Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Liikaa vai liian vähän, ilmaa vaiko bensaa?

Aloittaja Eki, 01.10.14 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Eki

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 31.01.15 - klo:19:51
Näinhän se aina menee itsekullakin, tehdään kun keritään  ;D
Se oli vielä pakko mennä kun on sentäs +0.2 ettei ole edes pakkasta, avasin kaasarin luistimen ja siirsin nyt jälleen neulan rikan keskiloveen missä se on uutenakin ollut, en tiedä mutta kyllä luistin paunui pohjaan ja kun siinä neulan rikan päälle tulee semmoinen väkänen, minkä raon pitää olla samansuuntainen luistimén vaijerin raon kanssa, se on ja nyt kun tein lenkin ja tulin tallille takaisin, kierrokset olivat n.3000rms, mutta tippuivat kopin lukkoa avatessa alle 2000 kierroksen, elikä sinne mihin pitikin. Olipa syy sitten missä vaan niin toistaiseksi ihan ok, kun ottaa huomioon nämä ilmojen vaihtelutkin (se lukema ei seilaa mihinkään), se on missä on ja tippuu siitä normi tyhjäkäynti lukemiin nyt nopestikin. Jos mulla olisi 15.000€ ylimääräistä rahaa, ajaisin prätkäkortin, ostaisin yli 1000 kuutioisen reissupörän tai miksipä ei joku 900cc:kin kelpaisi ja liki uuden, ei varmaankaan trvitsisi heti ruveta remppaamaan? Täytyisi huollot alussa ainakin teetättää merkkihuollossa jne (saahan tässä haaveilla kun on se lottokin vetämässä ja unissakin nähty voitettavan 41.199€, ajatelkaa unissani esittelin kuponkia ex:lle ja sanoin että tuli 4199€, ex korjasi että 41.199€, minä unissani menen nyt juurikin sitten prätkäpuotiin (muistan kuin ihan elävästi sen unen summineen päivineen). Eki :) :) :)
Vuodesta 1997 alkaen 29:s scootteri.

Partanen

Tyhjäkäyntipiirin pitäisi "tappaa" kierrokset alas sillä hetkellä kun kaasu vapautetaan. Jos niin ei tapahdu, on tyhjäkäyntipiiri rankasti liian laihalla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

No tuohon en osaa sanoa oikein mitään kun en tunne tämmöistä ns tyhjäkäyntipiiriä, se nyt kuitenkin on mielestäni ok, kun asensin sen rikan uudelleen keskiloveen ja samalla katsoin asentaessa että kaikki menee juuri oikein. Nyt aiemmin tänään tein noin 600m:n kiekuran elikä eipä siinä konekaan tuskin kerennyt lämmetä, kun jätin käyntiin mopon ja avasin tallin ovea hidastu tyhjäkäynti normaaliksi noin 20 sekunnissa! Keskimmäinen oma, ei täällä hämärässä ja suht pimeässä kovin moni tekisi mitään korjauksia/säätöjä, olen nyt itse nuohonnut täällä jopa puolen yönkin tienoilla ledilampun valossa säätämässä jne & https://www.youtube.com/watch?v=Q-vteRp_D-g <- tätä alan käyttämään tästä edespäin, saa nähdä tuleeko ns jumeja tämän kanssa, tankkiin en laita lisää bensan sekaan mitään. Tuossa on vielä hyvä hinta, mutta näillä on nytkin öljyn hinnan laskettua hurjasti, niin kalleimmillaan varmasti noin 8.3€:sta-12.00€:n ihan sama litku, joten jos sitä alvariinsa käyttää ja ajaa tuhansia jopa yli 10 tuhatta kilsaa kesässä, niin mieluusti köyhä katsoo sen mistä sitä edullisimmin saa! Eki

Partanen

Koneen pitäisi tippua tyhjäkäynnille muutamassa sekunnissa. Liian laiha seos nostaa kierroksia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 01.02.15 - klo:08:59
Koneen pitäisi tippua tyhjäkäynnille muutamassa sekunnissa. Liian laiha seos nostaa kierroksia.
Ilmaseos ruuvi auki vajaan kierroksen sen noin 1.5 kierroksen sijaan, ei ilmavuotoja esim. ilmanputsarissa, on tarkistettu koko putsari sisällä kotona, vaahtomuovi pesty, kuivattu sekä ölljykäsitelty, täytetty siliconilla kaasarille lähtevän putken ympärys, mikä oli ok jo muutenkin. En nyt sitten oikein tiedä mitä tehdä, tietysti voi seosruuvia kääntää vielä enempi kiinni, mutta teen ne sitten kun tuolla ulkona voi paremmin ajaa, nyt on tuprutellut lunta ja on yhtä sutimista koko ajo! 

Kun muutenkin asuu kolmen kerrostalon pihassa niin kymmenet silmäparit seuraavat monesti, että taasko se äijä on kesät talvet moponsa kimpussa, monesti kysellään ohimennessä, että onkos se taas rikki .... heh heh, elikä tämä on jotenkin hankalaa täällä, kesällä voisi suhautella tuonne hiekkamontulle väkläämään, tosin kerran sinne pamahti maija, polliisi kurkkasi apukuskin paikalta ja totesi että huollat mopoasi, totesin vaan että KYLLÄ. :) Ps. itse veikkaan tuota automaattiryypyn toimintaa, ei vältämättä vikaa, mutta jokin pitää sen ikäänkuin päällä, onko kone kylmä vai mikä, sillä jos otan sen liittimestään irti (ei saa virtaa), niin kaikki ok, paitsi kylmäkäynnistys.

EDIT:

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 31.01.15 - klo:23:08
Tyhjäkäyntipiirin pitäisi "tappaa" kierrokset alas sillä hetkellä kun kaasu vapautetaan. Jos niin ei tapahdu, on tyhjäkäyntipiiri rankasti liian laihalla.
Opastelit jossain vaiheessa jotain naishenkilöä täällä kenellä samansuuntaisia ongelmia, loppupäätelmä sinulla silloin että talvi tai yleensä ilmanvaihtelut aiheuttavat kaikenlaista, nyt et ota kirjoituksissasi huomioon että on lämpöasteita, nollakeliä sekä välillä pakkasta, itse en ihmettelisi yhtään jos pelkkä keli jo aiheuttaa tämänsuuntaisia "ongelmia"? Eki

Partanen

En millään voi tietää mitä kaikkea olet siellä räpeltänyt. Nettikeskusteluissa on lupa olettaa perusasioiden olevan kunnossa. Kuten sen että ryyppy toimii normaalisti.

Ryypynpiuha irroitettuna ryyppy pysyy päällä jatkuvasti. Moneenko kertaan se pitää sanoa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

helkama sc-r

Totuudenhan Partanen kertoi, ainakin noissa parissa viestissään.
Negatiivinen palaute voi olla positiivista, jos se muuttaa jotain.

"sehän ei toiminut kun siinä makasi ryyppy päällä jatkuvasti, toimi kun otin samaisen autoryypyn piuhan irti"

Ryyppy makaa päällä jos piuha on irti.

EDIT:

Ryyppy lämpenee muutamassa minuutissa ja bensan saanti pienenee samalla kun neula tukkii ryyppysuuttimen.

Jos on liian laiha seos, asiaa voi korjata johdon irrottaminen, ryypyn neula jäädessä sulkeutumatta, saa enemmän pensaa.

Eki

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 01.02.15 - klo:16:50
Ryyppy lämpenee muutamassa minuutissa ja bensan saanti pienenee samalla kun neula tukkii ryyppysuuttimen.

Jos on liian laiha seos, asiaa voi korjata johdon irrottaminen, ryypyn neula jäädessä sulkeutumatta, saa enemmän pensaa.
Ok, tekisiköhän tässä nyt nämä ongelmat juurikin talvi ja jatkuva kelinvaihtelu, eilen kun kävin laittamassa kaasarin neulaa kylmätallissa oli koko mopo ilmanvaihtumisen takia vesipisaroita täynnä, nyt kun ne sitten tietyissä paikoissa jäätyy niin ongelmia saattaa tulla tai näitä toiminta häiriö juttuja, kun kaiken pitäisi 99% todennäköisyydellä olla ok!

helkama sc-r

Viileällä kelillä kun joutuu vääntelemään kaasuvaijeria, ei ole ihme jos vaijeri liikkuisi aikaisempaa huonommin.
Anna mopon olla hetken talvilomalla, et sinäkään tykkäisi, jos joku olisi koko ajan räpläämässä.

Eki

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 01.02.15 - klo:17:25
Viileällä kelillä kun joutuu vääntelemään kaasuvaijeria, ei ole ihme jos vaijeri liikkuisi aikaisempaa huonommin.
Anna mopon olla hetken talvilomalla, et sinäkään tykkäisi, jos joku olisi koko ajan räpläämässä.
Tulin juuri pieneltä koeajo lenkiltä, on järkyttävän liukas keli, kun on nuoskalunta, niin tiet kuin pihatkin täynnä. Ihan niinkuin arveluissani päädyinkin tulokseen että saattaa olla nämä kelit syypää, nyt toimi ihan niinkuin pitääkin, kylmäkäynnistyksessä nousi sinne 3000rms ja hetken käytyään tippui alle 2000rms n.1600rms, ajomatkalla pysähdyin kolme kertaa, kierrokset laskivat normaali tyhjäkäyntilukemiin elikä n.1600rms:n noin 2-3 sekunnissa arviolta.

En näe laitteistossa ns säätövikoja, elikä vielä kerran todetaan että syypää on ollut talvi ja jatkuvasti seilaavat +- kelit, nyt lämpöasteen puolella, niin toimii viimosen päälle, paremmalla kelillä kevään myötä katselen kaikki ihan kohilleen mikäli eivät jo ole, nyt oli ainakin. Eiköhän tämä ole toistaiseksi käsitelty tässä topicissa? Se vaan että hyvin harva joutunee näitten kanssa tekemisiin, kun oletan ettei moni talvella ajele (hyvä jos täällä Hyvinkäällä näkee edes yhden mopon päivässä omani lisäksi, siis talvella liikenteessä), nyt tuo jatkuva +- keli tekee varmaan noita tepposia muillekin kuin minulle? 

Päivitystä, elikä on luultavasti taaskin  ilmojen syytä mutta kun säädin ilmaseosruuvista sen 1.5 kierrosta auki, ei kone pysy käynnissä tyhjäkäynnillä, toissapäivänä se teke juuri kuten pitikin, elikä kävi. On tää monitahoista temppuilua, mutta antaa olla sen noin kierroksen verran auki, keväämmät ilmat näyttävät sitten onko ongelmia, nyt niitä pieniä riittää jatkuvasti, mutta kun ei järjettömän liukkauden takia oikein pysty testaamaan paremmin. Nyt tulee kohta aika vaihtaa öljylaatu, kun alkaa olla tyjä kohta tuo öljyvoitelu säiliö! Eki

Pyydän omalta osaltani kaikilta lukijoiltani anteeksi että tässä on votvottu ja oltu täysin pihalla kun tuntu että toimii täysin järjenvastaisesti yllämainitut jutut, mihin nyt on täysi selvyys mistä se johtuu, aloin jo epäillä omaa ajukoppaanikin että missä mättää, no varmaan sielläkin, mutta kelläpä ei joskus ainakin? Tämä textijonon jaottelukin oli unohtunut ja kaikki tuli raskaaksi lukea, kun oli yhtä litaniaa koko ihmettely ja kaikki muukin, saattaisi ehkäpä kelvata liki Partasellekin.

Myöskään oikealla öljylaadulla ei tarvitse lisätä tankkiin lisäöljyä, mutta mikäli tuntuisi tarvetta olevan voi sinne ennen tankkausta laittaa 1-2 1L öljypullon korkillista. kaikki säädöt ovat olleet kutakuinkin täysin oikeat, talven jatkuvasti heittelevät +- kelit ovat vaan sotkeneet mm. tyhjäkäyntiä. Asioista on tänään turistu pitkään maahantuojan huoltomiehen kanssa ja häneltä on tietyt tiedot kirjattu tänne. Nyt kun milloin tiet ovat ajokunnossa, on kiva nähdä toimiiko tuo voitelu "tökkimättä" paremmalla öljyllä, aika näyttää? Nyt säädetty ilmaseosruuvi siten kohdalleen kuten sen kuuluukín olle elikä 1.5 kierrosta ja etsitty lämpimällä moottorilla se käynnin maximikohta (saa ilmaa ja bensaa sopivasti koska kaikki toimii kuten kuuluukin!

Loppulauselma koko tälle ongelmalle: Öljyn laatu on ollut täysin väärää, mikä nyt huomioidaan jatkossa, öljypumpunkin toiminta selvisi, se toimii öljyn tarpeen mukaan, elikä annostelee esim. suuttimen isontamisen jälkeen tarvittavan määrän, erillinen pumpusta lähtevä pumpun osa voitelee mm. kampiakselin laakerit ja muut voitelua tarvitsevat osat moottorissa. Kaiken aikaa suurin syy on ollut väärä öljy, taas säädöt ovat olleet, kuten seosruuvi ihan kuten on neuvottukin, elikä 1.5 kierrosta auki tai siten että tyhjäkäynti on lämpimällä koneella säädetty maximiin seosruuvilla, siten että otetaan aavistus takaisin siitä maximistaan (nyt reilu puolikierrosta pois tuosta 1.5:stä) ja lopullinen säätö tehty tyhjäkäyntiruuvilla. Eki

Partanen

En muista nähneeni pätevää todistetta siitä, että öljypumppu voitelisi laakerit erikseen. Arvailut ei auta, pitäisi nähdä kuva toimintaperiaatteesta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 04.02.15 - klo:09:17
En muista nähneeni pätevää todistetta siitä, että öljypumppu voitelisi laakerit erikseen. Arvailut ei auta, pitäisi nähdä kuva toimintaperiaatteesta.
Todiste asiaan löytyy soittamalla modularbox puotiin tai heidän huoltoon, ainoa asia että tuskimpa he ehtivät istuskella toimistossa ja kertoa tunti toisensa jälkeen milloin kenellekin laitteiden ongelmista tai muuten erinäisistä askarruttavista kysymyksistä? Talvella taas on hankalaa kylmissä oloissa ruveta aukomaan vain sen takia satulakaukaloa että saisi kuvaa, onhan se nyt siten selvää ettei ne laakerit voitelemattakaan kestä.

Tuo pumppu on kaksi osainen, elikä varsinainen öljypumppu mistä menee letkut isommalle kokonaisuudelle lähelle varsinaista pumppua. Se kokonaisuus on kuusiokoloruuveilla kiinni moottorin lohkossa, kuten itse pumppukin, jos on jossain vaiheessa syytä aukoa niin otan kyllä kuvaa, muuten epäilyihin voi itse saada faktaa asiasta ylläkuvatulla soitolla huoltoon! Toinen konsti on löytää juuri oikea service manual Tgb r50x skootteriin, mutta itse en ole löytänyt sitä oikeaa netistä. :)

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 04.02.15 - klo:09:17

Googleta kuvahaulla, esimerkiksi tuoreöljyvoitelu.

Partanen

Huoltoko väitti, että voitelee laakerit suoraan? En jaksa uskoa, että väitti. Saattoi olla kyse siitä miten kysymys on esitetty, ja miten vastaus ymmärretty.

Tietenkin tuorevoitelu voitelee laakerit, mutta ei suoraan, vaan sekoittamalla öljyn bensan sekaan lähellä kaasaria.

Se, että siellä on useampi letku, voi johtua siitä että pumppu käyttää kampikammion painevaihtelua annostelun määrittelyyn. Kaukaa haettua, tiedän; mutta uskottavampi teoria silti.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

Itse en viitsi ottaa koko asiaan kummemmin kantaa, mikäli sinua kiinnostaa noinkin paljon, niin näe sen verran vaivaa että etsit joko netistä tahi soittelet maahantuojan huoltoon. Tärkeintä tässä on nyt se että voitelee kunnolla kun rupean käyttämään parempaa öljyä, ottaen huomioon kuinka paljon olen jauhanut mopolla esim. Hyvinkää-Lieksa väliä yhtä soittoa poislukien noin 3-5 minuutin verryttelytauot. Ja ne jauhamiset on tehty niinkin huonolla öljyllä kuin 2T Mix, toki 16.000+ tai 24.000+ kilometrimäärään mahtuu vaikka mitä, ihme jos ei olisi ollut semmoisia "lämpöleikkaamisia", mitkä eivät ole rikkoneet, vaan niitten jälkeen on ajettu tuhansia ja taas tuhansia kilometrejä.

Kun olen tehnyt Kinuskeillakin näitä reisuja niin radiohullut foorumilla kovasti rupesivat kehumaan: että kyllähän olet kova äijä, siitä suivaantui pari tyyppiä niin paljon että he olivat 10 vuotta kiinni kaikenmaailman provoilla, mm. että olen kuskannut joko peräkärryllä tahi pakulla mopoa pitkin Suomea ja ottanut mopon alas kuvaamista varten milloin missäkin? Sitten se provoaminen levisi ihan kaikkiin muihinkin kirjoituksiini, vaikka olen aina halunnut olla kaveria kaikkien kanssa, loukkaamatta ketään tai aiheuttamatta muutenkaan oma-aloitteisesti eripuraa.

Se porvoilu ei loppunut vaikka nämä kaverit saivat kenkää foorumilta useaan otteeseen, tulivat eri tunnuksilla takaisin jne, sitten vasta kun kypsyin itse ja pyysin päästä foorumilta pois, on ollut suhteellisen rauhallista. Kerroin tämän ihan siksi koska jotenkin olet samanoloinen kaveri, sinä kaivamalla kaivat jutuntynkää vaikka mistä eikä siinä mitään pahaa, mutta minun kohdallani näistä öljyjutuista jne voit ottaa itse asioista selvää, on mielestäni turhaa jauhaa täällä sivu sivulta että miten pumppu voitelee ja mitkä säädöt sinä haluat minun säätätävän, hyviä neuvoja on tullut niin paljon että olisi järjetöntä rassaamista toteuttaa niitä kaikkia, täytyy itsekin ottaa selvää ja kokeilla erilaisia juttuja ajan myötä!