Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia SR 50 WWW startti voimaton

Aloittaja jarva, 24.03.13 - klo:22:28

« edellinen - seuraava »

jarva

Terve!

Aprilian kanssa tarttisin apua ongelmaan; startti pätkii, eli pyöräyttää konetta kerran, pysähtyy, pyöräyttää kerran, pysähtyy, eli pyörittää todella laiskasti, vaikka akku on uusi ja ladattu aivan täyteen, starttimoottori uusittu kokonaan ja kaikki startille ja akulle menevät liittimet uusittu ja johdot silmämääräisesti läpikäyty. Missä voisi olla vikaa? Solenoidiahan näissä vehkeissä ei ole, mutta rele löytyy välistä. Voisko rikkinäinen rele aiheuttaa tän, vai oliskohan koko systeemi pimeä jos rele olisi rikki? Ite konehan siis pyörii vaivatta, kicksistä lähtee laakista.

ko2610

Onhan maadoitus akun ja moottorin välillä kunnossa...

jarva

Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 24.03.13 - klo:22:32
Onhan maadoitus akun ja moottorin välillä kunnossa...

Kunnossa on, eilen just katoin nuo kaikki maadoitukset ja muut piuhat läpi.

Coastside

Akussa ei ole potkua tai systeemissä on huono kontakti kuten releessä. Kokeile jotenkin (mittarilla tai polttimolla) onko akussa potkua ja sitten suorilla johdoilla startille. Koeta pyörittää moottoria muutoin ettei se ole jumissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jarva

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 24.03.13 - klo:23:04
Akussa ei ole potkua tai systeemissä on huono kontakti kuten releessä. Kokeile jotenkin (mittarilla tai polttimolla) onko akussa potkua ja sitten suorilla johdoilla startille.

Akussa pitäs potkua olla, sillä niinku sanoin, ihan uus ja täyteen ladattu. :/ (Kaikki tietty on mahollista, niinkun aikasemmin on jo huomattu. :D) Täytyy huomenna kattoa mittarilla vielä ja tosiaan kokeilla piuhat suoraan starttiin akusta. Lähinnä tuosta releestä nyt kyselin, kun olen osatilausta laittamassa, niin kannattaako tommonen 15e rele tilata uusi vai onko se epätodennäköstä, että rele ois rikki?

Coastside

Releessä on tärkeintä sopivat liittimet ja tietysti ainakin 40 A kesto.

jarva

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 24.03.13 - klo:23:13
Releessä on tärkeintä sopivat liittimet ja tietysti ainakin 40 A kesto.

Jepjep, mutta vastauksen halusin nyt siihen, että voisiko rikkinäine rele aiheuttaa tämän pätkimisen, eli kannattaako semmoista tilata uutta? Rele tuntuisi muuten hyvältä syylliseltä, mutta oma järki sanoo, että jos rele on rikki, ei tapahdu yhtään mitään.

Coastside

Releessä on koskettimet jotka voi palaa niin ettei ne johda kunolla. Kannattaa sillä suorakytkennälla eliminoida akun ja itse startin vika pois ja sitten muu virtapiiri.

Irroitetun startin kunnon saa melko tarkasti selville kun kytkee siihen virran, se ehjänä potkaisee kunnolla ja pyörii tasaisesti. Kuormittaa sitä voi jyrsimällä puuta sen rattaalla.

Starttiin tulee harvoin vikaa mutta se voi olla todella vaikea paikantaa. Itse vaihdoin startin, releen ja johtosarjankin eikä toimi. Minulla on tutkinto sähköistä.

jarva

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 24.03.13 - klo:23:24
Releessä on koskettimet jotka voi palaa niin ettei ne johda kunolla. Kannattaa sillä suorakytkennälla eliminoida akun ja itse startin vika pois ja sitten muu virtapiiri.

Starttiin tulee harvoin vikaa mutta se voi olla todella vaikea paikantaa. Itse vaihdoin startin, releen ja johtosarjankin eikä toimi. Minulla on tutkinto sähköistä.

Joo-o, kaipa jätän sen releen pois tosta tilauksesta ja haen sitte myöhemmin, jos ilmenee, että siinä vika.

Samppa

Jos rele on kunnossa, niin pääsivustolta löytyy ohjeet startin purkamiseen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jarva

http://www.youtube.com/watch?v=HNLx3SjnLA0&feature=youtu.be

Siittä videopätkää startin touhuista. Sähköviat suljettu pois, käyttäytyy samalla tavalla, vaikka akusta suoraan piuhat. Koitin kolmella eri akulla, jokaisella pyöritti Piaggio Diesisin starttia vaivatta, mutta Aprilian startti ei pelitä. Varin puolelta kuuluu aikalailla ilkeitä ääniä kun starttaa, mahtaa olla siellä joku huonosti? Todennäköisesti jokin osa kulunut loppuun (?), koska olen purkanut startin rattaat moneen otteeseen ja kasannut oikein (tarkistanut räjäytyskuvista sun muista ohjeista monesti), mutta minulla ollessa ei ole startti pelannut missään kohtaa. Mainittakoon vielä kerran, että starttimoottori on UUSI.

Coastside

Kokeile pyöriikö se moottori normaalisti.

jarva

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 25.03.13 - klo:22:19
Kokeile pyöriikö se moottori normaalisti.

Elikkä startti irti lohkosta ja akusta virtaa?

Coastside

Kampiakselia tarkoitin.

Btw. Minun kiinalaisessa on aivan sama vika ja  moottorikin on kahdesti vaihtunut

jarva

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 25.03.13 - klo:22:51
Kampiakselia tarkoitin.
Juujuu. Näin etukäteen voin sanoa, että kone pitäisi olla täydessä tikissä (0km ajetut laakerit ja sylinterisarja) ja niinkuin sanoin, kicksistä laakista käyntiin, kiertää normaalisti ja muutenkaan koneen pyörimisessä ei ole estettä. Tuntuu, että ois tuolla startin kytkimessä päin tää ongelma, mutten keksi mikä... Täytyy ottaa koko systeemi auki pyödälle huomenna.