Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mikä vikana?

Aloittaja Matteuss, 06.10.15 - klo:18:51

« edellinen - seuraava »

Matteuss

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 04.04.17 - klo:21:45
Ihan ninku vauhtipyörä ottais kiinni staattoriin.
https://www.youtube.com/watch?v=mOhyO09dtaY&feature=youtu.be
Oikeassa olet, alkoin nyt illankähmässä purkamaan roxia ja ylllätys yllätys, oli vauhtipyörä pusutellut aika kivasti staattoria  ::) Oli muutamassa kohdassa vauhtipyörää aika reilustikin hankausjälkeä. Mistähän mahtaa johtua moinen hankaaminen. No eikait siinä auta kun ostaa jostakin uus vauhtis. Liittyyköhän tuo ääni just siihen vauhtiksen ja staattorin hankaamiseen, sillä outoa että se kuuluu ainoastaan tietyllä kierrosalueella.
Edit: edelleen kuuluu se ääni, josta laitoin videon ensimmäiseen tämän keskustelun viestiin, jos joku ei sitä hokannut :D

konenikkari

Onko nyt varmasti staattori kunnolla kiinni, vaihda siihen uudet kuusiokoloruuvit ja aluslevyt.
Jos vauhtipyörää on irroitettu väkivaltaa käyttäen voi magneetitkin olla irti.
Onko vauhtipyörän mutterin alla sinne kuuluva alkuperäinen aluslevy.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

pera8x

onko kampiakselin pää suora? siis se pää, mihin tulee vauhtipyörä kiinni? ettei sen takia hankaisi? yksi selitys voisi olla, että kampuran pää on ihan pikkusen vinossa ja vauhtipyörä hankaa staattoriin. sitten kun saa vähän kierroksia koneeseen, niin hyrrävoimat pyrkii oikaseen vauhtipyörän vipotusta ja sitä kautta kampuran päätä, jollonka ääni häviää.

Matteuss

Koneessa on 0km ajettu, 2 kertaa käynnissä käytetty kampiakseli. Asennettu erittäin nätisti, kylmäsprayta ja kuumaa käyttäen. Ei ole vinossa, olen siitä aivan varma. Laitoin uudet pultit staattoriin ja aluslevyyn ja kiristin kunnolla, ei vaikutusta. vauhtipyörän pultin alla ei ollut aluslevyä :P laitoin sinne ja kasasin MG puolen, edelleen kone pyörii "pykeltämällä". Kuuluuko vauhtipyörässä olla hylkivä magneettikenttä osittain? Tuossa omassa ainakin on.

Heti kun ottaa vauhtipyörän pois, kone alkaa pyörimään aivan täydellisesti.

Samppa

Mistä kohtaa se ottaa kiinni staattoriin? Onko kampiakseli keskitetty oikein?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Matteuss

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 05.04.17 - klo:12:13
Mistä kohtaa se ottaa kiinni staattoriin? Onko kampiakseli keskitetty oikein?

Ottaa monesta kohtaa kiinni.
http://aijaa.com/4KOvlj tuon näkönen. Toiselta puolelta magneettia samanlainen, jota ei kuvassa näy.

Ei ole keskitetty muutakuin naputeltu kampuran päihin vasaralla. Pyörii täydellisesti ilman vauhtipyörää.

pera8x

aivan, olisi pitänyt lukea koko setti uudestaan läpi. uusi kampura, niin tuskin se vinossa on.

kampiaksen asennuksessa sitä tuskin saa niin vinoon meneenkään, että sen takia hankaisi jonnekkin. jotain vikaa siellä on nyt joko vauhtipyörässä, tai staattorissa, kun ottavat kerta kosketusta.

vauhtipyörässä kuuluu olla magneetteja, jotka tuntee kun konetta pyörittää. välillä vastustaa ja välillä ei. sillä se sitä sähköä tekee.

jotain erioiksta tossa nyt on. onko toi vauhtipyörä täysin pyöreä muodoltaan? ettei se ole ottanut kipeetä jossain irrotuksessa tms.?

Matteuss

http://aijaa.com/1fvuwD
Tuolta näyttää parissa kohdassa. Eli tommonen "kohouma", en tiiä siitä, onko tommonen alkuperäsenäkin.

tapiovuorent

Pahasti näyttää siltä , että juuri tuon kohouman kohdalla , vauhtipyörä on saanut "kipeetä" ( kuten Pera8x) epäili. Siis vauhtipyörä ei ole täysin pyöreä.Koska olet varma ,että akseli on O.K. ,niin vauhtipyörä ei ole perillä asti kiilalla varustetussa kartiossa , tai v.pyörälle pitää sanoa hyvästi , ja hankkia uusi.

Coastside

Vauhtipyörän soikeutuminen on hyvin mahdotonta eli se ei vain ollut paikallaan. Tyyliin mutterimopo ja roisit otteet saa senkin aikaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Pistä useita kuvia vauhtipyörän ulkopinnoista, päältä ja eripuolilta sivuista.
Miten vauhtipyörää on ulosvedetty, ja onko keskustassa kierre ulosvedintä varten.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

tapiovuorent

Olen kyllä miltei samaa mieltä Coastsiden arviosta , soikeutumisesta. Mutta yksi tapaus on tullut vastaan , että keskikartion levy oli saatu hiukan vääntymään ( käytetty siis harkitsematonta väkivaltaa , ilmeisesti yritetty vetää ulosvetäjällä ulkoreunoista ,tai tuuletinsiiven kiinnitysruuveilla. Tämä oli kyllä kiinalaisen 4-tahtimoottorin 139QMB:n vauhtipyörä. Tästä aiheutui riittävä heitto staattorin hankaukselle.

konenikkari

Vanhemmassa roxin vauhtipyörässä on sisäkierteinen ulosvetokierre, joissain uudemmissa ei ole erikseen ulosvetokierrrettä ollenkaan.
Ainoa ja siksi oikea tapa on ulosvetää vauhtipyörä keskiössä olevista kierrereistä.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: tapiovuorent - 05.04.17 - klo:18:05
Olen kyllä miltei samaa mieltä Coastsiden arviosta , soikeutumisesta. Mutta yksi tapaus on tullut vastaan , että keskikartion levy oli saatu hiukan vääntymään ( käytetty siis harkitsematonta väkivaltaa , ilmeisesti yritetty vetää ulosvetäjällä ulkoreunoista ,tai tuuletinsiiven kiinnitysruuveilla. Tämä oli kyllä kiinalaisen 4-tahtimoottorin 139QMB:n vauhtipyörä. Tästä aiheutui riittävä heitto staattorin hankaukselle.

Minä taas olen nähnyt lukemattoman määrän vauhtipyöriä jotka on rikottu jollain kaksileukakukolla.
Ja myös suuren määrän vauhtipyöriä jotka on irroitettu lekalla ja sorkkaraudalla  ::)
Kummassakin tapauksessa lopputulos on sama, vauhtipyörä on pilalla,
ja pahimmissa tapauksissa kampiakselin vauhtipyöräkartio vääntynyt.
Tuolla juttua roxin vauhtipyörän irroituksesta http://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=6185.15
Näin tänäpänä  ;)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 05.04.17 - klo:17:45
Vauhtipyörän soikeutuminen on hyvin mahdotonta eli se ei vain ollut paikallaan. Tyyliin mutterimopo ja roisit otteet saa senkin aikaan.

Muutamaan kertaan on jo huomautettu vauhtipyörän mutterin alle kuuluvasta alkuperäisestä aluslevystä,
joissa joissakin on tärkeää että sen pistää myös oikeinpäin.