Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

nokka akseli

Aloittaja eagless, 19.05.13 - klo:19:08

« edellinen - seuraava »

eagless

Lainaus käyttäjältä: tommi - 21.05.13 - klo:07:19
Lainaus käyttäjältä: kani - 20.05.13 - klo:12:33

Onko ton nokan speksejä missään? nosto ja asteet?

Eipä ole missään ilmoitettu speksejä tolle nokalle. Huonosti on tietoa saatavilla sen osalta. Kunhan vaan myyvät noita virinokkia ja kehuvat kuinka tehokkaita ne ovat. Itse pitää speksit mitata jos kiinnostaa  :-\ Jos joku foorumilainen on mitannut niin kertokoon tässä.
eilen tilasin ton nokan ku löyty ruotsista.
voin mitata ainaski ton noston kun tulee mutta asteet jää mun tietotaidolla mittaamatta.

eagless

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 21.05.13 - klo:00:37
Lainaus käyttäjältä: eagless - 20.05.13 - klo:23:25
Lainaus käyttäjältä: openflow - 19.05.13 - klo:22:57
Lainaus käyttäjältä: eagless - 19.05.13 - klo:19:08
moi
tarvis apuja että mikä viri nokka auttas oikeasti että tulis vääntöä ja tehoa lisää.
nyt ollut vaki nokka ja gy motorin virinokka paikallaan 90cc+isovenakansi piristeisessä kinkissä mutta kummallakin samanlainen että vääntöä kyllä pikkukierroksilla piisaa mutta isommilla kierroksilla ei olekaan enää vääntöä eikä tehoja joten huiput jää tonne 70km/h (gps nopeutta)kieppeille.
Mitä tarkoitat isoilla kierroksilla 6000, 8000 rpm? Oletko varma, ettei välitykset lopu kesken. Ja vaikka se 90cc kuulostaa isolta, tehoa on vain ~2x enemmän kun 50cc. Perus 90 cc paketilla huiput on ~80 km/t, jos välitykset riittää.
unohdin mainita että etuvarissa ei ole rajoitinta ja mielestäni kierrokset jää yllättävän alas kun on 70km vauhtia.
suurilla kierroksilla tarkoitin että aivan sama vaikka kiertäis kuinka paljon kestävyyden rajoissa eli ei ylikierroksista johtuvaa kone rikkoa,nopeamman kulumisen kanssa kyllä pärjää koska aina talvella käytän koneen auki ja laittelen kuluneet osat uusiksi.
Virtausahdistusta on selkeesti..
Eli ei ole keskenään sopivat palikat koneessa, tai säädöt ihan ketunkuusessa..
Jos sulla ei ole mittarataa, niin tee se, sopiva ylämäki ja tasainen pätkä, otat kellolla aikaa miten kulkee.
Tee mopoon muutos yksi kerrallaan ja otat taas radalla ajan miten kulkee, ei tuosta muuten mitään tule.
Persdyno on maailman huonoin ja eniten virheitä antava tapa säätää mopo..
on varmaan mutta toimii kuiteski moitteetta ja vääntöä piisaa pikkukierroksilla,on vain noita huippuja mielestäni liian vähän.
säätelen seokset,sytytykset ja välitykset sitten lopuksi kunnolla kun on kaikki palikat paikallaan eli pytty,kansi,nokka,putkisto,kaasari/suodatin.

eagless

Lainaus käyttäjältä: tommi - 20.05.13 - klo:06:48
Lainaus käyttäjältä: eagless - 19.05.13 - klo:19:08

huiput jää tonne 70km/h (gps nopeutta)kieppeille.

Paljonko on kierroksia tuolloin? Ja minkä painoiset rullat? Ja mittaapa ne perävälitykset. Pyöritä takarengasta yksi kierros ja laske montako kertaa pyörii kytkinkello. Kyllä nämä nyt sen 80km saa kulkemaan mutta se vaatii ne pisimmät välitykset (11:1) ja aika raskaat rullat, mielellään ainakin 7.2g. Itselläni kulkee tasasella 75km/h ja kulkisi lujempaakin mutta loppuu tehot kesken 82cc pytystä. Nyt kun ajaa 75km/h niin kierroksia on 7500rpm. Isommalla pytyllä jaksaisi varmaan vetää täydet 8000rpm jolloin huiput olisi se ~80km/h.

oisko liian raaka veto jos tilais kokeeksi gy6:sta sen parimilliä lyhemmän etuvarin holkin jolla etukehä kasvaa ja varoiksi 10,9,8,7g rullat ja alottas paivavimmasta päästä tiputtaan alaspäin kunnes huiput tippuu ja pykälä takas

Tehokkain nokka on Narakun V2 jossa on pitkulaiset reiät -->

http://www.racingplanetusa.com/scootertuning-camshaft-naraku-racing-139qmbqma-p-1934-1.html

Toi on puhdas kierrosnokka ja nosto on sen verran suuri venat saattaa osua mäntään. Ei tiedä ennenkuin kokeilee..

kani

Mikä pytty, sylkkä ja kansi on nyt?

Ranskalaiselta sivulta on löytynyt tarkempia tietoja noista A8-A15 nokista:
http://www.scooterchinois.fr/modules/newbb/viewtopic.php?post_id=68590

Saa tuosta aika hyvin tolkkua kääntäjän läpi lukemalla ja ehkä parhaiten olen eri nokka-akseleista löytänyt tuolta tietoa.

Jotkut pakoputket on kyllä kans tosi ohkaisia, näissä minun skoottereissa mitkä on alunperin olleet neliventtiilikansilla on paksummat putket jo vakiona. Voisin kuvitella että isommalla pytyllä ne pahimmat mehupillit alkaa jo pahasti ahdistaa. Koko setuppi pitää käydä läpi ennen kun voi odottaa hyviä tuloksia. Mutta aika paljon rahaa ja aikaa saa upottaa että saa huippuja merkittävästi enemmän kuin 50cc hyvissä säädöissä. Vaikka sen vähäisen tehon tuplaa niin pelkkä ilmanvastus huolethii ettei nopeus läheskään tuplaannu..

eagless

Lainaus käyttäjältä: kani - 21.05.13 - klo:15:05
Mikä pytty, sylkkä ja kansi on nyt?

Ranskalaiselta sivulta on löytynyt tarkempia tietoja noista A8-A15 nokista:
http://www.scooterchinois.fr/modules/newbb/viewtopic.php?post_id=68590

Saa tuosta aika hyvin tolkkua kääntäjän läpi lukemalla ja ehkä parhaiten olen eri nokka-akseleista löytänyt tuolta tietoa.

Jotkut pakoputket on kyllä kans tosi ohkaisia, näissä minun skoottereissa mitkä on alunperin olleet neliventtiilikansilla on paksummat putket jo vakiona. Voisin kuvitella että isommalla pytyllä ne pahimmat mehupillit alkaa jo pahasti ahdistaa. Koko setuppi pitää käydä läpi ennen kun voi odottaa hyviä tuloksia. Mutta aika paljon rahaa ja aikaa saa upottaa että saa huippuja merkittävästi enemmän kuin 50cc hyvissä säädöissä. Vaikka sen vähäisen tehon tuplaa niin pelkkä ilmanvastus huolethii ettei nopeus läheskään tuplaannu..
gy6 motorin(saksasta) 90cc pytty ja samassa sarjassa tuli kansi 23/20ml venttiileillä eli oli valmis paketti+98 suutin vaki kaasarissa+variholkki pois.
jotenki kyllä tuntus että ei mun takas 50cc sitä kannata muuttaa kovempien huippujen toivossa.
on mulla myös viri putkisto ja isompi kaasari tallissa(tosin kaasari on liian iso24mm) mutta meinasin ton nokka homman ensin ratkasta koska jotenki tuntuu että se estää kovemmat kierrokset sillä alhaalta lähtee hyvin mutta kierroksilla tuntuu että jopa tehot tippuu

InsOmnia

Tuohan valaisi jo paljon. ;)  Laita pienempi suutin kaasariin. Mulla oli sama setuppi ja 85 oli sopiva suutin. Kokeilin 92 suutinta, mutta se oli jo liian iso. Tosin nämä ovat niin yksilöitä, että mitään sopivaa suutinta ei pysty ennakoimaan, mutta kokeile kuitenkin pienempää.

Korkeilla kierroksilla tehojen kuuluukin tippua, väännön huippu on noin 6000rpm ja maksimitehon noin 7000rpm ja jo 8000rpm:ssä vääntö ja tehokäyrä on jo huimassa laskussa. Siksi kannattaakin välitykset valita semmoisiksi, että haluttu ajonopeus "useimmiten niin lujaa kun vaan pääsee ;D" saavutettaisiin väännön maksimialueella. Tällöin jää hieman tehoreserviä vielä käytettäväksikin. Jos taas koneen teho ei haluttuun nopeuteen riitä, "riippuu nopeudesta" niin sitten pitää vain kaivaa kukkaroa syvemmältä ja mietittävä uusia ratkaisuja. :o

tommi

Lainaus käyttäjältä: eagless - 21.05.13 - klo:09:27

oisko liian raaka veto jos tilais kokeeksi gy6:sta sen parimilliä lyhemmän etuvarin holkin

Lyhyempi holkki mullakin on juurikin siksi että matka-ajoa on paljon mukavampi ajella matalimmilla kierroksilla. Olen itse viilannut holkkia lyhyemmäksi kun en löytänyt mistään valmiiksi lyhennettyjä. En nyt ihan tarkkaan muista paljonko olen holkkia lyhentänyt mutta ainakin sen 2mm, saattaa olla jopa 3mm. Nyt on tosin jo niin pitkät välitykset ettei tehot riitä enää huippukierroksille. Rullia keventämällä pääsisi 8000rpm mutta huiput ei nousisi yhtään.

Laita vaan tilaukseen ja kokeile. Onhan sulla kuitenkin tehokkaampi setti kuin mulla joten jaksaa vääntää paremmin.

eagless

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 21.05.13 - klo:23:27
Tuohan valaisi jo paljon. ;)  Laita pienempi suutin kaasariin. Mulla oli sama setuppi ja 85 oli sopiva suutin. Kokeilin 92 suutinta, mutta se oli jo liian iso. Tosin nämä ovat niin yksilöitä, että mitään sopivaa suutinta ei pysty ennakoimaan, mutta kokeile kuitenkin pienempää.

Korkeilla kierroksilla tehojen kuuluukin tippua, väännön huippu on noin 6000rpm ja maksimitehon noin 7000rpm ja jo 8000rpm:ssä vääntö ja tehokäyrä on jo huimassa laskussa. Siksi kannattaakin välitykset valita semmoisiksi, että haluttu ajonopeus "useimmiten niin lujaa kun vaan pääsee ;D" saavutettaisiin väännön maksimialueella. Tällöin jää hieman tehoreserviä vielä käytettäväksikin. Jos taas koneen teho ei haluttuun nopeuteen riitä, "riippuu nopeudesta" niin sitten pitää vain kaivaa kukkaroa syvemmältä ja mietittävä uusia ratkaisuja. :o
mistä huomasit että oli liian suuri?
itselläni oli jo tuo 98 suutin vakio sylinterillä+vakio kannella,oli vain variholkki pois,5g rullat,keltainen jousi ja putsarin sihtihässäkkä pois niin toimi hyvin eikä huiput ees tippuneet verrattuna 85 vakio suuttimeen mutta eipä kyllä nousseetkaan joten annoin jo silloin olla kaikenvaralta että saa ainakin soppaa tarpeeksi.

eagless

noniin narakun V2 racing nokka paikallaan ja tulihan sinne kierroksille potkua ja tyhjäkäyntikin ok.
tuli vain samalla semmoinen probleema että osakaasulla käy niinkuin olisi bensa lopussa eli nykii tai ei tiedä kiihtyykö vai hyytyykö.
seoksia yritin rikastaa/laihentaa kumpikin pahensi tilannetta.
pikkukaasulla ja täydellä kaasulla toimii moitteetta puoliväli pahin.
tulpankin yritin vaihtaa kun sanovat että alkuperäinen on huono.
mistäköhän tuo johtuu?

kani

Paljonko tuo v2 racing nokka vaikutti GPS-huippuihin mitaten samoissa oloissa ja samalla osuudella?? Harmi ettet kiihtyvyyksiä tainnut kellotella yhtään tai mitannut jollain kännykän sovelluksella? Olisi mielenkiintosta tietää eroavaisuus tuollaisessa isopyttysessä ja isovenakannella varustetussa koneessa.

InsOmnia

Nyt pitäisi tietää, mitä tarkoitat yläkierroksilla. Ovatko ne 4-6000rpm vaiko 14-16000rpm?
Kuitenkin keskialueen seokset säädetään luistin neulalla, ei millään muulla.

Tuo sinun pääsuutin kuullostaa kyllä edelleenkin, vähän niinkuin älyttömältä? :o Voi toki olla että tuollakin toimii, koska yksilöitähän nämä kaikki koneet ovat. Mutta koska kaikki omat isolohkot ovat tukehtuneet jo paljon pienemmälläkin suuttimella, niin suosittelisin edes kokeilemaan pienempää suutinta.

Tosin jos käytössä on joku viriviri ilmansuodatin, niin silloin voisi ehkä tuon kokoinen suutin toimia, mutta kaikki muu heittääkin sitten häränpyllyä ja koneen toimivuus ei alipaineluistista johtuen tule ikinä olemaan kunnollista. ;)

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 28.05.13 - klo:21:51
koneen toimivuus ei alipaineluistista johtuen tule ikinä olemaan kunnollista. ;)
Tätä mieltä olen siitä koko toteutuksesta tehtaan jäljiltä ;)

..Mutta.. Omalla kohdalla luistin nouseminen ylös ei ole koskaan ollut riippuvainen suodattimista. Mulla on joka virisetupillani mennyt luisti kattoon jo käännettäessä kaasukahva puoleen väliin jokaisella putsariversiolla ja myöskin ilmankin sitä. Mulla on aina ollut se huippunopeus sama vääntääkö sen kaasukahvan aivan levälleen vai noin puoleen väliin. Ei se läpivirtausala siitä ole enää merkittävästi lisääntynyt. Korkeintaan muuttuu kaasuläpän asennon vaikutus seoksen pyörteilyyn imukanavassa, joskaan senkään vaikutus perstuntumalla ei ollut muuta kuin +-0

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 28.05.13 - klo:22:08
koneen toimivuus ei alipaineluistista johtuen tule ikinä olemaan kunnollista. ;)
Tätä mieltä olen siitä koko toteutuksesta tehtaan jäljiltä ;)

..Mutta.. Omalla kohdalla luistin nouseminen ylös ei ole koskaan ollut riippuvainen suodattimista. Mulla on joka virisetupillani mennyt luisti kattoon jo käännettäessä kaasukahva puoleen väliin jokaisella putsariversiolla ja myöskin ilmankin sitä. Mulla on aina ollut se huippunopeus sama vääntääkö sen kaasukahvan aivan levälleen vai noin puoleen väliin. Ei se läpivirtausala siitä ole enää merkittävästi lisääntynyt. Korkeintaan muuttuu kaasuläpän asennon vaikutus seoksen pyörteilyyn imukanavassa, joskaan senkään vaikutus perstuntumalla ei ollut muuta kuin +-0
Tuokin on kovin yksilöllistä, itse olen vissiin onnellisten tähtien alla syntynyt, kun kaasari ei ole vielä kertaakaan tuottanut ongelmia näissä Gy6 konevarianteissa? :o  Kaasukahvan liike, on toistaiseksi vastannut oletettua toimintaa, eli kaasukahva tapissaan, mennään isolujaa ja jo pienikin hölläys kaasusta laskee nopeutta. ;) Ilmansuodattimen vaihto paremmin virtaavaan, ei ole ikinä toiminut ja liian suuri suutin on myös toisinaan aiheuttanut mainitsemasi ilmiön.

Vaikka nuo alipaineluistilla olevat kaasarit ovat monelle kirosana, niin olen hiukan eri mieltä. Ihan vakio kaasari 85 suuttimella toimi 90cc, isovenakansi optimoiduilla kanavilla ja avarretulla imukaulalla, paremmin ja suuremmalla väännöllä ja loppunopeudella kuin mitä virittäjägurujen suosittelemalla Dellorton kaasarilla. :o Jota ei vain saanut toimimaan kyseisen kombinaation kanssa, mitenkään sen paremmin, kuin orkkis kaasarilla.

eagless

Nyt pitäisi tietää, mitä tarkoitat yläkierroksilla. Ovatko ne 4-6000rpm vaiko 14-16000rpm?
Kuitenkin keskialueen seokset säädetään luistin neulalla, ei millään muulla.

Tuo sinun pääsuutin kuullostaa kyllä edelleenkin, vähän niinkuin älyttömältä? :o Voi toki olla että tuollakin toimii, koska yksilöitähän nämä kaikki koneet ovat. Mutta koska kaikki omat isolohkot ovat tukehtuneet jo paljon pienemmälläkin suuttimella, niin suosittelisin edes kokeilemaan pienempää suutinta.

Tosin jos käytössä on joku viriviri ilmansuodatin, niin silloin voisi ehkä tuon kokoinen suutin toimia, mutta kaikki muu heittääkin sitten häränpyllyä ja koneen toimivuus ei alipaineluistista johtuen tule ikinä olemaan kunnollista. ;)

ilmanputsari on vakio,vain sihti imuputken nokasta on pois,sen  ollessa paikoillaan ei toiminut.
ongelmat oli noin 4-6th kierroksilla ja vain kaasun ollessa puolessa välissä,täyskaasulla toimi koko kierroslukualueen.
panin alkuperäisen nokan paikalleen ja nyt toimii moitteetta joka kaasun alueella ja läpi kierroslukualueen tosin alas tuli pirusti vääntöä 1000-4000r/min mutta yläkierroksilta katos tehoja 6000-8000r/min.
pitää joskus testata vielä vakio nokkaa,gy6 motorin performanse virinokkaa,narakun v2 rasing nokkaa kun on isompi (21mm)kaasari/avarampi pakoputki paikallaan niin sittenpä sen näkee minkä jättää paikalleen.
nyt mennään toistaiseksi vain näillä palikoilla eteenpäin.

kani

Tee jotain mittauksia samassa paikkaa mahdollisimman vakio oloissa. Ei noita muuten oikein pysty vertailemaan. Moneen älypuhelinalustaan saa erilaisia kiihtyvyyden mittausohjelmia tms. niitä kannattaa hyödyntää jos mahdollista.

Kuulostaa siltä että kaasaria pitäisi säätää tuolle v2 nokalle että toimii eri alueilla. Ja vähän nihkeästi säätöosia tuntuu näihin kiinakaasareihin olevan tarjolla. Paitsi pääsuutinta..