Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Soliferin variaattori vinkuu/ulisee

Aloittaja Solifer, 20.09.13 - klo:22:09

« edellinen - seuraava »

Solifer

Aivan uudessa soliferissä rupesi tänään ilta ajelulla kuulumaan sellasta vinkuntaa/sirinää variaattorista, mistähän vois johtua? Skopalla ajettu n.20km ja en millään jaksais lähteä viemään sitä minnekkään takuuhuoltoon, koska sinne on yli 100km ja tuskin siinä mikään iso vika on? Sirinä ei kuulu tyhjäkäynnillä eikä ilman kaasutusta, vain kaasun kanssa (sirinä on epäsäännöllistä).
Miten kauas skopalla pääsee?

konenikkari

Lähetä sähköposti merkkihuoltoon, ja kysy viestissäsi ohjeita, miten pitää menetellä.
Älä hukkaa alkuperäistä, ja lähettämääsi, viestiä.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

User

Kytkinpinnat sieltä takavarista hioutuvat tehdasrasvoista ym. pois.

openflow

Ääni voi tulla perän rattaistakin. Kun skootterin on keskituella, ja sillä kaasuttelee, tuleeko ääni vain silloin kun rengas pyörii?  Takarengasta voit pyörittää käsin ja kuullostella rahiseeko(laakerit).

Ulina voi olla myös kyseisen härvelin ominaisuus. Aja ~100 km täyteen ja vaihda öljyt: moottori + perä. Katso sitten tapahtuiko mitään.

Solifer

Ääni tulee vain ajaessa tai kun skopa on keskijalalla ja kaasuttaa (ei siis tyhjäkäynnillä). Ajaessa jos ajaa tasaista vauhtia ääntä kuuluu harvemmin, mutta jos nostaa nopeutta/laskee, niin ulina alkaa välittömästi kovenemaan. Rengasta olenkin pyöritellyt suuntaan jos toiseenkin eikä ulinaa silloin kuulu  :o Voisko syynä olla kytkimen luistaminen? Huomasin myös että takavarin takimmainen varilautanen ei ole täysin symmetrinen (se niinkuin huojuu).

pekpel

Perän rattaat huutaa..
Voit koittaa vaihtaa perän öljyjä, ne rattaitten hampaat on jo kuluneet pilalle ja ujeltavat tästä maailman tappiin kunnes ne vaihtaa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Solifer

No eihän ne voi olla kuluneet pilalle kun ajettu vasta se vähä yli 20km ;D ja perässäkin on öljyä

E: Selvennyksenä vielä, ääni ei kuulu myöskään kun ajaa vapaalla vaikkapa mäen alas, vain kaasulla ajaessa.

Coastside

Sen voisi tutkia irroittamalla varin hihnan jolloin  perää voi pyörittää ja kuunnella ääntääkö se. Jos porakoneeseen saa hylsyn kiinni (Akkuporasovitteita saa) niin voi pyörittää ajononopeuttakin ja jarrulla saada vastusta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Solifer - 24.09.13 - klo:22:53
No eihän ne voi olla kuluneet pilalle kun ajettu vasta se vähä yli 20km ;D ja perässäkin on öljyä

Ota ihmeessä yhteys takuuasioita hoitavaan.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Solifer

Otan varmasti tässä jossain vaiheessa, jos ei ala ääni kellossa muuttumaan :D

Solifer

Voiko ihan tavallista moottoriöljyä laittaa perään, esim. Teboil Moniaste 15w-40? Tallissa näyttäs olevan myös Teboil Differential oil Hypoid 80w-90 ja
REPSOL CARTAGO MULTIGRADO EP 80W90 -öljyä. Kumpikin näyttää sisältävän API GL-5, jostain luin ettei API GL-5 saisi olla peräöljyissä, onko näin?

Edit: No laitan nyt tuota teboilin moniastetta sinne perään.  ;D

Edit2: No lueskelin vähä netistä ja pistin sinne sittenki REPSOL CARTAGO MULTIGRADO EP 80W90 öljyt :P

Edit3: No voi v***u ulina senku jatkuu  :'( Luulen että vika on 100% varmasti takavarissa, koska vapaalla ajaessa sitä vinguntaa ei kuulu :P Alkaa loppua hauskuus tästäki hommasta, kun joka paikan olen tarkistanut eikä vikaa näytä olevan missään...

Edit4: Kaipa tässä pitäs ruveta vielä kerran avaamaan se varikoppa ja katsoa kaikki viimosen päälle.

Kone

Solifer

Koska olen laiska ja koitan nyt selvitä helpoimmalla kun korjaan itse :) Ja sinne soliferin lähimpään huoltopaikkaan on yli 100km ja kun minulla ei ole autossa vetokoukkua niin vähän vaikea  ;D Soittanut olenkin jo soliferin keskushuoltoon, ja he sanoivat jos en itse löydä vikaa niin tuo sitte huoltoon, ne kuulema antaa kaikki tarvittavat osat  :)

Edit: Käytin tänään varikopan taas auki ja otin etu- ja takavarin irti ja pyörittelin takarengasta eikä kuulunut mtn ääntä.  :o

Edit2: Kaveri joka on korjaillu näitä nii sanoi että alkuunsa kaikissa skopissa ulisee variaattorissa, mutta se kuulema ajanmyötä tasottuu :o Onko teidän uusissa skopissa ulissut?

Edit3: äsken kävin ajelulla ja ei kuulunut varista ulinaa. Jospa se tästä ::)

Edit4: Joopajoo Hioin eilen aamulla kytkinpalat, koska ne oli aika lasittuneet ja eilen skopan vari ei vinkunut ja nyt taas jumalaton vinkuminen ::)