Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Uudesta Aprilia sr 50 Factorysta murenee kate?

Aloittaja Eki, 21.06.16 - klo:06:17

« edellinen - seuraava »

Eki

Takuun alla olevasta Apriliasta murtuu etukate, olen käynyt paikallisen edustajan luona, ottivat katteesta kuvia ja lähettivät Sumekolle, mikä on kyseisen merkin maahantuoja, saapas nähdä mitä maahantuoja vastailee vai tuleeko kate ja asennus takuuseen? skootteri & mankkujalka 004 & mankkujalka 005 & mankkujalka 014 & mankkujalka 007. 5000km:n huolto olisi tulossa, mutta en huollata vaan huollan itse, huollon hinta olisi 150€ eikä mulla ole ns varaa maksella moisia kun pystyn itse tekemään nuo samat työt ilmaiseksi, no mitä nyt peräöljy ja mahdollinen tulppa maksaa, takuuhan on nytkin voimassa 24kk, mutta tietysti raukeaa mikäli jättää huollot tekemättä merkkiliikkeessä, sen ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa mitenkään katteiden takuuvaihtoon, kun ne omia aikojaan murenee, ilmeisesti vääränlaisen asennuksen takia (edellisessä Apriliassa kestivät moitteetta 24.000km), mikä sillä oli ajettu kun möin pois. Eki
Vuodesta 1997 alkaen 29:s scootteri.

Coastside

Veikkaan kuljetusvauriota joka nyt ajan myötä tuli esille. Nehän tulee kääreissä niin ettei naarmuja tule vaikka muovit rutajaa.

" on vain kahdenlaisia skoottereita, niitä joista katteet on hajonneet ja niitä joista ne tulee hajoamaan" ;)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Huolloista saaduilla rahoilla varmaan osin kustannetaan noita takuukorjauksia. Siksi takuu raukeaa kokonaan, kaiken osalta, jos ei huollata merkkihuollossa. Takuuhan on vapaaehtoinen.

Virhevastuu on sitten eri juttu. Katteiden oletetun käyttöiän luulisi oöevan pidempi, kuin se tässä tapauksessa on ollut.

(On myös sellaisia skoottereita, joissa ei ole katteita)  ::)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pera8x

partasen kanssa samoilla linjoilla. jos et käytä ajallaan huollossa, niin voivat katkaista koko takuun, mukaanlukien ne katteet, vaikkei niitä mitenkään huolletakkaan. ei liikettä kiinnosta palvella sellasia asiakkaita, mistä ei ole mitään muuta hyötyä, kun haittaa liikkeelle.

mutta. koita hoitaa tuo kateasia pois, ennenkun määräaika huoltoon tulee täyteen. näin ollen laitteesi on vielä takuunalainen peli. tosin, joskus "good will":iäkin olen nähnyt joissain tapauksissa, mutta ne ovat olleet lähinnä niitä, että asiakas on hoitanut laitteensa määräaikaishuolloissa ajallaan ja jonkun ajan päästä, kun takuuaika on umpeutunut, niin on moposta jotain hajonnut ja se on silti mennyt "takuuseen". luulen, että ei olisi mennyt, jos olisi huollot jätetty teettämättä ko liikkeessä.

Samppa

Virhevastuu on lakisääteinen juttu ja vaikka takuuta ei olisikaan niin se pätee noin uudessa skootterissa. Katteiden oletettu käyttöikä on aivan varmasti pidempi, kun se tässä tapauksessa on ollut.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Missä, tai kuka niitä tapauksia sitten hoitaa ja ajaa, jos kuluttajan ja myyjän näkemykset eroavat siinä, että mikä on katteiden oletettu käyttöikä? Eli onko virhevastuu sanahelinää, ja jokainen tapaus sitten puidaan eri oikeusasteissa?

Virhevastuu ei kata kaikkia kuluja tietääkseni. Eli niissä tapauksissa asiakas joutuu yleensä maksamaan jonkin osan loppusummasta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/valituksen-tekeminen-auton-virheesta-tai-huollosta/

Kuluttajaneuvontaan yhteyttä, mikäli normaali reklamointi ei näytä tuottavan tulosta.

Virhevastuu ei ole sanahelinää. En ole itse moottoriajoneuvojen osalta joutunut näin pitkälle, mutta muuten olen ahkerasti reklamoinut sellaisista tuotteista, joiden olisi voinut olettaa kestävän hajoamistaan pidempään ja käytännössä joka kerta myyjä on purkanut kaupan tai toimittanut toimivan / ehjän tuotteen ja ainakaan näiden osalta ei mitään kustannuksia ole tullut.

Noiden surullisenkuuluisien Audien (1.8L) moottoriongelmien (4L öljyä / 1000km) osalta ilmeisesti maksuja on tullut myös kuluttajille.

Eki

Takuu saakin raueta, olen tietoinen jos jätän tietyt määräaikaishuollot tekemättä ja teen itse, mutta kun vika kuvattiin ennen 5000km:n määräaikaishuoltoa ja sen voisi vieläkin suorittaa, mutta siihen on tehty jo kaksi huoltoa a80€ ja nyt 5000 huolto olisi 150€ sekä jatkossa 5000km:n välein taas vähintäin tuo 150€, niin mulla on niille satasnipuille varmasti muutakin käyttöä. Virhevastuuseenhan tuo katejuttu pitäisi mennä, vastausta maahantuojalta ei ole vielä tullut kun on muutenkin kiireisin aika näitten kaksipyöräisten osalta ja loma-ajatkin ovat. Tämän skoden ostin Oulusta minne menin yöjunalla ja ajoin sen sieltä Hyvinkäälle 14h yhteen putkeen (643km)! Huomenna lähden ajamaan Kolille ja yleensä Lieksan seutuville, toivottavasti saisi posotella kuivalla säällä? Eki :)
Vuodesta 1997 alkaen 29:s scootteri.

kani

Ei kannata jännittää huoltojen ja virhevastuun kanssa. Palvelu varmasti huononee ja oikeuksiaan pääsee puolustamaan tarvittaessa. Mutta kyllä valmistaja on virhevastuussa jos tuote vikaantuu odottamattomasti ja huollot on tehty säntillisesti eikä valmistaja tai maahantuoja pysty osoittamaan että niitä olisi laiminlyöty tai aiheutettu vika väärällä tai huonolla huollolla tai huoltamattomuudella tai huonolla pidolla/käytöllä. Muistuttaisin joitain hätähousuja myös siitä että valmistaja, maahantuoja ja jälleenmyyjä on meitä varten eikä me heitä varten.

Pitää vain huolen että dokumentoi huoltotoimet, miksei vaikka digikuvia talteen samalla kun huoltaa ja ylläpitää itse huoltokirjaa. Onko Aprilian huoltokirjassa listattu kaikki huoltokohteet? Siitähän voi tehdä itselle tarkastuslistan, ruksata kaikki huoltokohteet, kilometrit, päiväys ja nimi alle.

2t ruiskumopossa on niin vähissä huoltokohteet että ihme jos ne niillä pystyy mitään osoittamaan jos on asiallisesti huollettu ohjelman mukaan vaikkakin itse.

Toivottavasti maahantuoja hoitaa tämän kate-keissin nyt asiallisesti :)

Partanen

Mulle on kerrottu, 3 vuotiaan auton kansiremontista piti auton omistajan maksaa n. 1000 euroa. Maahantuoja oli sitä mieltä, että ei mene takuuseen, koska tapauksia oli ollut niin paljon. Tonnilla ei varmaan tänä päivänä saan minkäänlaista kansiremppaa, joten siitä päättelin, että asiakas on maksanut osan remontista.

Samoin mulla 4 vuotiaaseen autoon luvattiin tehdä vaihteistoremontti tonnilla, kokonaiskustannukset olisivat olleet 3000 e.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

OT. Lähtökohtaisesti aina kannattaa reklamoida, mikäli kokee tuotteen huonoksi. Ainoastaan reklamoinnin kautta voi vaikuttaa siihen, mitä ps**a meille myydään ja kuinka palvelua ylipäätänsä kehitetään. On ihan sama, onko kyseessä 3 euron kengät tai 2000 euron skootteri. Esimerkiksi kaverini reklamoi skootterin säilytyspeitteestä, vaikka peite oli jo yli vuoden ikäinen ns. halpapeite. Peite kuitenkin hajosi talven aikana, vaikka pakkauksessa mainittiin peitteen kestävän pakkasta. Peite vaihdettiin uuteen. Vastaavasti olen itse vaihdattanut milloin Sinipiikaa ja milloin mattoa tai jopa 80 sentin lasten vesipyssyä.

Tietyissä tuotteissa normaalin käytöstä johtuvan kuluman arvioiminen on huomattavasti helpompaa kuin toisissa. Moottoriajoneuvoissa varmasti joudutaan usein kompromisseihin, mutta valittaminen kannattaa siltikin. Katteen kuuluu pysyä kyllä murtumatta kiinni pidempään kuin Ekin mainitsema aika ja kilometrimäärä. Näin ainakin, mikäli mopoa ei ole kaadettu ja muutenkin ajo on ollut normaalia. Toivotaan, että vaihto sujuu ilman ongelmia.

Suomalaiset ovat lähtökohtaisesti melko vähään tyytyvää kansaa ja esimerkiksi länsinaapurissa kuluttajien vaatimustaso palveluille ja tuotteille on monesti jotain ihan muuta kuin meillä. Tästä hyvänä esimerkikkinä voidaan mainita vaikkapa pakettilomamatkat.

Coastside

Katteiden lohkeamien syyn selvittely voi olla hankalaa. Joku ohikulkija voi  mennä päälle ja kaatuessaan jää alle, katteet taas ilman pintanaarmuja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Katteiden lohkeaminen saattaa johtua lisäksi liiallisesta kiristämisestä. Olen itsekin yhden Piaggion sivukatteen rikkonut sillä, että vedin ruuvin liian kireeseen. Kate oli koko ajan jännityksessä ja jossakin vaiheessa se sitten rikkoutui.

Partanen

Verrattain löysälle saa muoviosat jättää. Oikeastaan niin, että sen verran vaan kiristää, että ruuvi ei tärinästä putoa. Sillä jo muoviosa pysyy paikallaan paremmin kuin hyvin.

Itsekin olen palautellut viime aikoina rohkeasti semmoisia tavaroita, joihin en ole tyytyväinen. Oikeastaan naisen rohkaisemana. Ja ihmeen kiltisti ne ottaa tavaraa takaisin. Mahdollisesti se pelko persiissä, että jutut paisuisi somessa? Ja varmasti jotkut kuluttajat sitä pelotetta käyttävät häikäilemättömästi hyväkseen. Sillä seurauksella, että tuotteiden hinnat nousee. Siitä taas seuraa se, että tavarat tilataan ulkomailta. Josta sitten seuraa se, että kohta täältä Suomasta ei saa yhtään mitään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kani

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 21.06.16 - klo:16:26
Mulle on kerrottu, 3 vuotiaan auton kansiremontista piti auton omistajan maksaa n. 1000 euroa. Maahantuoja oli sitä mieltä, että ei mene takuuseen, koska tapauksia oli ollut niin paljon. Tonnilla ei varmaan tänä päivänä saan minkäänlaista kansiremppaa, joten siitä päättelin, että asiakas on maksanut osan remontista.

Samoin mulla 4 vuotiaaseen autoon luvattiin tehdä vaihteistoremontti tonnilla, kokonaiskustannukset olisivat olleet 3000 e.

VAG??  ;D

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 21.06.16 - klo:19:07
tsekin olen palautellut viime aikoina rohkeasti semmoisia tavaroita, joihin en ole tyytyväinen. Oikeastaan naisen rohkaisemana. Ja ihmeen kiltisti ne ottaa tavaraa takaisin. Mahdollisesti se pelko persiissä, että jutut paisuisi somessa? Ja varmasti jotkut kuluttajat sitä pelotetta käyttävät häikäilemättömästi hyväkseen. Sillä seurauksella, että tuotteiden hinnat nousee. Siitä taas seuraa se, että tavarat tilataan ulkomailta. Josta sitten seuraa se, että kohta täältä Suomasta ei saa yhtään mitään.

Höpönpöpön. On omaa hölmöyttä olla antamatta palautetta ja reklamoida asioista. Amerikassa vaikkapa on nämä palautusasiat ihan eri tolalla kun ihmiset on tuoneet ongelmia esille ja yritykset on huomanneet että hyvä asiakaspalvelu on kilpailuvaltti koska sillä on moneen muuhun asiaan verraten suhteellisen helppo saada luotua pitkiä asiakassuhteita ja hyviä asiakkuuksia kun asiakkaat palaavat ongelmienkin jälkeen takaisin kun heitä on autettu ja kohdeltu hyvin. Tämä kulttuuri ei tule meille suomeen ikinä jos emme luo sitä itse.