Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kampurassa välystä

Aloittaja Rific, 10.03.15 - klo:08:54

« edellinen - seuraava »

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Nipussa olevan koneen akselin välyksiä mitätaan mitta- eli heittokellolla(yleensä isompi laite,siis se "kone") vaatii tietty magneettijalat ym ja rautaa+rakentelua että saa jalalle kunnollisen ja oikeassa kohdassa olevan kiinn. pisteen. Näissä pikkukoneissa on se tilanahtaus.. magneeton puolelle kun kellon sais vaikka vaan silleen yläviistoon niin nagneeton alareunasta rekkiraudalla tms saa kyllä rytkäytettyä sen verran mitä laakeri antaa periksi. Tuo em proseduuri on itsessään jo niin työläs ettävaikka vehkeet ja vermeet olis niin saattaa jäädä tekemättä. Tolleen olen mitannut akselivälyksiä eri vekottimista mutta HUOM ikinä ei ole tarvinnu mopon tai mp kampiakselin välyksiä mittailla nipussa olevasta koneesta. En kyllä usko että olis edes puolta milliä.

Ed: "Koneella" tarkoitan kaikkia koneita, pumppuja, moottoreita,potkurinakseleita,alennusvaihteita ja ties mitä..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Samppa

Jos siinä tuntuu selvä välys ylös - alas, niin vaihtoon. Jos se tuntuu ikään kuin aavistuksen pehmeästi joustavan, eikä äännä mitään, niin ajoa vaan ainakin tämä kesä. Joka tapauksessa ja noilla kilometreillä, niiden vaihto on kohta edessä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 16.03.15 - klo:14:03
Jos siinä tuntuu selvä välys ylös - alas, niin vaihtoon. Jos se tuntuu ikään kuin aavistuksen pehmeästi joustavan, eikä äännä mitään, niin ajoa vaan ainakin tämä kesä. Joka tapauksessa ja noilla kilometreillä, niiden vaihto on kohta edessä.

Sampan ohjeilla mennään,eli selkee klappi tuntuu,vaikka pienikin niin remontti on parempi vaihtoehto. Huonompi on se toinen,ajossa poikii petarit läpi,niin saa tehdä muutakin,kuin vaihtaa laakerit. Pienkoneen laakeriremontti on kuitenkin niitä halvimpia,jos omaa itse taitoja,jos ei niin vie lohkot pajalle uusien laakerien kera. Homma hoituu näpsäkästi ja ajoa pääsee jatkamaan turvallisin mielin.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

Harkitse nyt vielä kuitenkin, ja maldta mielesi
Jos laakerissa ei ole ollenkaan välystä, ei kampiakseli,pyöri.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Rific

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 16.03.15 - klo:15:46
Harkitse nyt vielä kuitenkin, ja maldta mielesi
Jos laakerissa ei ole ollenkaan välystä, ei kampiakseli,pyöri.

Toiset ne sanoo ettei yhtään tippaa saa olla välystä, vaan pitää olla kuin hitsattu. Ja sitten toiset että kyllä siellä se puolimilliä saa heittoa olla suuntiinsa. Tänään nappaan kopan ja etuvarin vielä auki, ja jollain konstilla mittaan tuon klapin ns. "sinnepäin"

Saa raati sitten tokaista mielipiteensä asiasta.

Coastside

Minä luulin nuorena että laakeriin täytyy säätää välys. Fillarin napoja meni tonnin välein.... myöhemmin välyksettömällä ajoin 15000 eikä vikaa mitään. Välysohje oli huolto-oppaassa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Hieman eriasia taitaa olla polkupyörän laakeroinnin välys,kuin moposkotun runkolaakeroinnin välys.
Ja jos aivan totta aletaan puhumaan, oikea välys polkupyörän laakeroinnissa keventää polkijan kuormaa huomattavasti.
Polkupyöränlaakerointi on rakenteeltaan lähes sama kuin esim pappatunskan L.sarjan laakeri.
Jos välys on pieni, laakerikuulan sisä ja ulkokehän nopeusero synnyttää kitkaa, turhanpäiten.
Mutta mitäs siitä jos polkija on kylmissään on syytäkin kappaa kiristää jotta pysyy kuski lämpimänä ::)
Jos oikein oivaltaa laakeroinnin toiminnan, havaitsee että L-tyyppisessä laakerissa kitka pienenee välyksen lisääntyessä.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Rific

Mittaukset suoritettu työntömitalla, kampuran liikeradat pysty 0,4mm ja sivuttain 0,5mm. Mittauksen suoritin kampeamalla kampuraa, kiintopisteenä variaattorikopan reunat.

Laakerit ei pidä ääntä, kuten jo aiemmin mainitsin. Ainoa oire on tärinä joka ilmenee kun löysää kaasua vauhdista. Tuosta tärinästä en osaa sanoa vaikka olisi normaalia, kun en ole aiemmin Piaggio NRG:llä ajellut, tai ylipäätään moposkoottereilla. Täristää siis selvästi jalkoihin ja kahvoihin.

konenikkari

Todennäköisempi tärinän syy on moottorin kiinnityksessä runkoon ?
Onko takaiskuvaimentimen kiinnitys moottoriin ja runkoon alkuperäinen.

viisnelonen

Variaattori on kans herkkä ravistaan kun palikat sopivasti kulahtaa, ja saa helposti astinlaudat,peilit ja jopa kuskin persustan  väräjään..

Rific

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 16.03.15 - klo:19:34
Todennäköisempi tärinän syy on moottorin kiinnityksessä runkoon ?
Onko takaiskuvaimentimen kiinnitys moottoriin ja runkoon alkuperäinen.

Täytyypä tarkastaa tuo vielä, täysin mahdollista että vaimennuskumit puuttuu tms.

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 16.03.15 - klo:19:46
Variaattori on kans herkkä ravistaan kun palikat sopivasti kulahtaa, ja saa helposti astinlaudat,peilit ja jopa kuskin persustan  väräjään..

Variaattorin olen käynyt läpi useampaan kertaan. Nyt lisäsin jopa rullille rasvat, ei vaikutusta. Tässä siis variaattorissa erillinen tiivisteellä oleva kuppi = tarkoitettu rullat rasvattaviksi, ja näin myös haynes mainitsee. Tosin en ole vielä mitannut lautasten / rullakuppien symmetrisyyttä, josko niissä heittoa. Mutta luulisi ravistavan myös korkeammilla kierroksilla?

viisnelonen

Tuo rasvattu/tiivis rullakuppi on piaggion pitkään käyttämä versio.Toiset on pesseet sen hyvin ja kasanneet kuivana. Itse puhdistanut/voidellut. Entä se liukuholkki/rullakuppi välys ? Oliko ihan ok vai tuntuvaa välystä ? Se ainakin saa ravistaan jos väljä ja tietty ne liukupalat.

Rific

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 16.03.15 - klo:20:42
Tuo rasvattu/tiivis rullakuppi on piaggion pitkään käyttämä versio.Toiset on pesseet sen hyvin ja kasanneet kuivana. Itse puhdistanut/voidellut. Entä se liukuholkki/rullakuppi välys ? Oliko ihan ok vai tuntuvaa välystä ? Se ainakin saa ravistaan jos väljä ja tietty ne liukupalat.

Kiitos vinkeistä, tutkitaan..

pekpel

Vilkuile samalla ne toisetkin puslat, ne joilla moottori on kiinni etupäästä..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..