Kirjoittaja Aihe: CDI sytytyslaitteet  (Luettu 136534 kertaa)

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 5862
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Vs: Kiinalaisten CDI-boxit
« Vastaus #15 : 31.03.08 - klo:22:56 »
Samaa mieltä E Partasen kanssa. Itsellä ollut sama "ongelma" (toki eri merkkisessä vehkeessä). Syynä olivat kantikkaat rullat.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4231
  • Vespaatko sä?
Vs: Kiinalaisten CDI-boxit
« Vastaus #16 : 01.04.08 - klo:09:07 »
Varin rajoitin on juu poistettava jotta huippunopeus qingqissä kasvaisi mutta sen jälkeen kiihtyvyys laskee niin olemattomaksi, että tuon piuhan katkomisesta ei ole mitään hyötyä. Saattaapi johtua siitä, että qingqissä on vakiona 8,5g rullat eli edes todella isossa alamäessä en saanut konetta huutamaan vakiorullilla ja ilman kuria.
Ja en itsekään usko, että olen täysin ymmärtänyt miten varin rullat saatika koko variaattori täysin toimii vaikka olen jonkin verran netistä asiasta lukenut.

Kiinalaisen rajoittamaton vakiovariaattori riittää n.80km/h nopeuteen. Sen jälkeen siitä loppuu välitykset, ja koneen huuto hirvittää kylmähermoisempaakin kaveria. Vakiokoneella noihin nopeuksiin ei pääse kuin tolkuttoman jyrkässä alamäessä. Täällä meidän suunnalla on yksi semmoinen. Käytännössä oikein toimiva variaattori pitää moottorin kierrokset kiihdytyksen aikana samassa sinne 60-65km/h nopeuksiin asti. Noissa nopeuksissa alkaa tulla tehon puute esiin tasamaalla. Eli käytännössä kone käy ajon aikana samoilla kierroksilla jatkuvasti, vaikka nopeus vaihtelee mäkien mukaan. Todellisuudessa kierrokset vaihtelevat vähän rasituksen mukaan, mutta mopon tehoilla vain vähän. Semmoinen on variaattori.

Nyt on 4.7g rullat eikä vieläkään huuda kone huippunopeuksilla niin paljon kuin vakiorullilla ja varin kurilla. Kyllä se sininen piuha siellä ainakin on ja katkomatta vielä.

Pitääpi koittaa mitä tapahtuu kun tuon piuhan joskus katkaisen. Nyt kevyemmillä rullilla vehje kiihtyy selvästi vakiota paremmin ja jossain 5-20km/h vaiheilla kone huutaa jokseenkiin mutta loppua kohden rauhoittuu sitten.

Asia on varmaankin nyt sitten niin, että variaattorisi toimii niinkuin pitää. Koneen huutaminen ei ole mikään tavoite, tai ei sitä tarvitse tavoitella, se on seurausta rajoitetusta variaattorin välityksistä. Tärkeintä olisi löytää rullat, joilla mopo kiihtyy parhaiten. Sitä ei persedyno yleensä kerro, varsinkin, kun kierrokset pysyy jatkuvasti samana.
« Viimeksi muokattu: 01.04.08 - klo:10:56 kirjoittanut E Partanen »
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003

Poissa A_sentaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3250
Vs: Kiinalaisten CDI-boxit
« Vastaus #17 : 01.04.08 - klo:09:12 »
Samaa mieltä E Partasen kanssa. Itsellä ollut sama "ongelma" (toki eri merkkisessä vehkeessä). Syynä olivat kantikkaat rullat.

Jep, ja toinen mikä aiheuttaa kuvailtua oiretta on kuoleentunut vastajousi. Kone kyllä lähtee ripeästi/normaalisti liikkeelle, sen jälkeen alkaa meno takkuamaan ja lopulta alkaa taas kiihtyä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4231
  • Vespaatko sä?
Vs: Kiinalaisten CDI-boxit
« Vastaus #18 : 01.04.08 - klo:10:55 »
Sitten tulee mieleen semmoinenkin, että takavariaattori on kulunut. Eli ne tapit ovat hanganneet urat huonon muotoisiksi. Sitä en tiedä millä kilometreillä tämä olisi mahdollista.
« Viimeksi muokattu: 01.04.08 - klo:10:57 kirjoittanut E Partanen »
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4231
  • Vespaatko sä?
Vs: Kiinalaisten CDI-boxit
« Vastaus #19 : 02.04.08 - klo:10:51 »
On myös niinkin, että sopivasti rajoitettu variaattori on hyvä juttu. Jos ajetaan mopolle "laillisia" nopeuksia, esim. 45-55 km/h, niin rajoitettu variaattori pitää noissa nopeuksissa koneen kierrokset paremmin tehoalueella. Muistin tämän yhtäkkiä, sillä jossain toisessa keskustelussa Zonerin omistajalla oli samansuuntaisia kokemuksia, että käytännön suorituskyky heikkeni varin rajoituksen poistolla.

Sinisen piuhan katkomisella ei siis tule tehoa lisää.
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19605
Vs: Kiinalaisten CDI-boxit
« Vastaus #20 : 14.04.08 - klo:17:41 »
Zonerin käyttöohjeen kaavio ei vastaa sen johdotusta. Johtoja on oikeasti kuusi ja kaaviossa viisi ja värit ei täsmää kokonaan. Sitä pinkkiä siinä ei ole eikä kaaviossa rajoitintakaan. Silti siinä jokin katkoo sytytystä 45 - 50 nopeudessa kuin arpoen.
« Viimeksi muokattu: 14.04.08 - klo:19:40 kirjoittanut Coastside »
"Buy a man eat fish, he day teach fish man to a lifetime. Come on man!" " Uh, I`m gonna to lost track here..."  - Joe Biden

Poissa Kinkster

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 413
Vs: Kiinalaisten CDI-boxit
« Vastaus #21 : 20.04.08 - klo:16:42 »
Katkaisin tuo sinisen piuhan. Nyt jalustalla kaasutellessa kone antaa selvästi enemmän kierroksia kuin aikaisemmin. Tosin ajettaessa ei näitä kierroksia saa käyttöön kuin todella isossa alamäessä. Liikkelle lähdössä tuntuu kone jopa huutavan aikasempaa vähemmän ja mielestäni huomaan pientä tökkäystä (kone hieman jarruttaa kun kierrokset laskee) 20km/h kohdalla.
Qinqqi Zoner vm.2005 *myyty*
Kymco Agility Fat vm. 2011 *myyty*
Titan Retro vm. 2012

Poissa Kinkster

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 413
Vs: Kiinalaisten CDI-boxit
« Vastaus #22 : 20.04.08 - klo:19:48 »
Liikkelle lähdössä tuntuu kone jopa huutavan aikasempaa vähemmän ja mielestäni huomaan pientä tökkäystä (kone hieman jarruttaa kun kierrokset laskee) 20km/h kohdalla.

Tuo johtuikin seosruuvista. Oli säätöjen takia väärässä asennossa. 3 1/2 - 3 3/4 kun laittoi ruuvia auki niin poistui tuo effekti.

Sinisen piuhan laitoin takaisin yhteen kun ei siitä mitään tapahtunut.
Qinqqi Zoner vm.2005 *myyty*
Kymco Agility Fat vm. 2011 *myyty*
Titan Retro vm. 2012

Poissa NightFly00

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Kiinalaisten CDI-boxit
« Vastaus #23 : 02.06.08 - klo:16:50 »
Katkaisusta oli hyötyä 06 vm Zonerissa missä oli 5.1g rullat, ja varin peltilevyä ei ollut poistettu.
Laitoin kumminkin takaisin hihnanvaihdon jälkeen, alko menee uudella hihnalla "Hieman" yli laillisten lukemien.
« Viimeksi muokattu: 02.06.08 - klo:16:52 kirjoittanut NightFly00 »

Poissa joni1

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Kiinalaisten CDI-boxit
« Vastaus #24 : 12.07.08 - klo:20:23 »
onks kellää tietoo et kumpi piuha pitää katkasta että jos haluu rajottimen pois zoner skootterista?, jostain luin että se olis vihree piuha ja täältä luin että se ois sininen?

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19605
Vs: Kiinalaisten CDI-boxit
« Vastaus #25 : 12.07.08 - klo:20:43 »
Hyvä kysymys, kun se tuntuu vuosimalleittain vaihdella ne kurit ja jopa johdotuksen väritkin. -06 mallissa se on sininen hyppylenkki http://www.binatech.se/hem/scooter/langfang_kokusan.jpg sen liittimien vieressä. Sen katkaisulla on jokin vaikutus, mutten ole kokeillut vielä se ehjänä. Tuossa yksilössä jokin katkoo joskus sytytystä, niin että se satunnaisesti ottaa vapaantuntuisesti kierroksia, mutta silti mäen jyrkkyys ei yksin määrää huippua, eikä se keskitullakaan huuda sen minkä pystyisi. Se kirjaimellisesti sammuu kun jokin iskee päälle huipun tuntumassa.
Rullat ovat 5 g ja silmämääräisesti pyöreät. Varissa ei ole mitään sähköpiirejä.

Koetan testata ja selvittää mikä tuossa rajoittaa yhä.

Se vihreä johto on Baotian-malleissa oleva variaattorin anturin piuha. Pinkistäkin olen kuullut. ?

« Viimeksi muokattu: 13.07.08 - klo:00:05 kirjoittanut Coastside »
"Buy a man eat fish, he day teach fish man to a lifetime. Come on man!" " Uh, I`m gonna to lost track here..."  - Joe Biden

Poissa NightFly00

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Kiinalaisten CDI-boxit
« Vastaus #26 : 17.07.08 - klo:22:51 »
Suurin elektroninen kuristus on se koko cdi-boksi, jos "pätkimisen" tahtoo kokonaan pois, niin pitäisi kaiketi vaihtaa kokonaan rajoittamaton cdi, mene ja tiedä, mulle riittää hyvin pelkästään hyppylangan poikkaisu.

Poissa Minä_

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Kiinalaisten CDI-boxit
« Vastaus #27 : 18.07.08 - klo:23:24 »
Minä tiedän (osittain) miksei Kinksterin johdon katkaisu vaikuttanut..

Mulla ja kaverilla on kummallakin -07 Racet ja niissä nuo kipinän pätkijät.. Itselläni se aloitti rajottamaan 47km/h siihen 51-52km/h alusta alkaen. Mutta kun ensimmäisestä huollosta mopo tuli (300km) otin rajoittimen pois ja aloin päristellä 60-70km/h.. No sitten asiaan ja ihmetykseen.. Kun mopolla on ajettu suurinpiiretin yli 700km, kipinänrajoitin jostain syystä "hajottaaitsensä", eikä johdon uudelleen liittämisellä ole enää mitään merkitystä. Eli jos haluaa tehdä kierrosten rajoittimen, katkasijalla, tee se Fudeissa ennen 700km..  ;D

Sitä sitten en tiedä, että miksi tuo cdi-boksin osa lasahtaa itsekseen tai jää pois toiminnasta. Se on täysi mysteeri minulle.. ??? Näin kumminkin kävi molemmille racen onnellisille omistajille...on se vain silti ärsyttävän tuntoinen alussa, kun persuus hinkaa edestakaisin, kun vauhtia on +50km/h.. ::)

-Juho-

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 5862
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Vs: Kiinalaisten CDI-boxit
« Vastaus #28 : 21.07.08 - klo:11:24 »
Ilmeisesti jatkuva "räpsiminen" aiheuttaa jonkin näköisen liian tehokkaan oikosulkuefektin, joka polttaa / tuhoaa jotakin. Noh.. nythän ei tarvitse tuota johtoakaan ihmetellä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa pattery_

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 65
Vs: Kiinalaisten CDI-boxit
« Vastaus #29 : 06.10.08 - klo:16:29 »
Terve. Minulla on ehkä CDI-Boksini johdot väärin. Nyt tässä kyselisin teidän fudeista tai baotianeistanne CDI - boksista kuvaa missä näkyy johdot selvästi että missä paikoissa ne ovat. Kiitos kaikille jotka pistää tähän kuvansa. :P