Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Liikaa vai liian vähän, ilmaa vaiko bensaa?

Aloittaja Eki, 01.10.14 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Eki

Lainaus käyttäjältä: openflow - 28.11.14 - klo:22:10
Liian suuri öljymäärä ei riko moottoria, liian pieni sen voi tehdä.

Se kuinka suuren määrän öljyä moottori tarvitsee riippuu mm. kierrosluvusta ja paljonko bensaa poltetaan. Kun suutinkokoa muutetaan esim #60 -->#85, kaasuttimen läpi menevä bensan määrä kaksinkertaistuu.
Esimerkiksi:
Jos Tuorevoitelu tarjoaa öljyä 2%-suhteessa bensamäärään suuttimella #60, niin #85-suuttimella öljyä onkin vain 1% bensan määrästä; öljymäärään suhde bensaan puolittuu. Tämä on hyvä kompensoida säätämällä tuorevoitelua siten, että öljyn osuus poltettuun bensaan nähden pysyisi suunnilleen entisellään.

Kun tässä Ekin tapauksessa tehdään myös hyvin _ISO_ muutos suuttimen kokoon, on järkevää öljynsyöttöä lisätä. Arvaan että lisätä pitäisi ~1,5 - 2x. Määränä se voi tarkoittaa ehkä ~1% lisää öljyä bensan sekaan.

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 28.11.14 - klo:15:44
Niinpä. Voisko joku laskea monenko prosentin seoksen se tekee, jos vaikka viiteen litraan lisää korkillisen öljyä? Sanon edelleen, että se ei hyödytä yhtään mitään!
Korkillinen / 5L ~ 0,4% -- tämä siis öljypullonkorkilla mitä itse käytän. Pappatunturissa laitan 5-korkillista tankkiin, sillä tulee reilu pari prosenttista.
Vertauksena limupullon korkillinen öljyä yhteen litraan bensaan on ~0,5%.
Kiitos asiallisesta ja hyvästä laskennallisesta kaavasta, suutin on 80, ei 85, eikös tommoiset 3-4 korkillista riittäne täyteen tankkiin nostamaan öljynsaannin sille tasolle suunnilleen mitä tarvitaan? Korkin koko on Teboilin litran öljypullon korkki. Nyt olen lisännyt noin 2-3 korkillista täyteen tankkiin tuorevoitelun lisäksi, elikä 3-4 korkillista olisi varmaan ok, tämä oli kaikista kommenteista se mistä minä pidin eniten elikä tiedän nyt mitä teen öljymäärän suhteen, kiitoksia paljon myös kaikille muille! Eki
Vuodesta 1997 alkaen 29:s scootteri.

openflow

3-4 korkillista kuullostaa ihan järkevältä, jos tankin koko noin 5 litraa; öljyn osuus lisääntyy ~1%, ja yhdessä tuorevoitelun kanssa pitäisi riittää.

Teboilin öljypullon korkki näyttäisi olevan ~15ml. Toivottavasti näitä ei ole montaa erilaista :D
1-korkillinen öljyä litraan bensaan on siis 1,5%

1-korkillinen öljyä / 5L on 0,3%
2-korkillista öljyä / 5L on 0,6%
3-korkillista öljyä / 5L on 0,9%
...
6-korkillista öljyä / 5L on 1,8%

Eki

Se on näin yksinkertaista eikä tarvitse löpistä mitään turhaa, kaveri ilmoitti kun tietää, että miten suuttimen suurentaminen vähentää öljynsaantia ja kertoo kuinka sen saanti optimoituu lisäämällä tietty määrä öljykorkillisia bensan sekaan, kiitokset asiallisesta, osaavasta ja helposti ymmärrettävästä neuvosta! Eki :)

Partanen

Tässä esimerkki voitelunpuutteen vuoksi kiinnileikanneesta männästä:

Kun kone leikkaa voitelunpuutteesta, ei sitä niinvain käynnistellä hetken jäähdyttelyn jälkeen. Piti käyttää vähän jo väkivaltaakin, että männän sai pois sylinteristä. Sylinterin seinämään oli tarttunut kevytmetallia männästä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

helkama sc-r

Desilitramitallisen kun laittaa 5 litraan, tulee 2 prosenttista.
Jos laittaa vain puoli desilitraa, tietääkö kukaan montako prosenttista sitten on pensa?  ::)

Eki

Miksi en itse käsittänyt aiemmin kyselemättä ennenkuin openflow avasi silmäni, elikä tottakai tuorevoitelupumppu on säädetty tehtaan suuttimelle mikä on 60, kun olen isontanut kokoa 20 pykälää, niin mopon pitäisi saada huomattavasti enempi öljyä, mitä olenkin soveltanut koko viime kesän huoltomiehen ohjeitten mukaan, lisäämällä ne pari-kolme korkillista ja mitään häikkää ei ollut koko kesän reissuilla. Sitten lopetin lisäämisen ja sattui vielä nollakeli ja Riihimäen reissu (n.25km) ja se oli siinä! Ei tuo mopo tarvitse yhtään mitään muuta tuohon ongelmaan kuin lisää öljyä mikä voitelee riittävästi, elikä täyteen tankkiin se n.4 korkillista suunnilleen, olen varma että toimii kuten aiemminkin kun lisäsin niitä korkillisia! Mainitaan vielä että olen isontanut jo kolmannen TGB mopon suutinta juurikin siksi että on poistettu imukaulasta rajoittava supistus, on poistettu, käsin irtoava kuminen supistus ilmanputsarin sisäänmenosta ja kun on tehoputki sekä nyt tulossa vieläpä talvi, niin olisi täysi ihme jos 60 suuttimelle säädetty tuorevoitelu riittäisi nykyisille jutuille, olen todella tyhmä etten itse ajatellut omilla "aivoillani" (onkohan niitä, joku herne tuolla pyörii kuiteskii)? Elikä öljyä öljyä ja öljyä sopivasti, niin voin melkein vannoa että ei tule siihen asiaan ongelmaa, mutta katsotaan sillä nyt on ns oikea määrä sitä öljynsaantia! Eki

konenikkari

"elikä tottakai tuorevoitelupumppu on säädetty tehtaan suuttimelle mikä on 60"

Jossain aiemmassa säikeessä koetin antaa sinulle vinkkiä miten moposi öljypumppua saa säädettyä.
http://www.pedparts.co.uk/product/500/adjustable-performance-oil-pump-aerox
Tuossa ideana on että pumpun, männän liikettä rajoittava päätylevy on vaihdettavissa.
Päätylevyä muokkaamalla pumppua säädetään siellä tehtaallakin.
Toinen varteenotettava vaihtoehto on että siirryt käyttämään esim.
Motorex cross power fully synthetic 2T öljyä.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 29.11.14 - klo:15:39

"elikä tottakai tuorevoitelupumppu on säädetty tehtaan suuttimelle mikä on 60"

Jossain aiemmassa säikeessä koetin antaa sinulle vinkkiä miten moposi öljypumppua saa säädettyä.
http://www.pedparts.co.uk/product/500/adjustable-performance-oil-pump-aerox
Tuossa ideana on että pumpun, männän liikettä rajoittava päätylevy on vaihdettavissa.
Päätylevyä muokkaamalla pumppua säädetään siellä tehtaallakin.
Toinen varteenotettava vaihtoehto on että siirryt käyttämään esim.
Motorex cross power fully synthetic 2T öljyä.
Pumppu on kiinteä valettu moottorin kuoriin, säätäminen ei onnistu avaamatta moottoria täysin auki eikä minulla ole pimeässä kylmässä tallissa siihen mahdollisuutta, tämä konsti on helppo ja toimii mitä tein koko viime kesän. Eki TGB BULLET 50CC SERVICE MANUAL.pdf <- en saa toimimaan tänne tuota huoltomanuaalia tai kun on pdf muodossa en osaa kopioida ja siirtää, kun se ei tule normaalikonstein, tuolla on kuvaa siitäkin öljypumpusta!

joni_k

meinasin just samaa eki että muistaakseni mainitsit jossain aikaisemmin että pumppua ei voi säädellä tosta vaan ja vaikka voisikin säädellä niin mistä sen tietää koska sopivat seokset löytyy.

Eki

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 29.11.14 - klo:16:09
meinasin just samaa eki että muistaakseni mainitsit jossain aikaisemmin että pumppua ei voi säädellä tosta vaan ja vaikka voisikin säädellä niin mistä sen tietää koska sopivat seokset löytyy.
Kyllähän sen koneen purkamaalla tietenkin täytyy voida, mutta ei ole mahdollisuuksia enkä toisaalta taas tiedä jos purkaisin koneen, että mistä löytyy se oikea annostelu öljymäärälle esim. tälle suutinkoolle tai öljyntarpeelle? Tää korkillis homma toimii ja on hyvin helppo toimenpide, niin miksi ruveta purkamaan koko konetta, kun minulla ei ole siihen kerrostaloasujana mitään mahdollisuutta (en ole tavoiltani kuten esim. jore1961), ei intoa, enkä näe sitä järkeväksi vaikeutensa vuoksi, kun kerran toimii tuo edellämainittu konsti! Eki

konenikkari

Moottorisi taitaa olla perusrakenteeltaan, ja öljypumpultaan sama kuin esim. Suzuki AD50 AG50.

Minun urani varrella ei ole vastaan tullut yhtään 2T moottoria jossa öljypumpun vaihto tai säätö vaatisi moottorin purkamista.
Taitaa yksinkertaisimmillaan olla säädettävissä, asentamalla erivahvuisia  lisätiivisteitä laipan alle.
Mutta jos tuntuu liian vaikealta ok.  :) kukin kykyjensä mukaan. ;)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Eki

Joo tuommoisen oloinen valujuttu on moottorin päällä kuusiokoloruuveilla mistä lähtee noita letkuja, huoltomies kuitenkin totesi meiliini ettei ole säätöä. Kyllähän siinä varmaan on en epäile yhtään, mutta vaatisi tuon purkaminen jo lämmintä tallitilaa sekä valoa, tietoa myös säädön tekotavasta tietyille suuttimille, elikä oikean määrän säätämistavasta. Ei siinä tarvitse käsittääkseni moottoria aiemmin todettuna purkaa, satulakaukalon vähintäinkin, mikä taas ei ole iso homma, mutta liikaa tähän aikaan vuodesta kylmissä tiloissa. p1 & p2 <- siinä olisi nuo öljypumpun jutut, ei niitä viitsi ruveta ihmettelemään, keväällä aikaisintaan ja täytyisi saada pätevää infoa, yksi ainut maahantuoja missä ei ole perehdytty tuohon ollenkaan, ei ainakaan myönnetty. Eki

joni_k

tekisin samoin lisää vaan öljyä tankkiin. helppo kivuton homma. katotaan innolla koska laukee tämä tgb  ;D veikkaan että melkosia yksilöitä nää mopot taitaa olla ja varsinkin kun ei tgb taida kinukkia kummosempi merkki olla. materiaalien laaduissa voi olla suuria eroja. siksi tota öljypumpun toimintaakin epäilin tossa jossain vaiheessa jos siirtyis kokonaan sekotusbensaan.. ;D

Coastside

Siinä on Morini-tyyppinen kone kuten monissa muissakin. Öljypumppu voi olla jossain säädettävä. Jos löytyy niin ei tuo joltain asentajalta pää nyrjähdä sitä vaihtaessa ja säätäessä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 29.11.14 - klo:16:47
Moottorisi taitaa olla perusrakenteeltaan, ja öljypumpultaan sama kuin esim. Suzuki AD50 AG50.

Minun urani varrella ei ole vastaan tullut yhtään 2T moottoria jossa öljypumpun vaihto tai säätö vaatisi moottorin purkamista.
Taitaa yksinkertaisimmillaan olla säädettävissä, asentamalla erivahvuisia  lisätiivisteitä laipan alle.
Mutta jos tuntuu liian vaikealta ok.  :) kukin kykyjensä mukaan. ;)
Kiitän myösa todella paljon sinua ken toi esille tuon kuvan ja sen myötä kävin pesemässä vanhalla hammasharjalla tuon pumpun, siinä on tismalleen päässä tuo levy, elikä säätöön pääsee käsiksi aukomalla kaksi ristipääruuvia, hitto kun osaisi laittaa tuon pdf muotoisen manuaalin tänne, saattaa olla että säätyy ilman levyjen vaihtoa ihan muuten, kuva viittaa siihen. Eki