Kirjoittaja Aihe: Aprilia SR50 vm 2006 Factory IE361 Piaggion männän pituus?  (Luettu 673 kertaa)

Poissa mopotinx3

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 235
Sain sylinterin purettua pois tästä mopostani.  Se näytti lähes ajamattomalta. Myös kampiakseli oli loistokunnossa,  saattaa olla, että on jo vaihdettu kertaalleen.
Nyt on kaksi hyvää sylinteriä, toinen on 40,5 ylikoossa ja vielä parempi kuin moposta juuri irrotettu.  Kun pyöritin kampiakselia, mäntä haukkasi lievästi kiinni siihen kyhmyyn, joka on ilmapumppua varten valettu limppuun kiinteästi. Mäntä on ilmeisesti kaasarikoneen ylipitkä mäntä.
Onko kellään tietoa, minkä pituinen mäntä kuuluu ruiskupiaggioon? Yritin googlata, mutta löysin vain kaasarikoneen männän pituuden, joka oli Meteor merkillä 54mm.
Ajatelkaa, jos olisin saanut tämän käyntiin ja antanut kunnolla hanaa.  Mäntä ja kiertokanki olisivat varmaankin kietoutuneet toisiinsa oikein kunnolla.
« Viimeksi muokattu: 26.02.20 - klo:21:00 kirjoittanut mopotinx3 »

Poissa Sepi6

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 406
Viilailet vaan mäntää lyhemmäksi tai paremminkin kolon tuohon kompuran epäkeskon kohtaan. Tuosta opusta jos et vielä ole nähnyt http://www.donwerner.dk/files/pdf/Aprilia%20SR%2050%20Factory%20New%20Workshop%20Manual.pdf
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6176
  • Professional mechanic 50V NITROX
Mulla Tec-X merkkinen mäntä joka sopii molempiin, siis kaasari ja ruiskumalliin.

klik. suurenee

Mitat tuossa tapin alasyrjästä helmaan 20mm
tappi                                                  12mm
tapin yläsyrjästä yläkulmaan                19,7mm
+  kupu                                                2 mm
Kokonaispituus                                    53,7mm

Mäntä ei saa ditech:iin asennettuna tulla yläkulmastaan yli sylinterin tasopinnan, mieluusti 0,1mm vaille.
« Viimeksi muokattu: 27.02.20 - klo:18:19 kirjoittanut konenikkari »
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa mopotinx3

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 235
Mittasin männän ja se on 52mm(ei kupu mukana) kummassakin pytyssäni.  Ei siinä ole kuin 1mm liikaa. Kysyin tänään männän virallista pituutta Suomen maahantuojalta, jos sattuisivat vastaamaan.
Tuleehan se kuntoon kun millin lyhentää. Tässä ei ole pelkoa, että pakoaukko paljastuu, vaikka nappaisi 5 mm pois.  Löysin jo tuon hyvän ohjekirjan aiemmin, siitä puuttuu kuitenkin moottoriosio.  Youtubessa on Piaggin koneen purkuohjeita, mutta moottorin lohkoja ei tarvitse avata tässä koneessa.
Nyt on sähkötkin tehty kirjoituspöydälle, levein GY6 DC-CDI antoi hyvin kipinää, kun magneetilla tökki triggerkäämiä, Monkey puola oli käytössä.  Kokeilin kapeampaakin boksia, mutta se napsahti ja päästi ikävää sähkönhajua, sen täytyi olla AC-boksi. Nyt se on vainaa. Tee-se-itse sähköt on mukavat, ei tarvitse leikkiä tuon kaasuläpän kanssa ja saa varmasti tarpeeksi sytytysennakkoa eikä ajonesto pääsee estämään kipinää. Voin käydä lukkosepällä teettämässä vara-avaimen, joka on ilman sirua.  Virtalukolta menee kyllä ohjausyksikköön piuhat, että voi olla että sähköt pimenee kokonaan siruttomalla avaimella. Tuli kerran tilattua KOSO-tyylinen mittaristo, jossa sähköinen nop.mittarianturi ja analoginen iso kierrosmittari. Laitan sen, jos orkkismittari ei näytä mitään. Pitää tutkia, jos voisi käyttää alkuperäisiä kahvojen kytkimiä.  Kun kaikki ruiskuvehkeet on pois pelistä, voi olla että näyttö on pelkää erroria.
Toivottavasti vauhtipyörä lähtee pois, joskus on ollut niin lujassa, että vain rälläkkä auttaa. Sitten vain ylimääräiset nystyt pois ja sähköt on valmiit.
Tämä netistä kopioimani sytytyssysteemi jää Aprilian valojen ja latauksen rinnalle itsenäiseksi systeemiksi.
« Viimeksi muokattu: 27.02.20 - klo:21:09 kirjoittanut mopotinx3 »

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6176
  • Professional mechanic 50V NITROX
Huomaa että jonkun valmistajan mäntä voi olla myös yläpäästään pitkä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa mopotinx3

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 235
Nämä molemmat pyttysysteemini ovat Piaggiosta, joten mitat on muuten ok.   Nakkilasta kerrottiin viralliseksi männän mitaksi 52mm. Jos mittaa männän reunasta ilman kupua, se tekee noin 50mm. Silloin jää reilu 1mm väli kampuraan.
Pirun kylmä tuli taas, nyt on remontti seis, onneksi ehdin ottaa tuon moottorin irti hyvän sään aikana. Tiivisteet pitää tilata ja ryyppyvipu ja tietenkin kaasu/öljypumpun vaijeri. Variaattori ja remmi näytti hyvältä.
« Viimeksi muokattu: 28.02.20 - klo:09:55 kirjoittanut mopotinx3 »