Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Liikaa vai liian vähän, ilmaa vaiko bensaa?

Aloittaja Eki, 01.10.14 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Eki

Taas kiitokset Sampalle tuosta infosta! Eki :)
Vuodesta 1997 alkaen 29:s scootteri.

Partanen

"Pykälistä" puhuttaessa lopputulos on aivan eri luokkaa sen mukaan onko lähtökohta esim. 60, tai 120. Juuri siksi olisi järkevämpää puhua prosenteista.

Myös männänrenkaiden urat voivat karstoittua, ja niitähän ei saa puhdistettua ilman sylinterin irroitusta. Mun PX:ssä oli erittäin karstaiset männänrenkaiden urat, vaikka edellisen omistajan mukaan oli käytetty laadukkaita öljyjä. Ohivuotoa oli ollut runsaasti. Sopivasti kun on karstaa männänreikaiden seudulla, niin varmasti loppuu puristukset. Uusimmista PX:n huolto-ohjeista on jäänyt määräajoin tehtävä karstanpoisto kokonaan pois. Sen verran ilmeisesti öljyt kehittyneet.

Ja moottori ei pääse kunnolla lämpenemään, jos seos on rikas. Rikas seos jäähdyttää palolämpötilaa. Liian rikas seos jäähdyttää liian paljon, eikä kone saavuta koskaan oikeaa toimintalämpötilaa.

Eki:lle olen näitä samoja asioita toistellut useita kertoja, näemmä turhaan. Jonkilaista luottamuspulaa on havaittavissa, jonka syytä en ymmärrä. Joten tee ihan niinkuin parhaaksi näet. Toivottavasti joku muu edes ymmärtää näitä mun kirjoituksia.  ;)

Lisäys suuttimiin liittyen klo 13.20: Esim. Sip Scootershop puhuu prosenteista, kun suutinta vaihdetaan isompaan. Myös kirjallisuudessa puhutaan prosenteista, eikä "pykälistä". Eli ei todellakaan ole mun oma keksintö tämä prosenttijuttu. Hyvä lähtökohta voisi olla 5-10% suurempi pääsuutin silloin kun putki vaihdetaan paremmin hengittävään. Jos ilmansaantia helpotetaan, on syytä mennä vielä isompiin suuttimiin. Mutta ei pykäliä laskemalla, vaan prosentteja.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Juu. On mullakin joskus ollut urat / männänrenkaat niin karstassa, että männänrengas jumitti urassaan. Kokemattomalle kaverille sylinterin irrotus ja lähinnä männän takaisin laitto siten, ettei renkaat hajoa on kuitenkin isompi homma kuin pelkän kannen.

Pakoaukon saa putsattua sylinterin sisäpuolelta painamalla kiksistä männän alas ja pitämällä kädellä sylinteristä kiinni, ettei se liiku painelun aikana.

Prosenttikeskustelu olisi toki järkevämpää, mutta varsinkin talvikeskustelussa tuo noin kymmenen pykälää / numeroa on melko yleisessä käytössä ainakin näissä kotimaisissa mopoliikkeissä. Mitäs se olis prosentteina, jos suutinta kasvatetaan vaikka 60 -> 80 eli 33,3 prosenttia.
Talvella se "kymmenen pykälää" vakio 60-70 olis 16,6 prosenttia. Taitais mennä moni sekaisin, ihan mopoliikkeessäkin kuin menisi tiskille ja sanoisi, että tarvin 33,3 prosenttia isomman suuttimen (noin) ja mulla on nyt 60 vai oliko se 65 tai 68.

Ja ennemmin vähän rikkaalla kuin laihalla.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Karsta renkaan urassa vaikuttaa jo ennen jumia. Rengas tiivistyy paineella joka uraan tulee palotapahtumassa. Jos ura on liian ahdas, jää paine pienemmäksi ja tulee ohivirtausta joka polttaa öljyä pois.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 25.11.14 - klo:13:13
"Pykälistä" puhuttaessa lopputulos on aivan eri luokkaa sen mukaan onko lähtökohta esim. 60, tai 120. Juuri siksi olisi järkevämpää puhua prosenteista.

Eki:lle olen näitä samoja asioita toistellut useita kertoja, näemmä turhaan. Jonkilaista luottamuspulaa on havaittavissa, jonka syytä en ymmärrä. Joten tee ihan niinkuin parhaaksi näet. Toivottavasti joku muu edes ymmärtää näitä mun kirjoituksia.  ;)

Lisäys suuttimiin liittyen klo 13.20: Esim. Sip Scootershop puhuu prosenteista, kun suutinta vaihdetaan isompaan. Myös kirjallisuudessa puhutaan prosenteista, eikä "pykälistä". Eli ei todellakaan ole mun oma keksintö tämä prosenttijuttu. Hyvä lähtökohta voisi olla 5-10% suurempi pääsuutin silloin kun putki vaihdetaan paremmin hengittävään. Jos ilmansaantia helpotetaan, on syytä mennä vielä isompiin suuttimiin. Mutta ei pykäliä laskemalla, vaan prosentteja.
Netissä kerrotaan kansantajuisesti että mikäli 50cc pytyllä olevaan skodeen asennetaan tehoputki, pitää suutinta isontaa 10-15 pykälää (60:stä-74:n tein minä) ja nyt kun sattaa ollla jopa pikku pakkasia on liikkeitten neuvo 10 pykälää isompi suutin kuin kesällä, elikä tarkalleen omani on nyt 84, ihan juuri kuten neuvotaankin. Muistu mieleeni kun ostin keväällä skoden, pidit käsittämätöntä haloota suuttimen vaihdosta isompaan, se oli mielestäsi virittämistä ja laitonta, nyt et puhu enää laittomuuksista mitään, ainakaan suuttimen osalta (itse kerroin sen silloin olevan säätämistä, ei virittämistä). Kiitos kommenteista kaikille, mutta jätetään ne nyt jo pois itse kukin, sillä minulla on nyt tämä mopo valmiina kylmillekin ilmoille kaasarin puolesta joten kaikki ok! Ps. on ollut suht' kiinnostava aihe kun yli 2000 lukukertaa näyttää jo nyt olevan? ... Eki :)

Partanen

S-aatana. Toihan se tympii, kun tarkoituksella tai tahattomasti ymmärrät väärin mitä kirjoitan.  >:( Käypä vielä kerran ihan ajatuksen kanssa lukemassa se keväällä käyty suutinkeskustelu.

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 25.11.14 - klo:15:59
Karsta renkaan urassa vaikuttaa jo ennen jumia. Rengas tiivistyy paineella joka uraan tulee palotapahtumassa. Jos ura on liian ahdas, jää paine pienemmäksi ja tulee ohivirtausta joka polttaa öljyä pois.

Männänrenkaan on tarkoitus painua sylinterinseinämää vasten jos puristustahdin aikana, ja männän ja männänrenkaan väliin kohdituvan paineen avulla niin tapahtuukin, jos karstaa ei ole liikaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

Kyllä tuo on ymmärretty, nyt täytyy myöntää mister Partaselle että 84 suutin on todennäköisesti liian suuri, asensin sen tänään ja lähdin kokeilemaan, huiput olivat noin 5kmh hah hah, elikä miten 4 pykälää suurempi voi antaa bensaa jo todella liikaa koska 80 suuttimella toimii kiitettävästi. HUOM: Nyt tarkistin suurennuslasilla uudestaan tänään haetun suuttimen, se olikin 94 jo toisen kerran taas väärä koko vaikka tilattiin 85, kotelossa oli kuulemma jostain 78-98 väliltä näitä suuttimia, saaterin saateri, taas liikkeeseen ja vaihtamaan oman suurennuslasin kera, ilmankos ei mennyt mihinkään koko härveli .... kelen kele ... :( Edit: Partaselle: sovitaanko siten ihan ystävyydellä että kun emme tunnu ymrtävämme toisiamme, niin jätetään koko kommentointi näissä minun jutuissa, minä ymmärrän kyllä että mäntää pitää renkaineen vaihtaa, karstat tarkistaa ja poistaa, ne nyt vaan jäivät kun nollakelillä oli liian pieni suutin ja se edesauttoi että jysähti koko mäntä kiinni, olisin juurikin vaihtanut koko sylinterin mäntineen kun oli jo jauhettu reilu 17.000km samalla männällä/niitten renkailla jne! 94 suutin mikä myytiin 84 suuttimena aiheutti jälleen ylimääräistä työtä huonoissa kylmissä ja huonovaloisassa paikassa, huomenna menen toteamaan että ostaa minulta tuon kunnon suurennuslasin, koska omallaan jo toistamiseen tuli 94 suutin!

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Eki - 25.11.14 - klo:20:51
... Edit: Partaselle: sovitaanko siten ihan ystävyydellä että kun emme tunnu ymrtävämme toisiamme, niin jätetään koko kommentointi näissä minun jutuissa, ...

Eipä taida olla muuta vaihtoehtoa. Se on vaan sääli katsoa, kun joku lyö päätään seinään, eikä suostu ottamaan apua vastaan.  :P Mutta mä yritän jatkossa tyytyä taustalla hihittelyyn sun ongelmissa, auttamisen sijasta.  ;D  Mutta kirjoittamista en rivijäsenen käskystä vielä lopeta, se on varmaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

Okei, minä en ole millään muotoa pyytänyt sinua lopettamaan yhtään mitään, toivonut vain ettet mieluusti kommentoi minun juttujani, ihan siksi koska pidät minua täytenä ääliönä mikä ei ymmärrä mielestäsi mistään mitään ja sinä olet tuomassa tälle ääliölle jatkuvasti "oikeaa" apua, kukaan muu ei mielestäsi taida tietää juuri mitään, jos olen oikeasti ymmärtänyt, ei voi olla totta, mutta valitettavasti on!!! voiko täällä foorumilla sulkea näkymättyömiin jonkun tietyn kommentoijan, yritin etsiä, löytyi vain lähinnä se että voi määrittää kuka voi lähettää yv viestejä ja estää tietyn ihmisen lähettämästä, mutta tässähän ei ole nyt kyse yv viesteistä vaan ylimielisistä ja vähättelevistä kommentoineista kirjoituksiini tietyn isännän taholta! Mainitaan vielä että minun mielestäni kaikkien kommentit ovat ok ja paikallaan, yksi isäntä kuitenkin liikkuu kommenteissaan provoamisen rajamailla jatkuvasti ja se ei ole mukavata. Eki

Eki

Kysytäänpäs nyt vielä muidenkin mielipiteitä siitä, että kun mikunin kaasarin tyhjäkäyntisuutin on 17.5, niin kuinka paljon kannattaa isontaa (menevät 2T vehkeissä muistaakseni 5 pykälän tai jotain sinnepäin välein) mikäli en väärin muista, elikä onko tarve isontaa ja mitä tuntuvaa hyötyä mahdollisesti olisi? Nyt tulee huomenna se 84 suutin, kun se alkuperäinen on 60 ja teharilla terästettyyn suositellaan 10-15 pykälää isompaa kesäaikana (75), talveksi sitten vielä siitä 10 pykälää suuremmaksi, elikä se noin 84-85 suutinta, myös tulpan väriä on hyvä seurata suuttimen vaihdon jälkeen, kuten kaikki tietävätkin. Juttelin äsken Virijavaran Kimmon kanssa tilatessani ison hivaskan iridium tulppia, hän oli sitä mieltä 4-tahtisissa, että tyhjäkäyntisuutin saa olla myös isompi varsinkin talvella hänen mukaansa, siis nelareissa 2 pykälää vakioon verrattuna. Itsellä ei lämmetessään tykkää käydä tyhjäkyntiä (ilmeisesti roska suuttimessa, selviää huomenna), ei auta tyhjäkäynnin isontaminen eikä reakoi seosruuvin säätöön, toimi jokunen aika vielä ihan ok tuo tyhjäkäynti samalla pääsuuttimella, kun kone lämpeni, kylmänä ei käy kuin automaattiryypyn ollessa päällä, tämä sama oire kaikissa TGB mopoloissa, mutta ajettuani noin 1km käyvät esim. liikennevaloissa niinkuin pitääkin, siis tyhjäkäyntiä! Eki

Partanen

Jos toi ei ole provosoimista, niin mikä on? Mä olisin ollut jo valmis lopettamaan, mutta ei.

Miksi oikeastaan edes kyselet täällä mitään, kun sulla on noin vankka tietotaito ja "ammattitason" tiedonantajat jo omasta takaa? Hyväksyt vain ne vastaukset täällä, jotka sua itteäs miellyttää.

Kannattaisko keskittyä blogin ylläpitoon, niin ei tarvitsisi täällä ikäviä totuuksia lukea?  ;D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Partanen, olet kuin gila-lisko. Pidät kiinni kunnes pää hakataan irti. Et voi voittaa tätäkään kinaa koska vastassasi on todellinen jääräpään esi-isä, jolla on oma persoonallinen ote moottoreihin. Eki kilpailuttaa neuvojia ja arpoo niistä pärstäkertoimella ketä kuuntelee. Tekee vaikka mopo hajoaa ja menee sitten pilkkahintaan ja uusi kokee saman kohtalon.

Noilla prosenteilla, numeroilla ja pykälillä on rumaa sotkea asiaa. Suutin täytyy ostaa sarjana joista kokeillen valitaan oikea koko. Moottori toimii eri kokoisilla mutta vain yhdellä hyvin, rikkoutumatta tai huonontamalla toimivuutta. Tehtaan valitsema on liian pienen rajoilla joten ei koskaan siitä pienempää. Teholle optimoitu on sitä suurempi ja turvallinen lämpöjen kannalta. Kylmä sää ja putken vaihto vaatii muuttamaan suutinta suuremmaksi. Vaateneulasarjoissa on neuloja kokeilla suuttimen kokoa vertaillen jos merkinnät on huonot.

Partanen

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

joni_k

Tätä kun lukee niin melkoista avaruusteknologiaa tämä suuttimien vaihto.. ;D ite oon käytännön mies. Joskus joutuu tekemään useampaan kertaan joskus natsaa kerralla. Kiinalaisia kaasareita taida saada edes niin säätöihin että toimis koko kierrosalueella täydellisesti ja joka kelillä yhtä hyvin. Mun mielestä ihme että 17000km on päästy edes yhdellä männällä ihan sama mitä suuttimia on käytetty. Mun käsityksen mukaan 10tkm ja pytty auki. Koskee myös kevareita.

Coastside

Muinoin mainosti ehkä tuo sama moposportti lehdessä porauksiaan kysyen käynnistyykö huonosti ja onko kulku heikentynyt? Tuolla tavoin se normaalisti menee, ei lämpöleikkaa kuten tuo.