Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinan skootteri saa liikaa ilmaa ja bensaa.

Aloittaja Noppis, 23.04.14 - klo:23:16

« edellinen - seuraava »

Isäntä77

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 27.04.14 - klo:14:12
Kalvon ehyys ja luistin liikkuvuus? Suuttimen lisäksi on se sekoitinputki mikä voi tukkeutua.

Kalvo on ehjä ja luisti liikkuu kyllä.
Sekoitinputki? Suutinputki, siis se mihin neulanpää menee, on satavarmasti puhdas.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Isäntä77 - 27.04.14 - klo:13:55
Jos irrotan ja tulppaan käynnin aikana sen kalvon letkun, niin vasta pitkän ajan kuluttua kone yhtäkkiä sammuu bensan loputtua.
Bensapinta luultavimmin kyllä oikea, sillä liian alhaisella bensansaanti suuttimen läpi loppuu nopeammin. Hiukan outoa, kun kaikki viittaa kyllä bensansaantiongelmaan. Seosruuvi vaikuttaa tyhjäkäyntialueella ja aivan pienimmillä kaasun avauksilla. Eli sen säätö kannattaa tarkistaa. Etsi seosruuvilla kierrosluku jossa tyhjäkäynti on suurimmillaan ja sen jälkeen säädä tyhjäkäynti tyhjäkäyntiruuvilla. Luistin neula vaikuttaa siitä eteenpäin ja pääsuutin vasta täyskaasuasennossa. Venavälytkset kannattaa tietysti aina vilasta käyntiongelmissa, että eivät jää venat kantamaan.

Isäntä77

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 27.04.14 - klo:14:19
Lainaus käyttäjältä: Isäntä77 - 27.04.14 - klo:13:55
Jos irrotan ja tulppaan käynnin aikana sen kalvon letkun, niin vasta pitkän ajan kuluttua kone yhtäkkiä sammuu bensan loputtua.
Bensapinta luultavimmin kyllä oikea, sillä liian alhaisella bensansaanti suuttimen läpi loppuu nopeammin. Hiukan outoa, kun kaikki viittaa kyllä bensansaantiongelmaan. Seosruuvi vaikuttaa tyhjäkäyntialueella ja aivan pienimmillä kaasun avauksilla. Eli sen säätö kannattaa tarkistaa. Etsi seosruuvilla kierrosluku jossa tyhjäkäynti on suurimmillaan ja sen jälkeen säädä tyhjäkäynti tyhjäkäyntiruuvilla. Luistin neula vaikuttaa siitä eteenpäin ja pääsuutin vasta täyskaasuasennossa. Venavälytkset kannattaa tietysti aina vilasta käyntiongelmissa, että eivät jää venat kantamaan.

Tyhjäkäynti ei ole niin vakaa, että seosta pääsisi kunnolla säätämään. Eri säätöjä oon toki kokeillu, muttei juuri vaikutusta mihinkää.
Venttiileissä on välystä kyllä, mutta mitannut en.
Tiiveydestä en mene vannomaan .

Tuola toisaalla sanottiin:
" Luistin kalvo liikkuu alipaineen avulla, vuotava imuventtiili aiheuttaa paineenmuutoksia imukanavaan ja heiluttelee kalvoa/luistia."

Miten testaan kantta avaamatta imuvent. tiiveyden?

Coastside

Minä sain tuollaisen videolla nähdyn käynnin aikaan jättämällä putsarin kannen pois. Imuvenan vuoto sotki käynnin tietyllä kierrosalueella, mutta muuten toimi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Isäntä77

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 27.04.14 - klo:14:29
Minä sain tuollaisen videolla nähdyn käynnin aikaan jättämällä putsarin kannen pois. Imuvenan vuoto sotki käynnin tietyllä kierrosalueella, mutta muuten toimi.

Mulla ei vaikuta putsarin kiinniolo, tai olemattomuus mitää. Kuristamalla ilmansaantia riittävästi, rakkine toimii parhaiten... Tästä sen kai pitäisi tajuta, että mikä on vika. 

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Isäntä77 - 27.04.14 - klo:14:25
Miten testaan kantta avaamatta imuvent. tiiveyden?
Ilman kannen irroitusta ja nesteellä mittausta ei noin vain oikein mitenkään. Jos suinkin mahdollista niin voit tulevaisuutta silmällä pitäen rakennella ohivuotomittarin. Vanhasta tulpasta sisuskalut veks ja siihen kiinnitetään auton renkaan venttiili. Se kanteen kiinni ja palotilaan ilmaa. Kampiakseli pitää olla lukittu tietty venat kiinni asentoon.

Yksinkertaisimman ohivuotomittarin rakentaminen.
http://youtu.be/7UcOn8OEt0Y

http://youtu.be/GvG22YMOzUI
Mittaaminen. (muista lukita kampiakseli YKK)

Ilmaa siis lasketaan palotilaan ja mittariarvojen välinen erotus on ohivuoto. Eli jos vertailupaine on 100 psi (eli siis 100%) ja sylinterimittaus näyttää 90 psi, on ohivuoto 10%. Kun ilmaa pusketaan palotilaan, voidaan 4T moottorissa samalla kuunnella missä ohivuoto on. Jos pihinä kuuluu imusarjasta, vuotaa imuvena, jos pakosarjassa luonnollisesti pakovena vuotaa ja jos pihinä kuuluu kampikammion/öljytilan huohottimen kautta, vuotaa männänrenkaat ja jos vesijäähdytteisessä koneessa vesitilasta niin vuotaa kannentiiviste. Normaalistihan paine laskee vain männänrenkaiden ohi mutta jos ohivuoto on suurta näin voidaan paikantaa vuotokohta purkamatta moottoria niin ainakin tietää jo vähän varautua.

Toinen tapa on rakentaa ja liittää imukaulaan mittari jota käytetään 2T moottorin tiiviyden mittaamiseen.
http://youtu.be/ySu2NC1X7s4

konenikkari

"Miten testaan kantta avaamatta imuvent. tiiveyden?"
Vaihtoehto 2  ::)
Irroita kaasuttimen imukaula,kierrä mäntä sytytyshetken yläkuolokohtaan, varmista että molemmissa venttiileissä on välys,kaada kannen imukanava täyteen esim valopetroolia,seuraa vaikkapa tunti,katoaako.
Pakoventtiilin voi testata samalla metodilla, pakoputki irroitettuna täytetään tulpanreiästä,samoin.
Ja katsellaan vuotaako litku pihalle pakoaukosta.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Isäntä77

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 27.04.14 - klo:15:18
"Miten testaan kantta avaamatta imuvent. tiiveyden?"
Vaihtoehto 2  ::)
Irroita kaasuttimen imukaula,kierrä mäntä sytytyshetken yläkuolokohtaan, varmista että molemmissa venttiileissä on välys,kaada kannen imukanava täyteen esim valopetroolia,seuraa vaikkapa tunti,katoaako.
Pakoventtiilin voi testata samalla metodilla, pakoputki irroitettuna täytetään tulpanreiästä,samoin.
Ja katsellaan vuotaako litku pihalle pakoaukosta.

Imuventtiilin tiiveyttä testasin just äsken: Imukaula pois ja kampiakseli puristustahdin alkuun. Lorautin vähä bensaa imuaukkoon, eli vent.lautasen päälle. Sitte pyöritin puristustahtia "eteenpäin" samalla katsoen sinne imuaukkoon ja kappas vaan: Kuplia nousi venttiilin välistä puristuspaineen noustessa. Venttiili siis vähän kantoi kuitenkin. Aattelin jotta problem solved, kunhan säädän sen 10 satkun välyksen oikein rakotulkin kera. Eipä mahtunu pakovent. väliinkään tuo kympin lehti... Nyt on kympin välys venttiileissä, eikä tuo kuvaamani vuotokoe enää tee kuplia.
Osat nippuun ja baanalle siis  8)  Ja v*tut  >:(  Ei tullu mitään vaikutusta käytännös.

Coastside

Puristuspainemittariin kannattaa rakentaa rengasventtiili jonka voi kiertää pois kun käyttää samaa ohivirtausmittarin osana. Jokin sopiva säiliö (skoden rengaskin käy) T-liittimellä jonka paineen laskua tarkkailee kun se on kytketty sylinteriin.

Isäntä77

Onko kohokammion bensapinnan korkeuteen joku ohje/nyrkkisääntö?

Coastside

Muovikohoisissa ei ole juuri säätötarvetta eikä vuotojakaan. Syy tuskin on siinä.

Bensan määrää voi kunnossa ollessa mitata laskemalla se astiaan ja käyttää sitä vertailuun.

Isäntä77

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 27.04.14 - klo:18:53
Muovikohoisissa ei ole juuri säätötarvetta eikä vuotojakaan. Syy tuskin on siinä.

Samaa mieltä olen.

Mitäs se AIR CUT VALVE, voisko tehdä kiusaa noin ku mulla tekee?

Näyttää siltä, että bensaa ei imuilman mukaan sekoitu tarpeeksi ja siksi booooaa vain. Kiihdytyspumpun vivusta kokoajan pumppaamalla vois jopa päästä ajamaanki :P
Siksi ajattelin, että olisko toi AIR CUT kokoajan "päällä" ?

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Isäntä77 - 27.04.14 - klo:18:42
Onko kohokammion bensapinnan korkeuteen joku ohje/nyrkkisääntö?
Tuskin vika on siinä, mutta voit halutessasi sen tarkistaa. Ei siinä menetä kuin hetken aikaa.
Korjaus/huolto-ohje sanoo:

E: Näin siis mittaat http://www4.picturepush.com/photo/a/10376992/img/Misc/floatlevel3.jpg

Tuolta sivun alareunasta sen voi ladata (osat 1 ja 2) - http://www.jm-racing.fi/

AIR CUT VALVE voi tehdä kiusaa, mutta ei mulla ole tullut vielä ihan noin dramaattisia ongelmia senkään kanssa (air cut, kuten nimikin sanoo vetää koneen enemmänkin rikkaalle kuin laihalle moottorijarrutuksissa). Onhan tyhjäkäyntisuuttimen jälkeinen kanava varmasti auki ?

Noppis

Itse sain toimimaan paremmin kun laitoin orkkis putsarin + työnsin sitä mikä vaahtomuovi härpäke liekään siellä sisälle niin enemmän sinne imuaukolle, mutta sehän ei koko ongelmaa ratkaissut, porautin isomman suuttimen nyt sitten kun ei sattunut mistään tähän hätään löytymään isompaa, ja nyt skootteri toimii melkein niinkuin pitää, täydellä kaasullakin pystyy ajamaan, mutta vielä joutuu hieman pumppaamaan, liekö sitten jostain vielä kiikastaa vaan mistä..ja tyhjänkäyntiä ei suostu käymään. En tiedä oonko käsittänyt väärin mut jos kalvossa olis reikä, niin sen ei pitäs toimia läheskään noin hyvin kuin nyt. Imuventtiilin olen säätänyt vastikään, mutta onko mahdollista että se olisi ruvennut uudestaan hieman kantamaan ? niin ja mulla ei oo sähköryyppy edes käytössä lainkaan, onko sillä joku neitseelline merkitys toiminassa kun oon itse ymmärtänyt että se vain helpottaa kylmäkäynnistystä? ja isännälle kysymystä, kun kerran kuristamalla ilman saantia saat kiertämään niin ootko mennyt poistaan putsarista sen kuristuksen kenties sieltä sisältä, itsellä kerran tuli tämä tehtyä jolloin mulla oli juuri sama vika ja kuristamalla ilman saantia se suostui käymään/ottamaan kierroksia.

Isäntä77

Lainaus käyttäjältä: Noppis - 28.04.14 - klo:00:45
Itse sain toimimaan paremmin kun laitoin orkkis putsarin + työnsin sitä mikä vaahtomuovi härpäke liekään siellä sisälle niin enemmän sinne imuaukolle, mutta sehän ei koko ongelmaa ratkaissut, porautin isomman suuttimen nyt sitten kun ei sattunut mistään tähän hätään löytymään isompaa, ja nyt skootteri toimii melkein niinkuin pitää, täydellä kaasullakin pystyy ajamaan, mutta vielä joutuu hieman pumppaamaan, liekö sitten jostain vielä kiikastaa vaan mistä..ja tyhjänkäyntiä ei suostu käymään. En tiedä oonko käsittänyt väärin mut jos kalvossa olis reikä, niin sen ei pitäs toimia läheskään noin hyvin kuin nyt. Imuventtiilin olen säätänyt vastikään, mutta onko mahdollista että se olisi ruvennut uudestaan hieman kantamaan ? niin ja mulla ei oo sähköryyppy edes käytössä lainkaan, onko sillä joku neitseelline merkitys toiminassa kun oon itse ymmärtänyt että se vain helpottaa kylmäkäynnistystä? ja isännälle kysymystä, kun kerran kuristamalla ilman saantia saat kiertämään niin ootko mennyt poistaan putsarista sen kuristuksen kenties sieltä sisältä, itsellä kerran tuli tämä tehtyä jolloin mulla oli juuri sama vika ja kuristamalla ilman saantia se suostui käymään/ottamaan kierroksia.

Ongelma-SYM on ollut täysin alkuperäänen ja ajettu vain 2500km. Putsariahan mä en oo koskaan edes avannu, se kun ei tunnu vaikuttavan toimintaan mitenkään, oli kiinni tai ei.
Aihe kyllä alkoi kiinnostaa, eli katsompa sinne sisälle, onko kuristinta tms merkityksellistä. :)