Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Työkaluja ja kemikaaleja

Aloittaja Coastside, 31.07.08 - klo:22:06

« edellinen - seuraava »

Samppa

Kylläpä pääsi Feini tositoimiin heti viikonloppuna, kun tein sähköjohtoja varten rakennustyömaalla väliseinien alajuoksuihin ja runkotolppiin koloja, nätisti meni, eikä tarvinnut taltata tai moottorisahata. Samalla katkoin yksistä karmeista pari senttiä pois lattialämmitysvalun alta.

Jottei mene ihan ohi aiheen, niin kokeilin myös reikien tekoa 10 millisellä terällä NRG:n vanhoihin katteisiin joihin vedän jossakin vaiheessa hiilikuituverkot tai pleksin (ja ledit alle). Tarkkuus on hyvä, KUN vaan opettelee pitämään laitteesta kunnolla kiinni eli siis löytää oikean asennon. Kierrosluvun kanssa saa olla melko tarkka, koska varsinkin suurella nopeudella aloittaessa yleensä haukkaa vähän turhan paljon rajausaluen ulkopuoleltakin.   

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Asennuspukin uusi versio sallii 360 käännön ja varia lukuunottalatta kokoamisen
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Männän sokan kiinnitys on ratkaistu :) Pihtien kärki ohennetaan niin että se mahtuu väljästi siihen 4 mm koloon tapin reijän vieressä. Aivan kärkeen tremelöidään ensin kolot joihin lanka lukkiutuu ja kärki pyöristetään. Ote läheltä toistä päätä ja toinen pää syvälle reikään, varmisten kynnellä tms. ja kolon kohdalta kampeaminen pihdeillä sisään. Lopuksi tarkistus, jotta sokka on urassa, jolloin se kiertyy, niin että päät asetetaan joko ylös tai alas. Pihdit eivät enää kestä muuta käyttöä. Suojasin kärjet letkun pätkillä.

Kuvan pihdit  on näytiksi miten tarkka mitoitus on oltava. Mäntä on hyvä tukea paikoilleen puupalikoilla vaarnojen väliin. Kiilaksi muokatut vastakkaisista suunnista, joka kiilaa myös kangen. Sokka vaatii aika paljon voimaa saada sisälle.

Muutama koeasennus varmisti että se toimii.

Coastside

Peräöljyn täyttöön sattui käteen ominaispainomittari, johon pystyy imemään 0,2 desiä öljyä ja kärki mahtuu reikään. Poistin uimurin ja täyttämään. Kevein väline tähän mennessä. :)

Edit.
Toimi kun koppa ei ollut tiellä, ja kopan kanssa vaati letkun jonka päässä on suutin tippakannusta. Oli työläs joten tein pallo-mallisen samalla letkulla joka täyttää kahdella täytöllään.

Samppa

Itse olen käyttänyt myös samaa laitetta ja toimii paremmin kuin ruiskut. Omani hain aikoinaan Biltemasta.

pekpel

Perä täyttyy näppärästi ihan tavallisella tippakannulla..
Bilteman versio moisesta:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Oljyt-ja-rasvat/Oljykannu-20720/
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Minä uskoin myös tippakannuun, kunnes havaitsin että se kusee alleen, kaatuilee tahrii ja lopulta ei pumppaa mitään ja sillä saa kipeän peukalon.

Tuo iso pipetti on niin helppo että naurattaa.

InsOmnia

Itse olen hakenut apteekista desilitran vetoisen lääkeruiskun jolla on tosi näppärä ruiskauttaa ölpät skootterin perään.
Hintakaan ei päätä huimaa. ;D

pekpel

Mulla on wanha messinkinen desin vetävä iso ruisku ja toinenkin missä on lasisylinteri mitta-asteikolla..
Museokamaa molemmat mutta tiiviissä käytössä edelleen..

Tuo tippakannu oli lähinnä niille jotka alkaa skopaa kaatamaan kun ei keksi ja hoksaa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

viisnelonen

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Samppa

Mulla on tollainen vastaava Bilteman pumppu, jota olen käyttänyt pääasiassa mönkkärin öljyjen vaihdossa (kun vaihtanut aika-ajoin yläkautta). Laitehan toimii ihan hyvin, mutta puuha on helkkarin paskaista. Käytännössä tohon pumppuun kun jää aina öljyä ellei sitä sitten purkaa osiin ja putsaa joka kerta operaation jälkeen. Sitten öljyinen pumppu jossakin nurkassa valuttaa sitä öljyä lattialle, hyllyyn ties minne ja luonnollisesti kerää vielä päälleensä kaikki tallipaskat sahanpurusta kipsilevypölyyn.

Toinen ongelma on itse pumppausvaihe, kun kädet loppuu kesken. Eli siis, ulostuloletkuakin olisi hyvä pitää kiinni ettei roiski joka paikkaan, mutta itse vehkeestä pitäisi silti pitää kiinni pumpatessa kahdella kädellä.

Summa summarum

+ Erinomainen apu
- Letku saisi olla pidempi, jotta ei sotke pumppausvaiheessa
- Siivoominen vaati luonteeltaan siivompaa henkilöä, kun minä olen

+ Käytän silti edelleen...

EDIT: Kuva pumpusta:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Moottoritarvikkeet/Tyokalut-ja-varusteet/Oljynvaihtopumppu-260006/

Coastside

http://www.tuningmatters.com/2011/08/30/how-to-find-the-right-tools-for-scooter-tuning/  Yksi näkemys mitä työkaluja tarvitaan ,,, Jopa prässättyjä holkkiavaimia ja tusinan vasaroita. ;)

Coastside

Tein pyöränlaakerin työntimen. Tanko pujotetaan sisälle ja kiilalla levitetään pää että se ottaa laakeriin ja voi "lyödä" sen ulos. Vain jos on pakko lyödä kylmänä.

Vanteen kuumennus liki sata asteiseksi tekee työn siistimmin. Vanteessa missä navassa on "kuppi", voi kaataa kiehuvaa vettä pari litraa sen kautta. Muovipussiakin voi käyttää astiana pitää koko vanne siellä. Liekkitoho on tehokas ja suuntaaminen helppoa.

Uusien asennus sujuu kierretangosta ja muttereista tehdyllä puristimella jossa on hyvä käyttää ulkokehän kokoisia holkkeja ja tehdä asennus vanne kuumana. Hylsysarjan hylsyistä jokin voi olla juuri oikean kokoinen. Minulle sattui baotianin 32 mm laakeriin mätsäämään 24 mm hylsy joka käy myös takapyörän mutteriin.

Edit.  Uusin malli on 12 mm pultti josta kanta pois, 6,5 mm poikittainen halkion päätyreikä ja 4 mm pitkittäinen pistepuikkoa varten jolla se levitetään. Pituus reilusti vanteen leveyttä suurempi.

-Zone-

Kylmästi vaan raudan pala reiän päälle hitsaamalla laakeriin kiinni ja tuurnalla lyö laakerin toiselta puolelta irti.

Coastside

Se lämmittää myös vannetta, joka tekee puolet työstä.