämpösessä tuo pullo,melkein juoksevampaa ku 5w40...
Muutenki mietin et kannattaako sisäänajossa olla juoksevampaa vai paksumpaa öljyä?onkohan sillä mitään vaikutusta?
Nyt ajanu 63cc sylkkää 200km sisään,vaihan tossa 300km kohalla uudet sisään,mietin et pitäskö kokeilla 15w40.On tolla 10;lläki aika kova tuo koneen ääni kilkatus,ei oikein pehmeesti käy "

hannu8619

Kokeile tuo 20w50 jos mahollista, mulla loppui kilkatus ja naputus sillä, käy tosi pehmeesti. Ennen oli valvolinen 10w40 ja kilkatti melkolailla...
Baotian bt49qt-11

Plom

15W40 on se oikea vískositeetti , mikä on tässäkin ketjussa monta kertaa todettu.

Jari

Reilun 13000 km matkalla ei meidän skootterin kone kilissyt tai naputellut 10w40 koneessa.
Eipä olleet kyllä venttiilinvälyksetkään turhan suurelle säädettynä, saattaa vaikuttaa.

tommi

Ainahan 20w-50 on parempi vaihtoehto kuin 15w-40 öljy kun siinä voiteluominaisuudet säilyy parempana mitä kuumempana kone käy. Mitä isompi pytty sen kuumempana kinkin kone käy, sylinterin seinämät on esim. 82 pytyssä jo melko ohkaiset. Ja onhan noita vakiopyttyjäkin kuumaleikannut kiinni.

Mitä paksumpaa, sen parempi sanoisin minä, oli kyseessä sitten vakio tai viripytty. Siis kesäaikaan. Talvella sitten vähän ohuemmat. Moottoripyörissä 20w-50 on ihan yleisesti käytetty öljy juuri siksi että se kestää hyvin kuumaakin konetta.

Kinkin koneessa mekaaniset äänet kasvaa suhteessa sylinterikokoon, sen olen huomannut.

Timo

Mä nyt ostin motonetistä Motulin 15w50,koklaan sitä, jos kävis vähänhiljasemmin kone...jos ei niin oli siel Valvolinen 20w50,suht halpaan hintaan jos ei tuon kanssa onnaa.Se on kyllä totta et nää käy jumalattoman kuumina näin kesä aikaan...varikopassaki vois paistaa jo kananmunan,miettii vaan mitä lämpötiloja siel koneessa on...

karkulainen

Minulla parani jäähdytysteho huomattavasti sen uuden puhaltimen kanssa, ei käy läheskään niin kuumana kuin aikaisemmin.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

tommi

Mulla on myöskin se sama "tehopuhallin" enkä ole huomannut mitään eroa vanhaan ropeliin, kone käy edelleen kuumana kuin hellankoukku. Mulla on tosin 82cc pytty joten se selittänee osin tuon tehottomuuden..

Coastside

Kinkkumittari on hyvä keino tarkistaa miten kuumana kone käy. Se vain kopan alle sylkän taa tai tulpan vierestä. Digimittarilla lukee ajaessakin mutta kustantaa enemmän. Näiden jäähdytys on arveltu riittävän tropiikin helteisiinkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Yllättävän pitkään menee ennenkuin öljypumppu alkaa nostamaan öljyä venttiilikoneistoon saakka. Säätelin eilen venat ja tsekkasin samalla öljypumpun toiminnan. Annoin koneen jäähtyä ja starttasin koneen käyntiin niin meni peräti ~50 sekkaa ennenkuin alkoi kunnolla sylkemään öljyä keinuvipujen välistä. Sitten sitä alkoikin tulemaan niin paljon että piti sammuttaa kone ettei joka paikka ollut öljyssä. Ajattelin kuitenkin vaihtaa uuden öljypumpun kun tuolla on kuitenkin ajettu jo 20 000km. Voisi vaihtaa samantien sen tehokkaamman pumpun mitä näihin on saatavilla. Sekin osaltaan auttaa pitämään koneen lämmöt kurissa.

http://tinypic.com/player.php?v=wmh7w0&s=5

purgiaali

Lainaus käyttäjältä: tommi - 30.04.10 - klo:15:28
Yllättävän pitkään menee ennenkuin öljypumppu alkaa nostamaan öljyä venttiilikoneistoon saakka.

Taitaa olla pumppu sökönä tai tukossa. Joskus kokeilin venttiilejä säätäessä pumpun tehoja ja jo startatessa lensi öljyä niin että oli muutama lusikallinen lattialla.

tommi

Mullakin olisi sellainen muistikuva että joskus ihan polkaisemallakin olisi ruikannut öljyä keinuvipujen välistä. Silloin taisi olla kuitenkin kyseessä lämmin kone. Tossa videolla se on ihan kylmänä.

Joka tapauksessa tuon 50sek jälkeen öljyä pulppusi oikein kunnolla ihan tyhjäkäynnilläkin että ainakaan tukossa pumppu ei ole. Olisikohan vain väljä. Mitään kulumisjälkiä ei ole keinuvivuissa eikä nokka-akselissa joten hyvin voitelu ainakin pelaa käytännössä.

tommi

Laittelin tänään uuden öljypumpun, ei mennyt kuin vajaa tunti koko operaatioon. Pakoputki irti, magneetto veks ja muutama lohkopultti auki ja öljypumppu irti ja uusi tilalle, näppärä homma. Muuten kaikki ok mutta nyt nostaa huonommin öljyä kuin vanhalla pumpulla. Öljyä alkaa pruikkaamaan keinuvivuille vasta kun kierroksia on reippaasti, tyhjäkäynnillä ei tule juuri mitään.

Vanhalla pumpulla nosti ihan hyvin tyhjäkäynnilläkin, suorastaan pulppusi keinuvipujen välistä. Nyt ei tule mitään. Mielenkiintoista. Tässä öljypumpussahan on kaksi O-rengasta jotka laitoin satavarmasti hyvin paikalleen. Mitenkään väärin tätä pumppua ei saa asennettua kun yhdessä kulmassa on kohdistusholkki eli se tulee väkisinkin oikeinpäin.

On nämä mielenkiintoisia vehkeitä, aina kun jotain laittaa niin joku menee pieleen. Pitänee huomenna laittaa vanha pumppu takaisin. Tässä uudessa on jotain mätää  :-\ Siis kyseessä ihan vakio öljypumppu, ostettu Storm-Motorilta.

tommi

Tulipa tänään kokeiltua ihan huvikseen miten mopo kulkee jos koneeseen laittaa tasan litran öljyä. Alkoi kummasti nykimään kun ajoi tasaista 50-60 vauhtia. Ei kuitenkaan savuttanut lainkaan mutta meno oli jotenkin tukkoista, tuntui kiihtyvänkin huonommin. Valuttelin pois pari desiä ihan vaan kallistamalla mopoa ja kävin kokeilemassa niin ei enää nykinyt ja menokin oli taas ihan normaalia, kiihtyi hyvin ja kulki moitteettomasti.

Yllättävän paljon vaikuttaa tuo pari ylimääräistä desiä. Joku täällä väitti ettei konetta voi ylitäyttää keskituella mutta kyllä sinne vain saa menemään sen litran ihan kevyesti.

Eniten yllätti tuo nykiminen, melkein kuin olisi joku sähkövika ollut kyseessä.

Coastside

Minä postasin sen kuvan siitä säiliöstä joka saa olla reilusti täynnä eikä kampura ota siihen, varsinkaan kun pumppu nostaa pari desiä yläkertaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04