Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia SR50 2006 piaggiomoottorin öljypumpun testaus

Aloittaja mopotinx3, 12.02.20 - klo:10:03

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Pikkuhiljaa alkaa olla aika testata uutta bensapumppua. Ennen sitä olisi selvitettävä öljypumpun toiminta eli onko se ollenkaan toiminnassa. Vanhaa bensapumppua tutkittaessa se vuoti öljyä, joten veikkaan, että edellinen omistaja on ajanut sekoitusbensalla.  Jostain luin että ditechissä on erilainen öljypumppu, joka pumppaa vähemmän kuin kaasutinversiossa.  Ebayssa tarkastelin öljypumppu tarjontaa,  kuvissa näkyi jopa remmi. NPM.fi sivuilla tämä varmistui, remmihän siellä oli ZD4VFB mallissa.  Kannattaa  varmaan käynnistää  seosbensalla. Keewayssa on helppo katsoa öljyntulo, kun sitä tulee aika paljon säädön ollessa täysillä.  Onko kukaan askarrellut ruiskupiaggion öljypumpun kanssa, onko sen toiminta helppo tarkistaa?
Huomasin räjäytyskuvista, että vesipumppu ilmeisesti vetää samalta muovirattaalta kuin öljypumppukin.  Kampiakselilla ei kuitenkaan näy mitään erillistä ratasta. Vetääkö remmi suoraan kampiakselilta? Avaamalla tämä selviäisi, mutta olisi hyvä tietää etukäteen, mitä osia pitää tilata.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Sepi6

#1
Eipä tullut omasta aukaistua, epäilen kuitenkin sitä että remmi vetäisi suoraan kampiakselilta, todennäköisesti siellä on samanlainen pyörä kuin pumpunpäässä. EDIT::: kyllä se vaan kuvista päätellen näyttää että suoraan akselilla on eikä ole edes hammastusta. Toisaalta esimerkiksi Piaggio ZIP  mallissa  on hammashinalle oma pyörä kampiakseliin mutta se näkyy osaluettelossa, moottorin malli C25AM.
https://www.easyparts.nl/Aandrijftandwiel-Av.-Oliepomp_(Genuine-Parts)-p32501313
2006 on tavallaan välivuosi kun on Morrinin moottorilla olevia sekä Piaggion moottorilla olevia
Piaggion Pure Jet moottori... runkonumerosta voisi päätellä moottorin tarkemman mallin, ehkä IE361
Morrini Ditech moottori- vesipumppu suoraan kapuran päässä
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

konenikkari

#2
Toistan itseäni, mutta ditech eikä purejet moottoreita, piaggio Hiper piaggio EI VOI KÄYTTÄÄ seosbensiinillä.
Eikä muitakaan ko. laitteissa esiintyviä moottoreita
Tuo kyseinen remmihän saa vetonsa suoraan kampiakselilta ,joka pyörittää apuakselia joka myös vesipumppua,
joka sijaitsee, ikävästi, lohkojen välissä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Sepi6

#3
Kuten Konenikkari viisasti kirjoitti: DiTech on Aprilian nimi ruiskutusjärjestelmälle ja PureJet on Piaggion nimi samalle asialle. Tuo ruiskutustekniikka voi olla leivottu Piaggion tai Morrinin valmistamaan moottoriin joka voi olla kiinni eri merkkisissä skoottereissa EDIT Moottorin valmistajat on tietenkin Piaggio ja Minarelli ei Morrini
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Sepi6 - 12.02.20 - klo:11:57
Kuten Konenikkari viisasti kirjoitti: DiTech on Aprilian nimi ruiskutusjärjestelmälle ja PureJet on Piaggion nimi samalle asialle. Tuo ruiskutustekniikka voi olla leivottu Piaggion tai Morrinin valmistamaan moottoriin joka voi olla kiinni eri merkkisissä skoottereissa

Totta, noiden lisäksi on noita ruiskuja myös leivottu minarelli moottoreihin.
Tosin niitä ei kait ole koskaan myyty Suomessa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Palosella

Sen öljypumpun testauksen voi suorittaa ottamalla sen pumpun hihnan pois päältä ja pyörittämällä sitä pumppua varovasti vaikka akkukoneella. Niin minä ilmasin yhden Ditech-koneen öljypumpun koneremontin yhteydessä.

mopotinx3

#6
Lainaus käyttäjältä: Palosella - 12.02.20 - klo:13:39
Sen öljypumpun testauksen voi suorittaa ottamalla sen pumpun hihnan pois päältä ja pyörittämällä sitä pumppua varovasti vaikka akkukoneella. Niin minä ilmasin yhden Ditech-koneen öljypumpun koneremontin yhteydessä.
Täytyy kokeilla tuota porakonekikkaa.  Jos se kerran syöttää niin pirun vähän öljyä, niin parempi laittaa siihen vauhtia porakoneella.  Löysin Youtube videon öljypumpun remmin vaihdosta. Kyllä siellä ratas on kampiakselilla ja kun näin sen videolla, niin löytyihän se NPM.fi varaosasivuiltakin.  Piaggioaprilian öljypumppu on aika helposti kaivettavissa esiin etuvariaattorin vierestä.  Remmi on ainakin vaihdettava, kun sen vaihtoväli on 15000 km.  Jos vesipumpun/öljypumpun remmi näyttää juuri vaihdetulta niin en laita 15 euroa menemään turhaan. Jos kone lähtee käyntiin, niin ei tarvitse ostaa kaasutinmallin öljypumppua, joka ilmeisesti syöttää enemmän voiteluainetta. Peukut pystyyn, että moottori toimii. Penkin alta löytyi toinen kaasuläppärunko, on ilmeisesti yritetty sillä korjata.  Täytyy opettaa se uusi läppärunko, kun osa on ollut ollut irti ja vikakoodi siitäkin päällä. Etukatteen allekin on vilkaistava, jos ei ole yhtään öljyä säiliössä, on varmasti ajettu seosbensalla.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#7
Kääk, tietenkin unohtui se laatikko, jossa oli uusi pumppu.Bensaa, öljyä, sähköliittimiä, letkuklemmareita, ja abikopihdit ym oli kassissa. Ei kun tänään uudemman kerran asennusreissulle. :)  Öljysäiliö oli aivan täynnä, joten voi olla, että pumppu on toiminut edellisellä omistajalla. Ohkä otan vielä tuliterän puristusmittarin följyyn, niin saa tarkistettua senkin asian.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

Ei lähtenyt käyntiin, kipinä on hyvä ja tarkistettu aikaisemmin. Päätin tarkistaa läppäventtiilit. Pirun hyvää terästä nuo antitamper-ruuvit, Ei meinannut millään saada hakattua meisselillä irti. Syy oli osaksi laaduttoman meisselin joka tylsyi heti, ettei saanut iskettyä ruuvia liikkeelle.  Läpät olivat valitettavasti ehjät.Nyt kiinnitin huomioni ilmakomressorin pykineen näköiseen letkuun. Otin irti ja kokeilin pyörittää moottoria, ei sieltä mitään painetta tullut, eli ei voi lähteä käyntiinkään.  Harmi, nyt loppui into ruiskumoottoriin,  siirryn tästä eteenpäin muuttamaan tätä  kaasarimalliseksi. Ei kannata haaskata aikaa turhaan ja kalliiseen nysväämiseen. Kaasuttimia on jäänyt varastoon lukuisista Keewayprojekteista. Eihän se imukaulakaan käy, mutta niitä saa noin kympillä.
Akun takana oli vapaana sininen kaksijohtoinen naarasliitin irti, sen vastakappaletta ei löytynyt mistään. Onko kukaan tietoinen tästä liittimestä, jossa on punamusta ja harmaa johto, mikä sen virka on? Sylinterin kannessa ainakin on kaikki liittimet paikoillaan.
Aprilia Sportcity One 50 4t

konenikkari

#9
Kompressorin tuotto on todella olematon, sen tilavuus on n.3,5cc,
joten ei pienellä pyörityksellä paljoa tuota, varsinkaan jos kompressori on kuiva.
Se ylimääräinen liitin vois olla, öljyn pulssipumpun optio, värit ei vaan sovi.
Kaikkikin noiden kapineitten varaosat on poistomyynnissä, kannattaa kysyä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mopotinx3

Voihan tuota ilmakompressorin ostoa harkita, kun bensapumppu tuli maksamaan vain 40€ tarvikkeineen. Se hyrrää nyt nätisti ja sammuu aika nopeasti virran päälle laiton jälkeen. Se vanha bensapumppu piti hirveää myökkää. Onhan kevääseeen vielä aikaa,  Satasen mopoon ei kuitenkaan viitsi laittaa mahdottomasti. Continental Renkaat tilasin jo, maksoi melkein mopon hinnan :)  Kompressorin letku pitää ainakin uusia, kun oli halkeamia molemmissa päissä. Sininen liitin voi olla joku varapiuha, löysin netistä korjaamokirjan, jossa on värikuvia, mutta yhtään sinistä liitintä ei näkynyt. Tulipahan selväksi, että tämä on virallisesti IE361,  Aprilian oma Minarelli kone on IE50.
Tavoitteena on C364 eli kaasutinmalli.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

Jos jotenkin varmistuu osien kunto, on niillä myyntiarvoa. Joku saattaa pitää ajokunnossa tai vain entistääkin, olihan tuo ruiskukausi erityinen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sepi6

Kun sen kompuran tuotto on pieni, on tuo lähtevä letku oltava myös hyvin lähellä alkuperäistä tilavuudeltaan. Omastani sain kompuran elvytettyä puhdistamalla sen huolellisesti sekä öljyämällä sen.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

mopotinx3

#13
Yritin ottaa puristusmittauksen, mutta se osoittautui tilan puutteen takia mahdottomaksi. Konepaketti pitäisi ottaa irti, jotta mittarin saa kiinni.  Nyt on edessä kaasarikoneeksi muuttaminen. Ei sekään aivan ilmaista ole, mutta sitten on ainakin huolto helppoa. Kokeilen aluksi kiilata läppärungon kurkun sisään jonkin kumiputken tai voihan sitä värkätä jopa säädettävän kaasuläpän/sytytysennakon, niin näkee mikä ennakko on paras. Kaasarikoneen öljypumppu ja imukurkku/kaasari on jo tulossa.
Laitan uuden aiheen tästä rojektista, kun säätö on edennyt ja kone taas käy. Kiitokset kommenteista.  En viitsi alkaa leikkiä ilmakompressorin kanssa, kun ei se puhaltanut hitustakaan. Vika on ymmärrettävissä, kun on 30000 km mittarissa ja kompressorin mäntä on jynssännyt saman matkan. Seuraavaksi tietenkin ruiskusuutin olisi ollut epäkunnossa, joten palaan 2-t tekniikan juurille, kaasutinmopoon. Tulee oikein dellorto, jossa vaijeriryyppy. Nyt loppuu sähköryypyn kanssa ropaaminen. :D
Aprilia Sportcity One 50 4t

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 16.02.20 - klo:09:11
Kompressorin tuotto on todella olematon, sen tilavuus on n.3,5cc,
joten ei pienellä pyörityksellä paljoa tuota, varsinkaan jos kompressori on kuiva.
Se ylimääräinen liitin vois olla, öljyn pulssipumpun optio, värit ei vaan sovi.
Kaikkikin noiden kapineitten varaosat on poistomyynnissä, kannattaa kysyä.

Se toinen ylimääräisen sinisen liittimen johdin on ruskea, ja se on pulssipumpun optio.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)